Bussimatkasta ... Olenko nytten huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi olla ettei kilktus-kikatus niin pahaa ollut (?), mutta ap:n asenne oli kyllä melkoisen provosoiva. "Voi voi, lapsista lähtee ääntä."

Muakin ottais pattiin tommoset.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Mä oon sitä mieltä et se on ihan sama miten siellä bussissa menee niin jotakuta joku ärsyttää kuitenkin. Enemmän mua ärsyttää juopot metelöijät ja hajuvetessä kylpeneet ihmiset kun lasten leikki vaikkakin siitä ääntä lähtis. Mun veljen vaimo sai lapsensa kanssa huonoa palautetta kun lapsi mahavaivoissaan itki hillittömästi bussissa, mutta kun ei ole autoa ja julkisilla on pakko kulkea niin pienelle vauvalle ei valitettavasti voi sanoa että ole hiljaa kun matkustetaan kauppaan. Samaten omat lapseni ovat super villejä ja kyselevät koko ajan ja juttelevat ihan kaikille ja joitakin se risoo valtavasti. Kerran tuo tyttö myös saanut hirmuiset raivarit bussissa ja kun se tulee niin se tulee ja ei mulla ole varaa maksaa uutta bussilippua sillä et jäisin pysäkille hyssyttelemään lasta joka huutaa.

Eli mun mielestä sä ap teit oikein. Ne jotka ei meteliä kestä niin voivat itse siirtyä seuraavaan bussiin kun kyse on kuitenkin julkisesta kulkuneuvosta jossa ei voi kanssa matkustajiaan valita.

Itse et halua maksaa kahdesti, mutta muiden pitäisi?

Alkuperäinen kirjoittaja .--.:
Mä oon sitä mieltä et se on ihan sama miten siellä bussissa menee niin jotakuta joku ärsyttää kuitenkin. Enemmän mua ärsyttää juopot metelöijät ja hajuvetessä kylpeneet ihmiset kun lasten leikki vaikkakin siitä ääntä lähtis. Mun veljen vaimo sai lapsensa kanssa huonoa palautetta kun lapsi mahavaivoissaan itki hillittömästi bussissa, mutta kun ei ole autoa ja julkisilla on pakko kulkea niin pienelle vauvalle ei valitettavasti voi sanoa että ole hiljaa kun matkustetaan kauppaan. Samaten omat lapseni ovat super villejä ja kyselevät koko ajan ja juttelevat ihan kaikille ja joitakin se risoo valtavasti. Kerran tuo tyttö myös saanut hirmuiset raivarit bussissa ja kun se tulee niin se tulee ja ei mulla ole varaa maksaa uutta bussilippua sillä et jäisin pysäkille hyssyttelemään lasta joka huutaa.

Eli mun mielestä sä ap teit oikein. Ne jotka ei meteliä kestä niin voivat itse siirtyä seuraavaan bussiin kun kyse on kuitenkin julkisesta kulkuneuvosta jossa ei voi kanssa matkustajiaan valita.

Itse et halua maksaa kahdesti, mutta muiden pitäisi?

Jos ei siedä meteliä niin voi itse miettiä sitä vaihtoehtoa kyllä. Mulle se meteli ei ole ongelma joten miksi sit lähtisin bussista?

Onpas tässäkin röyhkeä asenne -- muut vaihtakoon bussia. Voi elämän kevät.

Sinänsä on kyllä totta, että lapsen (vars. vauvan) itku ärsyttää, mutta useimmat ihmiset kuitenkin tajuaa milloin on sellainen tilanne, jolle äiti tai kukaan ei mahda mitään. (Ja on kärsittävä kollektiivisesti.) Inhottavaa, jos joku silti tulee valittamaan.

Mullakin on muuten sosiaaliset lapset ja mielellään juttelevat vieraiden ihmistenkin kanssa. Ei siitä ole ainakaan meille tullut negatiivista noottia.

Jos ei siedä meteliä niin voi itse miettiä sitä vaihtoehtoa kyllä. Mulle se meteli ei ole ongelma joten miksi sit lähtisin bussista?

Sulle lastesi pitämä meteli ei ole ongelma, mutta se, että opettaisit lapsillesi miten julkisissa liikennevälineissä kuuluu olla, taitaa olla sulle ongelma :o

Vilkkaat lapset, joo. Niinhän meillä kaikilla. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö niille voisi ja kuuluisikin tapoja opettaa, tai ettei niiden äiti voisi ottaa muita ihmisiä huomioon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Sulle lastesi pitämä meteli ei ole ongelma, mutta se, että opettaisit lapsillesi miten julkisissa liikennevälineissä kuuluu olla, taitaa olla sulle ongelma :o

Vilkkaat lapset, joo. Niinhän meillä kaikilla. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö niille voisi ja kuuluisikin tapoja opettaa, tai ettei niiden äiti voisi ottaa muita ihmisiä huomioon.

Joo toki lapsille voi tapoja opettaa ja pitääkin ja usein ne menevätkin perille mutta kyse on kuitenkin lapsista eikä pienistä aikuisista. Lapsilta ei voi aina olettaa 100% täydellistä käyttäytymistä ja koen et jos mun lapset sellasia olis niin olisin kasvattanut tahdottomia lapsia ja haluan että niillä on luonnetta tulevaakin varten. Mut älä huoli, ei mun lapset ole niitä jotka busseissa juoksee ja huutaa. Ne on niitä jotka vaan juttelee mukavia mut ei mua haittaa jos joku lapsi ei näin läyttäydy. Koskaan kun ei tiedä lapsen taustaa mistä on kyse.

Mä en ole puuttunu kilisyttämiseen jos bussi on tyhjä tai tyttö on vaa pari kertaa tehny, mutta se ääni ärsyttää muakin ja jos on jatkanut, olen sanonut, että äitille tulee pipi korvaan siitä. Tyttö on lopettanut.

Joo toki lapsille voi tapoja opettaa ja pitääkin ja usein ne menevätkin perille mutta kyse on kuitenkin lapsista eikä pienistä aikuisista. Lapsilta ei voi aina olettaa 100% täydellistä käyttäytymistä ja koen et jos mun lapset sellasia olis niin olisin kasvattanut tahdottomia lapsia ja haluan että niillä on luonnetta tulevaakin varten. Mut älä huoli, ei mun lapset ole niitä jotka busseissa juoksee ja huutaa. Ne on niitä jotka vaan juttelee mukavia mut ei mua haittaa jos joku lapsi ei näin läyttäydy. Koskaan kun ei tiedä lapsen taustaa mistä on kyse.

Pelkästä juttelusta tuskin lähtee meteliä :)

Mutta kyllä mä näen asian niin, että jos kanssamatkustajien pitää ehkä useammallakin kerralla huomauttaa mun lasteni käytöksestä bussissa, niin silloin siinä käytöksessä on jotain vikaa, ja mun tehtävänäni on pyrkiä toimimaan niin ettei muksut enää häiritsisi muita.

Omanikin ovat kovia juttelemaan, mutta en päästä heitä juttelemaan kaikille bussissa, vaan istutaan nätisti paikallaan ja jutellaan keskenämme vaan =)

Itse tuossa tilanteessa kieltäisin lasta, tarjoaisin muuta tekemistä, viihdyttäisin lasta muuten tai ottaisin vaikka tarvittaessa syliini. Tuo rattaiden kääntäminen toisinpäin on myös hyvä idea. En itsekään pidä mistään kilisyttelyistä ja kanssaihnisiä se varmasti häiritsee enemmän.

Täyttä hiljaisuutta ei voi taata mutta turhaa metelöintiä voi hillitä. Varmaan valtaosa kanssamatkustajista tajuaa senkin että lapsi voi itkeä niin ettei äiti pysty häntä rauhoittamaan, mutta tällä ja tuollaisilla leikinäänillä mitä äiti ei edes pyri hillitsemään on eroa.

Eniten mua busseissa ärsyttää kännikalat ja kylähullut - mutta en silti anna omankaan lapsen siellä mielinmäärin möykätä. Julkisella paikalla ollaan ihmisiksi jne., varsinkin jos oikein huomautetaan mökästä.

olisit voinut sanoa lapsellesi että älä viitsi kilkuttaa, tai vetänyt ne kilkuttimet kauemmaksi. Et voi elää sillä periaatteellaa että lapsesi saa tehdä mitä vaan ja tokaista vain että "voi voi lapsista lähtee ääntä". Vähän täytyy muitakin ihmisiä miettiä ja lasta saa kyllä kieltää nätistikkin eikä tarvi huutaa sanaa EI niin kovaa että koko bussi raikaa. Yleisissä kulkuneuvoissa pitää ajatella myös muista matkustajia, omassa autossa saa sitten kilkutella ja vaikka kiljua jos siltä tuntuu kun siitä kärsii väin omat korvat.

Se lapsen hiljaisena pitäminen on myös turvallisuuskysymys. Eihän siinä mitään, jos työmatkalainen ärähtää, mutta kun bussissa voi olla myös avohoitopotilas, joka ei ole ottanut pariin viikkoon lääkkeitään ja muassa voi olla vaikka kirves. Juu, piru tuli maalattua suhteellisen suureksi tälle seinälle, mutta nykymaailmassa tapahtuu kaikenlaista.

Itse ottaisin lapsen syliin, nostaisin katsomaan ikkunasta ja yrittäisin osoitella ikkunasta jotain kohtalaisen mielenkiintoista. Oli meillä aikoinaan jotain lelujakin mukana tai saatoin esim. oman lompakkoni uhrata muksun tutkittavaksi.

Sitten on myös meitä aistiyliherkkiä, joille se kilkuttaminen on pahempaa kuin fyysinen kipu.

En sano, että olet huono äiti (tai että lapsestasi kasvaa kriminaali). Mutta kyllä toimintasi oli ihan kritiikin arvoista. Lapsen itkulle (oli kyse sitten kivusta tai väsymyksestä) ei oikein voi mitään ja kanssamatkustajien on kestettävä. Miksi turhaan aiheuttaa meteliä, kun olisit voinut kieltää lasta? Mitä itse ajattelisit jos samassa bussissa olis ollut öykkäröivä pultsari-jengi? Täysin eriasia, mutta toisia haittaa, toisia ei niinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Unna:
Bussimatkalle (kerrankin) sattui rattailla kuljettaessa toiset rattaat viereen, ja lapset olivat suhteellisen samanikäiset, ja leikkivät siinä sitten keskenään.
Leikkiin kuului mm. niitten renkuloiden kilisyttäminen, millä pitäisi muka pystyä kiinnittämään vaunut kaiteeseen - eli leikistä lähti ääntä, niin kilisyä kuin kikatusta.
No, puoli välissä matkaa joku nuori herra sieltä sitten huutaa että sen kilisytyksen olisi syytä loppua. Se on ärsyttävää ja tulee pää kipeäksi. Ja tähän joku tomera mummo ikäinen sitten että "joo, todella ärsyttävää!". Tokaisin vain että voivoi, lapsista lähtee ääntä. Ja leikki jatkui. (Täytynee kuitenkin mainita, että se kilisyttäminen ei ollut nonstoppista päätöntä puuhaa)

Tomera mummo jäi meitä ennen pysäkiltä pois, ja kovaan ääneen sitten "mutisi", että kuinka nyky nuoriso ei osaa kasvattaa lapsiaan, ja ties mikä kriminaali tästäkin tulee.
Johon tokaisin vain, että rouva on hyvä ja kertoo miten tuota sitten kasvatetaan.

Eli, olenko todellakin huono äiti, jonka lapsi on tuomittu olemaan kriminaali, koska en kiellä leikkiä joka ei vahingoita ihmistä tai kenenkään omaisuutta?
Olisiko se ollut parempi vaihtoehto sitoa lapsen kädet ja jalat ja huutaa koko matka "ei"?
Kanssasisaret, kertokaa kuinka voin kehittää äitiyttäni ilman, että tarvitsee luopua (ehkä siitä typerästä ) kasvatusperiaatteesta, että en kiellä turhaan.

Lapsilla pitää olla rajat. Jos muut ärsyyntyy lasten mekkalasta sun äitinä pitää
ne rajat asettaa. Kieltäminen tuossa tilanteessa ei todellakaan turhaa vaan tarpeellista. Pitää huomioida itse muut ja opettaa lapsensa huomioimaan muut.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Alkuperäinen kirjoittaja pillipiipari:
mä olisin varmaan kaivanut pillin taskustani ja mennyt puhaltelemaan sitä ap:n viereen ja tokaissut vain että voivoi musta vain lähtee ääntä!

:laugh:

Vuokrakerrostalot ovat täynnä näitä voivvoi, kun meistä lähtee ääntä... voivoi kun me rikotaan paikkoja... voivoiv kun millään ei ole mitään väliiiiiiiiii...

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

käytöstavat pitää opettaa... ei lapsetkaan saa tehdä mitään vaan siksi että ovat lapsia..

Mä en antaisi kilistellä niitä. En myöskään anna potkia edessäistuvan penkkiä, en roikkua takaistuvien iloksi väärinpäin, en laulaa kovalla äänellä.... En ylipäätään antaisi tehdä mitään sellaista, mitä siellä ei sovi tehdä. Jokaiselle pitää antaa rauha siellä bussissakin. Enkä mä haluaisi, että mun lastani katsottaisiin samalla tavalla kuin niitä öriseviä juoppoja, jotka häiritsevät kanssamatkustajia. Niinpä pidän lapseni kurissa.

Itse olen niin yliherkkä kaikelle ylimääräiselle äänelle, että olisin luultavasti katkaissut moisen leikin jo siksi, että se olisi ärsyttänyt itseäni.

Myönnän kuitenkin, että jos lapseni olisi tuollaista kilistysleikkiä leikkinyt, enkä jostain kumman syystä olisi älynnyt sitä kieltää ja kanssamatkustaja olisi siitä tökerösti huutelemalla ärähtänyt, olisin saattanut sortua ap:n tavoin vastaamaan tyhmyyteen tyhmyydellä. Itsellä kiehahtaa älyttömän nopeasti, jos käydään "aukomaan", vaikka aiheestakin. Kohteliaasti annettua kritiikkiä kykenen mielestäni kyllä ottamaan vastaan ihan hyvin.

Että siinä mielessä ymmärrän kyllä ap:ta, vaikka minustakin hän sortui huonoon käytökseen.