Alta 3 v lapsen kanssa kotona kotiäitinä "oikeutuksesta"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mun muru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mun muru

Aktiivinen jäsen
05.05.2008
10 344
2
36
Löysin tällaisen kaksplussasta aiemmista keskusteluista:

http://lape.fi/oldies/htm/inf/asiantuntijat.htm
*

Lapsen psyykkinen kehitys ja päivähoito
- asiantuntijalausuntoja

Tuula Tamminen,
Lastenpsykiatrian professori
Lapsen subjektiivinen oikeus päivähoitoon on sinällään hyvä asia, mutta käytännössä siitä on tullut jopa lapsen edun vastainen. Yhä yleisemmin lapsi tekee todella pitkää päivää päivähoitopaikassaan, aikaa äidin ja isän kanssa jää aina vain vähemmän. Näin silloinkin, kun toinen tai jopa molemmat vanhemmat ovat kotona.

Senkö vuoksi, että arvellaan ryhmän ja virikkeiden olevan lapselle hyödyksi? Vai koska lapsen subjektiivinen oikeus päivähoitopaikkaan katsotaan saavutetuksi eduksi, jonka käyttämättä jättäminen ei olisi järkevää? Syitä lienee monia, osa vanhemmista ei enää uskalla arvostaa omaa vanhemmuuttaan kylliksi; osa ei huomaa, miten lapsen edun nimissä haetaankin omaa jaksamista tai mukavuutta.

Lapsen tärkein subjektiivinen oikeus ei ole kunnallinen päivähoito, vaikka niin nykyisessä hyvinvointi-Suomessa voisikin luulla. Yhä edelleen lapsen tärkein oikeus on oikeus äitiin ja isään. Oikeus kumpaankin vanhempaan. Kaiken muun pitäisi vahvistaa tätä lapsen perustarvetta.

Maija Alvessalo,
Psykologi, nuorisopsykoterapeutti

Jo vuosikymmenten ajan on ollut kiistatonta näyttöä siitä, että lapsen kaikkinaisen kehityksen perusta on jatkuva ja turvallinen ihmissuhde ainakin yhteen rakastavaan aikuiseen. Pienen lapsen kannalta tämä vakaus järkkyy, kun hän joutuu viikoittain eroon vanhemmistaan suureksi osaksi valveilla olon aikaansa. Tämä on ohittamaton tosiasia riippumatta siitä, miten hyvin se sopii yhteen elämäntapamme tai yhteiskunnallisten ihanteittemme kanssa.

Tulevaisuuden todellisia hyväosaisia eivät ole ylenpalttisia "virikkeitä" ja kielikylpyjä saaneet lapset, vaan ne, joilla on ollut mahdollisuus varhaisvuosinaan kehittyä pinnistelemättä rauhallisessa arjessa.

Mirja Luotonen/ OYS,
Puhe- ja äänihäiriöiden erikoislääkäri

Tutkimuksessa saatiin myös yllättäviä tuloksia päiväkotihoidon vaikutuksesta lasten koulumenestykseen: Päiväkotihoidossa olleiden lasten koulumenestys ja keskittymistaidot olivat merkitsevästi heikommat kuin kotona hoidettujen silloinkin, kun äidin koulutus, lapsen asema sisarussarjassa ja sairastetut korvatulehdukset oli otettu huomioon.

On selvää, että suuret päiväkotiryhmät lisäävät sairastavuutta hengitystie- ja välikorvatulehduksiin. Kun pöpö on yhdellä on se kohta toisellakin. Niinpä erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten koti- ja perhehoitoa tulisi yhteiskunnan tukea nykyistä ponnekkaammin.

Anna Tuliharju,
Lastenpsykiatrian erikoislääkäri

Nykykäytännön seurauksia ja pitkäaikaiskustannuksia ei haluta nähdä. Hyvinvointipalveluista, joilla pitäisi turvata lasten terve kehitys aikuisiksi, on tehty poliittinen kiistakapula, tasa-arvo- tai työvoimakysymys. Päivähoitojärjestelmä toimii hyvin, mutta lapset voivat huonosti.

Liisa Keltikangas-Järvinen,
Psykologian professori
On erikoista minkä takia psykologisia asioita käsiteltäessä lähdetään aina "survival" -tasosta, tasosta jolle voidaan mennä ja lapset vielä pärjäävät. Milloin te olette kuulleet puhuttavan kuinka minimaalista ravintoa lapselle voidaan antaa, jotta lapsi vielä pysyy hengissä? Tai kuinka paljon myrkkyä hänelle voi antaa että hän vielä sen kestää?

Kysymys ei saisi olla kuinka tiukalle lapsi voidaan vetää, vaan siitä millä tavalla me voimme turvata parhaan mahdollisen kehityskohdan lapselle tässä yhä kiihtyvässä kilpailussa ja yhä vaativammassa tilanteessa. Tämä keskustelu meiltä puuttuu kokonaan.

Psykologia on osoittanut iänkaiken että alle 3-vuotiaalle kotihoito on paras ja minkäänlaista soraääntä ei tässä tutkimuksessa tule eikä ole tullut.

Jos yleisönosastossa jotain soraääniä näette, niin ne eivät ole psykologisia tutkimuksia vaan ne ovat asenteellisia kannanottoja.

Siis yhteenvetona: alle 1½ -vuotiailta tulisi kieltään päivähoito, 3-vuotiaaksi saakka suositellaan hoitoa kotona pienessä ryhmässä ja sitten 3-vuotiaasta ylöspäin laitetaan tämä oikeus päivähoitoon. 3-vuotiaana lapsen voi laittaa esimerkiksi päiväkotiin ja tällöin aletaan puhua laadusta. Laadun määrää hoidon määrä, päivän lyhyys, hoitajien määrä ja ryhmän koko.

Tuula Tamminen,
Lastenpsykiatrian professori

Lapsen näkökulmasta päivähoidon laatu riippuu ennen muuta siitä, kuinka paljon aikuisilla on aikaa yksittäiselle lapselle. Toinen olennainen seikka on päivähoitopaikan ja siellä olevien aikuisten pysyvyys. Eli ryhmäkoot ja vakituiset työntekijät ovat tärkeitä, mutta jo nyt päivähoitokulut lohkaisevat leijonan osan kunnan menoista. Lapsen subjektiivisen oikeuden uudelleen arviointi toisi helpotusta tähänkin.

Onko enää mitään järkeä siinä, että yhteiskunta jatkuvasti lisää lasten päivä- ja yöhoidon resursseja, kun pienten lasten vanhemmat tekevät pisimpiä työpäiviä hankalimpina aikoina? Kaikki, lapset ja vanhemmat, voivat huonosti ja yhteiskunta maksaa liian suuria seurannaiskuluja. Eikö olisi jo korkea aika ryhtyä rakentamaan parempaa työ- ja perhe-elämän yhteensovittamista? Saatamme ihmetellä, miten menneinä vuosisatoina pienet lapset annettiin imettäjien hoiviin, mutta emme näe, etteivät milloinkaan aiemmin vanhemmat ole yhtä kattavasti luovuttaneet pieniä lapsiaan muualle hoitoon kuin nyt. Tästäkö me olemme ylpeitä?

Robert Furman, Lastenlääkäri
Erna Furman, Psykologi, lto

Vain perhepolitiikka, joka antaa mahdollisuuden lapsen ja vanhempien elintärkeään tunnesidokseen sekä vanhemmuuden vastuun syntymiseen ja säilymiseen, voi auttaa lasten tervettä kasvua sekä luoda hyvinvointia.

Koonnut Elina Jeskanen,
Espoon aluevastaava, Lapsiperheiden Etujärjestö ry

Kun tämmösiä lukee, niin tulee kyllä tosi hvyä mieli, että jäi kotiin ja oli kotona, kunnes lapsi oli valmis tarhaan (yli 3-v). Tulot olivat minimaaliset, mutta me selvittiin=) Sillon tikisteltiin ja oltiin ihan "tuulen huuhtomia" ja nyt kun laps tarhassa, niin ollaan töissä ja rakennetaan taloa. Aikansa kutakin..

no meillä oli onneksi mahdollisuus hoitaa lapset melkein tarhaikäisiksi. esikoinen oli 4 ja kuopus 2,5v kun päiväkotiin menivät. olisin kyllä ollut mielelläni kotona siihen asti että kuopuskin on jo yli 3vuotias mutta sain ainutlaatuisen työtarjouksen josta kieltäytyminen olisi ollut silkkaa hulluutta. onneksi meillä kuitenkin miehen kanssa on molemmilla viikonloput vapaana, se aika sitten käytetäänkin perheen yhteisiin juttuihin ja onhan meillä arkisin yhteiset illatkin aikaa. lapset ovat kotiutuvat päiväkodista aina ennen neljää.

Ärsyttää välillä kun ihmiset sanoo "kun on pakko mennä töihin". No, sitten on pakko, en kiistä etteikö monella ole tarve palata töihin. Se ei siltikään muut vauvan/lapsen tarpeita.

Muoks// En nyt näköjään saanu sanottua sitä mitä piti :D Ärsyttää siis, että kuulostaa välillä siltä, että vauva/lapsi ei muka kärsi tilanteesta yhtään jos vanhempien on pakko mennä töihin. Saattaa olla, että perheellä menee paremmin jos laps menee hoitoon, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että laps olis mieluummin kotona tiettyyn ikään.

ja lisään vielä senkin että miksi jotkut sanovat ettei ole mahdollista hoitaa kotona vaan on mentävä töihin..en tajua..eikä mun ehkä tarvikkaan. pääasia että itse tiedän mitä teen ja aion hoitaa lapseni kotona vaikka välillä tiukkaa onkin mutta hienosti pärjää kun osaa säästäen elää.

mulla lapsi nyt 1v. ja olen hoitovapaalla. Ja haluaisin olla vielä jonkin aikaa, mutta sinnittelyä se on tulojen kanssa, hoitovapaan korvaus on niiin pieni(jää 370e kuussa) miksei lapsiperheitä tueta enemmän.tms miksei tuki ole suurempi?mieluusti olsin vaikka siihen asti kun lapsi on 3 v. mutta ei taida rahat riittää.... :|

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihana lukea tuota tekstiä. Minä olen kotiäitinä saanut osakseni kaikenlaista arvostelua.

Juuri näin.!!!

Peesi tähän ehdottomasti :D

Ja ite oon sitä ihmetelly et miten vanhempi edes tuntee lapsensa jos lapsi viettää suurimman osan valveillaolo ajastaan hoitajan/hoitajien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Ihana lukea tuota tekstiä. Minä olen kotiäitinä saanut osakseni kaikenlaista arvostelua.

Juuri näin.!!!

Ja ite oon sitä ihmetelly et miten vanhempi edes tuntee lapsensa jos lapsi viettää suurimman osan valveillaolo ajastaan hoitajan/hoitajien kanssa.

Se aika koittaa sullekin kun sun lapset lähtee kouluun. Kamalaa, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:

Juuri näin.!!!

No tää kouluun lähtö on nyt vähän eriasia

Juuri näin.!!!

Toki. Ei sitä enää sen ikäisiä lapsia tarvitse tuntea. Kun tekee kaikkensa lasten eteen ensimmäisen 3 vuoden ajan, voi sen jälkeen olla möllöttää vaan.

Juuri näin.!!!

Toki. Ei sitä enää sen ikäisiä lapsia tarvitse tuntea. Kun tekee kaikkensa lasten eteen ensimmäisen 3 vuoden ajan, voi sen jälkeen olla möllöttää vaan.

Et sitten parempaa keksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna1980:
mulla lapsi nyt 1v. ja olen hoitovapaalla. Ja haluaisin olla vielä jonkin aikaa, mutta sinnittelyä se on tulojen kanssa, hoitovapaan korvaus on niiin pieni(jää 370e kuussa) miksei lapsiperheitä tueta enemmän.tms miksei tuki ole suurempi?mieluusti olsin vaikka siihen asti kun lapsi on 3 v. mutta ei taida rahat riittää.... :|

Siksi, ettei tämä yhteiskunta toimi jos parhaassa työiässä olevat naiset ovat vuosikausia kotona hoitamassa lapsiaan. Varsinkaan kun samat naiset käyttävät ensin monta hyvää työvuotta opiskeluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:

Juuri näin.!!!

Osui ja uppos?

Juuri näin.!!!

No mun isommat on ollu koulussa jo monta vuotta, kun ovat siis yläkoulussa. Kotona olin heidän kanssaan ja nyt toisen sarjan kanssa :D Ei oo yhtään kamalaa :D Kyse on valinnoista lapsen parhaaksi.

Juuri näin.!!!

Osui ja uppos?

Voi luoja..tiedät itsekkin että kuulostat typerältä

Tämä (niin kulunut) aihe ei ole ollenkaan yksiselitteinen. Sekin on aika karua, että sitten kun lapsi on 3v, hän onkin yhtäkkiä kypsä olemaan 9-10h hoidossa :-( Kokonaisuus on tärkeämpää kuin jokin maaginen ikäraja.

Tämä (niin kulunut) aihe ei ole ollenkaan yksiselitteinen. Sekin on aika karua, että sitten kun lapsi on 3v, hän onkin yhtäkkiä kypsä olemaan 9-10h hoidossa :-( Kokonaisuus on tärkeämpää kuin jokin maaginen ikäraja.

...mutta onhan vauvalla ja 3-vuotiaalla kuitenkin paljon eroa, vaikka kokonaisuus olisi mitä tahansa. :)

...mutta onhan vauvalla ja 3-vuotiaalla kuitenkin paljon eroa, vaikka kokonaisuus olisi mitä tahansa. :)

En tullut oikein ymmärretyksi. Minusta on omituista ajatella, että se 3v. voikin sitten olla valveillaolooaikansa hoidossa. Kolmivuotias on pieni vielä hänkin ja hoidossa olo ajalla on iso merkitys. Jos pitäisi valita 9-10h hoitopäivä 3-vuotiaana tai 5-6h hoitopäivä alkaen kaksivuotiaasta niin valitsisin jälkimmäisen.

En tullut oikein ymmärretyksi. Minusta on omituista ajatella, että se 3v. voikin sitten olla valveillaolooaikansa hoidossa. Kolmivuotias on pieni vielä hänkin ja hoidossa olo ajalla on iso merkitys. Jos pitäisi valita 9-10h hoitopäivä 3-vuotiaana tai 5-6h hoitopäivä alkaen kaksivuotiaasta niin valitsisin jälkimmäisen.

Tämä kommentti selvitti asiaasi paljon. Kyllä sulla on ihan hyvä pointti jutuissasi.

Yhteistyössä