Aurinkovauvat *59*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkoa elämään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No lähetän sen tädin sitten vaikka pikkujouluissa piipahtavan joulupukin poron matkassa jonnekin hyvin akuas, jos ei vaikka löytäisi enää takaisin, tai ainakaan tämän ketjun naisten lähettyville, olisko siinä ideaa?
Minulla nuo kipuilut tosiaan keskittyvät kierron ekoihin päiviin, ja selän kenkkuilu on aina kurjempi kuin tuo masupuoli, minullakin synnytys auttoi jonkin verran, mutta ei vienyt vaivoja kokonaan pois kuitenkaan...
Huomenna onkin sitten ympäripyöreä päivä töissä, ja viikonloppuna ohjlemaa, mikä ei ole kaikkkein mukavimmasta päästä, joten aika aikaa kutakin, onneksi sitten on lyhyt työviikko tiedossa ja sen jälkeen odotettavissa vaihteksi jotain omaa aktiviteettia ja lomanpoikasta ennen todellisia jouluhässäköitä. Minä olen töissä sellaisella alalla, että juuri tämä joulunaluaika tuottaa kovasti töitä, sitten puskee päälle vuoden/tilinpäätökseen liittyviä kuvioita, ja vuoden vaihteen jälkeen on hyvinkin hiljaista, että sellaiset tunnelmat täällä tänään. Mutta nyt pitää alkaa valmistautumaan kuntosalille, ettei pääsisi kroppa laiskistumaan...

Sinne vaan täti orjatyövoimaksi Korvatunturille seuraavaksi vuodeksi. Sitten taas voitaisiin vastaanottaa hänet vaikka kermakakun kera. Voi miten monet kerrat olen aikanaan tätiä manannut, kun kuvittelin, ettei noista kierroista tule olemaan koskaan mitään hyötyä. (Kuvittelin siis eläväni sinkkuna ilman lapsia.) Ja sekin on niin väärin, että ne alkavat jo lapsille, itselläni 12 vuotiaana. Olis voinut alkaa muutaman vuoden myöhemmin, niin olisi tätä vauvahaaveaikaa sitten pitempään :-)

Kiva, että on lunta maassa. Tai siis ainakin meillä on. Taitaa tuo läheinen latukin olla kohta pertsakunnossa, joten pitäisi lähteä verestämään muistoja. Viimevuonna kävin vain Lapin lomallamme pari kertaa hiihtämässä. Vauva oli silloin parin kk:n ikäinen ja säät eivät oikein suosineet hiihtämistä. Toivottavasti tänä vuonna on toisin.

Joko ootte laittaneet miehenne kylmään kuhnekylpyyn elvyttämään simoja? Kuulemma kannattaa :-DDDDD

Hei vaan. Ollut aika rankka viikko, onneksi on viikonloppu edessä.

Mä olen ollut jostain joskus lukevinani, ettei kuukautisten alkamisiällä ole mitään tekemistä sen kanssa, miten kauan pysyy hedelmällisenä. Voi tietysti olla, että sekoitan johonkin muuhun asiaan, kun en ole niin perehtynyt tähän hedelmällisyysasiaan. Kuukautisten alkamisiällä tosin ON jokin yhteys eräisiin sairauksiin (mm. rintasyöpä jne.). Mäkin nuorempana useinkin e-pillereitä nappaillessani mietin, että entä jos en edes voisi tulla raskaaksi ja pillereitä vaan popsin. Mutta en uskaltanut niihin aikoihin alkaa asialla leikkiä, koska olin vakaasti sitä mieltä, etten koskaan tee lapsia, vaikken sinkku aina ollutkaan ;)

Mitäs muuta... vitamiinilisistä on ollut puhetta. Syön foolihappoa ja omega-3-kapseleita. Yleisesti ottaen syön terveellisesti ja oletan, että saan perusruuasta vitamiinit. Sinkki taitaisi olla hyväksi miehille; ainakin isot annokset nostaa testosteronitasoa. Sinkki myös vahvistaa yleistä vastustuskykyä, joten voi sitä naisetkin popsia maltillisesti näin syksyisin, kun on flunssaa liikkeellä.
Iästä vielä sen verran, että alan tässä vasta olla sinut sen kanssa, että olen keski-ikäinen nainen :) Teoriani mukaan nainen vanhenee näkyvimmin juuri 40-50-vuotiaana ja senpä vuoksi yritän pitää huolta kunnostani ja miettiä myös vanhuutta ja mahdollisuuksi pysyä terveenä ja omatoimisena mahdollisimman pitkään. Onneksi on siunattu hyvillä geeneillä, eikä suvussa esiinny mitään suomalaisia perussairauksia. Joten kuntoni puolesta kyllä jaksaisin juosta lapsen perässä aika pitkän matkaa :)

Voikun täälläkin olisi lunta! Jos täällä joskus sataa räntää, työkaverit luulee, että hihkun innosta. Yritä siinä sitten selittää, että räntä ei ole lunta,hih ja itse asiassa pahin mahdollinen säätila pohjoisen asukkaalle.

Reipasta viikonloppua kaikille!
(hirveetä, meinasin tähän loppuun kirjoittaa oikean nimeni ;))

Unohtui onnitella Inkkua Toivon ensiaskelista! On se varmaan sydäntäsykähdyttävä tapahtuma! Ja vuoden päästä teillä jo varmaan jutellaan lähes ymmärrettävästi ;)

Noista menkkakivuista. Mulla ei ole niitä ikinä nuorempana ollut. Mutta nyt viimeisenä parina vuotena on ollut jonkunverran. Itse asiassa enemmän tai vähemmän koko aika on olevinaan jotain jomotusta vasemmalla puolella, varsinkin oviksesta menkkoihin. Ovisaikaan tunnen oviskivut ihan selvästi, tai ainakin luulen, että ne on oviskipuja. Ne on sellaisia jänniä "tummia" vihlaisuja, semmoista pientä jomotusta. Pitäisköhän huolestua? Menkat on aina olleet niukahkot (mitä tietysti olen aina siunaillut; todennäköisesti ei olisi kannattanut, jos se kertoo jotain matalasta hormoonitasosta, tosin gynet eivät ole koskaan kommentoineet suuntaan eikä toiseen, kun olen perustarkastuksessa maininnut menkkojen keston, mitä aina rutiinilla kysytään).

Ai että, mitä sinne Inkun suuntaan kuuluu, upeaa - ihania ensiaskelia..mikä fantastinen uutinen!! Ei todellakaan ihme, jos tulee päivissä viikkovillitys..Onnea sinne!

Kiiruskan täti potkitaan tosiaan Korvatunturistakin kauemmas, vaikkapa Pohjoisnavalle asti ja siellä pysyköön! Sulla on Kiiruska kiire kuukausi alkamassa, mutta jaksat/viitsit silti kuntosalilla käydä, nostan hattua, todellakin! Itse oon aikamoinen sohvaperuna, en ees muista milloin viimeksi oisin päässyt edes kuntosalin ovelle asti. Yritän käydä kuiteskin edes kävelemässä pari kertaa viikossa, mutta jos yrittäisin vaikkapas pari juoksuaskelta ottaa, niin aivan puhkipoikki olisin!! Miten saisin itseni nostettua ylös laiskuuden suosta ja innostettua itseni liikunnan saloihin?! Mitäs sanotte..otettasko kimpparyhtiliike..kolme kertaa viikkoon jotain liikuntaa ja pitäis täällä palstalla tunnustaa?? Teillä muilla taitaa olla liikkuminen itsestään selvyys, vai miten on? Ja varmaan ne teistä, jolla on lapsia saa ihan kotonakin puntteja nostella (=pieniä hoivaten) ja muutenkin tulee raikasta happea haukattua lapsen/lasten kanssa ulkoillessa?
Tuossa pohdiskelitte, josko aikainen kuukautisten alkaminen vaikuttaa/ei vaikuta siihen, että ne myös aikanaan loppuu varhaisemmin? Mun täytyy tunnustaa, etten moista ole edes ajatellut. Eh, noloa, mutta myöskin täytyy tunnustaa, etten sitäkään ihan oikeasti muista, minkä ikäisenä menkat on alkaneet!! Muistan vaan, että meidän kotona asia oli hyvin tabu, ei mulle äiti noita juttuja koskaan selittänyt ja kaikki naiseuteen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat oli sellaisia, mistä piti vaieta. Onneksi koulussa oli harvinaisen hauska ja ronski biologian maikka, joka sai sitten poikalapsosetkin punastelemaan selittäessään kaiken juurta jaksain. Sen muistan, että mun luonnolliset kuukautiset on olleet ekan päivän osalta aivan hirveät! Kouluaikana olin usein yhen päivän kuussa koulusta poissa kipuilujen ja ylirunsaan vuodon takia. Sit just kipujen takia mulle määrättiin aikanaan ekat e-pillerit - miehistä mulla ei vielä tuohon aikaan ollut mitään tietoa...Noh, pillereitä tuli sitten aikanaan syötyä tosi pitkään, sillä samoin kuin Lilja mä ajattelin, ettei lapset ole se mun juttuni ollenkaan..päinvastoin, vähän inhosinkin jotain 25+ -ikäsenä pikkunassikoita! Se lapsikuume iski sitten vasta nyt vanhemmalla iällä, ja vasta nykyisen mieheni myötä tuntui, että juuri tuon ihmisen kanssa tahdon perheen, jos se vielä suodaan..! Olihan noita pidempiä suhteita aiemminkin, mutta lapsikuume ei vain heidän kanssaan iskenyt.

Nyt sitten tässä ja nyt en oikein tiedä, missä mennään kiertoni osalta! Sillä tänään oli kp 31/29-31 eikä täti ole tullut illallisellekaan. Olen vähän harmissani - siis sen takia, etten todella oikeasti usko, että tässä kierrossa raskautuminen olisi mahdollinen, ollaan käytetty ehkäisyä, kun oli vielä karenssikin..ja itse asiassa ei olla edes touhuiltu lähelläkään niitä päiviä, kuin mielestäni ovuloin. Harmistelen siis lähinnä sitä, että kaavinta on sittenkin sotkenut kierron pituuden. Olis aivan uskomaton ihme ja onnenkantamoinen, jos olisinkin raskautunut - mutta kaikki järkisyyt puhuu sen puolesta, että se on mahdotonta, ellen sitten ole ovuloinut poikkeukselliseen aikaan. Mitään raskausoireita ei kuitenkaan ole, jos ei lasketa jatkuvaa vilua ---vaan sekin on selitettävissä sillä, että meilläkin on ollut täällä kylmää, eikä meillä ole talossa lämmitystä! Inkku ja muut aikoinaan keskenmenoilleet, miten teien kierto heittelehti kaavinnan jälkeen ja onko missä/missään vaiheessa palannut teille normaaliksi?? Joka tapauksessa oon vähän ymmälläni tästä epäsäännöllisyydestä, oon saanut pillereiden v.2006 jätön jälkeen nauttia niin säntillisesti samaan aikaan saapuvasta tädin vierailusta, että elämä on vaikuttanut siinä mielessä "helpolta". Tuo 29-31 -kierto on ollut niin simppeli, on ollut iisiä kun on tietänyt etukäteen..nyt erityisesti mun työjuttujen takia tuo epävarmuus on ärsyttävää. Vaan varmaan oon päässy liian helpolla, nyt on mun vuoroni olla tuossa vuoristoradassa tyyliin "alkaako tänään..vaiko huomenna...vaiko kolmen päivän päästä..". Saas nähdä..olisko täti vain kiusotellakseen tulossa päivän myöhässä?! Missään nimessä raskaustestiä en aio tehdä, kun oon niin varma ettei ole haikara lennellyt lähelläkään.

Loppuun vielä kommentti Inkun hiihtojutuista mieleen nousseista tunnelmista..olis se kiva nähdä hanget hohtavat valkoiset...vaan en tiedä josko enää murtsikkaa osaisin, taitais olla seurauksena melkoinen kuperkeikka ja sukset solmussa -lopputulos?! Mulla kun on hiitämisistäni aikaa jotain..hmm..12 vuotta! Mutta ois se kiva taas kokeilla..

ja hei, anteeksi..tulipas taas piiiiiitkä vuodatus...kun en ennätä useammin palstaileen, tulee kerralla sitten kokonainen romaani..toivottavasti jaksoitte ees pikaselailla tähän loppuun asti..nyt hyvät yöt joka puolelle maailmaa, kivaa viikonloppua, oottelen kuuulumisianne taas innolla...

Pikaisesti Frizzantelle... mulla oli ainakin km:n jälkeen kierrot sekaisin kuin käkikello... Tuohon kermit ketjuun niitä keräsinkin... Toivotaan, että se täti nyt löytäis sinne ja pääsisit pian normaaleihin kiertoihin. Milloinkas teillä sit se varsinainen yritys alkaakaan... (lahopää... ja laiska... ois varmaan tuossa edellisellä sivulla ´kerrottu')

Frizzantelle vihjeenä linkkivinkki... tiehallinto.fi -sivuilta löytyy kelikamerat... jos haluat seurailla suomalaista tieliikennekeliä ja lumitilannetta, niin tuolta löytyy...

On toi lumi kyllä sikäli kiva, että on vähän valoisampaa... Pitäis vaan inspiroitua ja käydä lapioimassa lunta talon perustuksen ympärille, jos vähän estäis sitte pakkasen pääsyä sisälle...

Vai on teilläkin viileetä...eihän noissa Välimeren maissa ole lämmitystä.. Vai oletko vielä jossain kauempana/etelämpänä?

Toivottavasti, Frizzante, kiertosi normalisoituvat nopeasti. Jos menkat alkaa olla kovasti myöhässä, tekisin itse kyllä raskaustestin ihan vaan mielen rauhoittamiseksi. Ajattele, mikä upea yllätys olisi, jos plussa pamahtaisi!!
En muista, että mulla olisi ollut mitään häikkää kierron kanssa km:n jälkeen. Kierto on noin 27 päivää, heittoa plusmiinus 1 päivä.

Tänään luvassa opiskelua ja kuntosalia. Huomenna hieman sosiaalista elämää. Ulkona myrskyää. Nyt toinen kuppi kahvia ja kirjat nenän eteen!

Nopeasti näin lauantai-illan ratoksi vastailen Frizzanten kysymykseen kierrosta. (Ja jaksoin kyllä lukea koko jutun, antaa palaa vaan). Eli mulla kesti 9 viikkoa kaavinnasta ennen kuin tuli se kohtutulehdus kuukautisten myötä. Mutta minulla on muutenkin käsitys, että ekat menkat saattavat tulla 5 - 9 viikon päästä keskenmenosta. Olivatko nämä nyt sun ekat vai tokat? Sitten kun kierto lähti mulla käyntiin, niin tulivat ihan entiseen malliin. Mun kierron pituus on nykyään 27 - 32 päivää. Jostain syystä syksyllä on lyhyitä kiertoja.

Liikunnasta sen verran, että on ollut pakko selän takia sauvalenkkeillä ja käynhän minä jumpassaskin. Tosin kahdesti viikossa ollut selän kuntoutus on hiukan sekoittanut jumpassa käyntiä. Vaunuilla tietysti liikumme ulkona, mutta sauvailu on mun "omaa aikaa" ja se innostaa lähtemään ulos. Ei tarvitse koko ajan haukkana pälyillä ympärilleen, että mitäs se taapero taas touhuaa. En tiedä olisinko ollut yhtä varpaillaan vauvan kanssa nuorempana, mutta nyt ei kyllä lähde silmien alta lähes hetkeksikään. Tietysti jos olisi enemmän lapsia tällaiseen supertarkkailuun ei olisi aikaa.

Täällähän on harvinaisen vilkasta viikonlopuksi, no kiva juttu!
Eilen ehti kello pyörähtää kerran ympäri, ennenkuin töistä kotiin pääsin, mutta hengissä ollaan edelleen, ja se on kuitenkin pääasia, vaikka aamulla heräsinkin ikävään pää/selkäsärkyyn, mikä ei ollut ainakaan sillätavalla itseaiheutettua, kun yleensä ymmärretään...
Me tultiin juuri ikävästä sukujuhlasta, siellä vierähtikin tämä päivä aka totaalisesti, sillä tavalla mukava tilaisuus, että tuli tavattua miehen sukulaisia, joita en ollut ennen tavannut, mutta vain vähän surullisissa merkeissä, mutta se siitä.
Vauvakuumeilu on jännä juttu, minäkin joskusnuorena ajattelin, etten ole äiti tyyppiä ollenkaan, mutta sitten kuitenkin silloisen miehen aloitteesta aloimme vauvasta haaveilemaan 25-vuotiaana, ja poika syntyi toivottuna ollessani 26-vuotias, sitten haaveilin toiseta joskus vähän ajan päästä, mutta eklämä ei mennyt käsikirjoitukseni mukaisesti, ja se toinen on edelleen saamatta, ja näin tulee ilmeisesti minun kohtaloni oleva... Mutta olen onnellinen ja kiitollinen tästä ainokaisestanikin, ja myös siitä että vaikka me aikuiset olemmekin eronneet jo vuosia sitten, pojallani on hyvät suhteet myös isäänsä, ja nämä ovat tärkeät henkilöt toisilleen. Omaa aikaa minulla on nykyisin ihan riittävästi, ja vaikka emme todennäköisesti koskaan yhteistä lasta tule mieheni kanssa saamaan, on elämämme ihan hyvää näinkin, näin olen kovasti itselleni yrittänyt vakuuttaa, ja pikkuhiljaa alan oikesti uskomaankin tämän itsekin, näihin sanoihin päätän tänään tämän messuni, ja toivotan mukavaa joulukuun alkua kaikille!

No hei - ahdistuksen kauhistusta, kun adsl-linjat ei toimineet moneen päivään - jo meinasin seinille hyppiä!!! Kiitos lauantaisista vastauksista kaikille!
Ja seuraavaksi vähän YÖKKK-juttua - hypätkää yli herkemmät..kyseessä vierasesineet naisen kohdussa...! Niin..viimeks kirjottaessa oli menkat myöhässä, ja niinpä päädyttiin tilanteeseen, että vasta tänään elän kp1:stä. Eli viimenen kierto siis meni pitkäks 29-31 sijaan tuli 33. Mulla olt eilisillasta alkaen inhottavia kramppeja, ja hiivatulehduksen oloista tunnetta ja kutinaa..ihan outoa, ei normiolotilaani siis ollenkaan. No, tänään sitten sain bussissa istuessa oikein kunnon vatsakrampin, ja pari tuntia siitä alkoi menkat. Vaan hmm...kotiin päästyäni tein "löydön"veren joukosta...kirurgin hanskan sormiosan palasia peräti 2 kappaletta...yrjö! Siis naiset ehei, ei ollut mikään kondomin palanen - ihan piti tutkia kyseisiä esineitä tarkemmin, ja ei voi mikään muu olla..summa summarum, kyseisten vierasesineiden on täytynyt jäädä kroppaan kaavinnassa - outoa, ettei poistunut sieltä vielä ekojen kuukautisten yhteydessä! Ihmisruumiin osia tai kohdunseinämää tms. palaset ei myöskään olleet, kyseessä ihan oikeaa muovia...! Ja tiedättekö, kaikki kramppaus ja kutina yms. outo fiilis hävisi saman tien, kun kyseiset palaset oli poissa!!! Uhh, täytyy vaan sanoa, että on aikoihin eletty..puistattaa vieläkin...! Ei teillä kellään ole vastaavia kokemuksia jonkun esineen/leikkaustarvikkeen jäämisestä kroppaanne jonkun leikkauksen yhteydessä???
Eli täällä nainen ihmettelee täysillä näitä kokemuksiaan, ja pähkäilee mitä tapahtuu seuraavaksi?! Nyt ois karenssikierrot täynnä, tässä alkavassa kierrossa sais jo alkaa yrittää..nyt sit olis pohjalla 29 ja 33 kierrot..hmm! Mielessä on kuitenkin, että mitähän muuta ylimääräistä kohdusta vielä löytyy..panikoin jo kohtutulehduksen pelossa..
kommentoin teien viestejänne vielä myöhemmin tänään jos ennätän tai huomenna...

inhasta viestistäni huolimatta mukavaa maanantai-iltaa kaikille!

Aika karmea tarina Frizzantella. Mä ainakin ottaisin yhteyttä operaation tehneeseen sairaalaan ja vaatisin ultraa hetipaikalla. Tuo kuulostaa jo niin kauhealta jutulta. Voisko ne olla jonkin istrumentin "suojakumeja", jotka olisi jäänyt vahingossa irroittamatta ennen käyttöönottoa?

Onko muuten mapsusta kuulunut mitään pitkään aikaan? Mulla kun on tämä pää suvet ja talvet, niin en nyt ainakaan muista.

Nyt nukkumaan. Hyvää yötä ja kauniita unia!

Inkku, nyt kun sanoit, alkoi mulla tulla toinen vaihtoehto kirurgin hanskalle mieleen..siis kun olin viimeisimmässä kaavinnan jälkeisessä tarkastuksessa mulle tehtiin taas sisäultra, ja siinähän ne ainakin täällä laittaa suojakumin siihen sauvaan...ja muistan juuri nyt (kiitos Inkun hyvän vihjeen!) kun se ultraaja höpisi itsekseen jotain tyyliin, että miten tää kumi nyt on näin outo...! Ettei vain ois olt hajalla ja ne oiski siitä - vaikka edelleenkin kyllä muoto sopis sormeen paremmin kuin sauvaan..ota siitä sitten selvää! Noh, tän hetken tilanne on sitten se, että runsaana alkanut menkkavuoto loppui niitten palojen ulostulon jälkeen kuin seinään..ja minä oon tietenkin ihan helisemässä...

No nyt ei auta kuin ottaa rauhallisesti. Luulen, että käyn hermoja rauhoittamassa puhutttelemassa alan ammattilaista huomenissa..nyt öitä naiset!

hyi hizzi tota Frizzanten löydöstä... yäääääk.. No onneksi tuli pois, mutta kannattais varmaankin ottaa palaset mukaan ja viedä ne sille ultraajalle, ja kysäistä että näitäkös viimeksi kattelit...

Tuli muuten mieleen että varhaisultrassa ultraaja laittoi kortongin ultrasauvan päälle kun ultras alakautta... Hän sanoi,että jotkut käyttävät sormikasta, mutta hänen mielestään kumi on parempi.

Iltapäiviä kaikille! Jopas on yö takana - kuukautisvuoto alkoi uudestaan runsaanpuoleisesti ja erittäin kivuliaasti..niinpä ei sitten ees pilleri auttanu, hereillä kiemurtelin tunteja..argh. Aamulla kun otin yhteyttä ultraajaan ja esitin epäilyni ei ees kuulostanut hämmästyneeltä. Käski vaa seurata tilannetta, nyt ei ainakaan kuukautisten aikana ultrata mitään. Ja jos ei ole mitään oireita kuukautisten jälkeen, niin sit kandee unohtaa koko juttu! Just näin..!

Onneks on vapaapäivä, oon aivan reporankana. Nyt aattelin kommentoida teien viestejä ennenkuin koitan sohvalla tilkkiä hetkisen..jos sänkyyn meen, on varma, että nukun yöunet siihen päälle suoraan heräten aamulla kolmelta tai jotain, ei kiitos..!

Inkku sauvakävelee, ai kun oon kade! Se ois taatusti hyvää ja tehollista liikuntaa meikäläisellekin, vaan täällä ei vaan ihmiset ole moiseen tottuneita - sauvoilla liikuskelevaa katottais tosi pitkään, ja vähintään seonneeksi luulisivat sen jälkeen..! Kyllä sais tuo Nordic walking levitä maailmalle enemmän...! Minkä tyyppisessä jumpassa Inkku käyt? Itseä kiinnostais jotkut "pehmeät" jumpat, ei mitään liian hankalia liikesarjoja eikä hyppyjä. Pilates kiinnostais varmaan eniten, mutta kas, kun en saa itseäni liikkeelle kun puuttuu se mukaan tarvittaessa väkisin kiskova jumppahullu kaveri..

Missä kaikki lymyää vai nukkuvatko talviunta vällyjen alla tai kontrastiksi - eivät pääse irti velvoitteiden kiireisestä oravanpyörästä pistäytyäkseen palstalla?? Kiiruska taitaa ainakin puurtaa niitä ympäripyöreitä päiviä ja te lasten kanssa puuhastelevat, teillä on taatusti kanssa ylimääräiset energiat hukassa pikku duracell-pupujen kanssa päivät ollessa...entäs muut, missä ootte??? Tulkaahan kertoilemaan kuulumisia!

Nyt iltapäivän jatkoja..

No onpas täällä ollut juttuja!! Toivottavasti Frizzante ei saa mitään kohtutulehdusta, luulis että se ois jo alkanut jos ois alkaakseen...ainakin toivotaan niin. Kaavinnasta ja uudelleen raskautumisesta omakohtasia kokemuksia sen verran,että muthan kaavittiin ekan keskenmenon jälkeen jollakin tavoin liikaa niin, että limakalvot ei uusiutuneet ja kuukautiset ei alkaneet yheksään kuukauteen ja en siis tietenkään voinut tulla raskaaksikaan. Kuulemma voi jäädä pysyväksi olotilaksi, ja munasolu ei koskaan kiinnittyisi, mutta onneksi meille ei käynyt niin. Senpä vuoksi seuraava keskenmeno hoidettiinkin lääkkeillä, joka on itelle rasittavampi, mutta kohdulle pehmeämpi vaihtoehto.

Mutta jos siis kuukautiset ok, niin ei kaavinta estä raskaaksi tuloa.

Mitäs muuta... mun urheilut on tytön kanssa ulkoilua, ei puhettakaan että jaksaisin tehdä mitään vaikka ois omaakin aikaa ja vaikka mies patistaakin lähtemään vaikka kävelylle yksin. Minä lösähdän sohvalle ja kieltämättä se alkaa näkyä...

No niin ja neiti ränklää syliin... vai toivo kävelee jo, meillä seistään tukea vasten ja joskus vahingossa ilman, katotaan kuinka kauan menee...

Kiireistä on tosiaan ollut, mutta tulinpas tänne kuitenkin pikaiselle viisitille, ja yöks mitä Frizzantella olikin ikäviä kertomisia, kaikkea sitä tuleekin vastaan... Fatiman mainitsema Body Balance visi tosiaankin olla mielenkiintoinen kokemus, minä olen vasta vähän raottanut tuota Pilates ja Metod Putkiston salaisuuksien verhoa, mutta tuokin kyllä kiinnostaisi, pitäisi toasiaankin noita syviä vatsalihaksia jollain vahvistaa, kun ne sitten taas puolestaan tukevat rankaa, ja auttavat muihin kropan ongelmiin, että aina olisi itsessäkin töitä, kunhan vaan löytäisi sen ajan näiltä kaikenmaailman työ ja muilta kiireiltä....
Mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille, niin muistelkaa tekin siellä kaukomailla asustelevat, että mitä tänne kotosuomeen kuuluu...

Aivan, teillähän on jo siellä Itsenäisyyspäivän aatto - onnea Suomi 90 vuotta! Kyllä täällä maailmalla tulee seuratuksi ainakin nettilehtien välityksellä linnanjuhlista pukuspekuloinnit ja kommentit..! Mutta vahinko kyllä, tänne sen päivän erilainen tunnelma ei kuitenkaan välity, kun täällä pyörii normaali oravanpyörä kuitenkin. Vaan kyllä muualla asumisesta huolimatta oon kuitenkin vahvasti suomalainen edelleen...! Jos lapsen saisimme, niin kyllä taatusti opettaisin myös suomenkieliseksi.

Mutta tosiaan - ihmettelinkin, miten palstalla on nyt niin hiljaista..kaikki on tietenkin rauhoittumassa itsenäisyyden juhlintaan..hyvää pyhää siis sinne!

Hiljaista on omalta osaltani ollut, kun oli pari päivää pitkänmatkan vieraita kylässä. Ei siinä kehtaa surffata, varsinkaan kun he nukkuivat tietsikkahuoneessa :-)

Frizzis kyseli jumpasta. Se on ihan tavallista kansalaisopiston kuntojumppaa. Oon tosin nyt lähiaikoina osallistumassa Pilateksen viikonloppukurssille. Siinä on kaksi kärpästä yhdellä iskulla: Pilatekseen tutustuminen ja ekaa kertaa Toivosta erossa oleminen yli yön. Niisk! Mitenkähän ämmän käy? Toivo jää turvallisesti kotiin isänsä kanssa, joten ei toivottavasti minua kaipaile. Tiedän kyllä olevani hermona tämän takia koko viikonlopun, mutta uskon, että nyt on tämän erittäin tiukan napanuoran katkaisun aika. Ei oo montaa tuntia oltu erossa koskaan aikaisemmin. Se innostunko Pilatekseen onkin jo eri juttu ja toisaalta en ole varma voiko täällä missään lähiseuduilla edes sitä harrastaa viikottain. Asutaan sen verran syrjäseudulla.

Vielä kertauksena F:n kaavinnasta ja ultrasta, että oliko se ultra ekojen menkkojen jälkeen? Jotenkin nimittäin tuntuu uskomattomalta, että ylimääräinen "kama" olisi voinut säilyä kohdussa yli kuukautisvuodon. Jos ei olisi "mahtunut" pois, niin silloin olisi kyllä iskenyt se kohtutulehdus.

En muistanutkaan, että Fatimalla oli taustalla tuollainen raju kaavinta. Hieno juttu, että siitäkin selvittiin. Kyllähän sinullakin niitä vastoinkäymisiä oli ennen tytön syntymää ihan riittävästi.

Kasvaako senoran massu hurjaa kyytiä? Ah, noita aikoja.

Ja Kiiruska on sellainen jumppatehotäti, että näin heikompia ihan huimaa. Aina johonkin liikuntaharrastukseen menossa. Mutta niin sitä pitääkin ja auttaa pitämään kropan kunnossa.

Mukavaa itsenäisyyspäivää vaan kaikille! Meillä se vietetään suurten lumihankien keskellä. On meinaan satanut hirveästi.

No olihan se Inkkukin paikalla, jo ihmettelinkin, missä lymyilet!

Kerro Inkku sitten sen viikonloppukurssin jälkeen, tykästyitkö Pilatekseen ja miltä vaikutti! Toi Fatiman ehdottama BodyBalance kuulosti tosi kivalta, pitääkin alkaa ihmettelemään mihin täällä olis mahdollisuus.

Inhoihin "vierasesineisiini" vielä palatakseni..kyllä Inkku, ihan vihoviimesin jälkitsekki kaavinnan jälkeen oli just sen jälkeen kun mulla oli ollut ekat kuukautiset koettelemuksen jälkeen. Mulla on ollut sit ihan päinvastanen tilanne kun Fatimalla..kaavinnassa oli kaavittu liian vähän. Kohtuun jäi vielä raskausainesta, ja jouduinkin sitten ärtsyjä supistuksia aiheuttavalle tippakuurille vielä jälkeen, ja jouduin käymään useammassa kontrollissa tarkistuttamassa, oliko tipat saaneet aikaan muutosta..eli tiputtelin pidemmän aikaa. Mulle gyne kertoi, ettei kaavinnassa ole haluttu kaapia liikaa, ettei tule sit sen takia lapsettomuutta jos kohdun seinämä jää liian ohueksi. Summa summarum. Nyt oon kolmatta päivää aika kehnossa kunnossa, vuodan normaalia menkkoja runsaammin ja viime yönä kouristukset oli sellaisia, että taas jäi unet vähiin. Mies oli jo lääkäriin passittamassa, mutta sanoin et ootellaan kuiteskin vielä..ja nyt illan tullessa olo hieman helpompi. Ihan ihme episodi kaikenkaikkinensa. Ja tän seurauksena tuun olemaan entistä epäluuloisempi gynellä käydessäni...

Vaan nyt tietokone kiinni ja nukkumaan..

Täällä bierlä yönvirkku liikuntatehotäti juu sellaisen kun minusta saisi, tottahan on, että kovasti yritän täyttää elämäni tyhjiä hetkiä kaikenmoisella puuhastelulla, ja nuo *Piip paikan*naisvoimistelijat on ollut monta vuotta minulle sellainen paikka, jossa olen käynyt tuulettumassa, ja kun siellä voi oikeasti pistää aivot narikkaan hetkeksi, ja saa tosiaankin muuta ajateltavaa kun työt ja muut maalliset murheet... Eilen en työn takia vakio jumppaani kerennyt, joten aina silloin tällöin ne jää väliinkin, mutta tämä on sen verran suuri pieni kaupunki, että noita vaihtoehtoja löytyy lähes jokaisella päivälle, tosin kaikki erilaisia, ja valitsenkin monesti omat juttuni ohjaajan ja jumpan tyylin mukaisesti.
Tänään kieltäydyin pokkana iltatöistä, koska halusin ehtiä Metod Putkisto venyttelyihin, sellaisella tunnilla olen käynyt syksyn mittään muutaman kerran ihan vakiosti, ja siitä kidutuksesta kyllä kroppa nauttii, vaikka välillä onkin tuskallista vääntöä ja kallistakin kaiken lisäksi. Pilates on minullekin vieraampi juttu, alkeiskurssin olen tosin käynyt, itsensä Marja Putkiston vetämänä erään ystäväni kanssa viime kesänä, mutta en kovin siitä ainakaan silloin vielä innostunut, no syynä osittain oman kroppani ongelmat, ja tämä Marja suositteli minulle ensin tätä kehittämäänsä venyttely metodia, ja siitä sitten pikkuhiljaa kohti edistyneenpää lajia, eli pilatesta, mutta ans kattoo nyt kuin ämmän käy, ja pääsenkö konsanaan tuohon harrastukseen saakka,. Tuosta Body Balancesta en tosiaankaan tiedä, mahtaako sitä täällä meidän suunnalla ollakaan, vaikka paljon vaihtoehtoja tosiaan löytyykin?

Rankkoja nuo keskenmeno kokemukset, niitäkin tähän ketjuun mahtuukin useita, itsellä ei onneksi ole tuosta kokemusta, vaikka muuten kaikenmoista on tullut vastaan, pitää muistaa kuitenkin olla kiitollinen niistä asioista, jotka omassa elämässä on hyvin, kumpa aina vaan muistaisi ajatella niin, positiivisuus luo voimaa ympärilleen...

Inkulla lunta, voi kun olisi meilläkin, täällä kun vain vesiräntää satelee....

Body Balance on mulle ihan uppo-outo juttu. Kertokaapa tyhmälle, mitä se on :-D
Nyt pitäisi lähteä venyttelemään selkää, sillä hokkupokkustaikuriterapeuttini sai kuin saikin sen jonkinlaiseen kuntoon. Iso osa oli sähköllä, jolla saatiin pienet sisäiset lihakset hellittämään krampistaan ja sitten onkin tuo nikamien niksautus pysynyt paikallaan. Kun on ollut yli vuoden virheasennossa, riski väärään asentoon on suuri. Menen sitten tammikuussa taas näytille. Mutta ah, miten ihana olo on ollut selän puolesta sen jälkeen.

Muuten niin on täälläkin nyt vesisadetta. Lumi ei ole vielä kokonaan sulanut, mutta kyllä maa mustenee nopeasti näillä keleillä.

Body balancesta sen verran, että se kuuluu näihin Les Mills jummpohjelmiin, joihin kuuluu Body Pump ja Body Step jne. aika monet liikuntakeskukset vetää noita ja idea niissä on se, että ohjelma on kansainvälinen ja muuttuu kolmen kuukauden välein kaikkialla maailmassa yhtäaikaa. Eli jos käyt tunneilla Suomessa, voit osallistua samoille tunneille samalla ohjelmalla myös muualla. Eli uskoisin, että Frizzanten asuinmaassa ko ohjelma löytyy ja ympäri Suomea muutenkin. Mä oon tykännyt Body Balancesta siksi, että se on enemmän pilates/jooga jumppaa kuin aerobista hyppimistä. Tosin Body Pump sitten on sellaselle hyvä, joka tykkää käydä kuntosalilla, mutta haluaa treenata aerobista samalla: punttien kanssa tehdään lihasliikkeet ja nostetaan samalla sykettä!

Eli tässä tietoisku ihmiseltä, joka ei saa aikaseksi tehdä mitää yllä mainituista, heh.

Kiitos tietoiskusta, fatima :-) Hianolta kuulostaa.

Mä olin viikonloppuna siellä Pilates-kurssilla ja yllätyin, kun siellä ei tosiaankaan ollut edes hypyntynkää. Eli ei ollut mitään alkuverryttelyä, jolla saataisiin hikipintaan. Pilateksen venyttelyliikkeillä lähdettiin liikkeelle ja hengitys heti käyttöön. Vähän jo jännäsin, että kaverini purskahtaa nauruun, kun alettiin puuskuttamaan, mutta hänpä olikin ihan innoissaan kurssista. Kyllä mäkin tästä vielä selvitän, että löytyykö meidän kulmilta tunteja, joihin mahtuisi/ehtisi mukaan. Mutta tämän vähän kokemukseni perusteella voin suositella.

Moikka,

Mahtuisiko vielä yksi uusi mukaan :-)? Nimmari on parhaillaan ylläpidolla rekisteröitävänä.

Vähän taustaa: Olen kuusseiska, kihloissa ja vasta ensimmäistä kertaa vauvantekopuuhissa. Ei vaan ole valitettavasti oikeaa isäehdokasta sattunut aiemmissa suhteissa eteen, siksi tämä myöhäinen aloitus. Toivoa kuitenkin on, eikös...? Parikymmentä vuotta käytetyt pillerit on jätetty pois ja meneillään on ensimmäinen luomukierto. Aika jännä seurata miten oma kroppa ja/tai mieli muuttuvat noinkin pitkän pillerirupeaman jälkeen. Tosin ”jännää” eivät ole ne muutamat lisäkilot, jotka ovat farkkuihini -arvatenkin pillereiden lopettamisen takia- tunkeneet, arrrgh. Päätin lähteä heti kunnon yritykseen raskauden suhteen; aamulämmöt, ovistikut ja raskausvitamiinit ovat käytössä ja raskaustestikin on jo optimistisesti hankittu, hih.

BuuBuu

Yhteistyössä