Älkää vaan ikinä erehtykö viemään lasta hoitoon tutulle hoitajalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xcv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27725877]Ja minä tuleva :) Tosin mummu itse ehdotti, että haluaisi jäädä vuorotteluvapaalle hoitaakseen meidän lasta vuoden ajan. Kai silti olen hirveä hyväksikäyttäjä. Olisi tietenkin pitänyt kieltäytyä ja sanoa, että ei kun meidän tyttö menee ehdottomasti päiväkotiin.[/QUOTE]

Hae ihmeessä kotihoidon tuki, jonka maksat mummulle!

[QUOTE="Vieras";27729692]Hae ihmeessä kotihoidon tuki, jonka maksat mummulle![/QUOTE]

Niin sanoinkin tekeväni, mutta hän sanoi, ettei hän tarvitse mitään. Tosin aion ottaa asian uudelleen puheeksi sitten, kun on ajankohtaista.

[QUOTE="vieras";27729672]:laugh: näitä kommentteja! Ap on siis narsisti riistäjähirviö, kun antoi lapsensa kaverille hoitoon kaverin haluamalla palkalla :D Mahtavaa, ehtaa kaksplussaa!

Mitä se tähän liittyy, tekisikö ap tuota samalla hinnalla? Mä en menisi päiväkotiin töihin sillä palkalla mitä siellä maksetaan, mutta lapseni laitan sinne, olenko narsistiriistäjä? Kyllä nyt ap:n kannattaa kertoa kaverilleen, että hoitokorvaus triplataan, kun hoitaja on niin erinomainen ja luotettava![/QUOTE]

Naulan kantaan!!! Ja täällä muuten ilmottautuu yksi ihminen, joka saattaisi harkita hoitavansa toisen lasta tolla hinnalle, jos olis oman kanssa kotona!!! Enkä mä oo vähä-älyinen, eikä mua tarttis ees mitenkään huijata. :D Oma lapsi vaan viihtyy tuhat kertaa paremmin, ku sillä on leikkikaveri. Pidän lapsista ja en kokisi asiassa suurta ongelmaa. Eikä mua oikeestaan ees toi rahan määrä niin kiinnostais. Tosin, mä en uskaltais ikinä tehdä mitään vuoden hoitolupausta, koska ikinä ei tiedä, mihin maailma menee. Mutta muutaman kuukauden voisin kyllä helposti kaverille luvata, jos tarve olisi kova ja muuta hoitopaikkaa ei löytyisi.

[QUOTE="vieras";27729761]Niin sanoinkin tekeväni, mutta hän sanoi, ettei hän tarvitse mitään. Tosin aion ottaa asian uudelleen puheeksi sitten, kun on ajankohtaista.[/QUOTE]

Saattaa mummulta jäädä vuorottelukorvaukset saamatta, jos nimeät hänet lastahoitavaksi tahoksi...

Miten helvetissä kehtaat käyttää kaveriasi hyväksi tuolla tavalla? Rapaset pari sataa siitä että joku huolehtii päivittäin lapsesta. Ja eihän se mitään syökään...

Onks tää mennyt jotenkin niin, että sä oot puhunut kaverille, että voi että tarttis lapsi saada päiväkotiin, mut ei raakis viedä jne. sitten kaveri sanonut, että hei, mä oon kotona voin ottaa. Sit oot sanonut että ei mulla ois maksaa kun se hoitomaksu, johon kaveri hövelisti, joo ei se mitään, se on ihan ok. Sit ootte sopinut ett joo näin tehdään, tuntunut hyvältä idealta, eikä kukaan oo oikein tiennyt mihin sitoutuu.

Ja lopputulos on, että hoitajaa harmittaa pieni palkka, ja siksi ottaa "vapaapäiviä", aattelee sen olevan ok, koska teillä sitä tukiverkkoa on ja koska palkka on niin pieni. Elämääkin yksi hoitolapsi rajottaa. Teitä tietenkin harmittaa jatkuvan varahoidon hankita. Ja lapsi pomppii sinne tänne.

Jotenkin tällainen olo minullekin tuli :). Jos asiasta on puhuttu silleen "rennossa ja hyvässä hengessä niin kuin ystävykset puhuvat", niin, että ystävä ei ole halunnut riistää tuon enempää rahaa, ettei hoidosta tulisi sinulle taloudellista rasitetta, ja ehkäpä sinä olet suhtautunut siinä keskustelutilanteessa joustavasti sellaiseen "jos tulee jotain tosi tärkeetä menoa niin oisko sit mahdollista että kysyisitte vaikka isovanhemmilta" -juttuun, jonka ystäväsi on ehkä tulkinnut viikottaiseksi ja sinä tyyliin muutaman kerran vuodessa tapahtuvaksi.

Muutenkin sellainen olo, että varmin tapa rikkoa välit ystävään on nuoruudessa hevosen hankkiminen puoliksi, ja aikuisiällä toisen lapsen hoitaminen säännöllisesti. Ystävien kesken kun kirjalliset tarkat sopimukset monine ehtoineen ja jossitteluineen tuntuvat niuhottamiselta, mutta ilman niitä tulee virhetulkintoja tärkeissä asioissa ja sitä kautta paljon harmia.

Itse en kyllä laittaisi välejä poikki, jos kyseessä olisi muuten hyvä ja vastavuoroinen ystävä. Sanoisin vain, että varahoitojärjestelyt ovat ongelmallisia, ja että ymmärrän hänen omien menojen tarpeensa, mutta tarvitsette hoitopaikan, johon voi viedä lähtökohtaisesti aina. Tietty eri asia, jos ystävä ketuttaa muutenkin, mutta ei tuo nyt mistään ilkeydestä tai narsismista kerro puolin eikä toisin. Olettaminen ilman ääneenlausumista on varmaan yksi yleisimmistä virheistä ihmistenvälisessä vuorovaikutuksessa.

[QUOTE="vieras";27729766]Naulan kantaan!!! Ja täällä muuten ilmottautuu yksi ihminen, joka saattaisi harkita hoitavansa toisen lasta tolla hinnalle, jos olis oman kanssa kotona!!! Enkä mä oo vähä-älyinen, eikä mua tarttis ees mitenkään huijata. :D Oma lapsi vaan viihtyy tuhat kertaa paremmin, ku sillä on leikkikaveri. Pidän lapsista ja en kokisi asiassa suurta ongelmaa. Eikä mua oikeestaan ees toi rahan määrä niin kiinnostais. Tosin, mä en uskaltais ikinä tehdä mitään vuoden hoitolupausta, koska ikinä ei tiedä, mihin maailma menee. Mutta muutaman kuukauden voisin kyllä helposti kaverille luvata, jos tarve olisi kova ja muuta hoitopaikkaa ei löytyisi.[/QUOTE]

voisin hoitaa
-jos
-jos
jos...

[QUOTE="vieras";27729766]Naulan kantaan!!! Ja täällä muuten ilmottautuu yksi ihminen, joka saattaisi harkita hoitavansa toisen lasta tolla hinnalle, jos olis oman kanssa kotona!!! Enkä mä oo vähä-älyinen, eikä mua tarttis ees mitenkään huijata. :D Oma lapsi vaan viihtyy tuhat kertaa paremmin, ku sillä on leikkikaveri. Pidän lapsista ja en kokisi asiassa suurta ongelmaa. Eikä mua oikeestaan ees toi rahan määrä niin kiinnostais. Tosin, mä en uskaltais ikinä tehdä mitään vuoden hoitolupausta, koska ikinä ei tiedä, mihin maailma menee. Mutta muutaman kuukauden voisin kyllä helposti kaverille luvata, jos tarve olisi kova ja muuta hoitopaikkaa ei löytyisi.[/QUOTE]

täällä taas yksi jolla ei kokemusta kuin yhden kersan kanssa olemisesta...

ja ääni kellossa vaihtuisi jos olisi joskus hoitanut säännöllisesti useampaa

[QUOTE="hih";27730064]voisin hoitaa
-jos
-jos
jos...[/QUOTE]

No jos nyt sattuisi jollekkin moinen tarve tulemaan... Jos, eihän tuota koskaan tiedä. Luultavasti kuitenkin kaverini hakevat ensisijaisesti sitä kunnallista hoitopaikka, mikä yleensä jokaiselle järjestyy. JOS tietäisin varmaksi, etten esim vuoden sisällä joutuisi palaamaan itse töihin, sairastuisi tai jotenkin muuten elämäntilanne muuttuisi, niin voisin lupautua pidemmäksikin aikaa. Mutta koskaan ei voi tietää. Ja tästä syystä en varmaan olisi kavereideni ykkösvaihtoehto hoitajaksi!

[QUOTE="hih";27730079]täällä taas yksi jolla ei kokemusta kuin yhden kersan kanssa olemisesta...

ja ääni kellossa vaihtuisi jos olisi joskus hoitanut säännöllisesti useampaa[/QUOTE]

No en nyt säännöllisesti (päivittäin), mutta aikasta usein kuitenkin... :) Siskoni yh, 2 lasta ja vuorotöiden vuoksi välillä hankalaa sovitella lapsen hoitopäiviä. Häntä auttelen mielelläni aina hädän tullen, enkä koe asiaa mitenkään järjettömän hankalana.

Jos ap on hirveän nuuka kiskuri, niin miksi ihmeessä hän lähtee tuollaiseen epävarmaan hoitosuhteeseen (juu, se on epävarma koska esim hoitajan tai tämän lasten sairastuessa ei ole varahoitopaikkaa tarjolla) kun samalla hinnalla saisi varman hoitopaikan tavallisesta päiväkodista - tai jos kodinomaista hoitoa arvostaa niin pph:lta?

Itse ainakin näkisin taloudellisempana ja itselleni sekä lapselleni helpompana hankkia sen päivähoitopaikan ihan viralliselta puolelta.

Mä hoidin joskus reilu 10 vuotta sitten tuttavan lasta parin vuoden ajan. Meillä oli suullinen sopimus ja tein työtä pimeesti, tosin mulle maksettiin jo silloin enemmän kuin ap maksaa tuttavalleen. Yhtään kertaa en pyytänyt vapaapäivää, en edes sairastanut kertaakaan koko tuona aikana, kun lasta hoidin. Olisin hoitanut pitempäänkin, mutta jäin sitten äitiyslomalle. Kunnallisena pph:na olen ollut nyt jo vuosia. En sanoisi ihan niinkään, ettei tuttavaa kannata pestata lastenhoitajaksi. Mun tutut ainakin olivat enemmän kuin tyytyväisiä.

Siis yksityinen? Miten voi erota niin paljon, kun täällä ei saa mitään omista.

Sekä yksityinen, että kunnallinen pph saa omista tuon 400e per pää.

Ja kyllä, kyseessä on Jyväskylä. Täällä on käytössä palveluseteli (hoitolasten kohdalla ja omista maksetaan palveluraha), en tiedä kuinka yleinen käytäntö se on, mutta ei se mikään satujuttukaan ole.

Hoito yksityisellä maksaa saman, max. 264e perheelle, kuin mitä se maksaisi kunnallisessa hoitopaikassa. Toki joitakin poikkeuksia voi olla, koska yrittäjähän saa määrätä taksansa, mutta harvalla niitä korotuksia on..

Mä vahdin teininä kesän pimeästi koiraa ja kolmea lasta, joista kaksi oli kouluikäisiä. Palkka oli 1000 mk/kk, eli noin suunnilleen sama kuin ap:n kaveri on pyytänyt.
Ihan jees korvaus toi on, jos kaveri on sitä pyytänyt ja ehdottanut. Älkää nyt lässyttäkö. Muuten toi kuvio on typerä, mutta niinhän se ap oli jo itsekin tajunnut.

Yhteistyössä