Äiti kotona, lapsi hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täti Monika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No joo, meillä isäntä jäi 2kk:ksi lomautukselle, itse olen töissä muutamana päivänä viikossa 6,5h. Meillä neiti pph:lla ja paikka niin mainio, ettei sitä haluta menettää, joten näinä päivinä kun olen töissä, niin viemme tytön hoitoon, kun olen vapaalla niin tyttö aina meidän kanssa kotona. Ja voin sanoa, että meillä neiti ainakin varmasti nauttii siellä hoidossa enemmän kuin kotona, vaikka hänen kanssaan myös leikimme ja ulkoilemme, mutta nauttii muiden lasten kanssa leikkimisestä. Jos ukko olis irtisanottu tai lomautus olis pidempi, niin sitten ottaisimme tytön pois hoidosta, mutta näin meillä, minusta tämä on paras ratkaisu meidän perheelle...niin kuin muut ratkaisut muiden perheille, tai no, okei, sitä en ymmärrä, että jos tosiaan terve aikuinen kotona työttömänä tai hoitovapaalla, niin miksei lapsi ole kotona, mutta ketään en tuomitse tällaisista ratkaisuista.

Mä vien lapset hoitoon joka päivä, mutta siitä syystä että heillä olisi ikäistään seuraa. Me asutaan maalla, tarhaankin on matkaa sen 10 kilsaa, ja naapuritaloissa ei lapsia asu. Tuttavilla käydään kylässä ehkä kerran viikossa, ja vanhempi (6v) ainakin turhautuu, kun ei ole ikäistään seuraa tarjolla, sisko on vasta 1,5v...

Ketjua lukematta kerron että minun lapseni on 3-4 kertaa viikossa 6 tuntia päiväkodissa, olen sillointällöin töissä, mieluummin olisin enemmänkin ja lapsi tykkää olla päiväkodissa! En halua luopua päiväkotipaikasta koska kesällä minulla on sitten ihan kunnolla töitä ja paikka tulee todellakin tarpeen. Lapsi menee klo 9 hoitoon ja haen lapsen klo 15 pois. Miksi en saisi pitää lasta päiväkodissa koska me maksamme siitä kuitenkin, hoidon tarve on ja lapsi tykkää päiväkodista. Mitä nupistavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Mä vien lapset hoitoon joka päivä, mutta siitä syystä että heillä olisi ikäistään seuraa. Me asutaan maalla, tarhaankin on matkaa sen 10 kilsaa, ja naapuritaloissa ei lapsia asu. Tuttavilla käydään kylässä ehkä kerran viikossa, ja vanhempi (6v) ainakin turhautuu, kun ei ole ikäistään seuraa tarjolla, sisko on vasta 1,5v...

1,5 v on hoidossa joka päivä vai?

Mulla on 2,5 -vuotias hoidossa päivät, vaikka olen jo jäänyt äippälomalle. Otan hänet sitten kotiin isän loman ajaksi, kun vauva syntyy ja katsotaan sitten sen jälkeen, miten jatketaan päivähoitoa. Todennäköisesti kolmena päivänä viikossa hän pääsee tarhaan leikkimään kavereiden kanssa. Lyhennetyt päivät on hölmöjä, kun sitten jää se iltapäivän ulkoilu väliin ja sehän juuri on kivointa, kun saa telmiä tuttujen kavereiden kanssa tarhan pihalla.

Ja ei meillä lapsi ole yhtään väsyneen oloinen tarhapäivän jälkeen. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää kyllä ihan iltaan asti ja hyvin jää aikaa yhdessäoloon. Päivisin ehdin kivasti hoitamaan koirat, kodin ja omia asioita. Nyt varsinkin on kova vimma käydä kaikki kaapit läpi ja järjestellä koti uuteen malliin. On sitten kaikki oikein hyvässä järjestyksessä, kun vauva tulee =)

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

1,5 v on hoidossa joka päivä vai?

1,5v on osa-aikahoidossa, sori. Yritin pikaisesti kirjoittaa ku oon lähdössä lapsia hakemaan :) hän on hoidossa silloin, kun mulla on sellaista menoa, johon ei lasta voi mukaan ottaa, kuten tänään lääkäri + hammaslääkäri... tänään hänen hoitonsa kesti 10.30-14.30, isoveli on kyllä 9-15 tarhassa.

1,5v on osa-aikahoidossa, sori. Yritin pikaisesti kirjoittaa ku oon lähdössä lapsia hakemaan :) hän on hoidossa silloin, kun mulla on sellaista menoa, johon ei lasta voi mukaan ottaa, kuten tänään lääkäri + hammaslääkäri... tänään hänen hoitonsa kesti 10.30-14.30, isoveli on kyllä 9-15 tarhassa.

*huokaisee helpotuksesta* :D

Alkuperäinen kirjoittaja Minä:
Ketjua lukematta kerron että minun lapseni on 3-4 kertaa viikossa 6 tuntia päiväkodissa, olen sillointällöin töissä, mieluummin olisin enemmänkin ja lapsi tykkää olla päiväkodissa! En halua luopua päiväkotipaikasta koska kesällä minulla on sitten ihan kunnolla töitä ja paikka tulee todellakin tarpeen. Lapsi menee klo 9 hoitoon ja haen lapsen klo 15 pois. Miksi en saisi pitää lasta päiväkodissa koska me maksamme siitä kuitenkin, hoidon tarve on ja lapsi tykkää päiväkodista. Mitä nupistavaa?

ketju ei koske sinua!

Meillä 2v oli vauvan ja äidin kanssa kotona, kun ei ole aikaisemminkaan hoidossa ollut. Ja meillä elämä oli yhtä helvettiä josta takuuvarmasti kaikki kärsi. Minä valvoin yöt vauvan kanssa ja päivät taaperon kanssa. Olin tosi väsynyt koko ajan ja jollen ollut kiukkuinen niin sitten olin väsymyksestä apaattinen. Taapero ei saanut muuta kuin negatiivista huomiota ja telkkasta pyöri koko ajan lasten ohjelmat, jotta olisin saanut edes hetken rauhan keskittyä esim. imettämiseen. Vauva ei saanut tarpeeksi huomiota ja esim. imetys ei onnistunut kunnolla, kun rauhallista hetkeä ei ollut. Olin aivan loppu, kunnes mummo tuli hätiin ja nykyään esikoinen on kaksi päivää hoidossa mummon luona (noin 8 tuntia). Näinä päivinä minä saan ladattua akkuja ja oltua vauvan kanssa rauhallisesti yhdessä. Kaikilla on nyt paljon parempi olo. Minä olen saanut levättyä ja luotua paremman kontaktin vauvaan, taapero oikein odottaa aina mummolle menoa, jossa saa jakamattoman huomion. Meille "äiti kotona, lapsi hoidossa" on aivan ehdoton järjestely. Onneksi mummo astui kehiin, sillä minulla ei olisi ollut kanttia/järkeä laittaa vanhempaa lasta kunnalliseen hoitoon, vaikka ilman mummoa se olisikin ollut ainoa järkevä ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja minä :
Meillä 2v oli vauvan ja äidin kanssa kotona, kun ei ole aikaisemminkaan hoidossa ollut. Ja meillä elämä oli yhtä helvettiä josta takuuvarmasti kaikki kärsi. Minä valvoin yöt vauvan kanssa ja päivät taaperon kanssa. Olin tosi väsynyt koko ajan ja jollen ollut kiukkuinen niin sitten olin väsymyksestä apaattinen. Taapero ei saanut muuta kuin negatiivista huomiota ja telkkasta pyöri koko ajan lasten ohjelmat, jotta olisin saanut edes hetken rauhan keskittyä esim. imettämiseen. Vauva ei saanut tarpeeksi huomiota ja esim. imetys ei onnistunut kunnolla, kun rauhallista hetkeä ei ollut. Olin aivan loppu, kunnes mummo tuli hätiin ja nykyään esikoinen on kaksi päivää hoidossa mummon luona (noin 8 tuntia). Näinä päivinä minä saan ladattua akkuja ja oltua vauvan kanssa rauhallisesti yhdessä. Kaikilla on nyt paljon parempi olo. Minä olen saanut levättyä ja luotua paremman kontaktin vauvaan, taapero oikein odottaa aina mummolle menoa, jossa saa jakamattoman huomion. Meille "äiti kotona, lapsi hoidossa" on aivan ehdoton järjestely. Onneksi mummo astui kehiin, sillä minulla ei olisi ollut kanttia/järkeä laittaa vanhempaa lasta kunnalliseen hoitoon, vaikka ilman mummoa se olisikin ollut ainoa järkevä ratkaisu.

Vielä lisään, että meidän esikoinen on aina ollut vilkas ja villi tapaus. Rauhallisten lapsien äidit eivät todellakaan voi tietää, mitä on viettää kaikki päivät villikon ja vaativan vauvan kanssa kahdestaan!

Eikö lapsen vilkkaus ole tiedossa etukäteen... Ihan kiva että on mummo apuna, ei siinä mitään. Mutta jos edellinen on kovin vaativa, voihan lasta yrittää vähän myöhemminkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö lapsen vilkkaus ole tiedossa etukäteen... Ihan kiva että on mummo apuna, ei siinä mitään. Mutta jos edellinen on kovin vaativa, voihan lasta yrittää vähän myöhemminkin :)

Olihan se vilkkaus tiedossa, mutta ei se miten san kanssa eletään puolet lyhyemmillä yöunilla...

Alkuperäinen kirjoittaja Jaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Pitäisikö teidän mielestänne meidän lapsen huostaanottaa ja antaa pois, kun minä olen tällä hetkellä niin huonona, että hyvä että kykenen edes itsestäni huolehtimaan?
Pitäisikö miehenkin jäädä kotiin, myydä asunto, muuttaa pois ja jäädä elämään sossun tuilla? Vai onko sittenkin parempi, että ne lapset on hoidossa? Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että jaksanpa kotona olla. Juu, jaksan nyt hetken kun sain itseni sohvalta ylös joku aika sitten.

Mitä tuohon nyt vastaisi? Huonona miten? Oletko fyysisesti sairas ja kykenemätön hoitamaan lasta?

Olet saanut itsesi sohvalta ylös? Mitä tämä tarkoittaa? En taida edes haluta tietää...

muakin kiinnostaisi vastaus tähän. entä jos joutuu yllättäen sairaalaan, minne lapset pitäisi laittaa?

Meilläpäin on yleistä eli valtaosa lapsista laitetaan hoitoon 1-1,5v ja jatkavat siellä vaikka toinen vanhemmista olisikin kotona nuoremman sisaruksen kanssa. Tosin hoitopäivät saavat olla max 6h.

Itse tykkään että järjen käyttö on sallittua. Mikäli åbo on jotain tähän vastannut niin voinen peesailla häntä (en kerennyt lukea ketjua läpi). Itsellä tänään 3,5v hoidossa kun olin isoveljen kanssa lääkärissä, uimassa ja parhaillaan shoppailemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt saatte kivittää ja kunnolla:
Aatelkaas mammat, että minä olen tällä hetkellä saikulla ja lapsi hoidossa! Kauhiaa... :o *kaivautuu bunkkeriin suojaan*
Mutta asiaan, työttömien lasten kokopäivähoitoa en ymmärrä minäkään. Sillon riittäisi kerran pari viikossa tai määrä jolloin se paikka pysyisi sitä varten, että jos sinne töihin lähtö tulee. Tuo uuden vauvan tulo taas on vähän kiikun kaakun, sillä toisaalta kyllä ymmärrän, jos vauva kovin valvottavainen öisin, niin äidin on pakko saada sitten päivisin levätä vauvan nukkuessa isomman lapsen "häiritsemättä", tai muuten ei jaksa kohta hoitaa kumpaakaan. Mutta odotusaikana en välttämättä itse veisi... Tai riippuisi voinnista.

Jos haluaa muuttaa kokopvähoidon osa-päiväiseksi, kun jää työttömäksi on osapvä hoitoa jatkettava väh. 3kk. Eli et voi kolmeen kuukauteen ottaa vastaan työtä. Itse olisin halunnut muuttaa poikani hoidon osapväiseksi, mutta tämän takia en sitä tehnyt. Nyt pidän lyhyitä päiviä ja maksan kokopäiväisestä. Että silleen...

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
no mutta ku mä teen näin ni pitäs muidenkin ku mäkin

:headwall: :D

siis mitä ihmettä?aina vaan töykeitä vastauksia??

Tarkoitan, että joku hoitaa lapsensa kotona väsymättä tms olematta sairauksia yms, niin muidenkin pitäsi tehdä niin.
Minusta on tyhmää laukoa ns totuuksia tietokoneen välityksellä, tyyliin "ku mä teen näin ni pitäs muidenkin ku mäkin" tai "mun tapa on yks ainut ja oikea". Harva todella tietää, ainoastaan luulee tietävänsä, kuinka asiat ovat perheissä joissa lapset hoidossa ja vanhempi/vanhemmat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja voi vee:
miksi äitejä aina syyllistetään, teki ne niin tai näin niin aina tekee väärin. kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee...

Lapsen parhaaksi ei TOD ole kokopäivähoito, kun äiti on itse päivät kotona! Miksi ihmeessä perheeseen on tulossa toinen lapsi, jos äiti ei jaksa ensimmäistäkään kasvattaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Helmi S:
Mun mielestä toi on ihan hullua. Onkoonkin, että on yleistynyt tapa nykyään.

Vahva peesi.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus veks ja äkkiä. Jos ei itse jaksa hoitaa lapsiaan, niin lapset jollekin, joka jaksaa.

Pitäisikö teidän mielestänne meidän lapsen huostaanottaa ja antaa pois, kun minä olen tällä hetkellä niin huonona, että hyvä että kykenen edes itsestäni huolehtimaan?
Pitäisikö miehenkin jäädä kotiin, myydä asunto, muuttaa pois ja jäädä elämään sossun tuilla? Vai onko sittenkin parempi, että ne lapset on hoidossa? Ja nyt kun joku tulee mussuttamaan, että jaksanpa kotona olla. Juu, jaksan nyt hetken kun sain itseni sohvalta ylös joku aika sitten.

Mitä tuohon nyt vastaisi? Huonona miten? Oletko fyysisesti sairas ja kykenemätön hoitamaan lasta?

Olet saanut itsesi sohvalta ylös? Mitä tämä tarkoittaa? En taida edes haluta tietää...

Olin juuri hoidossa psykiatrisessa sairaalassa muutaman viikon, se varmaan kertoo jotain. Olen psyykkisesti ja fyysisesti lopussa, en jaksa nousta ylös, nukun paljon. Oletteko tosissasi sitä mieltä, että meille ei kunnan olisi pitänyt järjestää lapsille päivähoitopaikkaa vaan he olisivat täällä kotona minun kanssa, vaikka en jaksaisi heille edes normaalia arkea järjestää?

Olen. Minä olen huomannut, että tuo masentuneisuus ja burnout on niin kovin selektiivinen vaiva. Se väsymyksen aste vaihtelee kovasti sen mukaan, mitä pitäisi tehdä. Jos on kyse chattaamisesta ja palstoilla notkumisesta, niin sitä jaksaa vaikka puolisen vuorokautta putkeen, mutta lasten kanssa on sitten yllättäen niiiiiiiin rankkaa.

Missä sinä olet itsesi niin pahoin väsyttänyt? Töissä?

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Onneksi jokaisella on oikeus tehdä niin kuin haluaa ilman, että yhdenkään palstalaisen mielipiteellä on väliä!

Niinpä. Valitettavasti kaikki lapsen laiminlyöminen ja kaltoinkohtelu ei ole laitonta. :/

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mitenniin ei jaksa sängystä nousta? No jos on niin saamarin laiskajaakko, ettei jaksa nousta sängystä, niin miten se päiväkoti siinä auttaa? Miten se iltaisin pääsee sieltä sängystä ylös? Hellittääkö se lorvikatarri heti klo 17 jälkeen?

Jos on vaikka niinku masennusta tai jotain. Kässäätsä?

Ja vaikka olisi laiskakin, niin pitääkö lasta rankaista siksi että äiti on laiska?

En kässää. Minä en kässää, että ihminen on täsmämasentunut klo yhdeksästä iltapäivä-neljään ja sen takia pitää viedä lapset hoitoon. Se saattaisi se masennuskin vaikka hoitua jos raahaisi sen ahterinsa joka päivä pariksi tunniksi ulos lasten kanssa ja antaisi aikaa niille lapsilleen. Minusta parasta hoitoa näille 'masentuneille' olisi nostaa ne niska-pers otteella ylös siellä sohvan pohjalta ja potkia persuksille ja vähän liikettä niveliin.

Minusta niitä lapsia nimenomaan rangaistaan sen äidin laiskuudesta sillä, että ne retuutetaan täysiksi päiviksi tarhaan, vaikka laiskajaakko makailee kotona.