Allergikkoystävä raivostuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huonoemäntä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Entäs jos tekis yksinkertaisen hyydykekakun. Pohjaksi gluteenittomia (ja maidottomia) keksejä (niitä kaupan valmiita :D tai tekee ite pohjan) ja rasvaksi tuota sinistä Keijua. Täytteeksi sit vaan marjahyytelö. Yksinkertainen ja saattaispa maistua muilleki. :) Pohja vaan pitäis vissiin tehä paksummaksi kuin niissä johon tulee täyte väliin.

No kaurakerma maistuu ihan normikermalta ja maidottomia suklaita ovat kaikki tummat suklaat... Että tuntuu että ap tekee nyt numeroa itse.

Nämä ainakin maidottomia. http://www.oikeuttaelaimille.net/foorumi/index.php?s=d1ae500c9d8d7aaeae49171ee51b6eaa&showforum=32

vielä sen verran, että voisiko soijamaidosta tehdä munamaidon piirakalle? Itse käytän usein tavallista munamaitoa suolaisissa piirakoissa...
t. allergisten, allergiton ystävä

Mulla on kans moniallerginen tuttava, joka valittaa tarjoiluista jos satutaan samaan paikkaan tms. Vaikka hänet on erikseen huomioitu ovat leivonnaiset liian makeita, kuivia ym. Perusolemukseltaan on kyllä sellainen, että valittamisen aihetta löytyy lähes joka asiasta eikä kukaan osaa asioita yhtä hyvin kuin hän. Näitä ihmisiä vain löytyy.
Onneksi en ole itse joutunut kokkaamaan hänelle.

Makeitten leivonnaisten valmistaminen on hivenen haastavaa, jos pitää olla maidottomia, viljattomia ja sokerittomia, mut ei millään tavalla mahdollista. Itse en saa syödä mitään edellä mainituista (puhumattakaan muista), mut hyviä jälkkäreitä teen lähes päivittäin. Kokeile vaikka lettuja, jossa vehnäjauhot korvataan mantelijauhoilla, maito kookosmaidolla, sokerit kotimaisella hunajalla, ja munat ihan munina. Tarjoillaan kotimaisten tuoreiden tai pakastemarjojen kanssa. Parempia kuin tavalliset letut!

Lisää ton kaltaisia reseptejä on netti pullollaan. Eti gluteiinittomia, maidottomia ja eritoten SCD (Specific Carbohydrate Diet) reseptejä ja sovella niistä siten, et sopii sun ystävälles. Ja mikäli noit allergioita on paljon, ni pyydä siltä selkeetä listaa mitä ei saa syödä. Kaikki ainekset on kyllä korvattavissa.

Erikoistuotteet kuten mantelijauhot on sika kalliita (n.17?/kg), mut sun ystäväs joutuu todennäköisesti ostamaan niitä pelkästään, joten ehkä säkin voit kerran joustaa. Mut silti en ihan ymmärrä sun ystäväs valittavaa asennetta. Luulis ihmisen pystyvän elämään omaa elämäänsä vähemmän raskaalla otteella...

Alkuperäinen kirjoittaja hermian haamu:
kääretorttu perunajauhosta tehtynä hillotäytteellä.

Meinasin sanoa samaa - siitä kääretorttupohjasta voi pinota vaikka kakunkin. Päälle kerman sijaan hedelmiä tai marjoja ja hyytelösokerikiille. Jos kermaa kaipaa kaveriksi, niin vaikka vaniljakastikenekka siihen viereen esille, allergiselle sitä jäätelöä, joka hänelle käy

Sanot seuraavalla tavalla: "Koska olet niin vitun vaikea, kaksplussalla käskettiin sun joko ottaa omat eväät tai kitistä kotona ihan keskenäsi. Tää on mun koti eikä mikään Teboili."

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
vielä sen verran, että voisiko soijamaidosta tehdä munamaidon piirakalle? Itse käytän usein tavallista munamaitoa suolaisissa piirakoissa...
t. allergisten, allergiton ystävä

nyte oon niin flunssassa, pahoittelen, etten jaksa lukea ihan koko ketjua. mut vielä pahempana allergikkona oon saanut apua tuohon munamaitoasiaan tofusta, jos siis soija käy ko. henkilölle. tofu-kirjassa on esim. ihana lohipiirakka-resepti, jossa taitaa viel olla jotain maissijauhoja tai jotain viljana. en nyt muista tähän hätään.

kysy ystävältäsi hyväksi koettuja reseptejä ja jos niitä ei löydy, sano, että tuo ite omat eväänsä. kyl mä roudaan välillä itse eväitä emännän luvalla, jos isäntäväki tuntuu menevän pannariin allergioitteni kanssa tai kutsujen ruuissa on muutenkin kauheasti työtä, enkä todella valita, jos joku on yrittänyt tehdä erikseen mulle jotain :) mut useimmissa tapauksissa jutellaan yhdessä etukäteen, mikä vois toimia. ja mieluusti syön vieraissa "aina vaan samaa", kotona voi sit varioida ja herkutella. tärkeintähän kemuissa on hyvä fiilis!

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoemäntä:
Höh. Siis kaakaojauhetta käytän, van Houtenia. Mut leivontaan en käytä kaakaojuomajauheita. Kuten O´Boyta.

No jos mä sit teen niitä mokkapaloja maissijauhoista ja sillä pahemmalla päällisellä ilman suklaata.

Mutta se nyt vielä ratkaisematta, että jos tekee pizzaa niin millä korvata juusto ja jos tekee suolaisen piiraan niin millä korvata kermaviili.

jaksoinkin lukea viel edellisen sivun :)

ks. edellinen viestini, vastaus on tofu! tofu-tuotteella on netissä sivut, jois on reseptejä, sieltä saattaa löytyä vastaus tohonkin juusto- ja kermavilivaivaan. yosa-tuotesarjaan on ilmestynyt soijapohjainen dippikastike, se vois korvata helposti kermaviilin.

ja suklaata löytyy ilman maitoa, ostat sellaista ja saat sellaisia mokkapaloja kuin toivot. maraboun tumma suklaa on tosi hyvää, samoin Pirkalta löytyy hyviä tummia suklaita. esim. sellainen luomu-rouhejuttu on todella hyvää. ne ei oo kitkeriä.

En kyllä ymmärrä narisijoita. Ja missä muka on erikoisruokavalioihmisen jotenkin "pakko" syödä tai ei saisi tuoda omia? :o

Itse olen laktoosi-intolerantti ja olin vielä kasvissyöjä pari vuotta sitten. Sanomattakin selvää, etten kenellekään narise tarjoiltavien vähyydestä. Usein otin itse mukaan kasvisruokaa ja jos ei maita niin en syö, kukaan inissyt mitään. Missä muka emäntä alkaa valittamaan jos vieraat ei vedä naamaa täyteen ruokaa? Ei kai nyt ihmisillä aina ole hirveä nälkä tai herkuttelunhimo.

Miehen suvussa on keliaakikkoja, jotka yleensä myös tuovat omia keksejään jne. Miehen suvun puolella yleensä tehdään sitten gluteeniton kakku tavallisen lisäksi. Valmistarjottavat kelpaa eikä yksikään tuntemani allergikko tms. ole ikinä valittanut valmistuotteista tai tarjottavien vähyydestä. Nurisijoita kyllä on, että kyllä ne varmasti joskus sattuu erikoisruokavalioihinkin.

Itse en todellakaan alkaisi leipomaan noin vaikealle asiakkaalle, leivon muutenkin vain muutaman kerran vuodessa. Syö niitä kaupan valmiita, tuo omia tai on ilman.

Pyydä ystävältäsi resepti, mitä hän haluaa saada (ja teet vain pienen annoksen) tai sitten pyydät häntä tuomaan omat eväät, jos sinun leipomuksesi eivät kerran kelpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huonoemäntä:
Tuo unelmakääris voisi olla hyvä juttu. Voikreemi ei käy, koska voissa on, ylläriylläri, maitoa. Ja minusta pelkkä käärispohja ja hilloa välissä on kuivaa eikä kovin hyvää. Millä siis korvata kermavaahto?

Laita banaania muheuttamaan ja jotain hilloa.

Ei helvata sentään! Ihan älytöntä meininkiä mun mielestäni. Huh. Kysy siltä kaveriltasi, että mitä hän haluaa hänelle tarjottavan. Mitä hän itse tarjoaa, kun hänen luonaan olette? Mä en tosiaan viitsisi stressata noin paljon huonokäytöksisen kaverin tarjoiluista. Olkoon syömättä, jollei tarjolla olevat kelpaa. Niin, ja meillä on siis lapsella ollut kaikki mahdolliset allergiat, joten tiedän tosiaankin mitä on kehitellä kakkuja maissijauhoista ja riisikermasta.

Itse kutsuisin ystävän edelleen kylään mutta jatkossa ilman mitään tarjottavia. Pelkkä kahvi ym. riittää vallan mainiosti kun ystävykset tapaavat.
Juhlat sitten aivan eri asia.

En itse ole muutenkaan koskaan ymmärtänyt tapaa, jossa ihan tavallisella kyläilyllä on niinkin suuri hinta syötävineen, kun kuitenkin pointti ei ole niissä syötävissä/kahvipöydässä vaan ihan muussa.

Yhteistyössä