Bussimatkasta ... Olenko nytten huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unna

Vieras
Bussimatkalle (kerrankin) sattui rattailla kuljettaessa toiset rattaat viereen, ja lapset olivat suhteellisen samanikäiset, ja leikkivät siinä sitten keskenään.
Leikkiin kuului mm. niitten renkuloiden kilisyttäminen, millä pitäisi muka pystyä kiinnittämään vaunut kaiteeseen - eli leikistä lähti ääntä, niin kilisyä kuin kikatusta.
No, puoli välissä matkaa joku nuori herra sieltä sitten huutaa että sen kilisytyksen olisi syytä loppua. Se on ärsyttävää ja tulee pää kipeäksi. Ja tähän joku tomera mummo ikäinen sitten että "joo, todella ärsyttävää!". Tokaisin vain että voivoi, lapsista lähtee ääntä. Ja leikki jatkui. (Täytynee kuitenkin mainita, että se kilisyttäminen ei ollut nonstoppista päätöntä puuhaa)

Tomera mummo jäi meitä ennen pysäkiltä pois, ja kovaan ääneen sitten "mutisi", että kuinka nyky nuoriso ei osaa kasvattaa lapsiaan, ja ties mikä kriminaali tästäkin tulee.
Johon tokaisin vain, että rouva on hyvä ja kertoo miten tuota sitten kasvatetaan.

Eli, olenko todellakin huono äiti, jonka lapsi on tuomittu olemaan kriminaali, koska en kiellä leikkiä joka ei vahingoita ihmistä tai kenenkään omaisuutta?
Olisiko se ollut parempi vaihtoehto sitoa lapsen kädet ja jalat ja huutaa koko matka "ei"?
Kanssasisaret, kertokaa kuinka voin kehittää äitiyttäni ilman, että tarvitsee luopua (ehkä siitä typerästä ) kasvatusperiaatteesta, että en kiellä turhaan.

Kun kuskikin olisi loppujen lopuksi kyllästynyt tohon mekkalaan ja olisit jäänyt jonnekkin moottoritiepysäkille, olisit totta kai ottanut yhteyden Iltalehteen? mikä siinä on, ettei voi ottaa muita ihmisiä huomioon kun sulle kerran sanotaan asiasta. sä ja sun pennut ei ole maailman napa.

En ainakaan suna sädekehää päähän pistäisi. Mun mielestä toi on kiusaamista, jos antaa lapsen tehdä ääntä, minkä toiset on sanoneet ärsyttävän heitä. Olisitte voineet siirtää kärryjä vaikka 5cm taaksepäin, jottei pikkuiset olisi ylettäneet koukkuihin tai vielä parempi olisi ollut siirtää koukut sivulle.

No kyllä mä kehoittaisin lastani olemaan hiljaa, jos se muita häiritsee. Se onnistunee ilman lapsen sitomistakin, jos varaa reissuun jotain kivaa, millä lapsen huomion saa kiinnitettyä.

mua olis vituttanut ihan suunnattomasti jos olisin ollut toisten rattaiden kanssa siinä ja sinun kakarasi olisivat kilisyttäneet niitä renkaita. Käytöstapoja - kyllä lasten pitää tietää missä leikitään ja missä ei!!

Alkuperäinen kirjoittaja Unna:
Bussimatkalle (kerrankin) sattui rattailla kuljettaessa toiset rattaat viereen, ja lapset olivat suhteellisen samanikäiset, ja leikkivät siinä sitten keskenään.
Leikkiin kuului mm. niitten renkuloiden kilisyttäminen, millä pitäisi muka pystyä kiinnittämään vaunut kaiteeseen - eli leikistä lähti ääntä, niin kilisyä kuin kikatusta.
No, puoli välissä matkaa joku nuori herra sieltä sitten huutaa että sen kilisytyksen olisi syytä loppua. Se on ärsyttävää ja tulee pää kipeäksi. Ja tähän joku tomera mummo ikäinen sitten että "joo, todella ärsyttävää!". Tokaisin vain että voivoi, lapsista lähtee ääntä. Ja leikki jatkui. (Täytynee kuitenkin mainita, että se kilisyttäminen ei ollut nonstoppista päätöntä puuhaa)

Tomera mummo jäi meitä ennen pysäkiltä pois, ja kovaan ääneen sitten "mutisi", että kuinka nyky nuoriso ei osaa kasvattaa lapsiaan, ja ties mikä kriminaali tästäkin tulee.
Johon tokaisin vain, että rouva on hyvä ja kertoo miten tuota sitten kasvatetaan.

Eli, olenko todellakin huono äiti, jonka lapsi on tuomittu olemaan kriminaali, koska en kiellä leikkiä joka ei vahingoita ihmistä tai kenenkään omaisuutta?
Olisiko se ollut parempi vaihtoehto sitoa lapsen kädet ja jalat ja huutaa koko matka "ei"?
Kanssasisaret, kertokaa kuinka voin kehittää äitiyttäni ilman, että tarvitsee luopua (ehkä siitä typerästä ) kasvatusperiaatteesta, että en kiellä turhaan.

Epäkohteliasta käytöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kun kuskikin olisi loppujen lopuksi kyllästynyt tohon mekkalaan ja olisit jäänyt jonnekkin moottoritiepysäkille, olisit totta kai ottanut yhteyden Iltalehteen? mikä siinä on, ettei voi ottaa muita ihmisiä huomioon kun sulle kerran sanotaan asiasta. sä ja sun pennut ei ole maailman napa.

Olisin odottanut seuraavaa bussia sen 10min ja jatkanut matkaa.

Tiedän että minä tai pentuni ei ole maailman napa. Omasta mielestä jollakin asteella kuitenkin pyrin ottamaan ne muutkin ihmiset huomioon, kieltämättä - en tässä.
Kertoisitko sinä Vieras, kuten kysyin, kuinka minun olisi sitten pitänyt toimia? Sitoa se lapsi? Toitottaa "ei"tä joka olisi ollut ärsyttävemmän kuuloista?

Vai kenties jopa jäädä pois bussista? Bussi matkat vain jokaiselle hiljaa istuvalle? Pitäisikö haisuleiden, kännykkään kälättäjien (ja muita minua ärsyttävien) myös sitten poistua?

En mä sun huonoudesta tiiä, mutta itse en oo antanut lasten leikkiä niillä renkailla/koukuilla, tai möykätä bussissa. Kun siellä on muitakin kuin me.

Onnistui helposti ilman sitomistakin.

Linja-autossa, junassa, lentokoneessa jne. ollaan rauhallisesti toisia häiritsemättä.

Oma 3vuotiaani on erittäin toimelias, liiankin, mutta olen hänelle saanut tämän 3vuoden kasvatuksen aikana sen tiedon päähän, että kotona saa olla kuin villipeto, mutta julkisella paikalla käyttäydytään.

En koskaan ole antanut hänen tehdä mitään tuollaista hermojaraastavaa, kuin tuo sinun mainitsemasi turhanpäiväinen kilistely.
Hän osaa istua kauniisti linja-auton penkillä ja katsellaan ikkunasta mitä siellä näkyy ja jutellaan ohimenevistä autoista tai tietyömaista tai rakennuksista jne.

Ja siitä huolimatta, että ei saa tehdä päättömiä villipeto ideoita linja-autossa, hän tykkää mennä sen kanssa ja se on jännää kun saa istua penkillä ja katsella ihmisiä, ei tarvi olla turvaistuimessa kuten omassa autossa.

Kasvatus alkaa jo ihan pienestä iästä

käännän aina rattaat niin että poika näkee ulos bussin keskioven ikkunoista. Ei tarvii kilinöillä eikä kolinoilla häiritä kanssamatkustajiani. Poika osaa myös olla hiljaa (ei yleensäkään kiukuttele) ja kattella ihan rauhassa ihmisiä ympärillään.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
En ainakaan suna sädekehää päähän pistäisi. Mun mielestä toi on kiusaamista, jos antaa lapsen tehdä ääntä, minkä toiset on sanoneet ärsyttävän heitä. Olisitte voineet siirtää kärryjä vaikka 5cm taaksepäin, jottei pikkuiset olisi ylettäneet koukkuihin tai vielä parempi olisi ollut siirtää koukut sivulle.
peesi, ei lasten kanssa liikkujat ole mitään euroopan omistajia, jotka saa tehdä mitä ja missä haluavat. pitää ottaa toiset matkustajat huomioon.

Se, että annoit lapsesi jatkaa renkaiden kilkatusta oli epäkohteliasta, etkä ottanut huomioon muita matkustajia. Miten toimia tuossa tilanteessa? Olisit kääntänyt rattaat, työntänyt renkaat sivuun tai ohjannut lapsesi huomion muualle (kuten sanottu jo).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kuinka minun olisi sitten pitänyt toimia? Sitoa se lapsi? Toitottaa "ei"tä joka olisi ollut ärsyttävemmän kuuloista?

Vai kenties jopa jäädä pois bussista? Bussi matkat vain jokaiselle hiljaa istuvalle? Pitäisikö haisuleiden, kännykkään kälättäjien (ja muita minua ärsyttävien) myös sitten poistua?

Etkö oikeasti keksi muuta tapaa kuin toi sitominen? :o

Eli jos joku käyttäytyy idioottimaisesti julkisissa, on sinullakin oikeus olla idiootti?

Ihan puolueettomasti sanon että aloittajan käytös oli tökeröä ja epäkohteliasta MUTTA niin oli myös huomauttajien. Huomauttaa voi ystävällisestikin jolloin vastauskin olisi varmaan ollut ystävällisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
käännän aina rattaat niin että poika näkee ulos bussin keskioven ikkunoista. Ei tarvii kilinöillä eikä kolinoilla häiritä kanssamatkustajiani.

Niin meidänkin muksut useimmiten bussissa matkusti. Joskus jopa sylissäni penkillä, vaikka sekin on kauhea synti mukamas :saint:

Nyt pakko kysyä, millainen se kiinnityskoukkujen kilinä oikein on? (Meidän kaupungin busseissa ei moisia ole.) Siis ilmeisesti jotain tdella äärimmäisen rasittavaa? Pahempaa kuin MM-kisojen vuvzela-torvet?

Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Nyt pakko kysyä, millainen se kiinnityskoukkujen kilinä oikein on? (Meidän kaupungin busseissa ei moisia ole.) Siis ilmeisesti jotain tdella äärimmäisen rasittavaa? Pahempaa kuin MM-kisojen vuvzela-torvet?

Ihan hiton ärsyttävä kilinä-kolina! En todellakaan jaksais kuunnella sitä montaa sekuntia kauempaa.

Jep! Tähän voisi sanoa, että jos pyydetään noinkin kauniisti olla kilkuttamatta, olisin tietysti kilkuttamatta! Se on varsin ikävää korville, jos kerran siitä pitää noin rumasti sanoa.
Leikki on ihanaa ja nautin siitä, kun saan kuunnella lasten ulkoleikkejä trampoliini-kiljumista ja naurua, mutta pitäisi uskoa, joa kaksi "mummoa" huutaa, että on ärsyttävää.
Lisää lasten ääniä ulkoleikeistä kiitos, mutta jalkapallotorvet kieltoon ja kimeät kilkutukset myös.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Olisin odottanut seuraavaa bussia sen 10min ja jatkanut matkaa.

Tiedän että minä tai pentuni ei ole maailman napa. Omasta mielestä jollakin asteella kuitenkin pyrin ottamaan ne muutkin ihmiset huomioon, kieltämättä - en tässä.
Kertoisitko sinä Vieras, kuten kysyin, kuinka minun olisi sitten pitänyt toimia? Sitoa se lapsi? Toitottaa "ei"tä joka olisi ollut ärsyttävemmän kuuloista?

Niin se vain on, että lapset lahjotaan olemaan hiljaa tai vaikka uhkaillaan... vaikka se yleisesti ottaen ei olisikaan hyvä kasvatusmenetelmä, mutta käytännössä tehokkain. Ylemäpänä mainitsin kuitenkin mitä ensin olisin tehnyt.

Miksi mielestäsi kiellät TURHAAN, jos kiellät lasta tekemästä jotain sellaista, joka ärsyttää muita? Jos ääni olisi ärsyttänyt sinua, olisit varmasti kieltänyt. Muiden tunteillako ei ole väliä?

Suomalaisissa busseissa ei yleensä huutele toisille matkustajille muut kuin hullut ja humalaiset. Melko ärsyttävä ääni saa olla, että saa ihmiset reagoimaan noin.

Mä oon sitä mieltä et se on ihan sama miten siellä bussissa menee niin jotakuta joku ärsyttää kuitenkin. Enemmän mua ärsyttää juopot metelöijät ja hajuvetessä kylpeneet ihmiset kun lasten leikki vaikkakin siitä ääntä lähtis. Mun veljen vaimo sai lapsensa kanssa huonoa palautetta kun lapsi mahavaivoissaan itki hillittömästi bussissa, mutta kun ei ole autoa ja julkisilla on pakko kulkea niin pienelle vauvalle ei valitettavasti voi sanoa että ole hiljaa kun matkustetaan kauppaan. Samaten omat lapseni ovat super villejä ja kyselevät koko ajan ja juttelevat ihan kaikille ja joitakin se risoo valtavasti. Kerran tuo tyttö myös saanut hirmuiset raivarit bussissa ja kun se tulee niin se tulee ja ei mulla ole varaa maksaa uutta bussilippua sillä et jäisin pysäkille hyssyttelemään lasta joka huutaa.

Eli mun mielestä sä ap teit oikein. Ne jotka ei meteliä kestä niin voivat itse siirtyä seuraavaan bussiin kun kyse on kuitenkin julkisesta kulkuneuvosta jossa ei voi kanssa matkustajiaan valita.