Ainoa, jota ei kutsuttu synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Esikoulussa ei oo tuollaista jakoa, vaan tytöt ja pojat ovat samaa sekalaista seurakuntaa, joka leikkii yhdessä.

Tottakai se, jos vain yksi lapsi koko ryhmästä (tai harrastusporukasta, pihapiiristä, tms) jätetään kutsumatta on väärin. Mutta mä en edelleenkään näe mitään syytä alkaa luokittelemaan kavereita sukupuolen perusteella, kun lapsi on vasta kuusivuotias. Enkä myöhemminkään: on mulla itsellänikin aina poikapuolisia kavereita ollut, ja näin aikuisiässä miehiä ystävinä.

kiinnostais tietää montako juhlii on ollu että sun tyttö jääny ilman kutsu kun kaikki muut tytöt saanu? ja miten tyttösi on reagoinut? ja onko jättäny yhtä kutsumatta?

Mä aloin nyt ihan tosissani kelaamaan tätä asiaa.

Mun tyttö haluaa kutsua synttäreilleen (nimet muutettu) Janinan, Iidan, Eetun, Jonin, Matiaksen ja Maijan. Onko se sitten syrjintää, jos eskariryhmässä on noiden lisäksi yksi poika ja viisi tyttöä joita ei kutsuta? Yksi poika jää ulkopuolelle? Mä oon ajatellut siten, että kuusi kaveria kutsutaan, en siten että kuusi jää ulkopuolelle. Saatikka siten, että sen yhden pojan vanhempien kuuluisi nyt suuttua mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
kiinnostais tietää montako juhlii on ollu että sun tyttö jääny ilman kutsu kun kaikki muut tytöt saanu? ja miten tyttösi on reagoinut? ja onko jättäny yhtä kutsumatta?

En tiedä - emme ole laskeneet, kuka kutsuu ketäkin juhliinsa. Sen tiedän, että joka kemuissa on ollut tyttöjä ja poikia. Ei me erotella tyttöjä ja poikia, kuten oon varmaan jo sata kertaa todennut. En oo koskaan kuullut hänen harmittelevan, jos ei ole jonkun kutsua saanut, koska ollaan selitetty ettei kaikkia voi kutsua: joku pääsee jonkun synttäreille, joku toinen taas saa kutsun toisen juhliin.

Mun tyttö on kutsunut kavereita omasta päiväkotiryhmästä, toisesta päiväkotiryhmästä ja harrastuksesta. Ei olla koskaan kutsuttu koko pk-ryhmää paitsi yhtä. Nyt hän on eskarissa, ja aikoo kutsua kuulemma eskarikavereita plus muutaman lapsen muualta.

Mun tyttö haluaa kutsua synttäreilleen (nimet muutettu) Janinan, Iidan, Eetun, Jonin, Matiaksen ja Maijan. Onko se sitten syrjintää, jos eskariryhmässä on noiden lisäksi yksi poika ja viisi tyttöä joita ei kutsuta? Yksi poika jää ulkopuolelle? Mä oon ajatellut siten, että kuusi kaveria kutsutaan, en siten että kuusi jää ulkopuolelle. Saatikka siten, että sen yhden pojan vanhempien kuuluisi nyt suuttua mulle.

on. varsinkin jos toi 1 poika kuuluu jengiin. voihan se olla että sen pojan mielestä se on ihan sama. oon vaan huomannu että tytöt ottavat tommoset raskaammin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on tarkat säännöt:
- yhtä monta vierasta kuin täyttää ikävuosia 4-10 v synttäreille.
- Sinä vuonna, kun on eskarissa, vapaa määrä vieraita (eli 6 tai 7 v synttärit)
- ensimmäisestä joustetaan vain siinä tapauksessa, että joku alunperin kutsuttu peruu, joten lasten kokonaismäärä pysyy suunnitellussa.
- joustoperuste EI ole se, että lasten ryhmässä on yksi tyttö/poika enemmän kuin kutsuttuja

Ekaan sääntöön on selvä peruste: on aivan eri asia hallita 4 (tai oma mukaanlukien) 5 kpl 3-5 vuotiaita lapsia kuin 8 (9) kpl 7-9 vuotiaita yhdelle henkilölle. Ensiksi mainitussa ryhmässä voi joutua auttamaan mm. wc-käynneissä jne.

Oletpa kova ihminen

on. varsinkin jos toi 1 poika kuuluu jengiin. voihan se olla että sen pojan mielestä se on ihan sama. oon vaan huomannu että tytöt ottavat tommoset raskaammin.

No kun on vain se yksi JENGI mikä muodostuu joka ikisestä eskarissa olevasta lapsesta. Pitää siis joko a) neuvoa tyttöä hakeutumaan johonkin pikku klikkiin eskarissa sen sijaan että koko ryhmä viihtyisi yhdessä tai b) kutsua koko ryhmä? Ei ei ei.

Et kysynyt multa, mutta vastaan omasta kokemuksestani. Mä olen lapsena jäänyt useinkin ilman kutsua. Kaikkien kavereiden synttäreille nyt vaan ei yksinkertaisesti kutsuttu. Usein se, kenen synttäreille tuli kutsu, vaihteli vuosittain. Esim jos oli koko vuoden ollut Helin ja Annen kanssa, mutta vähemmän Riitan kanssa, Helin ja Annen synttäreille yleensä tuli myös kutsu, mutta ei Riitan. Jos seuraavana vuonna olikin enemmän Riitan ja Annen kanssa, niin Helin synttäreille ei tullut kutsua, mutta Riitan synttäreille tuli. Tämä oli ihan normaali käytäntö siihen aikaan ja oli vielä mun lastenikin ollessa pieniä. Yksinkertaisesti siksi, että nämä synttärit eivät olleet koulun, päiväkodin, taloyhtiön eikä muunkaan yhteisen instanssin järjestämiä vaan yksityishenkilöiden järjestämiä, joten synttäreille ei myöskään tarvinnut kutsua koko luokkaa, päiväkotiryhmää tai talon lapsia.

Nykyään jotenkin tuntuu hämärtyneen se asia, että ei ne toisten lasten synttärit ole samanlainen juttu kuin vaikka lapsilisä, joka tulee kaikille. Lapsilla on oma kaveripiirinsä, osan kanssa ollaan päiväkodin/koulun jälkeenkin ja osan ei. Ne, joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin kuin vain olsouhteiden pakosta, on mun mielestä ihan oikeutettua kutsua juhliinsa.

Ja mä muuten kävin hiljattain parin entisen työkaverini kanssa ravintolassa syömässä. Ei tullut mieleenikään kutsua koko ent. työpaikan porukkaa mukaan.

Vastauksen löydät, kun asetat itsesi sen ulkopuolelle jätetyn pojan asemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Vastauksen löydät, kun asetat itsesi sen ulkopuolelle jätetyn pojan asemaan.
Ulkopuolelle jätetyn LAPSEN asemaan - lapsen, joka on samassa asemassa viiden muun lapsen kanssa.
Kun emme erottele lapsia sukupuolen mukaan edelleenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Et kysynyt multa, mutta vastaan omasta kokemuksestani. Mä olen lapsena jäänyt useinkin ilman kutsua. Kaikkien kavereiden synttäreille nyt vaan ei yksinkertaisesti kutsuttu. Usein se, kenen synttäreille tuli kutsu, vaihteli vuosittain. Esim jos oli koko vuoden ollut Helin ja Annen kanssa, mutta vähemmän Riitan kanssa, Helin ja Annen synttäreille yleensä tuli myös kutsu, mutta ei Riitan. Jos seuraavana vuonna olikin enemmän Riitan ja Annen kanssa, niin Helin synttäreille ei tullut kutsua, mutta Riitan synttäreille tuli. Tämä oli ihan normaali käytäntö siihen aikaan ja oli vielä mun lastenikin ollessa pieniä. Yksinkertaisesti siksi, että nämä synttärit eivät olleet koulun, päiväkodin, taloyhtiön eikä muunkaan yhteisen instanssin järjestämiä vaan yksityishenkilöiden järjestämiä, joten synttäreille ei myöskään tarvinnut kutsua koko luokkaa, päiväkotiryhmää tai talon lapsia.

Nykyään jotenkin tuntuu hämärtyneen se asia, että ei ne toisten lasten synttärit ole samanlainen juttu kuin vaikka lapsilisä, joka tulee kaikille. Lapsilla on oma kaveripiirinsä, osan kanssa ollaan päiväkodin/koulun jälkeenkin ja osan ei. Ne, joiden kanssa ollaan tekemisissä muutenkin kuin vain olsouhteiden pakosta, on mun mielestä ihan oikeutettua kutsua juhliinsa.

Ja mä muuten kävin hiljattain parin entisen työkaverini kanssa ravintolassa syömässä. Ei tullut mieleenikään kutsua koko ent. työpaikan porukkaa mukaan.

Mutta asettuisitko hetkeksi sen pienen tytön asemaan? Jos sillä tytöllä on suru niin kai me jokainen sydämessämme tiedämme, että ajattelemattomuuden vuoksi tässä asiassa on toimittu väärin.

ehkä oon sitten vaan niin nipo tai jotain. ite tuun pienestä paikkakunnasta ja meitä oli luokalla 5 tyttöä ja varmaan 7 poikaa. eli todellakin olisi tuntunu jos jotakuta olis jätetty ulkopuolelle. kerran yks aikoi kutsua kaikkia muita tyttöjä paitsi yhtä, kukaan ei loppujen lopuks menny.

Alkuperäinen kirjoittaja Ajatellaan sydämellä:
Mutta asettuisitko hetkeksi sen pienen tytön asemaan? Jos sillä tytöllä on suru niin kai me jokainen sydämessämme tiedämme, että ajattelemattomuuden vuoksi tässä asiassa on toimittu väärin.

Mutta kun kaikkia ei voi kutsua, vaikka tulisi miten suru!

Meidän vanhempien tehtävänä on huolehtia siitä, että yhtä lasta ei jätetä porukasta pois, se on totta. Mutta meidän tehtävämme on myös opettaa lapsillemme, että jos se eskarikaveri kutsuu vaikkapa 15 lapsen ryhmästä 7 lasta juhliinsa, niin ulkopuolelle jäämistä ei tarvitse surra ja itkeä.

Sekin on kovin ikävää, jos pieni poika suree, kun kaverin synttäreille pääsivätkin vain tytöt.

ehkä oon sitten vaan niin nipo tai jotain. ite tuun pienestä paikkakunnasta ja meitä oli luokalla 5 tyttöä ja varmaan 7 poikaa. eli todellakin olisi tuntunu jos jotakuta olis jätetty ulkopuolelle. kerran yks aikoi kutsua kaikkia muita tyttöjä paitsi yhtä, kukaan ei loppujen lopuks menny.

Jess! Asiaa hippunen tässä kovien mammojen ketjussa.

Ihan oikeastiko te jotkut olette sitä mieltä, että lapsellanne on jokin "oikeus" päästä jonkun toisen lapsen synttäreille? Tärkeintä on päästä synttäreille vaikka sitten säälistä? Tai siksi, että synttärisankarin - tai vieraan - äiti pakotti? En mä ainakaan ole koskaan osannut ajatella siten, että lasteni pitäisi päästä synttäreille, joihin heitä ei haluta.

No, mun tytön eskariryhmässä on 11 tyttöä.

Ai tämän ap:n tytön asemaan? Toki, mutta en mä vielä niin dementoitunut ole, ettenkö muistaisi, miten pikkulikkana hyvinkin herkästi toiselle suuttui. Ja sanoi aika pahastikin. Eikä takuulla - jos kiukku ei ollut ehtinyt laantua - kutsunut sitä riitakaveria synttäreilleen. Ja kyllä, olen ollut itsekin siinä asemassa, joka jätettiin kutsumatta.

Ihan oikeastiko te jotkut olette sitä mieltä, että lapsellanne on jokin "oikeus" päästä jonkun toisen lapsen synttäreille? Tärkeintä on päästä synttäreille vaikka sitten säälistä? Tai siksi, että synttärisankarin - tai vieraan - äiti pakotti? En mä ainakaan ole koskaan osannut ajatella siten, että lasteni pitäisi päästä synttäreille, joihin heitä ei haluta.

Hmm. huomaan, ettet ole ollut koulukiusattu. Muuten vastaisilisit eri tavalla, sen verran sulla on elämänkokemusta. En voisi kuvitellakkaan synttäreitä järjestävänä äitinä, että kutsuisin yhtä vaille kaikki lapsen eskariryhmästä juhlimaan.

Ai tämän ap:n tytön asemaan? Toki, mutta en mä vielä niin dementoitunut ole, ettenkö muistaisi, miten pikkulikkana hyvinkin herkästi toiselle suuttui. Ja sanoi aika pahastikin. Eikä takuulla - jos kiukku ei ollut ehtinyt laantua - kutsunut sitä riitakaveria synttäreilleen. Ja kyllä, olen ollut itsekin siinä asemassa, joka jätettiin kutsumatta.

Ja ajattelit sitten, että vastataanpa pahaan pahalla...

Alkuperäinen kirjoittaja Tellu:
En voisi kuvitellakkaan synttäreitä järjestävänä äitinä, että kutsuisin yhtä vaille kaikki lapsen eskariryhmästä juhlimaan.

Nii-iin, mutta eihän tässä ketjussa ole tuosta kyse ollutkaan :)

Vaan siitä, että esim. 15 lapsen ryhmästä kutsutaan 7, ja se on kamalan väärin jos kutsumatta jääneiden joukossa on yksittäinen tyttö tai yksittäinen poika.

no mun mielestä vanhemmat kuuluu laittaa pelisääntöjä kun lapset ei vielä ymmärrä/ajattele seurauksia. lasten mielipiteet vaihtelee yhtä usein kuin sukat. yks päivä joku voi olla se kauhein ja noloin ja seuraavana päivänä bestis.

enkä mä ajattele tässä omien lasten etuja vaan sitäkin ettei mulla olis pokkaa jättää 1 kutsumatta. joo..tajusin ettei oo poikia eikä tyttöjä mutta uskokaa vaan, kyllä niitä on jollaintapaa.

no mun mielestä vanhemmat kuuluu laittaa pelisääntöjä kun lapset ei vielä ymmärrä/ajattele seurauksia. lasten mielipiteet vaihtelee yhtä usein kuin sukat. yks päivä joku voi olla se kauhein ja noloin ja seuraavana päivänä bestis.

Juu, en mäkään siihen suostuisi, että tyttö jättäisi kaverin kutsumatta koska heillä oli pikku kinaa. Ovathan nuo lapset uhitelleet puolin ja toisin että "mä en leiki sun kaa enää!" ja "mä en kutsu sua mun synttäreille!" mutta sellaiseen sanon että älä pelleile. Kina meneekin yleensä ohi minuutissa tai kahdessa.

Mutta kyllä tuo lapsi saa itse päättää, ketkä lapset kaveripiiristään kutsuu. Kaikkia ei vaan voi kutsua, eikä kaikkia jättää tasapuolisuuden nimissä kutsumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tellu:
En voisi kuvitellakkaan synttäreitä järjestävänä äitinä, että kutsuisin yhtä vaille kaikki lapsen eskariryhmästä juhlimaan.

Nii-iin, mutta eihän tässä ketjussa ole tuosta kyse ollutkaan :)

Vaan siitä, että esim. 15 lapsen ryhmästä kutsutaan 7, ja se on kamalan väärin jos kutsumatta jääneiden joukossa on yksittäinen tyttö tai yksittäinen poika.

Juu, mutta aapeehan kertoi tytön kyllä tajunneen olevansa ainoa tyttö, jota ei kutsuttu.

enkä mä ajattele tässä omien lasten etuja vaan sitäkin ettei mulla olis pokkaa jättää 1 kutsumatta. joo..tajusin ettei oo poikia eikä tyttöjä mutta uskokaa vaan, kyllä niitä on jollaintapaa.

Juu, kyllä vanhempien tehtävä on laittaa pelisääntöjä. Myös mulla ei olisi pokkaa jättää yhtä kutsumatta ja sellaisen kasvatuksen olen tytölleni antanut, ettei varmasti ei jätä yhtä porukasta kutsumatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Höh:
Juu, mutta aapeehan kertoi tytön kyllä tajunneen olevansa ainoa tyttö, jota ei kutsuttu.

Sitten sille tytölle sanotaan, että eihän Jaakkoa, Eetua, Samia, Kasperia ja Joonaakaan kutsuttu, ja muistutetaan siitä ettei leikkikaverin sukupuolella ole väliä. Ei ainakaan ruokita lapsen pahaa mieltä (joka tuossa iässä tulee helposti siitä sun tästä ) harmittelemalla asiaa.

Ja ajattelit sitten, että vastataanpa pahaan pahalla...

Mitä pahaa siinä on, jos ei kutsu puolta kylää yhtiin hemmetin synttärijuhliin? Ei elämä kaadu yhtiin juhliin ja jos kaatuu, niin silloin pitää vähän mennä itseensä. Nyt siis puhutaan yhdistä syntymäpäivistä, ei koulukiusaamisesta ei syrjimisestä...

Yhteistyössä