Allergikkoystävä raivostuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huonoemäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huonoemäntä

Vieras
Minulla on kaveri, joka ei voi syödä tavallisia viljatuotteita eikä myöskään maitotuotteita. Mitä ihmeen tarjottavaa keksisin? Siis sellaista, mitä sitten muutkin vieraat söisi.

Hänelle ei kelpaa kaupan valmiit tuotteet, jos muille olen itse leiponut jotain. Jos sitten näen kamalan vaivan ja teen itse jotain gluteenitonta ja maidotonta, niin sitä ei syö kukaan, koska maistuu ihan kamalalta.

Kamala kynnys kutsua tämä kaveri kylään, kun en keksi hänelle muuta tarjottavaa kuin kaupan tofu-jätski tai sorbetti, perunalastut, vihannekset, yms. Ja aina kylässä ollessaan hän jaksaa marmattaa, kun muille on vaikka täytekakkua ja hänelle aina vaan jäätelöä. (Valittaa aina siitä, kun hänelle joka paikassa on vaan tarjolla niitä kaupan leivonnaisia ja jäätelöä).

Tosi kurjaa kutsua tätä ihmistä kylään. Vaikka minusta syöminen ei saisi olla kyläilyn pääasia. Ja ei oikein voi olla kutsumattakaan, jos muita kavereita kutsun isommalla porukalla. En halua häntä loukatakaan.

Jos voisi tehdä vaan gluteenittomia leivonnaisia, se vielä onnistuisi. Mutta kun maitokin pitää aina korvata jollain ihme tuotteella. Ja sitten harmittaa, kun kukaan muu ei näitä sörsseleitä suostu syömään, kalliita ruoka-aineita menee hukkaan, kun yhdelle ihmiselle tekee erikoistarjottavaa. Eikä hän suostu ottamaan näitä leivonnaisia mukaansa, kun ne eivät ole hyviä.

Siis apua! Antakaa hyviä suolaisia ja makeita leivonnaisreseptejä, jotka on gluteenittomia ja maidottomia! Sellaisia, että kaikki syö niitä makeina paloina!

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoemäntä:
Jos voisi tehdä vaan gluteenittomia leivonnaisia, se vielä onnistuisi. Mutta kun maitokin pitää aina korvata jollain ihme tuotteella. Ja sitten harmittaa, kun kukaan muu ei näitä sörsseleitä suostu syömään, kalliita ruoka-aineita menee hukkaan, kun yhdelle ihmiselle tekee erikoistarjottavaa. Eikä hän suostu ottamaan näitä leivonnaisia mukaansa, kun ne eivät ole hyviä.

tuota noin, muuten kaverin käytökseen kantaa ottamatta... Miksi ihmeessä sun kaverin pitöäisi syödä niitä itse tehtyjä leivonnaisia ja ottaa vielä mukaankin jos ne kerran ovat niin pahoja että niitä eivät normaalilla ruokavaliolla olevatkaan voi syödä?

No tuskin sä nyt mikään huono emäntä ton takia oot.. :|

Luulis et se sun kaveri on tottunu siihen ettei sille oo aina paljoo tarjottavaa..jos se kehtaa siitä viel valittaa ni huhhuh.. Mä varmaan heittäsin pihalle :D :laugh: :kieh: :kieh:

Mun miehellä on paha maito ja kananmuna-allergia. Ja veikkaisin, että syy siihen ettei kaupan valmisjutut kelpaa vois olla se, että onko ne varmasti gluteenittomia ja maidottomia.

Vinkki: Myllyn parhaalla on monet esim. valmis piirakkataikinat gluteenittomia, munattomia ja maidottomia ;) Täytteet ym oman maun mukaan...

Mun mielestä kyllä tämän sun ystäväsi pitäisi ymmärtää tilanne, että gluteenittomat ja maidottomat tuotteet ovat kalliita valmistaa vain yhdelle ihmiselle ja jos ei kerta hänellekään kelpaa edes ottaa niitä mukaansa.

Eri asia leipoa isolle porukalle tavallista kuin valmistaa erikoisvalmisteista jollekin. JOs olisin ystäväsi, söisin kyllä mukisematta valmistuotteita tai toisin jopa itse omia eväitä mukaan.
Ihan ystävällistä sinulta kysellä hyviä leivontaohjeita allergiselle, mutta ei kannata ottaa stressiä asiasta, jos ei sellaisia löydy.
Jos jotain teet, laita osa ihmeessä pakastimeen seuraavaakin kertaa varten. Ei mun mielestä kyllä kannata isolle porukalle leipoa kalliista jauhoista mitään, vaikka sopiva ohje löytyisikin.

No sehän siinä just on, että se valittaa aina. Aina, kun sitä näkee, missä vaan, niin hän jaksaa valittaa siitä, kun joka paikassa häntä tarjottavan suhteen sorsitaan. Aina on joku uusi (tai vanha) kokemus siitä, miten taas oli hänelle vaan sitä tofujäätelöä. Hän oikein tykkää tehdä numeron siitä, kun hänellä on nämä allergiat ja miten vaikeaa hänen elämänsä sen takia on.

Pitäisi ehkä suuttua... En tiedä.

No, ymmärrän, että ne mun gluteenittomat ja maidottomat leivonnaiset on pahoja. Olen monia reseptejä kokeillut, en saa niistä hyviä millään. Mielestäni myös tämän ystämäni tarjoamat gluteenittomat ja maidottomat syötävät ovat olleet aika etovia.

Onko hyviä gluteenittomia ja maidottomia reseptejä olemassakaan?

Vilkaisen tuota karppausinfoa....

Pakasta ne ylijääneet jutut.

Tee perunajauhoista kakkupohja ja siihen marjoja päälle hyytelösokerin kera, maistuu kaikille.

Kaakao-perunajauhoseoksella tulee myös hyvä kääretorttupohja.

Oletko koskaan kysynyt ystävältäsi, mitä hän haluaa. Ikävä tehdä jotain erikoisjuttua, mitä kukaan ei syö.

Luulisin kyllä että tavallisen täytekakunkin voi tehdä gluteiinitomana ja laktoosittomana. Niin ja mutakakkukin on mahdollista tehdä gluteiinittomana ja voi tarjoilla laktoosittoman kerman kanssa.

Kauralastujen tilalta voi kokeilla tehdä kookoslastuja. Maistuu mullekin, vaikka jauhoja kestänkin.

Useimmiten näissä erikoisruokavalioissa käy niin, että pöytä notkuu kaikenlaisia herkkuja ja jossain nurkassa tai jopa sivupöydällä on kulhollinen gluteiinittomia, laktoosittomia tai sokerittomia leivonnaisia. Katoaa kaikkien muiden herkkujen taakse. Mitä jos se erikoisruokavalioleivonnainen olisikin se pääherkku?

Kuten gluteiiniton ja laktoositon tai peräti maidoton ja mahdollisesti vielä sokeriton täytekakku. Makeutusaineilla, korvaavilla jauhoilla ja laktoosittomlla tuotteilla tai muilla päällisillä tämä voi olla ihan mahdollista. Mutakakunkin voi tehdä juuri silleen, ettei ole gluteiinia, laktoosia tai sokeria, mutta silti hyvää. Silloin tuo allergikko sais syödä ihan samaa kuin muutkin. Kaikki tykkää.

unelmakääretorttu maistuu varmasti kaikille. Pohja tehdään perunajauhoista ja väliin tulee voikreemi. Meillä laitetaan myös aplarimarmeladia ohut kerros, tulee tosi hyvää.

Mulla on sukulainen, jolla on kala-allergia. Hän aloittaa joka visiitin huutamalla jo ovelta "ei täällä taida olla taaskaan mitään mitä mä voisi syödä". Siis vaikkei koko huushollissa ole kalaa missään muodossa. Aika kummasti on sukulaisrouva sitten joutunut vain kittaan kahvia, kun kukaan ei tarjoa edes sitä jäätelöä enää.

Muuten en ole kuullut, että vilja-allergikko olisi allerginen kaikille viljoille. Me epäiltiin pojalla kaura-allergiaa pienenä ja siitäkin sanottiin, ettei ole yleinen allergia ja että sitten käy muut viljat.

Porkkanapiirakka tulee ainaki hyvä gluteenittomanakin, mutta voin tilalla pitäis käyttää muuta rasvaa, et miten sit se onnistuis, en tiedä. Täyte kans pitäis keksiä joku muu, tai jättää pois, onhan se pohja hyvä siltäänkin.

Muoks. voin sijasta sinistä Keijua. :)

Muttakun hän ei voi syödä laktoositonta kermaa! Ei ollenkaan maitotuotteita!

Tein kerran täytekakun, jossa käytin kerman sijaan jotain vaahtoavaa soijavalmistetta. Yök. Oli ihan kamalaa.

On se sitten kiva tehdä päätarjottavaksi joku gluteeniton ja maidoton juttu ja sitten kellään ei ole mitään syömistä. Antakaa oikeasti joku hyvä resepti!

Esim. maidotonta suklaata on ihan haaste löytää. Ja onhan se kiva, että kaupassa on gluteenitonta ja maidotonta piirastaikinaa. Kokeilin sitä kerran ja laitoin täytteeseen kermaviilin sijaan soijaruokakermaa. Ja taas oli kamalan makuista.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
unelmakääretorttu maistuu varmasti kaikille. Pohja tehdään perunajauhoista ja väliin tulee voikreemi. Meillä laitetaan myös aplarimarmeladia ohut kerros, tulee tosi hyvää.

eikös tää kaveri ollut myös maidoton???

Tuo unelmakääris voisi olla hyvä juttu. Voikreemi ei käy, koska voissa on, ylläriylläri, maitoa. Ja minusta pelkkä käärispohja ja hilloa välissä on kuivaa eikä kovin hyvää. Millä siis korvata kermavaahto?

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Muuten en ole kuullut, että vilja-allergikko olisi allerginen kaikille viljoille. Me epäiltiin pojalla kaura-allergiaa pienenä ja siitäkin sanottiin, ettei ole yleinen allergia ja että sitten käy muut viljat.

vilja-allergikko voi aivan hyvin olla allerginen kaikille viljoille...

aivan!

ja KahviKaisalle huomautus että jos tämä vieras on maidolle allerginen niin laktoositon ruoka ei sovi hänelle. Laktoositon tuote käy vain ihmiselle jolla on sairaus nimeltä laktoosi-intoleranssi. Maidoton täytyy olla kokonaan jos on maitoallergia.

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoemäntä:
Tuo unelmakääris voisi olla hyvä juttu. Voikreemi ei käy, koska voissa on, ylläriylläri, maitoa. Ja minusta pelkkä käärispohja ja hilloa välissä on kuivaa eikä kovin hyvää. Millä siis korvata kermavaahto?

sinisessä keijussa ei ole maitoa ja siitä tulee ihan hyvä voikreemi. Jos siis sattuu pitämään voikreemistä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

eikös tää kaveri ollut myös maidoton???

ainiin en mä tajunnut tuota voita... höh.

Yhteistyössä