Alykkäimmät palstalaiset pinoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja G:
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi älykkyydeksi määritellään aina kaikki kirjasta opittu, sivistystermeinmääritelty?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria

Ja toisekseen; älykkyystesteissähän ei kysellä mitään sivistyssanoja.

Alkuperäinen kirjoittaja kipinäinensääri:
Olinko mä täällä jo :xmas:

Tää on tosiaan yks ihan hemmetin älyköistä ja toinen,joka on ihan yhtä "fiksu" on tuo KKK.. Kertakaikkisen älyllisiä olentoja..Tasapuolisuuden vuoksi otetaan vielä Timppa kolmanneksi kööriin:O)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Miksi älykkyydeksi määritellään aina kaikki kirjasta opittu, sivistystermeinmääritelty?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Moni%C3%A4lykkyysteoria

Ja toisekseen; älykkyystesteissähän ei kysellä mitään sivistyssanoja.

Tarkoitin. Ihmistä pidetään älykkäänä jos tämä osaa ladella kaikki maailman filosofit ja puhua sivistyssanoilla. Älykkyyttä kun on niin monia eri lajeja, mutta silti kielellisesti lahjattomia pidetään jotenkin heikkolahjaisina.

Yksi asia minkä olen usein kokenut rasittavaksi on se, että moni ilmeisen älykäs ihminen heittäytyy ala-arvoiseksi inttäjäksi, jos jonkun toisen mielipiteet uhkaavat älyllisellä tasolla hänen omia mielipiteitään.

Ehkä se on sitä, että ei ole riittävästi ollut seuraa muista älykkäistä ihmisistä, tai on rakentanut koko persoonansa sen älykkyyden varaan, jolloin se voi helposti järkkyä kun oma äly tulee kyseenalaistetuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:
Yksi asia minkä olen usein kokenut rasittavaksi on se, että moni ilmeisen älykäs ihminen heittäytyy ala-arvoiseksi inttäjäksi, jos jonkun toisen mielipiteet uhkaavat älyllisellä tasolla hänen omia mielipiteitään.

Ehkä se on sitä, että ei ole riittävästi ollut seuraa muista älykkäistä ihmisistä, tai on rakentanut koko persoonansa sen älykkyyden varaan, jolloin se voi helposti järkkyä kun oma äly tulee kyseenalaistetuksi.

Inttämiseen tarvitaan kaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja King Of The Swing:

Inttämiseen tarvitaan kaksi.

Erittäin hyvä pointti :xmas:

Mitä olen asiaa seuraillut, tuntuu siltä, että parhaiten näitä lapsia palvelee erityinen lahjakkaita (tai tapauksessanne neroa) varten luotu opetusohjelma. Kotikoulu on hyvä vaihtoehto, JOS vanhemmat ovat motivoituneita SEKÄ kykeneviä opettamaan itse lastaan. Mozartin isä onnistui, kaikilla ei ehkä aikaa, taitoa jne.

Niin ois tosiaan, mutta suomessa hyvin vähän tehdään näitä ratkaisuja verrattuna muihin maihin. Jos sinulla on oppimisvaikeuksia niin on helpompi saada riittävä apu mutta toisinpäin on vaikeaa. Tämä ongelma on tosin tiedostettu ihan opetushallituksessakin kun ottivat asian esille kokouksessaan mutta se tuskin meidän lasta auttaa millään lailla. Mä ihan rehellisesti ottaisin heti tilalle "normaalin" lapsen jos vaan voisin koska koen, että minä en osaa antaa tälle lapselle sen mitä hän tarvitsee. Kotikoulua ei voi harkita sen takia kun lapsi ehdottomasti tarvitsee sosiaalisia kontakteja kehittyäkseen sosiaalisesti ja toisekseen mun taidot ei riitä. Tämä on oikeasti ihan uuvuttavaa mutta eteenpäin on mentävä.

Älykkyys ja viisaus eivät aina kulje käsi kädessä. Ja älykkyyttähän on montaa lajia, kaipaat luultavasti heille intrapsyykkistä älyä lisää.

Älykkyyttä kun on niin monia eri lajeja, mutta silti kielellisesti lahjattomia pidetään jotenkin heikkolahjaisina.

Harvoin, jos heillä kuitenkin on jokin selvä lahjakkuus muilla saroilla.

Tietysti sillä tavalla, että jos rinnakkain on kaksi muuten yhtä lahjakasta ihmistä, ja vain toinen kykenee ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi, todennäköisesti verbaalisempaa ihmistä pidetään älykkäämpänä jos kyse on vain pinnallisesta tapaamisesta joka perustuu ihmisten väliseen sanalliseen kanssakäymiseen.

Älykkyyttä kun on niin monia eri lajeja, mutta silti kielellisesti lahjattomia pidetään jotenkin heikkolahjaisina.

En allekirjoita tätä. Sitä paitsi aika harvoin superälykäs ihminen on karismaattinen puhuja tms. Joku Frasierin ja Nilesin kaltainen henkilö ei välttämättä ole muuta kuin tottunut fraasienpudottelija. Useinhan lahjakkaiden ihmisten ongelmana on tuottaa tekstiä, jota toiset voisivat ymmärtää. Aivot kiitävät nopeammin kuin suu suoltaa sanoja.

Tietysti sillä tavalla, että jos rinnakkain on kaksi muuten yhtä lahjakasta ihmistä, ja vain toinen kykenee ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi, todennäköisesti verbaalisempaa ihmistä pidetään älykkäämpänä jos kyse on vain pinnallisesta tapaamisesta joka perustuu ihmisten väliseen sanalliseen kanssakäymiseen.

Valitettavan usein, oletetaan että jos on verbaalisesti lahjaton on myös huono muilta osa-alueilla. Usein se joka osaa siteerata vaikka Platonia sopivassa kohdassa, glorifioidaan. Ja se joka osaa puhua vaikka habituksesta glofioidaan, vaikka toinen olisi saman asian kertonut selkokielisesti.

En allekirjoita tätä. Sitä paitsi aika harvoin superälykäs ihminen on karismaattinen puhuja tms. Joku Frasierin ja Nilesin kaltainen henkilö ei välttämättä ole muuta kuin tottunut fraasienpudottelija. Useinhan lahjakkaiden ihmisten ongelmana on tuottaa tekstiä, jota toiset voisivat ymmärtää. Aivot kiitävät nopeammin kuin suu suoltaa sanoja.

Mä olen kyllä yliopistomaailmassa huomannut, että se joka osaa siteerata ja käyttää niitä sivistyssanoja luokitellaan älyköksi, joksikin hienommaksi kuin muut. Itse taas en osaa tuottaa puhetta ja usein professorikin tulkkaa sen mitä yritän sanoa.

Valitettavan usein, oletetaan että jos on verbaalisesti lahjaton on myös huono muilta osa-alueilla. Usein se joka osaa siteerata vaikka Platonia sopivassa kohdassa, glorifioidaan. Ja se joka osaa puhua vaikka habituksesta glofioidaan, vaikka toinen olisi saman asian kertonut selkokielisesti.

Mun arvaus on, että muut älykkäät äkkää sen älyn myös kielellisten ongelmien takaata. Lähinnä siis sellaset, jotka ei itse ole laatikon terävimpiä veitsiä, pitävät sitä kielellistä ulosantia älykkyyden mittarina.

Ketju on jo niin pitkä, et ilmeisesti on jo päätetty mitä sillä älyllä tässä kohtia tarkotetaan. Riippuen ihmisestä, mä olen kai tyhmä, tai en ainakaan kirjaviisas ja tykkäänkin semmosista palstalaisista joilta löytyy tunneälyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras joka siivoaa samalla:
Kotikoulua ei voi harkita sen takia kun lapsi ehdottomasti tarvitsee sosiaalisia kontakteja kehittyäkseen sosiaalisesti ja toisekseen mun taidot ei riitä. Tämä on oikeasti ihan uuvuttavaa mutta eteenpäin on mentävä.

Ongelmana on, etteivät biologisesti samanikäiset ehkä viihdy lapsen seurassa ja jos useampi luokka hypitty yli, ei sosiaalinen elämänvaihe ole sama kuin luokkatovereilla.

Ei kannata unohtaa vapaa-ajan ohjelmaakaan sen sosiaalisen puolen ratkaisemisessa. Paikkakunnalla voi olla jokin kerho tai muu aktiviteetti, joka vetää lasta puoleensa. On se sitten musiikkiopisto, sakkiklubi tai urheiluharrastus, aina on mahdollista löytää kavereita.

Kannattaa myös painottaa lapselle, ettei ihmisiä ole kahta ihan samanlaista. Joku lapsi voi jakaa hänen kiinnostuksensa matematiikkaan, mutta ei vaikkapa lautapeleihin. Voi olla useampi ihmiskontakti, joku heistä täyttää jotakin tarvetta ja sitten joku toinen jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mun arvaus on, että muut älykkäät äkkää sen älyn myös kielellisten ongelmien takaata. Lähinnä siis sellaset, jotka ei itse ole laatikon terävimpiä veitsiä, pitävät sitä kielellistä ulosantia älykkyyden mittarina.

Usein se kielellisesti lahjakas katsoo karsaasti ihmistä joka ei osaa tuottaa selkeää puhetta. Ja nauraa kirjoitusvirheille.

Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
Ketju on jo niin pitkä, et ilmeisesti on jo päätetty mitä sillä älyllä tässä kohtia tarkotetaan. tarkotetaan. Riippuen ihmisestä, mä olen kai tyhmä, tai en ainakaan kirjaviisas ja tykkäänkin semmosista palstalaisista joilta löytyy tunneälyä.

Joo, sama täällä. :D Tykkään omasta yksinkertaisesta ja helposta maailmastani ja tulee päänsärky älykkäistä keskusteluista. B)

Yhteistyössä