Äitini kävi puhumassa minulle vastuusta...=(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Loukkaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Loukkaantunut

Vieras
Äitini kävi tänään aamulla valittamassa minulle vastuun otosta ja elämän tärkeysjärjestyksistä. Olin eilen vähän juhlimassa kaupungilla tyttöjen kanssa.
Käyn kuulema hänen mielestään liian usein baarissa ilman aviomiestäni. Käyn baarissa noin 1 kerran kuussa. Mies ei pidä baareista niin hän ei kehotteluistani huolimatta käy juuri lainkaan. yhdessä emme käy ollenkaan kun äitini tai kukaan muukaan ei koskaan vahdi lastamme yön yli.
Mieheni ei pidä baarissa kerran kuussa käymistäni ongelmana millään tavalla, enkä ole pitänyt minäkään koska muuten olen lapsen kanssa kotona päivät, joten tarvitsen itsekin välillä päästä tuulettumaan.

Äitini tuli aamulla meille ja piti puhuttelun kuinka minun tulisi laatia elämälle uusi tärkeysjärjestys eikä vahdituttaa jatkuvasti lasta miehellä. Ja että äitinä ottaa vastuu omasta lapsestani itse.

Äitini on todella vanhoillinen eikä hyväksy erikseen baarissa käymisiä. meillä ei koskaan ole ollut niin läheiset välit että keskustelisimme asioista sillä tavalla henkisesti.

Minulle tuli todella paha olo tuosta että hän kehtasi tulla minulle valittamaan minun vastuusta jne. Olen kaksi vuotta hoitanut lastamme kotona ja omasta mielestäni tehnyt hyvää työtä.

Toitotin äitini aamulla painumaan sinne missä pippuri kasvaa, loukkaannuin niin tuosta. Mikä oikeus hänellä on tulla minulle valittamaan vaikka ei tiedä elämästäni juuri lainkaan että kuinka yksinäinen olen viikot kotona ja kuinka henkireikä se kerran kuussa tuulettuminen onkaan minulle, sosiaalikärpäselle.

Meidän pitäisi viikon kuluttua mennä vanhempieni kanssa samalla autolla toiselle puolen Suomea mutta ajattelin sanoa äidilleni että hommaavat oman kyydin vaikka junan koska minua tuo loukkasi niin kovasti että en halua hänen kanssaan istua niin montaa tuntia autossa.

Olen omasta ja miehenikin mielestä todella hyvä äiti ja minua niin loukkasi että hän tuli tänne sen kyseenalaistamaan. Harmittaa kun meidän välit ei todella ole niin läheiset että asiasta enää voitaisiin keskustella-äitini ei koskaan enää ota asiaa puheeksi tiedän sen, mutta minua se kalvasi niin syvältä että käsken hoitaa oman kyydin viikon päähän enkä ole nyt missään yhteyksissä vähään aikaan.

Olisitteko te loukkaantuneet asiasta?

Kyllä. Siinä vaiheessa kun aikanaan muutin kotoa omaan asuntooni ja aloitin itsenäisen elämän, olen mielestäni ollut omillani ja itsestäni vastuussa.
Kun menin naimisiin, sain lapsia, olen ollut lapsistani vastuussa yhdessä mieheni kanssa.
Äiti tai isäni ei ole minusta enää, eikä appivanhemmat miehestäni.
Kun omani kotoa muuttavat, annan tukea ja neuvoja jos pyydetään, muuten saavat hekin vastuunsa itsestään kantaa.

Jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, kannattaa olla sitten vaikka hiljaa.. Terveisiä äidillesi. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
No loukkaantuisin kyllä, ja sanosinkin nätisti ett eipä kuulu muuten sulle :whistle:

joo juuri silläpä loukkaannuinkin. kun eipä ole hänen asia. Ja tässä samalla totean että äidilläni on aina ollut outo käsitys lastensa asioista. Kun erosin entisestä pitkäaikaisesta poikaystävästäni hän "jätti" minut. sanoi minulle ettei minulle ole kotiin enää asiaa vaan haluaa mieluummin pitää hyvät välit exääni. exäni olis sittemmin sanonut tälle että luulisi olevan minun puolellani. Etää äitin kyllä osaa...

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Riippuu miten arki menee muuten. Itse käyn baarissa muutaman kerran vuodessa. Mikäli lapset pieniä, on kerran kuussakin mielestäni usein..

yksi lapsi meillä. Mutta ei ole tosiaan tämä ongelma edes miehelleni.joten miksi äidilleni pitäisi olla.. ja arki menee muuten ihan normaalisti.

Riippuu miten arki menee muuten. Itse käyn baarissa muutaman kerran vuodessa. Mikäli lapset pieniä, on kerran kuussakin mielestäni usein..

No ei se silloin ole usein, jos toinen on muuten lasten kanssa kokoajan. Miten se sit on hyväksyttävää, että äiti ramppaa jossain jumpassa 3-4 kertaa vkossa? Anteeksi nyt vaan, mutta en aina ymmärrä näitä vastauksia, joissa baareilu katsotaan poissaolona pahemmaksi kuin esim kaupassakäynti. Tässäkään kohtaa kun ei voida kuitenkaan puhua alkoholiongelmasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
No totta hemmetissä, ja olisin kyllä ilmoittanut asiani kovaan ääneen, esitellen samalla ulko-oven karmit. Muussa tapauksessa - ei sen äidin tarvitse kaikkea tietää...

joo ja kaikista paras oli kun hän itse aamulla tunki itsenä meille katsomaan olenko "taas" krapulassa. kun eilen hän soitti päivällä kun oltiin lapsen kanssa kylässä, oli päätellyt siitä että varmaan suunniteltiin juomaan lähtöä. no en edes sen kaverin kanssa ollut..kuhan oltiin kylässä. siitä jo sai sitten kimmokkeen. sanoi vielä että isäkin oli harmistunut kun TAAS olin baarissa. huhhuh...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No loukkaantuisin kyllä, ja sanosinkin nätisti ett eipä kuulu muuten sulle :whistle:

joo juuri silläpä loukkaannuinkin. kun eipä ole hänen asia. Ja tässä samalla totean että äidilläni on aina ollut outo käsitys lastensa asioista. Kun erosin entisestä pitkäaikaisesta poikaystävästäni hän "jätti" minut. sanoi minulle ettei minulle ole kotiin enää asiaa vaan haluaa mieluummin pitää hyvät välit exääni. exäni olis sittemmin sanonut tälle että luulisi olevan minun puolellani. Etää äitin kyllä osaa...

Tuota... no kyllähän sinä nyt itsekin sitten varmaan tiedät, missä vika. Astu esiin, näytä että olet itsenäinen nainen. Ei sinun tarvitse kuunnella tuollaista, ei edes äidiltäsi, eikä muiltakaan. Hyvä äiti sinä olet.

Kerran kuussa ei todellakaan oo paljoa! Vaikka en itse noin "usein" käykkään, olen enempi koti-ihminen mutta ei ei!! Sulla on oma elämä ja jos muuten perhe-elämä luistaa eikä miestäsi haittaa kerran kuussa baareilusi, niin en käsitä äitisi marmatusta. Hänellehän se asia ei kuulu millään muotoa. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:

No ei se silloin ole usein, jos toinen on muuten lasten kanssa kokoajan. Miten se sit on hyväksyttävää, että äiti ramppaa jossain jumpassa 3-4 kertaa vkossa? Anteeksi nyt vaan, mutta en aina ymmärrä näitä vastauksia, joissa baareilu katsotaan poissaolona pahemmaksi kuin esim kaupassakäynti. Tässäkään kohtaa kun ei voida kuitenkaan puhua alkoholiongelmasta.

Iso, iso peesi. Mitä tarkoittaa, että jos on pieniä lapsia? Silloinhan sitä usein enemmän tuulettumista kaipaakin.. ja onko se jotenkin enemmän pieniltä lapsilta pois, jos äiti on baarissa käymässä silloin kun lapset nukkuvat?

Ja ei, baarissa ei edelleenkään tarvitse olla ryyppäämässä :)

ei sinusta varmaan kivalta tunnu,mutta ei äitisi varmaan mitään pahaa tarkoittanut! Minunkin äidilläni on vähän erilaiset käsitykset elämästä ja maailmasta kuin itselläni,mutta en anna sen haitata,Onko sinun pakko kertoa äidillesi kaikista menoistasi - suodata vähän! Välejä en kuitenkaan panisi poikki,se on vaan ikävää kun on kuitenkin niin läheisestä ihmisestä kysymys.Jos ei rakentavaa keskustelua asiasta synny niin anna äidin pitää mielipiteesi ja pidä sinä omasi - voitte silti olla ystäviä.

Hoh.. jos kävisit kerran kuussa vaikka oopperassa muutaman tunnin ja lapsiparka joutuisi olemaan rakkaan isänsä kanssa, ei olisi varmaan mitään ongelmaa.

Baari oli selkeästi ongelma eikä se että lapsi on kerran kuussa isänsä hoivissa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jokainen tarvitsee joskus vapaata.

kerran kuussa ei ole kovinkaan usein... mun korvaan särähti erityisesti se että sä "vahditutat" lastasio miehellä... siis mitä, eikä se mies olekaan sen lapsen isä ja isälläkin toki on oikeus ja velvollisuus hoitaa lastaan siinä missä sinäkin?

Alkuperäinen kirjoittaja rasvie:

Jep, ja äiti varmaan lähtee kun lapsi on jo käynyt nukkumaan. Eikä missään ole sanottu että aloittaja ryyppää hulluna vaan käy ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja Loukkaantunut:
Äitini tuli aamulla meille ja piti puhuttelun kuinka minun tulisi laatia elämälle uusi tärkeysjärjestys eikä vahdituttaa jatkuvasti lasta miehellä. Ja että äitinä ottaa vastuu omasta lapsestani itse.

Mitä ihmettä? Miten niin vahdituttaa lasta miehellä?? Kyllä taitaa äitis elää vielä jollain ihan toisella vuosituhannella... Jos mä lähden jonnekin ja mies jää kotiin lasten kanssa, niin en mä koe silloin jättäväni lapsia hoitoon. Samanarvoisia lastenhoitajia me ollaan mun miehen kanssa.
:o Eikös äitisi mielestä miehellä sitten ole mitään vastuuta lapsestaan?

Huhhuh, todellakin olisin suuttunut, jos oma äitini olisi mulle samalla lailla puhunut. Raivostuin sunkin puolesta oikein kunnolla! |O

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuota... no kyllähän sinä nyt itsekin sitten varmaan tiedät, missä vika. Astu esiin, näytä että olet itsenäinen nainen. Ei sinun tarvitse kuunnella tuollaista, ei edes äidiltäsi, eikä muiltakaan. Hyvä äiti sinä olet.

kiitos viimeisestä! Olen itkeä tihrustanut täällä päivän kun tuntui niin pahalle. Niin olen mielestäni astunutkin, mutta äitini mielestä olen edelleen se vastuuntunnoton nuori likka, vaikka olen jo 10 vuotta omillani asunut. En oikeasti tiedä miten sen hälle näyttäisin että antaa minun hoitaa itse omat asiani eikä aina sotkeudu kaikkeen.

Omasta äidistään en haluaisi pahaa sanoa, mutta itse nyt se huomaan äitinä mitä tulen tekemään erilla tavalla omieni kanssa.

:hug:
vaikkei äidilläsi enää ole tapana ottaa asioita uudestaan puheeksi, niin miten se vaikuttaa siihen mitä sinä teet? tarkoitan, että voithan itse ottaa asian puheeksi, vai kuka sen päättää milloin asia on loppuunkäsitelty???
Jos äiti tuolla tavalla tulee kertomaan mieleipiteitään niin kyllähän sulle nousee asioita siitä mieleen jotka voit ilmanmuuta ottaa uudestaan esille.
Pakkohan ei ole äidin (huonoja) käyttäytymismalleja noudattaa....

Ja sinä voit keskustella äidillesi henkisesti tai miten ikinä haluatkaan ja toivotkaan, vaikka äitisi ei osaisi keskustella mielestäsi henkisesti. Sinähän teet itse omat valinnat, puhut mitä ja miten haluat, ihan niin kuin äitisikin.

Rohkeutta lähetän! :hug: =)

En itse haluaisi, että mies kokisi tarvetta tuulettua baarissa. Baarissa juodaan ja tavataan vastakkaista sukupuolta.
Itse koin töissä ollessa enemmän stressiä että piti tuulettua harrastuksissa.

Minä olisin äitinäsi tehnyt samoin. Äitisi on nähnyt elämää enemmän kuin sinä ja on huolissaan sinusta (lue: rakastaa sinua). Baarissa oleminen kerran kuussa on varsin usein. Minunkin mielestäni se antaa kuvan vastuuntunnottomasta ja liian huolettomasta äidistä, joka antaa huonoa esimerkkiä lapselleen ja riskeraa parisuhdetta turhaan. Sinun mieletäsi näin ei varmaankaan ole, mutta elämää enemmän nähnyt tietää nämä kuviot ja niiden tuomat riskit. Kuulostat keskenkasvuiselta, kun et ymmärrä äitisi rakkautta vaan vedät herneen nenään, jos sinusta ollaan huolissaan.

Samaa mieltä ja varsinkin jos yhdessä juostaan ja lapset aina mummolla yökylässä. Mitä etsit kerran kuussa sieltä kapakasta, eikö perheesi ole tärkein kun se jo on.

Yhteistyössä