Arka aihe, onko lapsesi ruma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja BootyPeppi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Rehellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
Täällä on sanottu, että poikani näyttää vammaiselta epäsikiöltä. Toisaalta häntä on sanottu myös suloiseksi nappisilmäksi. Tiedä sitten, mikä on totuus. Itse kallistun tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen.

Poikasi ei oo ruma, vaan erikoisen/erilaisen näköinen. Täytyy myöntää, että kuvan perusteella luulin kehitysvammaiseksi. Mun ihana 4v. tyttö on vähemmän kaunis pullukka ohut tukkainen pallopää. Äitiinsä tullut. ;)

:o No mä en kyllä ole luullut Teenlitkun poikaa vammaiseksi. Ottaa oikein päähän, täällä on muutama/joku palstailija, joka tykkää aina väläytellä tällästä, mukamas ihan hyvällä ja rehellisesti. |O |O Törkimys, kukaan ei usko, että sanot tuon hyvällä, vaan se on ihan tahallinen yritys loukata ja vielä siten, että loukattu ei saa mitenkään ilmaista loukkaantumistaan, ettei leimaannu joksikin.

Ihmettelen kyllä sitä, että teidän lapsia on luultu joissakin ketjuissa vammaisiksi. Itse en ole nähnyt heissä niitä piirteitä kuvissa.
Mun pojista ei ole koskaan sanottu mitään kuvaketjuissa mutta tyttöä on haukuttu rumaksi. Mutta jokaiselle sallittakoon mielipiteensä :D

Miksi ihmeessa laitatte lapsienne kuvia arvosteltaviksi?

Täällä on sanottu, että poikani näyttää vammaiselta epäsikiöltä. Toisaalta häntä on sanottu myös suloiseksi nappisilmäksi. Tiedä sitten, mikä on totuus. Itse kallistun tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen.

Poikasi ei oo ruma, vaan erikoisen/erilaisen näköinen. Täytyy myöntää, että kuvan perusteella luulin kehitysvammaiseksi. Mun ihana 4v. tyttö on vähemmän kaunis pullukka ohut tukkainen pallopää. Äitiinsä tullut. ;)

:o No mä en kyllä ole luullut Teenlitkun poikaa vammaiseksi. Ottaa oikein päähän, täällä on muutama/joku palstailija, joka tykkää aina väläytellä tällästä, mukamas ihan hyvällä ja rehellisesti. |O |O Törkimys, kukaan ei usko, että sanot tuon hyvällä, vaan se on ihan tahallinen yritys loukata ja vielä siten, että loukattu ei saa mitenkään ilmaista loukkaantumistaan, ettei leimaannu joksikin.

Luehan viestini kunnolla! En tosiaankaan oo tarkoitus loukata!

Loukkaavasti kirjoitat jokatapauksessa. Ehkä olet sitten jotenkin hölmö tai jotain.

Nimenomaan EN kirjoita loukkaavasti vaan asiallisesti! Toivottavasti Teenlitku osaa tulkita viestini oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja vingutin:
valtaosa vanhemmista pitää lapsiaan kauniina.
..ja onhan se ymmärrettävää. rakkaus lapsiaan kohtaan saa sen aikaan.

eriasia sitten, mitä ulkopuoliset ajattelevat asiasta....... :)

No näinhän se on, mutta mulla ei äidinrakkaus vielä vauvan synnyttyä herännytkään koskaan, pikkuhiljaa voimistunut.. Joten koska en niin rakastunut ole ollut heti lapsiini suoraan syntymästä, jospa olen katsonut heitä toisessa valossa. Toinen oli silti suloinen kuin mikä jo heti, toisesta voin sanoa että ei ollut maailman suloisin lapsi :D

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en ole koskaan nähnyt yhtään söpöä tai kaunista vastasyntynyttä vauvaa.

Kyllä niistä suurimmasta osasta kuitenkin tulee ihan ihmisen näköisiä viikkojen, kuukausien, viimeistään vuosien kuluessa.

Meidän lapset ei ole mitenkään susirumia, mutta ei mitenkään poikkeuksellisen kauniitakaan. Ihan taviksia.
Ja noissa kolmessakin on mun mielestä eroa, yksi on omaan silmään kauniimpi kuin muut.

Yleensäkin lapsia on mun mielestä siinä kuin aikuisiakin, rumia, kauniita ja sitten niitä ihan keskivertoja taviksia.
Olen myös huomannut, että monesta rumasta lapsesta on tullut varsin kaunis aikuinen.

Tässä on asiaa.

Ilmeisesti omiin lapsiin suhtautuminen on yleensä ottaen (meahin ja parin muun vastausta lukuunottamatta) varsin subjektiivista/sinisilmäistä/rakkaudensokaisemaa/muuta, mitä? Voihan tietysti olla, että nämä lapset, joiden vanhemmat heidät kauniiksi kokevat ovat oikeasti kauniita, ja varmasti heidän mielestään ovatkin.

Miksi lapsen ulkonäkö on tabu? Siksi, etteivät he voi juurikaan itse vaikuttaa siihen, vai siksi, että lasten on ajateltu olevan kaiken arvostelun ulkopuolella? Vapaaehtoinen lapsettomuus on lisääntynyt paljon viimeisen 10-20 vuoden aikana, ja velat tuntuu olevan ainoita, jotka uskaltaa sohaista tätä pyhää lapsimyyttiä...(en kuitenkaan laskisi itseäni velojen joukkoon, ainakaan enää ).

Tää kysymys oli nyt vähän hankaloittava, koska kysyttiin juuri omien lasten kauneudesta, se tietty muuttaa vastauksia olennaisesti. Mutta kyllä mun mielestä voi reilusti sanoa, jos ylipäänsä -ja vaikka omienkin- lasten ulkonäöstä on puhetta, jos joku lapsi on ruma. Ei ääneen tietenkään ettei tuu traumoja, kukapa sellaista haluaisi kuulla :D, mutta mitä pahaa siinä on jos niin ajattelee. Eihän se sitä tyyppiä vähemmän rakkaaksi muuta!

Suurin osa varsinkaan suomalaisista lapsista ei kyllä oo mun mielestäni mitenkään söpöjä. Tukkaa ei juuri ollenkaan tai sellaista vaaleaa haituvaa, ei-minkään-värisissä silmissä tyhjä katse kuten vanhemmillaankin. Mutta kun nämä lapset menee etelään lomalle, ne herättää siellä ihastusta, koska vaaleaan ei olla totuttu - ihan ymmärrettävää. Pari kertaa tuttujen pistäessä onnesta soikeina lastensa kuvia Facebookiin, muistan ajatelleeni että jestas miten ruma muksu, enkä älynnyt edes hävetä ajatuksiani -jos on ruma niin on! (Sitäpaitsi mä oon itse lihonut viimeisen vuoden aikana, ja tiedän tasan tarkkaan että Facebook-kaverini ajattelevat tätä mun kuvia katsellessaan, myös niiden lasten äidit!). Mutta rumista lapsistahan voi kasvaa vielä hyvinkin kauniita aikuisia, ja onko se ulkonäkö muutenkaan kaiken ratkaisevaa? Perhe on onnellinen, ja jos lapsi on/hänestä kasvaa hyvä tyyppi, niin kaikki on hyvin!

Luehan viestini kunnolla! En tosiaankaan oo tarkoitus loukata!

Loukkaavasti kirjoitat jokatapauksessa. Ehkä olet sitten jotenkin hölmö tai jotain.

Nimenomaan EN kirjoita loukkaavasti vaan asiallisesti! Toivottavasti Teenlitku osaa tulkita viestini oikein.

"Anteeksi, mutta poikasi näyttää kuvassa kehitysvammaiselta. Mutta ei mitenkään loukkauksella. Ja muista lukea nyt ajatuksella tämä. Ei ole tosiaan tarkoitettu loukkaamaan. Rehellinen vaan olen" Miten kuvittelet, että tämä olisi silti kommentti, joka ei loukkaisi. Rehellisyyteen puettuna, ja etenkin painottamalla sanoja "täytyy myöntää".

No joo, kehitysvamma ei todellakaan tarkoita rumuutta, mutta kyllä se silti on sellainen aihealue, joka montaa loukkaa. Ehkä siksi, että erilaisuus on aina jollain tavalla erottuvaa ja pelottavaa. Kaiken pitää sopia yhteen sopivaan muottiin, joka ei ole liian paljon normaalista virrasta poikkeavaa.

Hiukset tekee vauvalla paljon, jos ovat kaljuja vielä 1 veenä niin pää saattaa näyttää suhteettoman isolta. Meillä oli hiuksia mutta alle vuoden vanhana, sellaisena tasapaksuna pullaposkena harvempi lapsi minusta kaunis, piirteet eivät erotu silloin.
Meillä tytöllä ollut kausia kun ei niin nätti ollut, mutta ihan nätti nyt ja silmät ovat kauniit. Pojasta moni sanoo kaupungillakin että söpö, mielestäni aika tavallinen (vaalea kiharatukka, siniset silmät ja sopusuhtainen). Poikani on kuitenkin aika kontaktia ottava muihin ihmisiin joten varmasti johtuu tästäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Mä en ole koskaan nähnyt yhtään söpöä tai kaunista vastasyntynyttä vauvaa.

Kyllä niistä suurimmasta osasta kuitenkin tulee ihan ihmisen näköisiä viikkojen, kuukausien, viimeistään vuosien kuluessa.

Meidän lapset ei ole mitenkään susirumia, mutta ei mitenkään poikkeuksellisen kauniitakaan. Ihan taviksia.
Ja noissa kolmessakin on mun mielestä eroa, yksi on omaan silmään kauniimpi kuin muut.

Yleensäkin lapsia on mun mielestä siinä kuin aikuisiakin, rumia, kauniita ja sitten niitä ihan keskivertoja taviksia.
Olen myös huomannut, että monesta rumasta lapsesta on tullut varsin kaunis aikuinen.

Tässä on asiaa.

Ilmeisesti omiin lapsiin suhtautuminen on yleensä ottaen (meahin ja parin muun vastausta lukuunottamatta) varsin subjektiivista/sinisilmäistä/rakkaudensokaisemaa/muuta, mitä? Voihan tietysti olla, että nämä lapset, joiden vanhemmat heidät kauniiksi kokevat ovat oikeasti kauniita, ja varmasti heidän mielestään ovatkin.

Miksi lapsen ulkonäkö on tabu? Siksi, etteivät he voi juurikaan itse vaikuttaa siihen, vai siksi, että lasten on ajateltu olevan kaiken arvostelun ulkopuolella? Vapaaehtoinen lapsettomuus on lisääntynyt paljon viimeisen 10-20 vuoden aikana, ja velat tuntuu olevan ainoita, jotka uskaltaa sohaista tätä pyhää lapsimyyttiä...(en kuitenkaan laskisi itseäni velojen joukkoon, ainakaan enää ).

Tää kysymys oli nyt vähän hankaloittava, koska kysyttiin juuri omien lasten kauneudesta, se tietty muuttaa vastauksia olennaisesti. Mutta kyllä mun mielestä voi reilusti sanoa, jos ylipäänsä -ja vaikka omienkin- lasten ulkonäöstä on puhetta, jos joku lapsi on ruma. Ei ääneen tietenkään ettei tuu traumoja, kukapa sellaista haluaisi kuulla :D, mutta mitä pahaa siinä on jos niin ajattelee. Eihän se sitä tyyppiä vähemmän rakkaaksi muuta!

Suurin osa varsinkaan suomalaisista lapsista ei kyllä oo mun mielestäni mitenkään söpöjä. Tukkaa ei juuri ollenkaan tai sellaista vaaleaa haituvaa, ei-minkään-värisissä silmissä tyhjä katse kuten vanhemmillaankin. Mutta kun nämä lapset menee etelään lomalle, ne herättää siellä ihastusta, koska vaaleaan ei olla totuttu - ihan ymmärrettävää. Pari kertaa tuttujen pistäessä onnesta soikeina lastensa kuvia Facebookiin, muistan ajatelleeni että jestas miten ruma muksu, enkä älynnyt edes hävetä ajatuksiani -jos on ruma niin on! (Sitäpaitsi mä oon itse lihonut viimeisen vuoden aikana, ja tiedän tasan tarkkaan että Facebook-kaverini ajattelevat tätä mun kuvia katsellessaan, myös niiden lasten äidit!). Mutta rumista lapsistahan voi kasvaa vielä hyvinkin kauniita aikuisia, ja onko se ulkonäkö muutenkaan kaiken ratkaisevaa? Perhe on onnellinen, ja jos lapsi on/hänestä kasvaa hyvä tyyppi, niin kaikki on hyvin!

Hieno kirjoitus joka kiteyttaa kaikki ajatukseni. Itse olen kanssa "ex-vela", joten ehka osaan sohaista juuri tata lapsi-myyttia toteamalla etta lasten ulkonako on todellakin tabu. Kuitenkin ulkonako on vain yksi ihmista maarittavista tekijoista, joten en ymmarra miksi omia lapsia pitaa viimeiseen saakka "puolustaa" kauniiksi.

Molemmilla lapsilla on kyllä kauniit piirteet ja pienempi vielä on ihanan sirokin. Mutta isompi on aika pulska ja tukka harottaa minne sattuu. Että se on varmaan vähän ruma. Pienemmällä ei voi vielä tukka harottaa, kun sitä ei juurikaan ole, joten ehkä sekin on aika ruma kaljupää.

Alkuperäinen kirjoittaja Seera:
Hieno kirjoitus joka kiteyttaa kaikki ajatukseni. Itse olen kanssa "ex-vela", joten ehka osaan sohaista juuri tata lapsi-myyttia toteamalla etta lasten ulkonako on todellakin tabu. Kuitenkin ulkonako on vain yksi ihmista maarittavista tekijoista, joten en ymmarra miksi omia lapsia pitaa viimeiseen saakka "puolustaa" kauniiksi.

Kiitos. Hyvä kysymys, en tiedä, ehkä siksi että länsimaissa ulkonäön merkitys on niin suhteettoman ylikorostunut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Vauvana mun tyttö oli näin jälkeenpäin kuvia katsellessa,ehkä jokseenkin ruma...
Sellanen rääpäle,kalju ja korvat hörötti vielä vähän silloin.

Nyt oikee kaunotar.

Sama meillä, se että "oma lapsi on aina kaunein" ei pidä paikkaansa. Mutta ulkonäkö ei ole lainkaan tärkeää, silti lapsissa on eroja ja miksei se oma vauva voisi näyttää rumalle?

Niin mutta silloin pidin tyttöä niin suloisena mutta jälkeenpäin kun kuvia katson niin huomaan että nätti vauva ei todellakaan ollut.... :D
Silti äidin kulta ja ihana!
Rakkautta ei vie pois se jos ei ole kaunis.

Hyva esimerkki on esim. iltasanomissa tanaan ollut joku 10-vuotias talent kisan voittaja (?). Kenties vanhempiensa mielesta sopon nakoinen tytto, mutta minun ja varmaan monen muun silmiin suoraan sanoen ei-niin-kaunis (en nyt viitsi sita ruma sanaa kayttaa etten sohaise muurahaispesaa). Esim. tassa lapsessa yhdistyy juuri kaikki Suomalaisten tyypilliset itaiset piirteet, Ruotsista ei noita piirteita loydy.

Kaikki lapset ei ole kauniita.Mut omien vanhempien mielestä varmasti on,mun kaverilla lapsi oli todella oudon näköinen vauvana,pää oli yli iso. Mut nyt 5vuotiaana on oikein nätti tyttö:) Mun oma tyttö on suloinen, ainaki mun mielestä:D mut kyllähän tuo on muurahaispesään sohimista.. Ja aina olen vauvaa somaksi kehunu vaikkei sitä välttämättä olis.. ku onhan vauvat somia vaikkei ehkä niitä kedon kauneimpia kukkia olis:)

Meillä tutulla aika karun näköinen poika, ei varmasti muuten mutta pää on iso ja leveä naama. Uskoisin että näin voi käydä jos ei nukuta lasta muuten kuin selällään, eli ei takaraivoa ollenkaan. Kun hiuksia tulee niin varmasti asia paranee. Meitä varoitettiin tästä ja nukutin poikaa myös kyljellään joten pää muotoitui tasaisesti.

En ymmärrä tuota 'viimeiseen saakka' itsekään. Minusta kauneus on täysin subjektiivinen asia, joten miksi pitäisi puolustella? Lisäksi kun tietää rakkauden 'ruusunpunaisten silmälasien' vaikutuksen, niin ei pidä ihmetellä jos joku pitää lapsiaan tai puolisoaan kauniina. Minusta lapseni ovat kauniita, luulen muiden pitävän heitä taviksina ulkonäkönsä puolesta. Pienet vauvat taas ei ole minusta kauniita, ei omat tai vieraat (siis kun heillä ei ole vielä lapsen pyöreyttä). Vaimoni on taas kauneimpia naisia maan päällä, vaikka varmasti näkemykseni ei ole yhtenäinen muiden mielestä. Itse olen mielestäni komea, kun taas suurimman osan mielestä olen varmasti tavallinen.

On eri asia kysyä onko joku kaunis (oletan silloin että kysytään mielipidettäni) kuin kysyä onko joku yleisten kauneuskäsitysten määritysten mukaisesti kaunis.

Ihmettelen kyllä sitä, että teidän lapsia on luultu joissakin ketjuissa vammaisiksi. Itse en ole nähnyt heissä niitä piirteitä kuvissa.
Mun pojista ei ole koskaan sanottu mitään kuvaketjuissa mutta tyttöä on haukuttu rumaksi. Mutta jokaiselle sallittakoon mielipiteensä :D

eihän kukaan arvosteltavaksi laittanutkaan....

eihän kukaan arvosteltavaksi laittanutkaan....

No mika funktio kuvilla sitten on keskustelupalstalla? Emmehan voi heidan luonteestaan keskustella, joten ulkonaosta sitten. Ja silloin ei voi odottaa pelkkia "ihana" kommentteja.

Kyllä jotkut vauvat ja vielä taaperotkin on hassunnäköisiä. Esimerkiksi isot silmäpussit pienellä lapsella ei kaunista, kuten ei myöskään leuattomuus tai iso nenä. Noh lohdutuksena monet muuttuu nätimmäksi kasvaessaan.

Jotkut näkee negatiivista kaikkialla. Minusta se on ihan oma häviö.

Kaikki ei ole tarkoitettu arvosteltaviksi. Mutta jotkut ei tajua, että asioita voi jakaa, ilman, että niitä aletaan heti kritisoida.

Mä olen oikein ihmeissäni kun mun tytär on nätti. Äiti ei mikään kukkanen ole, mutta ainakin toistaiseksi tuo 4 v on tosi söötti. Ja mä olen ihan kateellinen sille kuinka hyvin sopii jos kaikki hiukset nostaa ylös. Mä olen aina halunnut sellaiset hiukset, mutta mulla täytyy olla otsatukka...

No mika funktio kuvilla sitten on keskustelupalstalla? Emmehan voi heidan luonteestaan keskustella, joten ulkonaosta sitten. Ja silloin ei voi odottaa pelkkia "ihana" kommentteja.

Miksi ei voi kuva olla vain kuva? Joskus se on vain siis kuva. Samoin voimme analysoida luonnetta vain pelkän kirjoituksen perusteella. Sekin kun on täällä hyvin olennainen osa kirjoituksia. Nämä ovat vain kirjoituksia ja kaikki pelkkää höpöhöpöä.

No minusta meillä on kaunis lapsi, näen hänet maailman suloisimpana. Mutta todennäköisesti hän on ihan "tavis"ulkopuolisena katsottuna. Mutta onpa hän myös todella hyväntuulinen, ja kerää siksi ihailua ihanalla hymyllään :)

Jotkut näkee negatiivista kaikkialla. Minusta se on ihan oma häviö.

Kaikki ei ole tarkoitettu arvosteltaviksi. Mutta jotkut ei tajua, että asioita voi jakaa, ilman, että niitä aletaan heti kritisoida.

Siis tassa tulee taas tama lapsi-myytti vastaan eli paattelemme etta lasten ulkonakoa saa ainoastaan kehua vaikka kuvat taalla kertoisivat ihan muuta?

Yhteistyössä