Alaikäisen kanssa seurustellut mies sai tuomion hyväksikäytöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -----
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23210706]Moni alle 15-vuotias lapsi käyttää jo nykyisellään törkeästi hyväksi tuota Suomen 15 vuoden rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa (lähinnä varastamistapauksissa). Omasta mielestäni rikosoikeudellisen vastuun ikärajaa voisi laskea 12-13 vuoden paikkeille.[/QUOTE]

Käsittääkseni Suomessa ei kuitenkaan alle 16- vuotias joudu vankilaan, kuten amerikassa voi käydä.

[QUOTE="a p";23210720]Siksi koska 15-vuotias poika on henkisesti nuorempi kuin 15-vuotias tyttö. 15-vuotiasta poikaa voisi verrata 12-vuotiaaseen tyttöön.[/QUOTE]

Oletko sairas? Jokainen on yksilö ja kehittyy eri tahtia.
Jos poikasi kykenee ja haluaa seksiä 15v, ja omasta tahdostaan, niin tottakai hän on kypsä. Niinhän sinä määrittelit juuri sen tytönkin kypsyyden. Jos kerran haluaa.

[QUOTE="a p";23210720]Siksi koska 15-vuotias poika on henkisesti nuorempi kuin 15-vuotias tyttö. 15-vuotiasta poikaa voisi verrata 12-vuotiaaseen tyttöön.[/QUOTE]

No voihan olla myös toooodella kypsiä 15-vuotiaita jotka palaa halusta aloittaa suhteen 25-vuotiaan naisen kanssa.

Kun aikuinen mies sekaantuu lapseen niin onneksi se on Suomessa rikos! Miksi aikuisten miesten pitäisi saada käyttää 15-vuotiasta lasta hyväkseen.

15-vuotias on vielä LAPSI, ei pikkuaikuinen, joka tietäisi mikä on hänen parhaakseen. Jos aikuinen mies sekaantuu lapseen niin tottakai siitä tulee tuomita! Aikuinen tietää mitä tekee (ja jos ei tiedä niin huonosti on asiat), LAPSI ei vielä osaa punnita asioita tarpeeksi järkevästi siltä kantilta, että mikä häntä satuttaa jne.

Pointti onkin mielestäni nimenomaan siinä, että kun minä kävelen punaisia päin tai ajan ylinopeutta, niin TIEDÄN toimivani väärin ja että siitä voi saada rangaistuksen jos sattuu jäämään kiinni. En rupea vaatimaan, että lakia tulisi muuttaa, koska minun mielestäni on mukavaa ajella miten sattuu/kävellä tien yli milloin huvittaa, tai siksi, että väittäisin, että ihmiset keskimäärin osaisivat ajella ja kävellä tien yli vastuullisella tavalla. Se olisi pikkaisen tyhmää sellainen ajatus.

Ai päätit vaihtaa aihetta. Jos palataan kuitenkin alkuperäiseen aiheeseen, eli siihen voiko lakia rikkova olla kypsä. Luuletko että nuoret eivät tiedä että alkoholin juonti on laitonta? Luuletko etteivät he tiedä suojaikärajoista? Kyllä he tietävät ja sen myös että siitä rangaistaan. Onko siis niin että nuoret ovat kypsiä, vai niin että sinä olet yhtä kypsymätön kuin nuoret?

Itseäni suojaikäraja ei enää koske joten vertauksesi oli huono.

Ap: sinä määärittelit juuri että tyttö on kypsä jos haluaa. ja alkaa seksiin vapaaehtoisesti.

No jos sinun poika alkaa minun kanssa sekssiä harrastaa 15v, silloin hän on täysin kypsä ja kehittynyt, jos seksi onnistuu.

Mut entäs jos se poika on henkisesti kypsempi kun mitä muut ikäisensä? Ihan kuten sinäkin olit 14 vuotiaana huomattavasti kypsempi?

Ei hitto aikuinen on aikuinen ja ala-ikäinen on ala-ikäinen. Turhaa sontaa selitellä mitään muuta.

[QUOTE="Horuksen silmä";23210716]Ovat toki. Siksi musta sen ikärajan nosto 18 ois paikallaan.[/QUOTE]

Jotkut 18-vuotiaatkin ovat johdateltavissa. Tunisian malli Suomeen ja suojaikäraja 20 vuoteen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ef/Age_of_Consent.png

Järkyttävää, että jossain maissa se suojaikäraja on jopa alle 10 vuotta ja joissain maissa ei ole rajaa lainkaan. Esimerkiksi Espanjassa ja Japanissa raja on 13 vuotta, vaikka molemmat ovat hyvinvointivaltioita.

[QUOTE="a p";23210751]Ai päätit vaihtaa aihetta. Jos palataan kuitenkin alkuperäiseen aiheeseen, eli siihen voiko lakia rikkova olla kypsä. Luuletko että nuoret eivät tiedä että alkoholin juonti on laitonta? Luuletko etteivät he tiedä suojaikärajoista? Kyllä he tietävät ja sen myös että siitä rangaistaan. Onko siis niin että nuoret ovat kypsiä, vai niin että sinä olet yhtä kypsymätön kuin nuoret?

Itseäni suojaikäraja ei enää koske joten vertauksesi oli huono.[/QUOTE]

Mitä sä tällä ajat takaa? Eikö se just osoita sen kypsymättömyyden kun ehdointahdoin rikkoo lakia? Kokeilunhalu kuuluu teini-ikään,muuta eihän sitä juomista ja tupakointiakaan kuulu aikuisen tukea hankkimalla viinaa ja spadduja! Ihan sama juttu seksissä,ei aikuisen kuulu yllyttää alaikäistä seksiin tai "ottaa vastaan" vaikka tarjotaankin.

[QUOTE="Horuksen silmä";23210716]Ovat toki. Siksi musta sen ikärajan nosto 18 ois paikallaan. Kun aina kuitenkin löytyy niitä aikuisia jotka tarttuvat siihen tilaisuuteen kiinni että ois nuorta lihaa tarjolla. Ja kun aina löytyy niitä joiden mielestä ei ole moraalisesti epäilyttävää panna sakkolihaakaan.
Onneksi osa teinitytöistä on niin fiksuja etteivät rupea suhteeseen aikuisen kanssa vaikka kuinka panettais.[/QUOTE]

Kanssasi ei voi keskustella näköjään. Sanon vielä sen että en ruvennut suhteeseen seksin takia ja että olen erittäin onnellinen että aloin suhteeseen mieheni kanssa. Ymmärrän kantasi, olethan itsekin vielä ihan pentu. En viitsi edes lukea enää kommenttejasi.

[QUOTE="Horuksen silmä";23210732]Käsittääkseni Suomessa ei kuitenkaan alle 16- vuotias joudu vankilaan, kuten amerikassa voi käydä.[/QUOTE]

Suomessa 15-vuotias voidaan tuomita vankeuteen. Rikosoikeudellinen vastuu tarkoittaa nimenomaan sitä, että voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen.

[QUOTE="Horuksen silmä";23210732]Käsittääkseni Suomessa ei kuitenkaan alle 16- vuotias joudu vankilaan, kuten amerikassa voi käydä.[/QUOTE]

Saattaa Suomessakin alle 16 v joutua linnaan.

[QUOTE="a p";23210751]Ai päätit vaihtaa aihetta. Jos palataan kuitenkin alkuperäiseen aiheeseen, eli siihen voiko lakia rikkova olla kypsä. Luuletko että nuoret eivät tiedä että alkoholin juonti on laitonta? Luuletko etteivät he tiedä suojaikärajoista? Kyllä he tietävät ja sen myös että siitä rangaistaan. Onko siis niin että nuoret ovat kypsiä, vai niin että sinä olet yhtä kypsymätön kuin nuoret?

Itseäni suojaikäraja ei enää koske joten vertauksesi oli huono.[/QUOTE]

Kyllä mä pysyin ihan samassa aiheessa kuin ennenkin. :) Sä et vaan huomannut sitä. ;) Koska mä olen aikuinen ja kypsä, niin mä olen valmis hyväksymään sen, että rikkomuksilla on seuraukset. Epäkypsää sen sijaan on nuorten tapaan olettaa, että sitä saa puuhailla ihan mitä vaan lain mukaista vain koska haluaa niin tehdä olettaen, että siitä ei rangaista. Uskon kyllä monienkin nuorien tietävän että vaikkapa alkoholin juonti on laitonta. Kypsä nuori ajattelee, että kas, alkoholin juominen on laitonta, siksipä en juo ennen kuin täytän 18v. Se, että olen pidättäytynyt lain rikkomisesta ei mielestäni ole merkki kypsymättömyydestä vaan järjen käytöstä. :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";23210787]Suomessa 15-vuotias voidaan tuomita vankeuteen. Rikosoikeudellinen vastuu tarkoittaa nimenomaan sitä, että voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen.[/QUOTE]

Mutta tuomitaanko 15 vuotiaita usein vankeuteen? Mites noissa oikeudenkäynneissä missä alle 16 vuotias on osallistunut tappoon tai murhaan, onko heitä tuomittu vankeuteen? Mulla on jotenkin sellainen muistikuva että ei.

[QUOTE="a p";23210649]Mietipä molempien kannalta. Jos se poika kerran suostuu, niin on yhtä syyllinen kuin sinäkin. Mutta tämä asia on aivan toinen jos nainen on vanhempi.[/QUOTE]

Homosuhde olisi siis ok tuollakin ikäerolla? Eli 15v poikasi saisi olla seksisuhteessa 25v miehen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja teinien äiti;23210748:
Kun aikuinen mies sekaantuu lapseen niin onneksi se on Suomessa rikos! Miksi aikuisten miesten pitäisi saada käyttää 15-vuotiasta lasta hyväkseen.

15-vuotias on vielä LAPSI, ei pikkuaikuinen, joka tietäisi mikä on hänen parhaakseen. Jos aikuinen mies sekaantuu lapseen niin tottakai siitä tulee tuomita! Aikuinen tietää mitä tekee (ja jos ei tiedä niin huonosti on asiat), LAPSI ei vielä osaa punnita asioita tarpeeksi järkevästi siltä kantilta, että mikä häntä satuttaa jne.

Väität siis että mieheni käytti minua hyväkseen kun olin 14-16-vuotias, mutta sen jälkeen seksi on ollut ok? Mieheni myös odotti puoli vuotta ennen seksiä - miksi? Hän olisi saanut seksiä muilta niin halutessaan mutta hän oli kanssani tasa-arvoisessa seurustelusuhteessa eikä todellakaan seksin takia!

Tiedätkö että teinisi voivat esittää kotona miten kiltteja lapsia vaan, mutta he voivat todellisuudessa käydä iltalenkillä iltaröökin takia.

"Rikoslain 20. luku §6
Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö
Joka
1) on sukupuoliyhteydessä kuuttatoista vuotta nuoremman lapsen kanssa,
2) koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan hänen kehitystään, tai
3) saa hänet ryhtymään 2 kohdassa tarkoitettuun tekoon,
on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.
Lapsen seksuaalisena hyväksikäyttönä ei kuitenkaan pidetä 1 momentissa tarkoitettua tekoa, jos osapuolten iässä tai henkisessä ja ruumiillisessa kypsyydessä ei ole suurta eroa.
Lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä tuomitaan myös se, joka menettelee 1 momentissa tarkoitetulla tavalla kuusitoista mutta ei kahdeksantoista vuotta täyttäneen lapsen kanssa, jos tekijä on lapsen vanhempi tai vanhempaan rinnastettavassa asemassa lapseen nähden sekä asuu lapsen kanssa samassa taloudessa."

Mun mielestä toi laki on hyvä just noin.

[QUOTE="a p";23210786]Kanssasi ei voi keskustella näköjään. Sanon vielä sen että en ruvennut suhteeseen seksin takia ja että olen erittäin onnellinen että aloin suhteeseen mieheni kanssa. Ymmärrän kantasi, olethan itsekin vielä ihan pentu. En viitsi edes lukea enää kommenttejasi.[/QUOTE]

Jos en ole sitä mieltä että on väärin että 25 vuotias aikuinen mies on tuomittu alaikäiseen sekaantumisesta olen siis pentu.

[QUOTE="Horuksen silmä";23210819]Mutta tuomitaanko 15 vuotiaita usein vankeuteen? Mites noissa oikeudenkäynneissä missä alle 16 vuotias on osallistunut tappoon tai murhaan, onko heitä tuomittu vankeuteen? Mulla on jotenkin sellainen muistikuva että ei.[/QUOTE]

Kyllä tuomitaan vankeuteen ja ollaan tuomittukin.

[QUOTE="vieras";23210843]Kyllä tuomitaan vankeuteen ja ollaan tuomittukin.[/QUOTE]

Olisin laittanut linkinkin Iltalehden juttuun, jossa 15-vuotias tuomittiin taposta 7 vuoden vankeuteen, mutta jostain kumman syystä spämminestofiltteri ei sitä salli.

Kyllä mä pysyin ihan samassa aiheessa kuin ennenkin. :) Sä et vaan huomannut sitä. ;) Koska mä olen aikuinen ja kypsä, niin mä olen valmis hyväksymään sen, että rikkomuksilla on seuraukset. Epäkypsää sen sijaan on nuorten tapaan olettaa, että sitä saa puuhailla ihan mitä vaan lain mukaista vain koska haluaa niin tehdä olettaen, että siitä ei rangaista. Uskon kyllä monienkin nuorien tietävän että vaikkapa alkoholin juonti on laitonta. Kypsä nuori ajattelee, että kas, alkoholin juominen on laitonta, siksipä en juo ennen kuin täytän 18v. Se, että olen pidättäytynyt lain rikkomisesta ei mielestäni ole merkki kypsymättömyydestä vaan järjen käytöstä. :)

Miksi sinä siis kävelet punaisia päin? Siksi koska et ole kypsä? Jutuissasi ei ole nyt mitään logiikkaa. Tiedoksi, että me todellakin nuorina tiesimme että alkoholin juonnista rangaistaan jos siitä jää kiinni.

[QUOTE="vieras";23208594]Puolustelet aihetta siksi, että tuollaiset uutiset muistuttavat sinua siitä tosiasiasta, että olet suhteessa lapseensekaantujan kanssa. Että miehesi on aikuisena pannut lasta. Tajuat, että se on ihan helvetin väärin, mutta myöntämällä sen joutuisit tuomitsemaan myös miehesi. Ihan ymmärrettävä reaktio, jos edelleen siis olette yhdessä. Mutta tajua tosiasiat silti.[/QUOTE]

Mitä enemmän ap luen puolustelujasi, sitä varmempi olen, että kyse on tästä..

Mutta rauhoitu. Se rikos on jo vanhentunut ja kukaan ei ole viemässä enää miestäsi vankilaan.

Yhteistyössä