Antakaa vinkkejä koiran kouluttamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Champion

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
4 115
0
36
Pirkanmaa
Eli mulla on sellainen tilanne et meillä on kaksi koiraa. Toinen on melkein seitsemän vuotias narttu aj atoinen 11kk narttu. Mää oon ollut aina tosi huono koiran kouluttaja ja isäntä on hoitanut sen puolen meillä, ei aina niin hirmu hyvin tuloksin mutta vanhempi koira on silti melko rauhallinen ja kotona hyvinkin totteleva jopa mun käskystä. Mutta kun vanhempi koira vetää niin julmetusti lenkeillä. Mä oon kokeillut sitä et pysähdyn kun remmi kiristyy, oon yrittänyt saada pysymään vierellä ja antanut kehuja hyvästä käytöksestä mutta EI |O Mä oon niin kurkkuani myöten täynnä kun en saa sitä lenkillä kuriin. Mut mä oon nyt päättänyt että kuriin on saatava hinnalla millä hyvänsä! Alotin aamulla sellaisen et pysähtelin lenkillä, komensin istumaan (tätä en le pennulle opettanut ja tajusi sen heti! ) ja komensin olemaan paikalla ja menin itse eteen päin ja sit päästin luokse (sen molemmat on kyllä jo osannut koko ajan). Ja lähdin sit vierellä opettelua niin et sanoin vierellä (joku varmaan käyttää käskyäs seyraa ) ja palkitsin kun pysyttiin hetken vierellä. Nuorempi hokas heti jutun ja käskystä siirtyi jo iltalenkillä vierelle kun pyysin . Isompaa yritin saada sillä et kun alkoi vetää niin "tänne" ja sit komensin vierelle MUTTA kun isompi ei ota mitään kunnon katsekontaktia kuten pentu ja komennot menee ihan kuuroille korville vaikka yritän olla tiukka ja en siis luovuttanut ennen kun teki kuten käskin ja sit palkitsin. Mut miten se voi olla niin vaikeaa ton isomman kohdalla kun siihen ei tehoa mikään lenkillä ollessa. Mä kokeilin sen kaa sitäkin et se oli vyötäröllä kii remmissä ja mentiin joka puolella miten sattu mut viikon jälkeen se alkoi olla siitä niin stressaantunut ettei meinannut lähteä lenkille mun kans. Mää ottasin kauheesti neuvoja vastaan et koulutanko sitä edes oikein keinoin tällä hetkellä.
Eli korostan et kotona tottelee mua kaikessa ja katsoo silmiin ja kulkee perässä mutta ei lenkillä.

Meillä on siis kaksi labradorinnoutajaa. Nuorempi on alusta asti ollut kovin alistuva mut vanhemman kans on jouduttu taistelemaan johtajuudesta.

Meillä on ollut kuonovaljaat joskus mutta koira kärsi niistä paljon eikä se auttanut vetämiseen. Lopulta meni siihen et ei lähtenyt ulos kun näki kuonovaljaat ja hinkkasi naamansa verille niiden vuoksi. En kokeile niitä enää.

Nyt annan herkkuja (jotka siis ihan ykkösjuttu kotona ) ja tietty kehun. Mulle joku sanoi et pitää olla sellainen palkinto minkä koira ottaa mieluummin kun palkitsee itsensä esim. hajulla ja sillon vetäminen ei haittaa itse koiraa.

Oikeilla jäljillä ainakin taidatte olla. Ajoitus on tietty yks tärkeä osa kokonaisuutta, eli sen palkan täytyy tulla juuri oikeaan aikaan. Oletko koskaan kokeillut naksutinkoulutusta? Vaatii hieman opettelua (netistä löytyy paljonkin linkkejä, naksutinkoulutus, clicker training etc) Naksuttimella helpompi ajoittaa palkkaushetki oikein.

Lenkitätkö molempia koiria yhtaikaa? Jos näin, niin suosittelisin kouluttamaan ensin erikseen molemmat, ei huomio jakaudu niin moneen suuntaan. Seuraa tai muutakaan käskyä en lenkillä käyttäisi, koiralle aika raskasta olla kokoajan käskyn alla. Kyllä se oppii ajan ja kärsivällisyyden kanssa ne sallitut liikkumarajat :) Kunhan muistat olla johdonmukainen, samat säännöt siis aina ja poikkeuksetta!

Alkuperäinen kirjoittaja sakumaanikko:
Oikeilla jäljillä ainakin taidatte olla. Ajoitus on tietty yks tärkeä osa kokonaisuutta, eli sen palkan täytyy tulla juuri oikeaan aikaan. Oletko koskaan kokeillut naksutinkoulutusta? Vaatii hieman opettelua (netistä löytyy paljonkin linkkejä, naksutinkoulutus, clicker training etc) Naksuttimella helpompi ajoittaa palkkaushetki oikein.

Lenkitätkö molempia koiria yhtaikaa? Jos näin, niin suosittelisin kouluttamaan ensin erikseen molemmat, ei huomio jakaudu niin moneen suuntaan. Seuraa tai muutakaan käskyä en lenkillä käyttäisi, koiralle aika raskasta olla kokoajan käskyn alla. Kyllä se oppii ajan ja kärsivällisyyden kanssa ne sallitut liikkumarajat :) Kunhan muistat olla johdonmukainen, samat säännöt siis aina ja poikkeuksetta!

:) Mä alotin ton vierellä käskyn itse asiassa vaan sen vuoks et voin komentaa sinne kun esim. koiria tulee vastaan joten sen ajattelin hyllyttää ja palkitsin löysästä remmistä ilman käskyäkin. Mä oon sitä naksutinta miettinyt mutta kun mulla on nyt rattaat mukana niin kädet ei riitä ja mies palaa vasta marraskuussa jolloin saan vasta vietyä erillään niitä. Mut koitetaan sisulla siihen asti. Tuntuu hyvältä tietää et on edes hieman siihen suuntaan et oikein menee :)

Niin ja siis sitä pysähtelyä ilman käskyä kannattaa toistaa satoja ja taas satoja kertoja, ei se ihan heti ainakaan vanhemmalla koiralla mene jakeluun, jos on jo pitkäkin vetämishistoria takana.

Eli kun hihna vähänkin kiristyy, pysähdyt samantien ja pidät sen hihnan kireällä niin kauan, että koira ottaa kontaktia ja löysyttää itse sen hihnan. Tästä välittömästi (naksu/kehu+) palkka ja sitten vaikkapa sen palkan avulla ohjaat koiran haluttuun paikkaan. Ja kuten sanottu, toistoja, toistoja, toistoja...

Et varmaankaan halua koiran koko lenkkiä kuitenkaan tuijottavan sua (tai ainakaan minä en haluaisi), varsinaiset tottelevaisuusharjoitukset sitten erikseen, eiks ni

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja kipi kapi:
Vedonestovaljaat kehiin, saa eläinkaupoista.

Ei ne auta siihen et hallitsen koiran käytöstä ja mä en lähde noihin mitkä tuntuu koirasta pahalta, opin sen jo kuonovaljaista.

No, meillä ei oo koirat reagoineet kuonovaljaisiin eikä vedonestovaljaisiin juuri mitenkään. Meidän koiria paljon enemmän häiritsee tuollainen pysähtely ja nykiminen, mutta miten itse haluat. Ja kun kyseessä on seitsemän vuotias koira niin onko sitä reilua enää edes noin kouluttaa?

:) Mä alotin ton vierellä käskyn itse asiassa vaan sen vuoks et voin komentaa sinne kun esim. koiria tulee vastaan joten sen ajattelin hyllyttää ja palkitsin löysästä remmistä ilman käskyäkin. Mä oon sitä naksutinta miettinyt mutta kun mulla on nyt rattaat mukana niin kädet ei riitä ja mies palaa vasta marraskuussa jolloin saan vasta vietyä erillään niitä. Mut koitetaan sisulla siihen asti. Tuntuu hyvältä tietää et on edes hieman siihen suuntaan et oikein menee :)

Sen itse naksun voi hyvin korvata jollain lyhyellä sanallakin, esim. jes, bra, naks. Ei ihan yhtä tarkkaa ja nopeaa, mutta asiansa ajaa kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmpp:

Ei ne auta siihen et hallitsen koiran käytöstä ja mä en lähde noihin mitkä tuntuu koirasta pahalta, opin sen jo kuonovaljaista.

No, meillä ei oo koirat reagoineet kuonovaljaisiin eikä vedonestovaljaisiin juuri mitenkään. Meidän koiria paljon enemmän häiritsee tuollainen pysähtely ja nykiminen, mutta miten itse haluat. Ja kun kyseessä on seitsemän vuotias koira niin onko sitä reilua enää edes noin kouluttaa?

No mutta onhan koiralla vielä elinikää jäljellä toivottavasti paljon ja meillä on kyse lenkeillä myös selvästi siitä että en hallitse koiraa kunnolla, siksi vetää ja sen vuoksi AION saada koiran kuriin ilman että otan ns. inhottavat keinot esiin. mutta en siis vähättele niiden toimivuutta mutta meillä ei ole tehonneet.

Ööö, kuka on käskenyt nykimään? Idea on nimenomaan se, että koiraa ei revitä mihinkään suuntaan ja se hoksais ite miten saada se "paine" loppumaan. 7-vuotiaalla on hyvässä lykyssä vielä yhtä monta vuotta edessään. Sanonta vanha koira ei opi uusia temppuja on ihan huuhaata ;)

Sen itse naksun voi hyvin korvata jollain lyhyellä sanallakin, esim. jes, bra, naks. Ei ihan yhtä tarkkaa ja nopeaa, mutta asiansa ajaa kyllä.

No nyt mä oon tajunnut että sillon kun menin sitä et pysähdyin remmin kiristyessä niin en tajunnut et koira pitää palkita kun remmi löystyy, siinä se kompastuskivi. Lähden yrittään tota nyt jonkun sanan avulla ja palkitsen. Kiitos sulle :D

No mutta onhan koiralla vielä elinikää jäljellä toivottavasti paljon ja meillä on kyse lenkeillä myös selvästi siitä että en hallitse koiraa kunnolla, siksi vetää ja sen vuoksi AION saada koiran kuriin ilman että otan ns. inhottavat keinot esiin. mutta en siis vähättele niiden toimivuutta mutta meillä ei ole tehonneet.

Ihanaa, että tuollaisiakin ihmisiä vielä löytyy :) Saattaahan ne kuonopannat sun muut hirvitykset jollain auttaa, mutta poistavatko ne todella itse ongelmaa?? Eivät todellakaan.

Jos vain mahdollista niin suosittelisin käymään jossain koulutuksissa, tosin kouluttajiakin tahtoo olla moneen lähtöön, eli suodatin päälle ;)

No nyt mä oon tajunnut että sillon kun menin sitä et pysähdyin remmin kiristyessä niin en tajunnut et koira pitää palkita kun remmi löystyy, siinä se kompastuskivi. Lähden yrittään tota nyt jonkun sanan avulla ja palkitsen. Kiitos sulle :D

Eipä kestä, kiva jos olin avuksi ja onnea harjoituksiin!
Tulehan joskus kertomaan miten kävi :)

ps. mulla myös noutajiakin ja tuo vetämishomma kävi meilläkin aikoinaan aika tutuksi... samaistun täysin tuohon sun tilanteeseen. Saatiin onneksi kuriin ennenkuin rattaat ilmestyivät kuvioihin.

Yhteistyössä