Allergikkoystävä raivostuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huonoemäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin ja kerran tein jonkun Myllynparas-ohjeen mukaan tattarijauhoista mansikkatortun. Ei ollut hyvää. Ja tämä allergikkokaverikin sanoi, ettei tattarijauhoista saa hyvää.

Huoh... Kun ei se kaurapohjainen vaniljakastike on viljapohjaista, ei käy.

Vaniljanmakuista soijavanukasta käytin jossain tortussa viime kerralla täytteenä. Ei ollut hyvää.

pyydä häntä etsimään kiva resepti jota haluaisi maistaa ja teet sitten sitä! Oikeasti, mulla on samoille allerginen kaveri ja ei ole ongelmia. Olen suoraan sanonut, että olen käsi keittiössä ja hän tuo joko omat, laittaa reseptin, tai tulee joskus auttamaan mua ennen kuin muut vieraat tulee ja tehdään yhdessä. Ota rennommin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoemäntä:
Esim. maidotonta suklaata on ihan haaste löytää. Ja onhan se kiva, että kaupassa on gluteenitonta ja maidotonta piirastaikinaa. Kokeilin sitä kerran ja laitoin täytteeseen kermaviilin sijaan soijaruokakermaa. Ja taas oli kamalan makuista.

wiener nougat esimerkiksi on maidotonta :)

Mutta noissa erikoisleivonnaisissa kannattaa enneminkin etsiä ohjeet joissa ei alunperinkään ole mitään mikä pitäisi korvata jollain toisella aiesosalla. kaikissa kaurakermoissa ja soijatuotteissa kun on se "vika" että vaikka ne näyttävät maidolta, ne eivät ole maitoa eivätkä maistu maidolta...

Mutta esimerkiksi todella hyvin piirakkaohjeita löytyy ihan hakemalla googlesta viljattomia ohjeita. Useimpiin piiraisiin ei edes tule maitotuotteita, ja margariiniksi käy maidoton keiju tai flora. Omasta mielestäni maissijauhopohjaiset piirakkapohjat ovat jopa paermman makuisia kuin vehnäpohjaiset

No se mutakakku tehdään tummasta suklaasta, joka on käsittääkseni maidoton. Eihän se sinun ystävä tarvi sitä kermaa ottaa. Ottakoon sen kanssa vaikka tofujäätelöä. Ainakin sais kakkua maistaa, veikkei kermaa saakaan.

Kakun voi kyllä päällystää muullakin kuin kermalla. Vaikka sillä tummalla suklaalla. Tai kinuskikastikkeella, jos ei ole pakko olla sokeriton. Vaikeaksihan se tietysti menee, jos on pakko olla täytekakku. Mutta jos olis sitten joku toinenkin vaihtoehto, kuten esim. mutakakku täytekakun vieressä.

Huoh... Kun ei se kaurapohjainen vaniljakastike on viljapohjaista, ei käy.

Vaniljanmakuista soijavanukasta käytin jossain tortussa viime kerralla täytteenä. Ei ollut hyvää.

Mulle on "kaupattu" näitä kaurapohjaisia tuotteita (oon keliaakikko), mutta toki jos tuo kaurakaan ei hälle passaa niin ei tietenkään sitten.

Mitenkäs wienernougatilla korvaat suklaan vaikka mokkapaloissa?

Täytyy etsiä joku suolainen piiras, johon ei tule maitotuotetta täytteeseen. En ole sellaista vielä löytänyt.

Omena-kookos-toskapiirakka (gluteeniton,maidoton,soijaton)
http://marla76.vuodatus.net/blog/1895840/omena-kookos-toskapiirakka-gluteeniton-maidoton-soijaton/

Sininen Keiju siis on maidoton margariini. Esim pullat voi tehä veteen ja voin tilalta käyttää tuota sinistä Keijua.

Alkuperäinen kirjoittaja minttu:
Alkuperäinen kirjoittaja **:
unelmakääretorttu maistuu varmasti kaikille. Pohja tehdään perunajauhoista ja väliin tulee voikreemi. Meillä laitetaan myös aplarimarmeladia ohut kerros, tulee tosi hyvää.

aivan!

ja KahviKaisalle huomautus että jos tämä vieras on maidolle allerginen niin laktoositon ruoka ei sovi hänelle. Laktoositon tuote käy vain ihmiselle jolla on sairaus nimeltä laktoosi-intoleranssi. Maidoton täytyy olla kokonaan jos on maitoallergia.

Anteeksi hölmöyteni, kun luin vaan niin hätäisesti tuon tekstin. Olen kyllä tietoinen että maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on ihan eriasia.

Alkuperäinen kirjoittaja iiris-:
Siis mä en näkis noin paljoo vaivaa yhden kaverin vuoks...jos se on TOLLANEN NARISEVA JA HUONOKÄYTÖKSINEN!!

Kelaatkaa nyt hei!!!! :laugh:

kyllä mä ymmärrän että ottaa aivoon jos koskaan ei missään voi syödä mitään kun kaikessa on viljaa tai maitoa. ja vielä paremmin ymmärrän sen että sekään ei ole kivaa että tarjotaan leivonnaisia joille ei ole allerginen, mutta jotka ovat niin pahoja että kukaan muu ei niitä pysty syömään ja itse pitäisi sitten ne hymyssä suin popsia..

Minä tosin en narise kenellekään.

Mutta jos on tarjolla jotain joka on pahaa olen vain syömättä ja siitä loukkaannutaan koska se ei kelpaa. jos taas otan omat eväät siitä loukkaannutaan koska tarjolla oleva ei kelpaa. Jos tarjolla oleva ei sovi, siitä loukkaannutaan, ihan kuin allergisuus olisi jotenkin oma valinta. Jos tarjolla oleva on yritetty tehdä sopivaksi mutta ei silti sitä ole enkä syö, siitä loukkaannutaan.

Mitenkäs wienernougatilla korvaat suklaan vaikka mokkapaloissa?

Täytyy etsiä joku suolainen piiras, johon ei tule maitotuotetta täytteeseen. En ole sellaista vielä löytänyt.

ei mokkapaljon täytteeseen tule suklaata :o
sehän tehdään kahvista, tomusokerista, margariinista ja kaakaojauheesta. Eikä van houte nkaakaossa ole maitoa, ja siitä tulee patrempia mokkapaloja muutenkin kuin jostain ylimakeasta oboysta.

Siis mä olen vaan NIIN kyllästynyt noihin allergiapelleilyihin. Ehkä enskerralla laitan tälle ongelmatapaukselle tarjolle vaan sitä tofujätskiä, sipsejä, jotain porkkanatikkuja ja jotain kaupan allergikkokarjalanpiirakoita. Mariskoon sitten minkä marisee.

Se vaan, kun sen ihmisen naamastakin sitten jo näkee, että se ei ole tyytyväinen niihin tarjottaviin.

Siis mä olen vaan NIIN kyllästynyt noihin allergiapelleilyihin. Ehkä enskerralla laitan tälle ongelmatapaukselle tarjolle vaan sitä tofujätskiä, sipsejä, jotain porkkanatikkuja ja jotain kaupan allergikkokarjalanpiirakoita. Mariskoon sitten minkä marisee.

Se vaan, kun sen ihmisen naamastakin sitten jo näkee, että se ei ole tyytyväinen niihin tarjottaviin.

niin, eihän sitä tietenkään voi tehdä tarjottavia jotka sopivat kaikille :|
silloin voi jättää syömättä jos tahtoo tai syödä jos tekee mieli, joutumatta silmtäikuksi sen suhteen syökö vai ei. allergikon kun on aina pakko syödä hänelle varatut erikoistarjottavat, teki mieli tai ei, toisin kuin "tavis" vieraiden :|

Mun mokkapalojen kuorrutteeseen tulee suklaata. Se on parempi kuorrute. suklaata, tomusokeria ja kahvia.

En käytä muutenkaan kaakaojuomajauheita leivonnassa.

no helvetti tee sitten suklaasata sun mokkapalat.
:headwall:
mutta älä sitten kysele mitään ohjeita maidottomiin ja viljattomiin leivonnaisiin kun ne ohjeet ei sitten kelpaa koska SÄ et käytä mitään kaakaojuomajauheita :headwall:

tofujädeä, hedelmäsalaattia, sipsejä ja niitä dipattavia kasviksia. Ei se ruoka SAA olla noin tärkeässä roolissa. Ja olen sitä mieltä, että tarjottavat ei saisi erota sen mukaan onko rajoitteinen. Ei alkumaljakaan saa ulkoisesti erota alkoholillisesta ja alkoholittomasta.
T. allergisten, allergiton ystävä

Noh, minä pyytäisin tuomaan omat eväät, ellei kaupan valmiit tuotteet kelpaa. Mutta pääasiassa siksi etten juuri muutenkaan leivo.

Mutta tuli mieleen, mitenkäs pannari tai letut soijamaidosta?

Höh. Siis kaakaojauhetta käytän, van Houtenia. Mut leivontaan en käytä kaakaojuomajauheita. Kuten O´Boyta.

No jos mä sit teen niitä mokkapaloja maissijauhoista ja sillä pahemmalla päällisellä ilman suklaata.

Mutta se nyt vielä ratkaisematta, että jos tekee pizzaa niin millä korvata juusto ja jos tekee suolaisen piiraan niin millä korvata kermaviili.

Olisko nyt vaan käyny niin, että hieman ylireagoit tätä tilannetta. Väsymyksesi kyllä tuntee selvästi, kun mikään neuvo ja ohjekaan ei tunnu kelpaavan. Tee pakastimeen jotain gluteiinitonta ja maidotonta, jota voit sulatella ystävällesi juhliin, jos ei kelpaa, niin olkoon syömättä. Voit toki yrittää tehdä jonkin sellaisen syötävän, johon ei ole tarkoituskaan laittaa mitään vilja tai maitotuotteita, kyllä sellaisiakin on pilvin pimein, kunhan vaan ensin osaa päättää, haluaako suolaista, makeaa, pientä purtavaa tai varsinaista päätarjoiltavaa.

Ehkä mä koitan tehdä soijamaidosta tai vedestä ensikerralla vohveleita. Vaikka kai sit pitäis olla erikseen vohvelirauta, jossa ei ole koskaan tehty mitään normaalijauhoista ja maidosta...

No, mä en halua pilata kaikkien juhlia sillä, että on samaa tarjottavaa kaikille ja sitten se on sitä pahaa erikoisvalioleivonnaista. Mutta tuo hedelmäsalaatti oli hyvä idea!

Yhteistyössä