LOKAKUUN ÄIDIT 30

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa!
Bahama: En nyt ole ihan varma, mutta mulla on ollu sellanen käsitys että 38 viikkonen ois ihan täysaikanen. Ku eikö se ole +-2 viikkoa ku lapsi hyvässä lykyssä lähtee syntymään..

Craviz: Mulle kans neuvolatäti sano että viikolla 36 olis synnytystapa-arvio, ku epäilen kans omia lanteitani.

Kertokaa avuttomalle mitä kantsis ostaa vauvalle äitiyspakkauksen tavaroitten lisäksi!
Taas tänäänki harhailin päättömänä kaupoissa ku mietin että tarviiko vielä pienempiä vaatteita vastasyntyneelle? Ja mitä vaatteita? Potkuhousuja?
Olen 10-vuotiaasta asti joutunu pikkusisarille vaihtamaan kakkavaipat ja muutenki ollu työssä lastenhoitajana, mutta tällaset käytännön jutut alusta asti onki yllättävän haastavia. Ku ei tajua mitä tarttee!! Siis oikeasti valaskaa minua!

Onpa kyllä mukava ku se tapaaminen on jo ens viikolla. Siis onhan se?
En ole nähny listaa vähään aikaan. Kiva nähä ihmisiä ku saapii tosi paljo olla yksinänsä. Mies on usein joissaki harjotuksissa töittensä takia ja milloin missäki päivätolkulla. (Nyt on merillä) Ens viikolla lähtee viikoksi metsästämään Lappiin minun sukulaisten tykö (ite en enää tässä vaiheessa pääse matkustamaan..harmi..). Sitte on kaks päivää kotona ja taas häipyy. Byääh.. Synnytysvalmennukseenki jouvun yksin.

Tänään supisteli, kouristeli ja vihlo aika ikävästi ku kävin tuolla kylillä, liikkuminen verkkasta. Kokkeilen torstaina käyä töissä ja testaan että miten pahalta tuntuu. Jos tällanen olo niin kinuan sairaslomalle jatkoa.

Hyvää alkaneen viikon jatkoa! Mie lähen keräämään herkkuja ja alan kattella Salkkareita..

Nyt käytiin sen ratin takia Lastentarvikeliikkeessä ja taas tarttui kaikkea osittain höpöäkin mukaan. Tällainen saattaa olla Sangenic-vaipantuhoaja. Ostin myös kaksi ihan littanaa vauvatyynyä. Aiemmilta oli sellainen Helpotti pulauttelemisten siistimistä. Silloin sai vauvaa nukuttaa mahallaan. Itse asiassa se taisi jopa olla suositus. Tällöin oli vähemmän ilmavaivoja. Vauvan päänmuoto pysyi myös hyvänä. Ei tullut sellaista laudalla huitastua takaraivoa. Harkitsen mahallaan nukuttamista nytkin. enää ei suositella lisäntyneen kätkytkuolemariskin takia. Yhden imetyspaidan ostin myös. Kyllä siellä olis ollut vaikka minkälaista hömppää tarjolla. Nyt pitää hillitä jo itsensä ostosten suhteen.

Älä Lotta ota paineita valmennuksesta. Minä olen käynyt elämäni aikana yhden kerran 24 vuotta sitten !

Vähän jännittää huominen. Toiveena on, että kohdunsuu olis auennut lisää. Tytöltä se oli vain 2 cm auki ja käynnistyi samana päivänä. Vähän masensi, kun oli epikriisissä, että A sikiö tarjoutuu korkealla lantiossa. Ihme juttu, että painavat niin kovasti. Ja toisaalta napakin on jo niin alhaalla. Hyvä, että näkyy. Jännä, että Nessu sinulta mitataan tuota sf-mittaa. Minulta otettu vain pyydettäessä mielen kiinnon vuoksi, kun ei kuulemma kaksosraskaudessa mitään merkitystä koko mitalla.

Ikean kaurakeksit hurauttivat sokerin pilviin. Nyyh kaikki herkut eliminoitava. Ei ole saanut niitä nahkiaisiakaan, kun ei myrskyä.

Nyt jäivät sitten JET-opinnot. Jatkan seuraavan ryhmän mukana. Ei olis varmaan onnistunutkaan tänä syksynä. Ehtiihän sitä vielä. Nyt asetetaan pikkuvesselit etusijalle. Vähän huolettaa niiden terveys, kun olen näin iäkäs. Kun ei olisi mitään kovin dramaattista. Pienten vikojen kanssa aina pärjää. Olihan esikoisellakin tuo CP-vamma, vaikka olin niin nuori ja tehtiin lapsivesitutkimukset ym. No tuohan ei lapsivesipunktioissa näy. Turha nyt enää tietenkään tässä vaiheessa pohtia. Rakkaita ne kuitenkin ovat, tuli mitä tahansa. Ja vaikka syntyykin terveenä, voi matkan varrella ilmaantua kaikenlaista. Pillerinpyörittäjänä on nähnyt kaikenlaisia tapauksia.

Nyt siirtyo moottorisängyn kokeilu, kun tyttö tuli yöksi. Kauniita vauvaunia kaikille ! Nukkukaa hyvin ja kerätkää voimia tulevaa koitosta varten.

Huomenta!
Täällä pärähti viimeinen työpäivä käyntiin -ja kuinkas muuten kuin netissä.. :) Kaiken lisäksi pääsen kotiin jo kahdeltatoista kun otan ylitunnit pois jotta listat tasaantuu.

Kumman haikea olo. Johtuukohan näistä hormoneista. Olen kyllä ollut aina huono lähtemään mistään. Ja vaikka tiedän, että palaan tänne takaisin, niin silti.. Sama kolmen hengen työporukka kun tuskin on sitten enää koossa. Ja osa asiakkaistakin vaihtuu tällä välillä, ja heihinkin olen jotenkin "kiintynyt". Äh, ihan hölmöä.. Olenhan odottanut tätä kuin kuuta nousemaa!

Pari viime yötä mennyt heikosti, hiottaa ja pyörin ympäri tyynyjeni kanssa, ja odotan aamua. Ihme kyllä, vieläkään ei tarvitse käydä öisin vessassa. Aamulla tosin hätä on niin suuri kun nousen seisomaan, että melkein lorahtaa. Toissapäivänä yllättävä aivastus saikin sen aikaan..

Huomenna alkaa vihdoinkin meilläkin perhevalmennus (jota on yht. 3 kertaa), ja ensi viikolla on nlalääkäri joka arvioi synnytystavan ym. Jänniä juttuja edessä! Kivuliaita supistuksia ei havaittavissa, ja tuntuu että "peruskovettumisetkin" ovat vähenneet.

Huomenia! Minä tyttö se nukuin viime yönä ihan älytömän huonosti. Johtui ihan eilisestä työpäivästä. Esikoisen sanoja lainatakseni, eilinen oli esimiehen taholta kyllä "tahallinen teko". Että ilkeääkin viimesinä työpäivinä työntäänenän eteen sellaisen työmäärän. Sanoin useaan kertaan, että on tosi huono olo, supistelee, väsyttää, mutta tämä sen kun kiristi tahtia. Kyseessä ihan siis tutkimukseni tarkastus, jsota nyt viime hetkillä oli löytynyt yllättävän paljon korjaamista... Meni siis aivan totaalisen pilkun nussimiseksi, anteeksi nyt vaan ilmaus, mutta sitä se oli. Tarkistettiin pilkkusääntöjän myöten kaikki. Vaikka perfektionisti olenkin, niin sentään ihan tällaista en kyllä tekisi tällaisella aikataululla. Noh, se sitten pyöri koko yön mielessä ja nyt täällä jo kökin. Luojan kiitos, huomenna on vika työpäivä!!!

Aurora, me muutettiin Otskista pois jo neljä vuotta sitten. Joitakin tuttuja siellä vielä asustaa. Muuten kyllä käydään siellä ahkerasti, mies vielä suorittaa jatko-opintoja ja on se harrastusjuttukin. Ja asutaan ihan lähellä nytkin. Hassua tosiaan, meidän rappu taisi olla 12 I.

Nauratti, että teille joillakin on myös näitä remontti-ihmemiehiä :). Kuten Lottakin sanoi, kyllähän se mies taisi tulla valittua muillakin perusteilla, mutta välillä kyllä harmittaa. Etenkin kun tuo talo on edelleen puolittain maalaamatta (on onneksi sentään vanha maali toisella puolella) ja kynnyskin puuttuu. Olenkin naureskellut, että toisilla on matala kynnys ja toisilla korkea, mutta meillä ei ole kynnystä lainkaan! Noh, ehkä on sitten muissa asioissa hyvä. Erityisesti eilen tuli sellainen olo, että kyllä tuo mies on kuitenkin ihana. Nimittäin päivän sisällä saatiin kaveripiiristä kaksi avioerouutista. Tosi, tosi ikävää. Erotaanko nykyään aivan liian helposti??

Nyt jatkan reippaana täällä töitä (ja hahah!), yritän sinnitellä vielä kaksi päivää!

Jopas tuo Orvokin esimies sietäisi saada huutia, että kehtaa. Onneksi mun homma jäi niin kesken, ettei väikkärin valmistumisesta ollut toivoakaan, niin ei ole kukaan pistänyt paineitakaan. Tuo pomosi kuulostaa yhdeltä vanhalta pomoltani, jolla ei ollut ikinä mitään tutkimusesllista näkökantaa, mutta seisotti aina tekstejä kuukausitolkulla pöydällään ja palautteli niitä sitten pilkkuvurheillä ja "tämän voisi sanoa näinkin" korjauksilla. Ei ollut kiva, onneksi ei ollut mun suora pomo.

Minä siis naputtelen täällä etänä viimeistä virallista työpäivää. Kelan mukaan tänään alkaisi mammaloma. On tosi ihanaa lukea teidän esikoista odottavien, työ- ja opiskelurumbasta äitiyslomalle loikkaavien riemua ansaitusta "lomasta" pitkään aikaan. Lomaa se tuskin tulee olemaan, mutta vaihtelua kumminkin. Muistan itselläni olleen esikoisen kanssa ihan samat fiilikset. Nyt on vähän niin ja näin, viihdyn töissä liian hyvin ja täyspäiväinen kotiäitiys ei kuitenkaan ole se minun juttuni. Mutta lasten parhaaksi toivon pääni kestävän ensi vuoden kotona olon, siihen tähtään.

Tänään oli taas niin heikko aamu, että hyvä kun esikoisen tarhaan sain. Verenpaineet taitaa aamuisin ryömiä tosi matalalla, että ihan hyvä että kirjoiteelen vain kotona. Eilen aamulla käytiin kirjastossa ja kyllä otti koville sekin reissu, kun alkaa niin helposti heikottamaan. Iltapäivisin alkaa olo olemaan niin normaali kuin se näillä viikoilla voi olla, nää aamut vain tökkii.

Meillä tuli töissä ylimääräistä haipakkaa (firma myytiin) ja kotiin kissanpentu, joten kirjoittaminen ja jopa palstan seuraaminen on jäänyt yli kuukaudeksi. Yritin sunnuntaina paikata aukkoa, mutta silloin sivustolla oli vikaa ja osa jäi lukematta.

Eipä tässä mitään kummempaa. Toisen jalan turvotus hävisi heinäkuun helteiden jälkeen, mutta suonikohjut kukoistavat ja maha on valtava. Töitä vielä kaksi viikkoa ja risat. Sairaslomalla en ole ollut eikä sitä taida olla tiedossakaan.

Meille ei myöskään perhevalmennusta tai edes sairaalaan tutustumista ole tarjottu. Valmennuksen jätän suosiolla. Vaikka edellisestä on liki 9 vuotta, on se kuitenkin muistissa... ja synnytys. Synnytyssairaalaan aion kuitenkin ängetä tutustumaan. Neuvola on huomenna, joten otanpa puheeksi.

Milla82 ostoksista: Ostin esikoiselle kaikkea turhaa vaatetta raskausaikana. Hyödyllisiä olivat:
- 60 cm (tai alle) talvihaalari (muttei välttämätön. Syys-talvivauva edellinenkin)
- pari ylimääräistä bodya ja puolipotkuhousua (vyötäröön ulottuvat). puolipotkuhousut sai hyvin pysymään bodyn sisällä.
- potkupukuja
- villanuttu (kudoin itse)
- yöpukuja (helposti neppareilla/ vetoketjulla avattavia ja puettavia).

Muita härpäkkeitä, jotka voi hankkia varalle ja joita ei aina mainita:
- korvalämpömittari
- cuplaton-tipat (ilmavaivoihin)
- niistäjä (meidän tapauksessa vauvalla tosin ei ollut nuhaa ensimmäiseen puoleentoista vuoteen)
- vanupuikkoja (napaa puhdistetaan ekat viikot)
- desinfiointiainetta tai pyyhkeitä hoitoalustalle
- Devitol-tipat kannattaa myös ostaa hyvissä ajoin. Niiden antaminen aloitettiin tuolloin kaksi viikkoa syntymän jälkeen.

Itkuhälytin jäi käyttämättä. 300 mk (50 euroa) meni kankkulan kaivoon. Lahjoitin sen pois neljä vuotta sitten.

Listoista varmaan puuttuu jotain.

Kadehdin hyvin nukkujien yöunia. Olen koko raskauden ajan rampannut pissalla 1 - 4 kertaa yössä ja se on loppua myöten pahentunut. Lisäksi tarvitsen 4 - 5 tyynyä. Niistä yksi pään alla, yksi mahan alla, yksi jalkopäässä patjan alla, yksi polvien välissä ja yksi varalla korvan päälle laitettavaksi. Herään pienimpäänkin ääneen.

Minäkin näin synnytysunen. Vauva syntyi vajaan viikon ennen laskettua aikaa, yhtäkkiä ja helposti. Ylimääräistä vatsanahkaa ei jäänyt. Toiveunta vain. Synnytys ei todellakaan ole herkkua, mutta sitten kun saa vauvan rinnalle, ei sitä kokemusta jättäisi väliin.

Rinnat tosiaan paisuvat valtaviksi silloin kun maito alkaa herumaan. Minun B/C-kupit olivat FF:t, jossain lantiolla asti. Maidontulo tasaantuu kuitenkin melko pian vastaamaan vauvan kulutusta. Sama juttu kuin Äiskällä, en voinut poistua rintaliiveillä, joilla tulin. Ostin Jorvista hyvät imetysliivit. Nyt en niihin vielä ole sijoittanut, koska minulla on vielä kaikki kolme edellistä tallella. Ostan sitten jos tarvetta on.

Täytynee jatkaa töitä.
Mansikki 32+2 (muistaakseni)

neuvolaterkkuja...

voi kääk! mun painoni on noussut lähtökohdasta jo 19 kg ja vielä olis 6 viikkoa laskettuun aikaan. En mielestäni ole ihan tolkuttomasti herkutellut ja osa menee tietysti turvotuksen piikkiin, mutta silti. Pitäisköhän tänään käydä vähän kävelemässä. Mitäköhän se vaaka näyttää synnytyksen jälkeen. No samapa tuo. ompahan sitten jotain mitä ryhtyä työstämään spinningissä ja salilla. Terveydenhoitaja huomautti että paino on noussut aika kovasti (1,7 kg/viikko) mutta koska verenpaine ei ole noussut niin ei syytä huoleen.

rv 34+1
turvotusta löytyy edelleen
RR 126/70
pisu puhdas
SF 30
Raivotarjonta
syke 150
liikkeet ++

Kaikki siis kunnossa. Viikon päästä taas uudestaan ja 2 viikon päästä lääkärille. Olis pistetty lääkäriin jo ensi viikolla, mutta ainoa aika oli keskiviikkona...enhän minä voi olla poissa lokamammojen tapaamisesta ;-D

Iltapäivällä olis vielä se hammaslääkäri ja eka valmennus.

Orvokille tsemppiä vikoihin työpäiviin! Mulla alkaa iskeen jo tekemisen puute ja äippiskin alkais virallisesti vasta ensi maanantaina. Mitä ihmettä sitä tekee nää vikat viikot..ja toinen kysymys mitä tässä vielä pystyy tekemään kun olo on aika iso ja ainoat asennot joissa ei tule huono olo on pystyssä seisten tai kyljellään maaten.

Mansikilta tulikin pari hyvää vinkkiä.

Cuplatonta täytyykin varoiksi hakea kaappiin, esikoisen ilmavaivat ovat hyvin muistissa. Kysessä on ihan harmittomat pintajännitystä alentavat tipat, hajottaa isot kuplat pienemmiksi. Tippoja annetaan vauvalle lusikalla äidinmaidon seassa. Kaikki eivät ole vakuuttuneita tippojen tehosta, minä olen :)

DeVitol D-vitamiinitipat saatiin meillä suoraan neuvolasta eka käynnillä. Me vaihdettiin ne sitten Jekovitiin, kun mahavaivoja oli. Tuo Jekovit on aivan järkyttävän makuista, mutta jotkut lapset addiktoituvat siihen ihan täysin, niin meidänkin neiti ja jos äiti unohti tipat, niin kyllä lapsi muistutti.

Niistäjä meillä on vielä paketissaan esikoisen jäljiltä, mutta tuolla se siis odottaa.

Tarkistin muuten edelliset imetysliivini, olivat 75C, lähtö oli viimeksi 75 A-B. Nyt tuntuivat hiukan reiluilta, joten toivoisin niiden olevan passelit tälläkin kertaa. Uudet täytyy kyllä käydä ostamassa, sen verran kulahtaneet ovat. Mies kyllä naureskeli, että tarviiko sitä nyt edustusrintsikoita, rintaahan imettäessä vilautellaan.

Noista D-vitamiinitipoista tuli mieleen juttuja, joita voisi ensikertalaisillekin kertoa. Kun joka tapauksessa vauvojen synnyttyä meidän keskustelun aiheet mitä todennäköisemmin ovat seuraavilta aihealueilta: vauvan imetys, itkut, nukkuminen/nukahtaminen ja kakan väri. Nuo d-vitamiinit voivat olla todella monen vauvan itkun ja vatsavaivojen+levottomuuden lähde. Mun kaveri sai vauvan muutama kuukausi sitten ja ekat kaksi kuukautta oli aivan kamalaa huutoa. Syyksi paljastuivat d-vitamiinitipat. Olen todella monelta kuullut saman, joten sitten kun niitä alkaa vauvoille antamaan, kannattaa hyvissä ajoin vaihtaa merkkiä tai jopa jättää neuvolan lupauksella ne vähäksi aikaa kokonaan pois, jos ongelmia on. Äidinmaidosta tulee kuitenkin jonkin verran d-vitamiinia. Itsekin pelkäsin tippojen antoa, mutta meille ei onneksi tullut vatsavaivoja siitä (Jekovitista, kuten Lottakin sanoi, aivan kamalan makusia, mutta poika rakastaa niitä).

Hoh, otan tämän päivän rennosti, tyhjentelen kansioita ja tiedostoja. Vähän supistelee, kevyesti... jotain herkkua tekisi taas mieli. Älä Airi ole huolissasi painonnoususta, on niin yksilöllistä. Imetys on aika tehokasta sitten synnytyksen jälkeen. Itse muuten oletin jotenkin, että suurin piirtein heti synnäriltä lähdettäessä on jo ihan lautavatsa. Kyllä se tyhjä pussi siinä vatsan päällä on jonkin aikaa, joten ei kannata säikähtää ;). Kävelylenkit ja imetys tosiaan aika hyvin ja tehokkaasti palauttaa normaaliin painoon.

Tosiaan tuo Jekovit ei kuulemma aiheuta vatsavaivoja niin paljon kuin muut merkit. Silloin kun mun piti alkaa niitä esikoiselle antamaan niin ne oli loppu joka apteekista täällä Jyväskylässä (sitten niitä löytyi tuolta perähikiän apteekista onneks) Nyt on purkki jo kaapissa :) Meillä poika söisi varmaan sen pullollisen kerrallaan Jekovitia, vaikka se maistuu ihan kauheelle.

Cuplatoniakin löytyy (täytyy tarkistaa pvm) ja sen vaihtoehto tais olla Disflatyl (jonka nimeen kaveri vannoi). Sitten ne keittosuolatipat oli tarpeeseen kun esikoisella oli aina maitoa nenä täys :/

Tässä sitä vietetään äippäloman eka päivää :D Kivaa.

Nessu, 35

AIRI...Mulla ihan sama...!!!!

Ihanat neuvolakuulumiset...Nyt aletaan seuraamaan raskausmyrkytystä..
Ei ilmeisemmin kovin vakavasti mutta sekin otetiin nyt esiin...

Eli RV 36+1

Turvotusta löytyy
RR 126/70 (Viimeksi 99/54, sitä ennen 123/73) kivasti hyppinyt
Painoa tosiaan 1,7kg / vko...Voi helvetti sanon minä!!
Sf mitta 33, nousee tasaiseen 1cm/vkossa tahtiin
Raivotarjonta edelleen
Syke reilu 140-144

Kokonaispaino noussut siis 18,5kg täällä! JIPII..Mikä lössö olen!
No tosiaan pääsenpä sitten kuntoilemaan tosissani...

Nyt itseään niskasta kiinne ja liikeelle jos ilmat sallii ja kroppa sallii...

Päätä seinään hakkaa täällä Craviz

Terveiset taas äippäpolilta. Selvisin ennätysnopeassa ajassa.Täytyisi varmaan aina olla ylimääräisellä ajalla. Käppyrät olivat kunnossa. Samoin virtaukset, hengitysliikkeet ja lapsiveden määrä. Edistystä kohdunsuun tilanteen suhteen ei ollut. Jonkin verran A alempana, koska käppyrän ottaminen ei enää kiikkustuolissa onnistunut. Verenpaine olikin sitten omaa luokkaansa. Meinas tehdä vähän ongelmaa poispääsyn suhteen eli 168/100. Seuraava kontrolli perjantaina, jos ei aiemmin tule lähtöä. Silloin otetaan myös painoarviot.

Kaksosraskaudeksi kuulemma hyvin, jos edetty lähes 36 viikkoon. Ens viikolla kerjään käynnistyksen, jos ei sitä ennen mitään tapahtunut. Annettiin myös lyhyt oppitunti kaksosten synnyttämisestä alateitse. Kun A on syntynyt, on tärkeätä tukea päältä käsin, ettei B käänny poikittain. Sitten odotellaan supistuksia ja jatketaan synnytystä joko raivotarjonnasa tai perätilassa. Ei tule ihmetellä eikä säikähtää, kun väkeä synnytyssalissa on tässä vaiheessa normaalia enemmän.

Eron noiden D-vitamiinitippojen siedettävyyden kanssa tekee se, että Jekovit on vesiliukoinen. Itse käytin sitä jo kaksikymmentä vuotta sitten muksuille. Välillä sen kohdalla on ollut saatavuusongelmia tukkuliikkeestä.

Minulla nousi nyt viikossa paino 1 kg, kokonaisuutena 20 kg. Nahan saa varmaan synnytyksen jälkeen laittaa pyykkipojilla kinni :). Ihanaa kuitenkin on, ettei minulla ole vielä arven arpea tullut. Katsoin silloin aikanaan noita jenkkinettisivuja Belly Galleriaa kaksosraskauksista ja todella hurjia sinipunaisia uria. Minulla on haaveena lähteä vielä miehen loman aikana ulkomaille pariksi viikoksi vauvojen kanssa. Niillähän tulee kyllä olla omat passit. Saas nähdä jääkö haaveksi vain...

Nyt päikkäreille, ettei paineet enää nouse. Joutuu pian viikonlopuksi makaamaan osastolle.

Moi lokakuiset!

Mun ei ole tullut paljoa kirjoiteltua taas hetkeen. Jotenkin on ulkopuolinen olo, kun en osaa kuvitellakaan, että synnyttäisin vielä laskettuna aikanakaan 26.10. Tuntuu ihan käsittämättömälle, että meidän listaan alkaa pian syntyä vauvoja ja mä oon vielä ensi viikon töissä. Mutta enää 8 aamua töihin lähtöä. Kyllä nämä nyt vielä jaksaa. Muutenkin tuntuu siltä, että jollei olisi mahaa, enkä tuntisi vauvan liikkeitä, en uskoisi raskaana olevanikaan.

Vaikken uskokaan meidän vauvan syntyvän vielä aikoihin, olisi paljon mukavampi olo, jos hän tajuaisi kääntyä pois perätilasta. Mä haluaisin ehdottomasti alatiesynnytyksen.

Voikaa hyvin! Erityisesti äiskälle hyvän olon toivotukset, että saisit olla mahdollisimman pitkään kotona ennen vauvojen syntymää.

Lisko 32+5

Kiitos kaunis Mansikki vinkeistä!
Nyt saanki alkaa shoppailla, ku tiän tarpeellisia hankintoja. Tarkan markan ihmisenä en tykkää ostella mitään turhaa ja ihmettelin tuota äitiyspakkauksen vaatemäärää, niin pisti miettimään tarviiko vielä jotaki lisäksi.
Tänään ylitin itteni ja ostin hm:ltä koon 50 paksummat potkuhousut, ku aattelin että niitä pienempiä ehkä tarttee aluksi.
Hurja saldo muutaman tunnin Espoon reissulta! Yhet ainoat pöksyt..

Jees, nyt lähen keittämään pottuja ku ukko tulee reissultansa!

Päivää!

Ihmislääkäri totesi tänään Fantilla olevan iso kohtu, joka painaa niin paljon, että istuessa jalat turpoavat ja tulevat mustelmille (suonikohjuille). Setä sanoi, että vihelletään peli poikki ja pistetään möhömahainen ja rumajalkainen Fantti saikulle. Koko ikäni olen surkutellut rumia jalkojani ja nyt niiden takia jäin sairaslomalle.

Eilen mieheni ja kälyni lähtivät lenkille ja olin niin kade. Itse makasin uupuneena sohvalla +19kg ruhoni kanssa. Mun ahteri on valtava :-( mahastu puhumattakaan. Voinkohan olla niin että odotan kolmosia, mutta ne kaksi ovat vain toinen toisessa ja toinen toisessa pakarassa. Kun kävelee ja näkee itsensä näyteikkunasta niin pakara oikein löllähtää aina astuessa.

Nyt kun voin nukkua aamulla pitkään ja pääsen päikkäreille niin varmasti jaksan käväistä kävelylenkeilläkin. Voimme köpötellä yhdessä kohdun poistosta tuipuvan siskoni kanssa. Kunnon siskokset kun molemmilla ongelmana kohtu.

Taas huomaan höpöttäväni ihan huuhaa juttuja kun teillä muilla on aina jotain järkevää kysyttävää tai tiedotettavaa. Kyselen sitten parin kuukauden päästä uudestaan noista kuplattomista ja D-vitamiineista. Vauva-reppanalla ei ole vielä edes paljon vaatteita saatika muuta sälää. Ei tunni meikäläisellä olevan huolen häivää. Koskakohan paniikki iskee?

Fantti

Kävin tonkimassa tämän viimeisimmän tapaamislistan. Onhan tämä viimeinen?

Pinni
Taika
Bahama
Ikionnellinen
Johku
Airi
Lotta
Lalaa
Orvokki
_hilti_
Milla82
Manna
Annette
Fantti

päiviä...

No jospa taas koitan kirjoittaa myös isoilla kirjaimilla vaikka kirjoittamisessa kestääkin kauemmin...
Heräsin vasta yhdeltä toista ja on taas ihan väsy olo. Olen viime öinä huomannut aina herätessäni kääntymään, että vihloo vähän masua ja jopa supistelee jonkun verran. On kyllä outo juttu kun päivällä ei taas tunnu mitään vaikka mitä tekisi, ei ole missään vaiheessa tuntunut. Jotenkin hassu juttu, mutta hyvä näin kun eivät kuitenkaan niin kipeitä ole että pitäisivät hereillä. Onko kukaan muu huomannut tällaisia salakavalia yö kipuiluja?

Törsättiin taas eilen miehen kanssa vähän ja ostettiin minulle veromodasta yksi paita jossa kietaisu mallinen yläosa ja voisi hyvin toimia imetyspaitana maksoikin vaan 9 euroa niin tuntui ihan hyvältä hankinnalta kun vertasi normaaleihin imetyspaitojen hintoihin. Mieskin intoutui taas että pitää nyt pienellekin vähän ostaa ja siihen sitten menikin vähän enemmän kun löytyi niin suloinen yöpuku, myssy ja pienet sukat :) Mies oli ihan tohkeissaan ja halusi kantaa välttämättä kassin.
Nyt on vihdoin tytöllekin nimi keksittynä, mikä helpotti huomattavasti ajattelua siitä että saattaa hän tyttökin olla. Eli täällä ei enää kovin vahvasti poikaolo.

Tänään on vedelty sähköjä lisää keittiöön, niin että kohta saadaan väliaikais uuni omalle paikalleen. Helpottaa taas aika paljon arkea kun ei tarvitse enää lattialla istuen ruokaa laittaa.

Nyt tämä tyttö menee varmaan hetkeksi löhöilemään. Hyviä vointeja ja koittakaa jaksaa masuinenne.

Mitenköhän muuten zuza on voinut kun ei ole kuulunut mitään... mutta eikö hänellä ollutkin tässä jo aiemmin jotain lääkäri/sairaala juttuja?

Ilmoittele ihmeessä itsestäsi jos täällä vielä liikut...

Ohi on ja kotona ollaan! Jippiiiii! Liekö työstressi purkautunut kun kaaduin kotiin tullessa sänkyyn ja vedin kahden tunnin torkut niin hievahtamatta, että vasen käsi ei vieläkään ole toipunut vaan pistelee ja esittää taidokkaasti halvaantunutta.

Olipa hauska käydä taas katsomassa teidän muutamien naamoja. Minäkin tahdon oman sivun! Onko netissä jotain ihan ilmaista, mihin pääsisi väsäilemään? Kauhukseni muuten huomasin että minusta (ja mahasta) on raskausajalta tasan 2 kuvaa joista jotenkin hahmottaa koon. Hups.. Olisi kyllä kiva jos olisi vaikka kuva joka viikolta. Vähän ärsyttävää, kun ei sitten ole tullut mieleen koko 35 viikon ajalla! Hmmmh, kertoo kai minusta jotain.

Taika ja kutiseva ja yläreunasta tunnoton (!) vatsa 34+5

Kiitokset Lisko ! Minä varmaan synnytän Beetun perätilassa. Ei se enää mahdu kääntymään. Sinulla ehtii vielä hyvin. Itse olen tullut pt:ssä, mutta pienihän olin 2055 g. Reidessä oli muistona synnytyksestä "mansikkaluomi" useamman vuoden ajan. Onhan se vähän työläämpää, kun kaksinkerroin tulee.

Minäkin mietin, että onkohan Zuza jo sairaalassa. Minä kyllä tosiaan ensi viikolla räjäytytän tämän potin. Jonkin verran varmaan perjantaillinen painoarvio vaikuttaa. Äitiyskorttiinkin piti jo laittaa jatkolipare, kun kaikki paikat olivat täynnä. Sehaän on sen merkki, että touhulle tulee loppu.

Ja taas saunaan. Koko ajan vähän paleltaa. Kumma juttu.

Tiistai-iltaa!

Hurjaa tosiaan, että ensimmäisillä meistä on pian vauvat sylissä tuhisemassa. Ihanaa!! Oma saisi nyt pysyä vielä yksiössään kuukauden päivät, mutta sitten olisi oikein tervetullut :)

Minäkin kävin tänään neuvolassa.Sf oli 29,5 ja tasaisesti hieman keskikäyrän alapuolella se etenee. Mulla painoa tullut ensimmäisestä neuvolakäynnistä (viikolla 10) yhteensä sellaset 8 kiloa. Ei tosiaan kauhean paljon. Edelliseen kuukauteen paino ei noussut ollenkaan ja terveydenhoitaja jo kyselikin syömisiäni. Ja ruoka on kyllä maistunut! Nyt oli kahden viikon aikana tullut lähes kaksi kiloa. Osa luultavasti tuota turvotusta, jonka ainakin huomaa näistä särkevistä käsistäni.

Muuten kaikki oli ok. Hemppakin hiipii vähitellen ylös päin, ollen nyt 129. Kysyin myös tuosta raudan syönnin lopettamisesta ja terveydehoitajani ei sitä suositellut. Hän ei ollut koskaan kuullut, että sillä olisi vaikutusta tuohon bilirubiiniin ja edelleen sen vuoksi vauvan valohoidon tarpeeseen. Soitti vielä asiasta jollekin kollegalleen, eikä hänkään ollut asiasta kuullut. Joten minä ainakin jatkan raudan syöntiä. Tosin nyt voin ottaa joka toinen päivä, jos se edesauttaisi tuota vatsan toimintaa omalta osaltaan. Jos hemppaa alkaa taas laskea, niin sitten on parasta jatkaa rautaa päivittäin.

Meillä on miehen kanssa molemmilla nyt tyttöolo. Jotenkin tuntuu vaan siltä. Ehkä tuo vatsan kokokin sen jotenkin tekee, kun ei sinne yläkäyrille ylletä. Vauvan sykkeet on raskauden ajan olleet siellä 150 korvilla. Jännää nähdä onko mikään vanhemmuuden vaisto tämän asian suhteen kehittynyt.

Nyt kiepsahdan kyljelleni tv:n ääreen.

Kaneli 33+6

Jännä miten tuohon raudan syömiseen suhtaudutaan eri neuvoloissa. Mulla oli ekassa raskaudessa hb koko ajan alle 105 ja siltikään mulle ei määrätty lisärautaa. Nyt kun sain hb:n nousemaan 116 niin terkan mielstä lisärautaa ei tartte syödä.
No, synnytyksen jälkeen sitä taas menee.....

Äsken haettiin vauvoille tuplamatkarattaat, käytetyt, mutta ihan kuin uudet. Samaten Libero New Borneja paketti :) Vielä kun löytäis jostain Nukin tuttiketjun niin oisin tyytyväinen. Yksi jo on mutta kun pitäis saada vielä toinen :)

Sateista aamua Treen kupeesta.

Jälleen uusi kotona-ihmettelyn päivä tiedossa. No onhan täällä puuhaa jos jonkinmoista. Verhot on olkkariin puolitekijöissään, toisen sain eilennä valmiiksi, vielä toinen niin vola :) Saa taas hieman väriä meidänkin elämäämme. Ja suunnittelin taas leipovani sämpylöitä...voisi tehdä isommankin satsin niin saisi pakastettua osan, tai sitten pikkuhiljaa, niin riittää tekemistä näille sateisille päiville.

Voi vitsit, mies on nyt sitten päättänyt että me ostetaan talo!!!
Asutaan tosiaan tällä hetkellä rivarissa mutta hänen työnantajallaan olisi myynnissä 200m2 vuonna 2004 rakennettu tiili/puutalo..ihan todella unelmien täyttymyshän tuo olisi, mutta on hintakin aika unelma...228t €...
Mies on nyt niin innoissaan siitä että lupasin nyt mennä sunnuntaina katsomaan sitä hänen kanssaan...ja se tietää aina pahaa..jos mie tykkään jostakin tosi paljon niin se on pakko saada..Hirvittää vain se lainamäärä.
Ja meillä on nyt kaksi asuntoa jotka on ostettu viime marraskuussa molemmat, nekin pitäisi saada myytyä ensin...huhhuh.
Ja en tiedä, paikkakuntana ihan vieras 1000 asukkaan kylä..Treelle matkaa 45 km..eli se on jumalan selän takana..Kuhmalahdella..iik.
No katsellaan, vielä en ole luvannut mitään..Mulle kelpaisi olla tässäkin vielä se 1,4 vuotta jotta ei olisi ongelmia myymisen yms. kanssa.

Hain eilennä hiivalääkkeen apteekista, mutten uskaltanut tunkea sitä yöksi..
Höh, tuntuu että sillä vahingoittaa vauvaa jotenkin vaikka lukikin että käyttö turvallista...Mulla on sellainen kerta-annospilleri 500mg jonka pitäisi tehota. Kait se on vain pakko uskaltaa laittaa ensi yöksi..

Sitten ihmettelin taas näitä ihania asioita aamulla...heräilin ja lähdin vessaan niin jalkaa pitkin valuu jtn märkää..(Nukun ilman vaatteita aina, toistaiseksi) mietin jo että apua, herranjumala ei kait vettä...mutta valkoivuotoa, ihan norona, melkein vetenä vain...miten se nyt noin löysää on?!
Onko sillä hiivalla vaikutusta asiaa vai tällä raskaudella..koskaan enenn tuollaista ole ollut...

Jos menisi tuonne telkun ääreen. Nauhoitin eilen sen dokumentin, sopimattomat vanhemmiksi joka kertoo onko vammaisilla / kehityshäiriöisillä oikeutta saada lapsia...voipi olla mielenkiintoinen, tosin muistan katsoneeni sen joskus ennenkin...

Craviz ja pikkuinen 36+2

Craviz: kyllä se valkovuoto tosiaan voi olla noin vetistä. Itsellä ainakin ollut pari kertaa sama juttu. Hiivalla ei välttämättä mitään tekemistä asian kanssa.

Eilen illalla kävin reilun tunnin lenkillä metsässä ja ai että oli ihanaa!! ei edes supistellut tällä kertaa sen kummemmin. Täytyy ottaa tavaks! Tosiaan puolenvälin jälkeen jätin kävelyn pois ohjelmistosta kun se eienää tuntunut hyvältä supistelujen takia, mutta jos toi vaiva on jo mennyt ohi niin porhallan lenkille joka päivä. Kävelylenkit on olleet mun henkireikiä jo ennen raskauttakin, jolloin saatoin sekä aamulla että illalla käydä parin tunnin lenkillä. Penikat tosin tuli vähän kipeäksi vaikka purulla kävelinkin. Kengät ei tosin ollut mitkään lenkkarit (ne kun ei mahdu enääjalkaan) joten sekin varmasti vaikuttaa. Oli muuten aika hauska huomata että 95% vastaantulijoista käveli sauvojen kanssa ja lopulla 5 % oli koira mukana. Mun lisäksi ilman sauvoja lenkillä oli yks mies. Itsellänikin on sauvat, mutta niiden kanssa toi syke nousee sen verran että taidan pitää ne tuolla kaapissa vielä pari kuukautta. mutta että oli illalla hyvä fiilis. Sitvaan suihkunkautta sohvalle katsomaan ekaks OC sitten,tosidtettavasti syyllinen ja illalla vielä CSI:N uusinta jaksot. Ensi viikolla alkakin sitten Pako! Kovasti sitä on hehkutettu, joten täytyy katsoa onko se yhtä hyvä kuin se vaikuttaa olevan.

Mites se tapaaminen. Lyödäänkö nyt jo joku paikka ja aika lukkoon. Ehdotan klo 11 tai klo 12 sitä marskin edustaa.