Ahdistaa.. 10kk tyttö hoitoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pakkorako, ei rahat riitä, pakko on viedä hoitoon ja lähteä työmaalle.. Miten muilla on mennyt noin pienen kanssa päivähoidon aloitus? En kaipaa sitten tähän saarnaajia siitä että noin pienen lapsen paikka on äidin luona kotona, olen ihan samaa mieltä mutta pakko on pakko.

Mut on viety päiväkotiin 5 viikon iässä ja vallan kelpo kansalainen minusta on tullut. Ihan yksityiskohtia en muista ;) miten mulla siellä kaikki meni, mutta lopputulokseen olen ihan tyytyväinen.

Pakko ei oo kuin kuolla.

Et sais teille kotiin (jotain tuttua) hoitajaa?
Mä en ikinäkoskaan veisi tuon ikäistä päiväkotiin enkä minkäänikäistä pph:lle.
Olen ollut itse päiväkodeissa töissä ja jalkoihinhan nuo pienet siellä jää, ja kahvihuoneessa haukutaan vanhemmat kun tuovat niin pienen hoitoon.

Esikoinen meni tuossa iässä pph ja ei ole moitteen sanaa sanoa. Vein 6 tienoilla nukkuvana, heräili 8-9 aikoihin ja leikki ja söi, meni päikkäreille ja päikkäreiltä sitten hankin kotiin. Jos heräsi aikasemmin niin toiset päikkärit sitten aamulla.

[QUOTE="vieras";23462664]Pakko ei oo kuin kuolla.

Et sais teille kotiin (jotain tuttua) hoitajaa?
Mä en ikinäkoskaan veisi tuon ikäistä päiväkotiin enkä minkäänikäistä pph:lle.
Olen ollut itse päiväkodeissa töissä ja jalkoihinhan nuo pienet siellä jää, ja kahvihuoneessa haukutaan vanhemmat kun tuovat niin pienen hoitoon.[/QUOTE]

No yksi paska päiväkoti ei kesää tee, onneksi!

Tiedät kyllä itsekin, mitä se tulee olemaan. Lapsi mönkii lattialla, jää muiden jalkoihin, roikkuu hoitajien lahkeessa.. jne.. Tämä ei ole saarna, vaan ihan fakta. Ja noin pieni voi kiintyä hoitajaansa enemmän kuin sinuun. Siinä kokemuksia, ei omakohtaisia kylläkään.

[QUOTE="vieras";23462674]No yksi paska päiväkoti ei kesää tee, onneksi![/QUOTE]

Jos huomasit niin kirjoitin monikossa, olen ollut USEASSA päiväkodissa, niin kunnallisessa kuin yksityisessä. Tuota se on kaikissa :(

kerros nyt minkälaiseen hoitopaikkaan olet viemässä? minkä pituisia hoitopäivät tulisi olemaan? onko sinulla mahdollista pitää osittaista hoitovapaata jolloin päivät olisi lyhyempiä?
lapset ovat niin erilaisia tuossa vaiheessa. toiset jo melkein juoksevat ja toiset eivät juui vielä ryömi. myös luonteissa on eroa ja sekin vaikuttaa pärjäämiseen.

mulla kanssa syksystä pakkotilanne mennä töihin. vauva sillon 10 kk myös. Mies opiskelee valmistuu joulukuussa 2011, ni syksystä pakko olla muutama päivä viikossa koulussa. Mun ratkaisu oli se että teen lyhyempää viikko 4 päivää, lomia käytän muina päivinä eli normaalin palkan saan myös.
Mies on lupautunut olemaan 3 päivää viikosta vauvan kanssa kotosalla ja yksi päivä jää vajaaksi, sitä vielä mietitään mutta taitaa ratkaisuna olla päivähoito.
Ellei sitten kikkailla miehen kanssa eri osotteisiin niin edes minä saisin toimeentuloa tukea, yhdessä me ei saada penninhyrrää. Jännä kumpi täällä palstalla olisi sallitumpaa, 10 kk hoitoon tai tukien kanssa kikkailu..

Omat menivät 11 kuukauden ikäisinä ja ovat olleet vallan tyytyväisiä. Peruspäiväkoti, isot ryhmät mutta pienet olivat omassa ryhmässään. Kummallakin lapsella on ollut nimetty omahoitaja ja ihan hyvin on mennyt. Isompi on kohta kolme ja sillä on jo omia ystäviä, joista puhutaan välillä kotonakin. Välillä on haluttu mennä viikonloppunakin "tarhan suuntaan" :) Eli ei kaikkialla ole niin kamalaa tai sitten lapset eivät välitä. Ja edessä se on kuitenkin ennemmin tai myöhemmin, joten nopeamminhan tottuu. Hoitaja lohdutti silloin alussa että enemmän se yleensä vanhempia kirpaisee kuin lapsia. Onneksi enemmistö hoitajistakin on ihan täysipäisiä ja mukavia, toisin kuin täältä aina välillä voisi päätellä.

no olipa ihania vastauksia, helpotti ahdistusta tosi paljon. paha mieli on muutenkin, varsinkin kun kaupungilta sanottiin että nyt on niin täyttä että pieniä joudutaan sijoittamaan isompien ryhmiin. Tyttö siis 10kk, melkein kävelee ja on kyllä tosi reipas ja sosiaalinen mutta mutta... niin ja sinulle joka sanoit että pakko ei ole kuin kuolla? oletko tosiaan noin tyhmä, vai kuulutko kenties niihin jotka käy sossunluukulla ihan kuin se olisi pankkiautomaatti? eipä tulisi pieneen mieleenkään lähteä sinne kinuamaan rahaa.

Mulla vähän sama homma. Etukäteen jemmasin viime kesän loman tälle kesälle ja nyt olen vielä lomarahat vaihtamassa vapaiksi, että saan edes vähän venymään lomaani. Juuri ja juuri ehtii vuoden poika täyttämään.

Sama. Mieluummin laitan lapseni hoitoon 10 kk, kun ajauduin siihen pattitilanteeseen että on ihan pakko mennä sossun luukulle kinuamaan. Minun mielestäni sieltä apua tarvitset enemmän muut kuin minä, jolla on mahdollisuus mennä töihin.

Minin nuorimmainen lähti 11 kk ikäisenä Pph:lle hyvin viihtyi ja hoitaja tykkäsi. Osasi tuohon ikään mennessä jo kävellä ja juostakkin, eli ei ainkaan ollut kenenkään jalkoihin jäämässä.

Nyt kun lapset ovat siirtyneet tarhaan, on pienten ryhmässä aloittanut noin 9kk ikäinen lapsi, joka juuri ja juuri konttaa. Hoitopaikassa on useampikin "työharjoittelija" opiskelija ja yksi näistä on nyt nimetty tämän pienimmäisen oma-hoitajaksi.

Esikoinen kun meni pph:lle 1v3kk ikäisenä ryhmän eskarityttö omi poikani :) Hoivavietti oli tytöllä kova ja innoissaan poikaani autteli ja leikitti....

Joten molempien hoitoonlähtö on mennyt hienosti, hoivaa ja huomiota ovat saaneet vaikka äitiä onki hirvittänyt.

pakko ja pakko... Miten niin? Asuntolaina koroille edes muutamaksi kuukaudeksi, se tekisi jo paljon noin pienen elämässä! Ja turhat kulut minimiin. Liian usein kuulee sanottavan ettei rahat riitä, vaikka kyse taitaa pikemminkin olla siitä, ettei olla valmiita tinkimään edes muutaman kuukauden ajan elintasostaan. Mitä lapset tekee isoilla omakotitaloilla, ns. "linnoilla" kun ei niillä ole aikaa edes leikkiä kotona, vaan suurin osa hereilläoloajasta menee hoitopaikassa? Kysyn vaan...

pakko ja pakko... Miten niin? Asuntolaina koroille edes muutamaksi kuukaudeksi, se tekisi jo paljon noin pienen elämässä! Ja turhat kulut minimiin. Liian usein kuulee sanottavan ettei rahat riitä, vaikka kyse taitaa pikemminkin olla siitä, ettei olla valmiita tinkimään edes muutaman kuukauden ajan elintasostaan. Mitä lapset tekee isoilla omakotitaloilla, ns. "linnoilla" kun ei niillä ole aikaa edes leikkiä kotona, vaan suurin osa hereilläoloajasta menee hoitopaikassa? Kysyn vaan...

Anteeks vaan, mutta meillä eletään jo nyt ihan minimillä. ei todellakaan ole enää mitään mistä karsia. ja ei myöskään asuta missään omakotitalolinnassa vaan ihan kerrostalossa.

TÄYSIN samaa mieltä!!!

[QUOTE="vieras";23462721]Jos huomasit niin kirjoitin monikossa, olen ollut USEASSA päiväkodissa, niin kunnallisessa kuin yksityisessä. Tuota se on kaikissa :([/QUOTE]

Yksi paska hoitaja nyt ei kesää tee, valitettavasti vain mätiä mahtuu joukkoon.

Meillä muksu meni hoitoon 8kk iässä ja todella hyvin mennyt. En tiedä millasia tarhoja teillä on mutta molemmissa päiväkodeissa missä mun tyttöni on ollut on pikkusille omat ryhmänsä...

Ei ole kiintynyt hoitotäteihin enemmän kuin äitiinsä, eikä ole jäänyt jalkoihinkaan. Kaikilla ei aina ole toista vaihtoehtoa mutta sitä ei täällä oteta huomioon ollenkaan. Tsemppia AP vaan ja varmasti kaikki menee hyvin alkujännityksestä huolimatta :)

[QUOTE="vieras";23462967]eikö ap voi vastaa, ett miksi asuntolainaa ei vois laittaa 2 kk tauolle? tuskin siihen talous romuttuu. maksatte siis vain korot, ette lyhennä lainaa[/QUOTE]

olenko sanonut jossain kohdassa että meillä on asuntolaina?

Meillä meni poika pari päivää ennen kuin täytti 11 kk perhepäivähoitajalle. Ei osannut silloin vielä kävellä ja puhuakin vain pari sanaa. Kaikki meni täysin ongelmitta, vaikka oli 7-7,5 h päiviä. Perhepäivähoitaja aivan ihana, eikä yhtenäkään aamuna jäänyt lapsi itkien hoitoon. Iloisena meni hoitoon, vaikka oli iloinen myös aina kun äiti/isä tulivat hakemaan. Ensisijainen kiintymyssuhde pysyi kyllä ehdottomasti omissa vanhemmissa, vaikka joku voi muuta täällä väittää.

Vähän alle 2-vuotiaana meni sitten päiväkotiin sekaryhmään, jossa vanhimmat 5-vuotiaita. Loistavasti mennyt sielläkin. Neuvolan ja hoitajien mukaan pojalla ikäisekseen esimerkiksi puhe ja sosiaaliset ym. valmiudet olleet erittäin hyvät. Kaikkialla kehuttu aina erittäin tasapainoiseksi, ja sitä itsenikin mielestä on kaikin puolin. Kaikkiin kotona hoidettuihin saman ikäisiin kavereiden lapsiin verrattuna esim. juuri puheen kehitys on ollut ihan huikeesti edellä ja itse uskon, että isompien lasten seura ja hoitajat, jotka eivät ymmärrä lapsen omaa kieltä kuten vanhemmat, on vaikuttanut tähän. Ainakaan mitään negatiivista en ole huomannut suhteessa kotona hoidettuihin samanikäisiin.

Syyllistämistä tulee monelta taholta, mutta varmasti paras ratkaisu on kaikille se joka on koko perheen kannalta paras. Itse voin sanoa, että minusta ei välttämättä olisi kotiäidiksi, tai se ei olisi pojalle pidemmän päälle paras ratkaisu. Nyt työpäivän jälkeinen aika ja viikonloppu pyhitetään pojan kanssa olemiseen, ei jää vanhempien rakkaudesta paitsi. Ei se kotihoitokaan aina niin virikkeellistä ja täyspainoista kaikilla ole. Jotkut tutut esim. kuluttaa aikaansa lasten kanssa kauppakeskuksissa kierrellen. Tietysti kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä löytämään lapselle hoitopaikka, jossa ryhmäkoko pieni. Se pienelle tärkeää. Perhepäivähoitajat, ryhmiksistä ja yksityisistä päiväkodeista löytyy näitä parhaiten.

Yhteistyössä