Äiti kotona, lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti Monika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Pitäisikö teidän mielestänne meidän lapsen huostaanottaa ja antaa pois, kun minä olen tällä hetkellä niin huonona, että hyvä että kykenen edes itsestäni huolehtimaan?
Pitäisikö miehenkin jäädä kotiin, myydä asunto, muuttaa pois ja jäädä elämään sossun tuilla? Vai onko sittenkin parempi, että ne lapset on hoidossa? Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että jaksanpa kotona olla. Juu, jaksan nyt hetken kun sain itseni sohvalta ylös joku aika sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja voi vee:
miksi äitejä aina syyllistetään, teki ne niin tai näin niin aina tekee väärin. kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee...

Ehkäpä siksi, että muut maksavat tästä parhaaksi katsomisesta ja kalliisti. Jos virikehoidetun lapsen vanhemmat maksaisivat kaikki todelliset hoidon kustannukset, ei yhtään haittaisi.

No heti kun maksat itse kaikki yhteiskunnalta saamasi tuet takaisin etkä käytä muitakaan palveluita, niin voit alkaa jeesustella muiden tuilla. Ja ne, jotka maksavat täyden hinnan päivähoidosta voisivat aivan yhtä hyvin vaatia päivähoitoa maksulliseksi kaikille. Miksi jokun elämäntapatyöttömän tai kotiäidin pitäisi saada minun verovarojani vaan siksi ettei ole viitsinyt kouluttautua tai hankkia töitä. Eli jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikki tuet pois ja tehdään niitä lapsia ihan omin varoin.

miksi äitejä aina syyllistetään, teki ne niin tai näin niin aina tekee väärin. kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee...

Ehkäpä siksi, että muut maksavat tästä parhaaksi katsomisesta ja kalliisti. Jos virikehoidetun lapsen vanhemmat maksaisivat kaikki todelliset hoidon kustannukset, ei yhtään haittaisi.

No heti kun maksat itse kaikki yhteiskunnalta saamasi tuet takaisin etkä käytä muitakaan palveluita, niin voit alkaa jeesustella muiden tuilla. Ja ne, jotka maksavat täyden hinnan päivähoidosta voisivat aivan yhtä hyvin vaatia päivähoitoa maksulliseksi kaikille. Miksi jokun elämäntapatyöttömän tai kotiäidin pitäisi saada minun verovarojani vaan siksi ettei ole viitsinyt kouluttautua tai hankkia töitä. Eli jos tuolle linjalle lähdetään, niin kaikki tuet pois ja tehdään niitä lapsia ihan omin varoin.

Ilmoittaudun juurikin paheksumanne äidiksi:
Lapset 1v7kk ja 2,5kk ja isommalle päivähoitohakemus vetämässä. Tarkoitus olis viedä lähipäiväkotiin aamulla 9aikaan ja hakea päikkäreiden jälkeen klo 13-15 välillä. Hoitopäiviä 2-3 viikossa.

Mäkin kauhistelin aiemmin tätä samaista asiaa mutta niin ne tilanteet ja asenteet muuttuu. Olen täysin uupunut koliikkivauvan kanssa ja parisuhde on pian aivan retuperällä.

Perheneuvolasta suosittelivat osa-aikais paikkaa päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
mä en ymmärrä sitä että ollaan olevinaan perhe ja halutaan niitä lapsia,mutta sitten ei lasten kanssa kuitenkaan haluta olla :| . mun mielestä se on jotenkin kummallista. lapset on kuin joku suoritus nykypäivänä, saadaan ne,pidetään kotona ja sitten hoitoon kun mahdollista. odotetaan että joku muu kasvattaa sen lapsen ( josta siitäkin naristaan ) . jotenkin odotetaan että se lapsi olis äkkiä iso ja sais pois jaloista.

Opin aidosti nauttimaan lasten kanssa vietetystä ajasta vasta kun perheeseen syntyi vauva ja vanhempikin lapsi jäi kotiin. Koti on välillä aika sekaisin, mutta lapsille riittää aikaa ja huomiota. Ovat paljon läheisimmiksikin tulleet. Eikä me aina lasten ehdoilla tehdä asioita, olen vienyt heitä myös itseäni kiinnostaviin paikkoihin.

Monelle tuntuu olevan kärsimystä olla lasten kanssa, on kova hinku tehdä omia juttuja mielummin ja hirveän raskasta on. Tottahan omaakin aikaa pitää joskus olla, mutta lapset kasvavat niin nopeasti ettei aikaa kannattaisi antaa kellekään muulle kuin korkeintaan jonkun tunnin kerrallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja outoa:
Siis eikö niitä äitejä SÄÄLITÄ viedä lapsi hoitoon jos itse jää kotiin?? Herättää aamulla, raahata hoitoon ja hakea väsynyt lapsi hoidosta...

Ei. Ne 'äidit' eivät kykene ajattelemaan muuta kuin omaa persustaan.

:laugh: Meidän vanhempi lapsi käy 10 pvää kuussa pk:ssa ja voin vakuuttaa että ne aamut on mulle paljon raskaampia. Heräät aiemmin, laitat itsesi, puet kaksi lasta, syötät, laitat tavarat ja yrität vielä ehtiä säälliseen aikaan tarhaan. Sen sijaan että ryystäisin ihan rauhassa yöpuku päällä kaffetta ja miettisin mitä tänään tehtäisiin.

Tuon että 3-vuotias lapsi on esim. pari kertaa viikossa hoidossa saamassa "virikkeitä" ymmärrän. Mutta sitä että raskaana oleva äiti (joka ilmeisesti voi hyvin, jos jaksaa kaupungilla shoppailla ja kirjastoissa juosta) vie lapsensa kahdeksaksi tunniksi hoitoon, en ymmärrä! :O Raskaus ei ole sairaus!!!

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Jaa. Ai kun vaadin rahan haaskaamisen lopettamista? Minusta taas pitäisi karsia kaikki turha rahan hassaaminen kuten juuri lasten hoidattaminen kunnalla kun itse on kotona. Kunnilla menee nyt huonosti ja palveluita karsitaan. Löysät pois vaan.

Satsata sästynyt iso summa päivähoidon laatuun vaikka niin hyödyttäisi isoa joukkoa. Olisi mukava viedä lapset hoitoon kun töihinmeno koittaa

sen kummemmin kommentteja lukematta ihmettelen minäkin sitä että miten isompi lapsi kokee sen että äiti jää vauvan kanssa kotiin ja hänet raahataan joka aamu hoitoon. Ja myös sitä että millaiset suhteet sisaruksille tulee, ja millainen perhekäsitys yleensäkin. Miksi se lapsi pitää toimittaa pois jaloista?

kummallista touhua tää arvostelu, että tollasten ihmisten ei pitäis lapsia saada. Odottavalla äidillä voi olla aika paljon jo fyysisiä ongelmia, ettei onnistuisi hoitamaan lastaan koko päivää. Itse olin koko raskauden ajan sellaisessa tilanteessa, että en saanut rasittaa itseäni millään tavalla, ettei lapsi syntyisi ihan liian etu ajassa. Todellakaan en olisi voinut hoitaa lasta siinä tilanteessa, eli päivä koti olisi silloin ainut ja paras vaihto ehto lapsen kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmenäiti:
sen kummemmin kommentteja lukematta ihmettelen minäkin sitä että miten isompi lapsi kokee sen että äiti jää vauvan kanssa kotiin ja hänet raahataan joka aamu hoitoon. Ja myös sitä että millaiset suhteet sisaruksille tulee, ja millainen perhekäsitys yleensäkin. Miksi se lapsi pitää toimittaa pois jaloista?

No sitä virikettä saamaan...:laugh:

Helkatti vieköön. Mitä virikkeitä ne teidän lapsenne tarvitsevat joita ette voi kotonanne tarjota?? Lapsenne tarvitsevat TEITÄ arvon ÄIDIT ei mitään ulkopuolisia tätejä hoitamaan. Ja kummasti alkaisi äiditkin piristymään kotona jos tenavia pitäisi kotona hoitaa eikä oikein upota omiin ongelmiinsa ja säälitellä omaa jaksamattomuutta.
Lapset kotiin ja tällaiset hoito-oikeudet ehdottomasti pois.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
kummallista touhua tää arvostelu, että tollasten ihmisten ei pitäis lapsia saada. Odottavalla äidillä voi olla aika paljon jo fyysisiä ongelmia, ettei onnistuisi hoitamaan lastaan koko päivää. Itse olin koko raskauden ajan sellaisessa tilanteessa, että en saanut rasittaa itseäni millään tavalla, ettei lapsi syntyisi ihan liian etu ajassa. Todellakaan en olisi voinut hoitaa lasta siinä tilanteessa, eli päivä koti olisi silloin ainut ja paras vaihto ehto lapsen kannalta.

Raskaus ei silti ole sairaus!

Ymmärtäisin jos olisi vaikka muutamana päivänä viikosta, varsinkin jos ei oo mitään kerhotoimintaa tai kavereita lähellä. Mutta muuten, sorry, ei mee jakeluun. Ainoastaan sitten, jos äidillä/isällä on mielenterveys tai jotain muuta vakavempia ongelmia.

Itse en niin tekisi kuin pakottavasta syystä. Oma esikoiseni 2,5v oli hoidossa pienen syntymän jälkeen 2pv / vko 4h kerrallaan, jotta sai leikkiseuraa ja virikkeitä. (Meille ei ollut tarjolla kerhoja tai muutakaan toimintaa isommalle.) Näin oli muistaakseni marraskuusta toukokuun loppuun. Kesäksi otin pois ja syksyllä en laittanut esikoista enään hoitoon ja siis tämä hoitojakso oli esikoisen elämässä ensimmäinen. Hoidossa käynnin edut oli sosiaalinen kasvaminen, äidistä irrottautuminen, omaa aikaa pienelle ja äidille. Nyt nautin naperoistani kotona! Isompi käy 3 x viikossa kerhossa / jumpassa. Nautin äitinä olemisesta täysillä, saan jatkuvasti palautetta siitä että minulla on niin rauhalliset, luottavaiset ja hyvin käyttäytyvät lapset. Mutta joku ei jaksa lapsen kanssa kotona, silloin hoidossa käynti on parempi vaihtoehto, mutta en tiedä onko perusteltua sitten tehdä lisää lapsia...

Aatelkaas mammat, että minä olen tällä hetkellä saikulla ja lapsi hoidossa! Kauhiaa... :o *kaivautuu bunkkeriin suojaan*
Mutta asiaan, työttömien lasten kokopäivähoitoa en ymmärrä minäkään. Sillon riittäisi kerran pari viikossa tai määrä jolloin se paikka pysyisi sitä varten, että jos sinne töihin lähtö tulee. Tuo uuden vauvan tulo taas on vähän kiikun kaakun, sillä toisaalta kyllä ymmärrän, jos vauva kovin valvottavainen öisin, niin äidin on pakko saada sitten päivisin levätä vauvan nukkuessa isomman lapsen "häiritsemättä", tai muuten ei jaksa kohta hoitaa kumpaakaan. Mutta odotusaikana en välttämättä itse veisi... Tai riippuisi voinnista.

Alkuperäinen kirjoittaja No en käsitä:

Vain raskaana ollessa ei raju jatkuva oksentelu tai invalidisoiva selkäkipu ole sairaus...

Alkuperäinen kirjoittaja No en käsitä:

Mikä se sitten on, jos sairaslomalla ollaan? Minne lapsi pitäisi laittaa jos äiti joutuu sairaalaan tai pakkolepoon?

Alkuperäinen kirjoittaja kolmenäiti:

Tarpeeksi iso lapsi 4-6v ei välttämättä koe raahamisena vaan lähtee mielellään. Voi alle 3-vuotiaskin lähteä mielellään, mutta hänellä ei ole minkäänlaista kykyä arvioida vaihtoehtoja ja 'viihtyminen' saattaa johtua esim. kivasta lelusta.

Mutta perhekäsitykseen ja sisarusten välisiin suhteisiin tietysti vaikuttaa jos isommat alle kouluikäiset ovat kokopäiväisesti poissa. Jos muutaman tunnin kerrallaan niin päivähoito on verrattavissa kerhoon ja varmasti vain tukee vanhemman lapsen kehitystä ja kaverisuhteita. Saattaa osaltaan jopa vähentää mustasukkaisuutta. Ajalla on iso merkitys tässäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Pitäisikö teidän mielestänne meidän lapsen huostaanottaa ja antaa pois, kun minä olen tällä hetkellä niin huonona, että hyvä että kykenen edes itsestäni huolehtimaan?
Pitäisikö miehenkin jäädä kotiin, myydä asunto, muuttaa pois ja jäädä elämään sossun tuilla? Vai onko sittenkin parempi, että ne lapset on hoidossa? Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että jaksanpa kotona olla. Juu, jaksan nyt hetken kun sain itseni sohvalta ylös joku aika sitten.

Vastausta odottelen.

Mikä ihme siitä kotiäitiydestä muka tekee niin kovin ihmeellistä? Päivähoidossa lapsesta tulee eri tavalla sosiaalinen sekä oppii ryhmässä toimimisen perussääntöjä kuten sitä, että omaa vuoroa on välillä odotettava. Kotona olevat äidit sen sijaan voivat esimerkiksi vaikka opiskella tai muuten kehittää itseään, jotta vanhempainvapaiden jälkeen olisi mahdollisuus edetä myös urallaan ja tienata rahaa perheen elättämiseen sekä säästää sitä lapsilleenkin, jotta elämä heillä olisi myöhemminkin vähän helpompaa.

Oma äitini teki näin ja ajattelen häntä rakkaudella sekä kunnioituksella. Yhtä lailla niiden lasten kanssa kotona oleminen voi olla äidin puolelta se helpompi tie eikä kotiäiti välttämättä ole niiden lasten kanssa yhtään sen intensiivisemmin kuin se äiti, joka leikkii lastensa kanssa näiden tultua hoidosta. Monet kotiäidit tuntuvan roikkuvan täällä netissä, eivätkä taatusti samanaikaisesti huomioi täysillä lasta samaan aikaan. Monien päivähoitovastustus tuntuu kumpuavan enemmän tarpeesta saada enemmän glooriaa siellä kotona olemisesta, kenties huonosta omastatunnosta?

Alkuperäinen kirjoittaja voi voi:
Joo, jotkut on niin yksinkertaisia, etteivät osaa katsoa kuin omaa napaansa. Ap kuule, kun perheitä on erilaisia ja ihmisiä on erilaisia. Kyllä jokainen perhe tekee näissä asioissa ne itselleen parhaiten sopivat valinnat.

Aina lapsen hoito ei ole perheen tahdosta kiinni. Syitä on mm. kuntoutus vamman tai kehityksen viivästymisen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja a:

Ei tukia tai tukimuotoja pidä poistaa sen takia, että jotkut luupäät käyttävät niitä härskisti hyväkseen. Silloin pitää poistaa vaan ja ainoastaan se hyväksikäytön mahdollisuus.

Virikepaikkoja voisi olla päiväkodeissa niille lapsille, joilla on siihen todellinen tarve niin, että hoitoa voisi saada max 15 tuntia/viikko. Ja tätä virikehoitoa voisi saada vain lapsi lapsen oman tarpeen vuoksi eli äidin jaksamisen tai jaksamattomuuden vuoksi ei paikkaa tulisi antaa.