Ainoa, jota ei kutsuttu synttäreille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ymmällään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meil on rajotettu kutsuja. Jokainen saa synttäreilleen kutsua 5 parasta kaveria, iha sama ovatko tyttöjä vai poikia.
Sit mei pienes kämpäs on jo 8 lasta.

Isot on aina kutsuneet pelkästään tyttöjä, pienin kutsui viimeeks 3 poikaa ja 2 tyttöö!

Esim. viime vuonna esikon luokassa oli 12 tyttöä, ei mitää mahiksia siihen et tääl ois 15 lasta. Tai jopa enemmän jos poikiakin haluais.
Nyt esikon luokalla on hänen lisäkseen 2 muuta tyttöä. Eli kerrakii saa kutsua kaikki luokan tytöt :D , poikia on 3, eli jos esikko haluaa niin saa kutsua koko luokan synttäreilleen! Mutta jos kutsuu luokan toisen tytön niin taatusti vie kutsun toisellekin.

Keskimmäisen luokalla taitaa olla 9 tyttöä, poikia saman verran. 5 kaveria saa kutsua!
Pienimmän tarharyhmässäkin on parikymmentä lasta, 5 saa kutsua.

Kurja juttu :( Mutta tuo lapsesi mainitsema riita kaverin kanssa voi olla yksi syy, miksi lasta ei ole kutsuttu. Lapsen äiti on teille ehkä synttäreistä puhuessaan kuvitellut, että hänen lapsensa on väleissä sinun lapsesi kanssa. Lapset ovat usein sanoissaan ajattelemattomia ja lapsesi on voinut sanoa jotain sellaista, mistä tämä synttärisankari on sydänjuuriaan myöten loukkaantunut. Niin loukkaantunut, ettei halua lastasi kutsua. Sallittakoon se hänelle.

Itse varmaan miettisin tarkkaan kutsuttavien määrän, ettei yksi ainoastaan jäisi ulkopuolelle. Tämä ketju sai miettimään omaa lapsuutta ja tajusin, että mulla itellä oli tasan yhdet kaverisynttärit, ala-asteikäisenä, enkä muista käyneeni kenenkään muun synttäreillä kuin serkkuni. En kyllä koskaan edes miettinyt, että miksei ole kutsuttu. Varmaan siks, kun meidänkään perheellä ei ollut tapana järkätä kuin sukulaisille kakkukahvit. Enkä siis ollut mitenkään koulukiusattu tai syrjitty. Ihan oli kavereita monelle sormelle. En ole tainnut edes miettiä koko synttärijuttua ennen omalta kohdalta.

Alkuperäinen kirjoittaja pelottava pontso:
Meil on rajotettu kutsuja. Jokainen saa synttäreilleen kutsua 5 parasta kaveria, iha sama ovatko tyttöjä vai poikia.
Sit mei pienes kämpäs on jo 8 lasta.

Isot on aina kutsuneet pelkästään tyttöjä, pienin kutsui viimeeks 3 poikaa ja 2 tyttöö!

Esim. viime vuonna esikon luokassa oli 12 tyttöä, ei mitää mahiksia siihen et tääl ois 15 lasta. Tai jopa enemmän jos poikiakin haluais.
Nyt esikon luokalla on hänen lisäkseen 2 muuta tyttöä. Eli kerrakii saa kutsua kaikki luokan tytöt :D , poikia on 3, eli jos esikko haluaa niin saa kutsua koko luokan synttäreilleen! Mutta jos kutsuu luokan toisen tytön niin taatusti vie kutsun toisellekin.

Keskimmäisen luokalla taitaa olla 9 tyttöä, poikia saman verran. 5 kaveria saa kutsua!
Pienimmän tarharyhmässäkin on parikymmentä lasta, 5 saa kutsua.
Meillä on ollut samalla tavalla ja samoin oli omassa lapsuudessani 60-luvulla kaikissa niissä perheissä, joita tunsin. Tämä, että kaikki pitäisi kutsua, vaikkei haluaisikaan, on nykypäivän juttuja. Kuvitellaan, että jonkun synttärit on joku saavutettu etu, josta ei haluta luopua. Mutta eihän se niin mene. Juhliin kutsutaan itselle tärkeimmät ystävät ja se siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Meillä ei lajitella kavereita sukupuolen mukaan.
Eli lapsi kutsuu tyttöjä ja poikia, oman valintansa mukaan, emmekä ala laskemaan että jäikö nyt yksi eskariryhmän tyttö tai poika kutsumatta.

Lapsilleni on selvää, että kaikkien synttäreille ei voi päästä, eikä sillä ole väliä.

sulta tulee aina näita vastauksia, vaikutat tosi kylmältä lasten tunteista välittämättömältä akalta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli lapsi kutsuu tyttöjä ja poikia, oman valintansa mukaan, emmekä ala laskemaan että jäikö nyt yksi eskariryhmän tyttö tai poika kutsumatta.

Lapsilleni on selvää, että kaikkien synttäreille ei voi päästä, eikä sillä ole väliä.

sulta tulee aina näita vastauksia, vaikutat tosi kylmältä lasten tunteista välittämättömältä akalta.

Niin, pitäähän meidänkin alkaa kutsumaan kaikki TYTÖT ja jättää tytön poikapuoliset kaverit kutsumatta, ettei kenellekään TYTÖLLE tule paha mieli.

Käyttäkää järkeänne.

Koskaan en oo yhtäkään lasta tarkoituksella loukannut, enkä aio loukatakaan, mutta lapseni saa jatkossakin kutsua kavereita juhliinsa sukupuoleen katsomatta. Tässä missään Iranissa sentään eletä, vaan Suomessa, missä eskari-ikäiset pojat ja tytöt yleensä leikkii yhdessä.

Mahtaisi lapsikin ihmetellä, jos sanottaisiin että saat kutsua kaikki tytöt mutta et kaikkia poikia.

meillä tehtiin säännöt vanhempienillassa ettei tod yks jää ilman. toi on mun mielestä semmonen juttu mitä kuuluu vanhempien kattoa ettei pääse tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva:
Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Meillä sama ongelma vanhimman lapsen kohdalla ja oikeastaan aina. Vaan yksi lapsi kutsuu koko luokan, eli sinne on tervetullut. Monet itkut on kotona väännetty :'(
Toinen paha on omissa synttäreissä mihin ei ketään tule...

Voi kun tuli paha mieli. :(

Koulukiusattu?

poikien synttäreille ei tullu yhtään kaveria, ei yhen ainutta :( pojilla on synttärit peräkkäisinä päivinä joten yhteiset piettiin, vanhempi täytti 4v ja kyseli miksi kaverit ei tule syömään minun kans kakkua.

olin raivoissani ihmisille joilal ei ole käytöstapoja ilmottaa ettei heijän lapsi ole tulossa juhliin. entisenä koulukiusattuna pelkään jo pahinta, tosin minut kutsuttiin synttäreille.. tarvittiinhan sielläki joku jota haukkua,mollata, yms..

Alkuperäinen kirjoittaja ohhoh:
meillä tehtiin säännöt vanhempienillassa ettei tod yks jää ilman. toi on mun mielestä semmonen juttu mitä kuuluu vanhempien kattoa ettei pääse tapahtuu.

Mutta kun yksi ei jää ilman.

Jos koko muu ryhmä kutsutaan, mutta ei yhtä lasta (sukupuolesta viis), niin SE on törkeää. Mutta jos esim. 20 lapsen ryhmästä kutsutaan 9 lasta, niin jäähän kutsujen ulkopuolelle 11 lasta eikä yksi. Tätä sukupuolijakoa en vaan tajua, enkä aio sellaiseen erotteluun ryhtyäkään, enkä myöskään kehota lastani ryhtymään. Lapsi on lapsi, sukupuolesta viis.

Mutta kun yksi ei jää ilman.

Jos koko muu ryhmä kutsutaan, mutta ei yhtä lasta (sukupuolesta viis), niin SE on törkeää. Mutta jos esim. 20 lapsen ryhmästä kutsutaan 9 lasta, niin jäähän kutsujen ulkopuolelle 11 lasta eikä yksi. Tätä sukupuolijakoa en vaan tajua, enkä aio sellaiseen erotteluun ryhtyäkään, enkä myöskään kehota lastani ryhtymään. Lapsi on lapsi, sukupuolesta viis.

jos lapset leikkii laumassa niin kyllä se yks ainoo tyttö jää helposti ulkopuolella. ja sit muut muistelee seuraavana päivänä miten kivaa oli. mun mielestä on yhtä tärkeää opettaa lapsille että joskus on hyvä teko olla tekemisissä semmostenkin kaa jotka ei oo niitä bestiksiä. se on niin pieniestä kiinni miten noi ringit kerääntyy. syrjintää on kiusaamista myös. :(

jos lapset leikkii laumassa niin kyllä se yks ainoo tyttö jää helposti ulkopuolella. ja sit muut muistelee seuraavana päivänä miten kivaa oli. mun mielestä on yhtä tärkeää opettaa lapsille että joskus on hyvä teko olla tekemisissä semmostenkin kaa jotka ei oo niitä bestiksiä. se on niin pieniestä kiinni miten noi ringit kerääntyy. syrjintää on kiusaamista myös. :(

Laumassa leikkivät täällä, mutta lauma koostuu tytöistä ja pojista. En tiedä, jääkö joku lauman ulkopuolelle, ei ainakaan ole sellaisesta eskarissa puhuttu.

Ja koko ryhmää ei kyllä voi kutsua. Olkoon sitten syrjintää, mutta mä en ala kestitsemään 14 eskarilaista, vaan noin puolia tuosta. Siihen puolikkaaseen mahtuu myös niitä ei-bestiksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huokaus:
Tätä ketjua lukiessa tulee hirveän paha mieli. Syrjimistä ja porukan ulkopuolelle jättämistä jo ihan pienestä pitäen... Huolettaa oman tytön puolesta näin etukäteen, vaikka hän on vasta 2-vuotias ja kaverisynttäreihin on vielä aikaa. Itse kyllä kysyisin sen synttäritytön äidiltä että miksi yksi on jätetty porukan ulkopuolelle ja että ymmärtääkö hän millainen vaikutus sillä on pieneen lapseen. Vanhemmilta odottaisi hiukan enemmän ymmärrystä asioista, vaikka tottahan se on että aika moni aikuinenkin sortuu toisten syrjimiseen ja hylkimiseen. Mutta osa lapsen kasvatusta on opettaa heille toisten huomioimista ja suvaitsevaisuutta.

mulle tulee surullinen mieli näistä vanhempien kommenteista. että ei kiinnosta jos yksi tyttö jää ulkopuolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Mutta miksi lapsen äiti oli sitten puhunut, että ap:n lapsi kutsutaan? Se kai tässä oli se pahin juttu.

Se on kyllä outoa.

Paitsi jos on tapahtunut jotain, jos synttärisankaria on vaikka kiusattu, ja siksi hän ei halunnutkaan kutsua yhtä. Meillä on meinaan parhaillaan menossa vastaavanlainen "kriisi" 6 v täyttävällä tytöllä: entinen hyvä ystävä (jonka vanhemmat ovat minullekin tuttuja, ollaan ulkoiltu paljon porukalla yms) on nykyään aika kova nälvimään, tyttö kokee sen ikäväksi, ja sanoo ettei halua tätä lasta kutsua. En pakota kutsumaan, mutta yritän selittää että kaikkea ei tarvitse ottaa vakavasti, ja jos ko. lapsi jatkaa nälvimistään myös synttäreillä niin lähetän hänet kyllä sieltä pois hyvinkin nopsaan...
pitäisiköhän sinun kasvaa aikuiseksi?
lähetätkö oman kakarasi pois jos käyttäytyy huonosti?
jos sinä käyttäydyt huonosti eroaako miehesi?
huonosti käyttäytyvälle voi ihan ystävällisesti sanoa miten kuuluu käyttäytyä, ei lähettää kesken synttäreitä pois.

Se on paljon vanhemmista kiinni, miten lapsensa opettaa. Mun lapsuudessa KUKAAN tenava ei saanut kutsua synttäreilleen kaikkia taloyhtiön lapsia, vaikka päivittäin siinä pihassa leikittiinkin. Ei tosin kellään ollut edes niin isoa asuntoa, että se koko jengi olisi sinne mahtunut. Parhaat koulukaverit ja parhaat pihakaverit kutsuttiin, ei muita. Eikä siitä kukaan kiskonut herneitä nenäänsä, koska kaikki toimivat samalla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

peesi. inhottava itsekeskeinen itsekäs kiusaaja. Jokainen tajuaa että tytöt ja pojat suomessa ovat ryhmä, tytöt yksi ryhmä pojat toinen.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
pitäisiköhän sinun kasvaa aikuiseksi?
lähetätkö oman kakarasi pois jos käyttäytyy huonosti?
jos sinä käyttäydyt huonosti eroaako miehesi?
huonosti käyttäytyvälle voi ihan ystävällisesti sanoa miten kuuluu käyttäytyä, ei lähettää kesken synttäreitä pois.

Daa.
Jospa on sanottu, mutta se ei tehoa - ei se ole meinaan tehonnut meillä kotonakaan.
Kenenkään ei pidä tulla kiusatuksi omilla syntymäpäivillään, ja jos ei aikuisen kaunis puhe auta, niin sitten soitetaan vanhemmille ja pyydetään hakemaan lapsi pois.
Jos omani olisi niin ääliö, että alkaisi kiusaamaan toista lasta tämän juhlissa, eikä lopettaisi kun aikuinen siitä sanoo, niin sietäisi tulla samantien poistetuksi paikalta.
Saa nähdä, osaako ko. lapsi olla nätisti vai ei. Toivon että osaa, ettei pilaa lapseni synttäri-iloa.

peesi. inhottava itsekeskeinen itsekäs kiusaaja. Jokainen tajuaa että tytöt ja pojat suomessa ovat ryhmä, tytöt yksi ryhmä pojat toinen.

:laugh:
Okei....no, täällä ei onneksi oo noin, vaan sekä tyttöjä että poikia käy ovella hakemassa meidän eskarilaista ulos, ja synttärikutsujakin tulee sekä tyttöjen että poikien juhliin :D

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Itse varmaan miettisin tarkkaan kutsuttavien määrän, ettei yksi ainoastaan jäisi ulkopuolelle. Tämä ketju sai miettimään omaa lapsuutta ja tajusin, että mulla itellä oli tasan yhdet kaverisynttärit, ala-asteikäisenä, enkä muista käyneeni kenenkään muun synttäreillä kuin serkkuni. En kyllä koskaan edes miettinyt, että miksei ole kutsuttu. Varmaan siks, kun meidänkään perheellä ei ollut tapana järkätä kuin sukulaisille kakkukahvit. Enkä siis ollut mitenkään koulukiusattu tai syrjitty. Ihan oli kavereita monelle sormelle. En ole tainnut edes miettiä koko synttärijuttua ennen omalta kohdalta.

peesaan. siis kerran muistan että naapurit tulivat juhliman, kerran muisatn juhlineeni serkkujen kesken. en muista käyneeni kuin naapureilla jonkun kerran. ei synttäreitä juhlittu kuten nykyään.
ei odotettu kutsuja tai omia synttäreitä.

Laumassa leikkivät täällä, mutta lauma koostuu tytöistä ja pojista. En tiedä, jääkö joku lauman ulkopuolelle, ei ainakaan ole sellaisesta eskarissa puhuttu.

Ja koko ryhmää ei kyllä voi kutsua. Olkoon sitten syrjintää, mutta mä en ala kestitsemään 14 eskarilaista, vaan noin puolia tuosta. Siihen puolikkaaseen mahtuu myös niitä ei-bestiksiä.

no jos sama sääntö toimii koulussakin..esim. mun ekaluokkalaisen luokka on jaettu kahteen. tytöillä on 4h opetusta yhessä ryhmässä ja pojilla 4h keskenään. loput on yhessä. eli pakostakin tytöt on lauma- siitä kun sitten jätetään yhtä kutsumatta.. ehkä se vaan tuntuu niin väärältä kun on ite ollu kiusattu. ajatuskin että yks on ulkopuolella. tuntuu pahalta vaikkei oo edes omasta lapsesta kyse.

vuos sitten tarhan joulujuhlissa eräs lapsi jakoi lahjoja kaikille ryhmässä oleville, paitsi yhelle; mun tytölle. olisit nähny sitä ilmettä. sain oikeesti tsempata etten ruvennu itkeä.

Jokainen tajuaa että tytöt ja pojat suomessa ovat ryhmä, tytöt yksi ryhmä pojat toinen.
'
Mutta eiks synttäreille ole tarkoitus kutsua ystävät eikä ryhmiä? Mun lasteni synttäreillä on ollut vieraina sekä tyttöjä että poikia. Olisi ollut erittäin epäkohteliasta jättää osa ystävistä kutsumatta sen vuoksi, että muka pitäisi kutsua joitain toisia lapsia siksi, että nämä sattuvat olemaan samaa sukupuolta synttärisankarin kanssa.

no jos sama sääntö toimii koulussakin..esim. mun ekaluokkalaisen luokka on jaettu kahteen. tytöillä on 4h opetusta yhessä ryhmässä ja pojilla 4h keskenään. loput on yhessä. eli pakostakin tytöt on lauma- siitä kun sitten jätetään yhtä kutsumatta.. ehkä se vaan tuntuu niin väärältä kun on ite ollu kiusattu. ajatuskin että yks on ulkopuolella. tuntuu pahalta vaikkei oo edes omasta lapsesta kyse.

vuos sitten tarhan joulujuhlissa eräs lapsi jakoi lahjoja kaikille ryhmässä oleville, paitsi yhelle; mun tytölle. olisit nähny sitä ilmettä. sain oikeesti tsempata etten ruvennu itkeä.

Esikoulussa ei oo tuollaista jakoa, vaan tytöt ja pojat ovat samaa sekalaista seurakuntaa, joka leikkii yhdessä.

Tottakai se, jos vain yksi lapsi koko ryhmästä (tai harrastusporukasta, pihapiiristä, tms) jätetään kutsumatta on väärin. Mutta mä en edelleenkään näe mitään syytä alkaa luokittelemaan kavereita sukupuolen perusteella, kun lapsi on vasta kuusivuotias. Enkä myöhemminkään: on mulla itsellänikin aina poikapuolisia kavereita ollut, ja näin aikuisiässä miehiä ystävinä.

Alkuperäinen kirjoittaja lapset on julmia:
Minun lapseni vietti synttäreitä heinäkuussa hoplopissa.
Toki kutsut laitettiin ja kas kummaa ne lapset joiden kanssa lapseni ei edes ollut ikinä ennen leikkinyt olikin nyt kavereita,kas kun he oli kuulleet kavereiltan että lapsellamme on hoplopissa juhlat.
Kutsujen kerjääminen ja jopa kiristäminenkin alkoi,tosin tästä yksi lapsi pelästyi kun kerroin että meidän kulttuuriin ei sitten kiristäminen tehoa vaikka heillä se voikin tehota.
Syntymäpäivät lähestyi ja alkoi sitten lopulta nämä muutamat tajuta että heitä ei kutsuta juhliin (kun ei edes ennenkään olleet kavereita ja nyt muka yllättäen)
Vaan nyt koitti uutta taktiikkaa,kun kiristäminen ei onnistunut minulta tai lapseltamme.
Alettiin kiristämään näitä joille oli kutsu tullut,en ole sun kaveri jos menet XXXXXX synttäreille.

Synttärit oli ja juhlittiin ja nämä kaikki kutsutut tulikin paikalle :)
tosin nämä kutsujen kerjääjät-kiristäjät suuttui kun kaikki muut pääsi juhliin.

no huh. järkyttävää. miten saasta voi ihminen olla! siis nuo kiristäjälapset vanhempineen.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Meillä sääntönä se et kutsutaan aina kaikki luokan tytöt. Just tuon takia ettei kukaan tule syrjityksi.

Siis tuohan syrjii poikia.

No kun ovat nyt siinä vaiheessa tossa luokassa ettei tytöt ja pojat miillääään voi leikkii porukassa :D :D

No se on ymmärrettävää sitten :D

Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Meillä oli eilen illalla ja tänä aamuna suuri suru eskarilaisella tytöllä, koska hän oli ainoa eskarin tytöistä, jota ei kutsuttu kaverin synttäreille. En ymmärrä mitä on tapahtunut, sillä oma tyttö ja tämä toinen ovat olleet käsittääkseni ihan hyviä kavereita ja yhteisessä harrastuksessakin aina yhdessä. Tytön äiti vielä viimeksi siellä nähdessä mainitsi synttäreistä niin, että meidänkin tyttö kuuli asian, odotellut siis kutsua kovasti.

Yritin tytöltä kysyä, että oletteko riidelleet ja tyttö vastasi, että viime viikolla oli yhtenä päivänä ollut yksi riita siitä kuka saa päättää mitä leikitään. Tiedän, että oma tyttö on ainakin kotioloissa kova määräilemään, mutta eskaritädeiltä olen saanut sellaisen käsityksen, että tyttö kuitenkin siellä leikkii kivasti ja hänellä on aina kavereita, ei siis ole jäänyt ryhmän ulkopuolelle. Miten tähän nyt pitäisi suhtautua, millä lohduttaa tyttöä? Ensi kertaa tällaisen tilanteen edessä...

Tein äsken ketjualoituksen koulukiusaamisesta. Ulkopuolelle jättäminen on yksi kiusaamisen muoto ja kuten huomaat, tyttösi kärsii. Huomaan, että jotkut vastaavat sinulle aloitukseesi tyyliin "aina ei voi voittaa" tai "elämä on". Mielestäni tällaiseen pitää puuttua heti. Soita tytön äidille ja keskustele asiasta. Kysy miltä hänen tytöstään tuntuisi vastaavassa tilanteessa.

Yhteistyössä