dysfasia lasten vanhempia paikalla? kaipaisin neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolta täynnä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti huolta täynnä

Vieras
Mun lapseni on nyt 7 vuotias ja meillä oli keskustelu tuokio esikoulun opettajan ja koulupsygologin kanssa.keskustelu koski lapsen mahdollista koulunlykkäystä.
mulla oli myös keskustelu kelton kanssa ja hän sanoi että lapseni on lapsellinen.
koulukypsyystesteissä lapseni pistemäärä oli n. 40 ja huonopistemäärä johtui matemaattisista ja äidinkielellisistä tehtävistä..lapseni on todella hyvä kaikessa käden ja silmän yhteistyötä vaativissa tehtävissä.
Hän on aina ollu hiukan erilainen lapsi, mutta minusta se on ollut aina vaan ihanaa.hän omaa valtavan mielikuvituksen ja piirtää kaiken minkä näkee ja kertoo sen jälkeen mitä kuvassa tapahtuu ja piirustukset ei ole koskaan vaan joku auto tai ukkeli vaan siinä on tapahtuma ja aika jatkumo.Hän ei ole kiinnostunut urheilusta ja viihtyy yksin mutta on tämän eskari vuoden aikaan alkanut kaivata kavereita..odottaa kovasti kouluun pääsyä.
tässä siis jotain lapsesta.

eskariope ja psykologi epäilevät, että pojalla on jonkinasteinen dysfasia ja tämän takia eskari pitäisi uusia, mutta koulussa on myös starttiluokka ja oma huoleni on se, että lapsi ei saa tarvittavaa tukea eskarista ja kouluun lähteminen vuoden päästä on vaikeaa..siksi haluaisin että lapsi menee starttiluokalle.Mulle ei ole kukaan eskarista eikä psykologi kertonut starttiluokan mahdollisuudesta poikani kohdalla.
psykologi imetteli miksi dysfasiaa ei ole koskaan tutkittu lapseni kohdalla ja minä ihmettelen sitä kanssa..en ole koskaan edes ajatellut, että lapsellani sellainen olisi.Olen kyllä miettinyt että mitenköhän hän koulussa pärjää kun on niin omissa maailmoissaan välillä.
tunnen syyllisyyttä tästä kaikesta..mitä mun ois pitäny neuvolassa sanoa että tää ois huomattu vai onko kyseessä niin lievä dysfasia että sitä on vaikeaa huomata..puheterapiaan lapsi pitää nyt viedä kun k ja l sekä j menee välillä sekaisin.. ei siis koko aika..neuvolassa oeln tästä sanonu ja he on sanonut että normaalia.. ja nyt se ei sit olekaan plaah..pää ihan sekasin ja en tiedä mikä nyt ois oikea ratkaisu. ja he kieltäytyy ottamasta startille ni voinko vaatia sinne pääsyä..et jos eskari on vaan sitä leikkimistä ni en oikein usko että se tekee hyvää pojalle ajatellen juuri tulevaisuutta..haluaisin että saisi pehmeän laskun kouluelämään pienryhmässä..tuleva eskari ryhmä on suuri joten miten se voi palvella mun lasta?

No ei se dysfasia siitä mitenkään eskarin kertaamisella parane, lapsellisuuteen se voi auttaa.
Onko mahdollisesti ollut puhetta pidennetystä oppivelvollisuudesta tai yksitoistavuotisesta? Siinä tulee uusi eskarivuosi tai sitten ensimmäinen eskari käydään osana alkuopetusta eli on jo osa koulua. Meidän dysfaatikko aloitti koulussa eskarissa (oma pienluokka dysfasiaopetuksessa) ja jatkaa siellä. Tässä vaiheessa on vielä vähän epävarmaa, tuleeko käymään 3 vai 4 vuotta tuossa alkuopetuksessa, osa käy ensimmäisen ja toisen luokan asiat kahdessa vuodessa, osa käyttää niihin kolme.
Jos sinne puheterapiaan pääsette, niin menkää ihmeessä. Juttele noiden ammattilaisten kanssa ja selvitä mitä koulureittejä teidän kunnassa on tarjolla, mikä on paras vaihtoehto.

[QUOTE="vieras";23783614]No ei se dysfasia siitä mitenkään eskarin kertaamisella parane, lapsellisuuteen se voi auttaa.
Onko mahdollisesti ollut puhetta pidennetystä oppivelvollisuudesta tai yksitoistavuotisesta? Siinä tulee uusi eskarivuosi tai sitten ensimmäinen eskari käydään osana alkuopetusta eli on jo osa koulua. Meidän dysfaatikko aloitti koulussa eskarissa (oma pienluokka dysfasiaopetuksessa) ja jatkaa siellä. Tässä vaiheessa on vielä vähän epävarmaa, tuleeko käymään 3 vai 4 vuotta tuossa alkuopetuksessa, osa käy ensimmäisen ja toisen luokan asiat kahdessa vuodessa, osa käyttää niihin kolme.
Jos sinne puheterapiaan pääsette, niin menkää ihmeessä. Juttele noiden ammattilaisten kanssa ja selvitä mitä koulureittejä teidän kunnassa on tarjolla, mikä on paras vaihtoehto.[/QUOTE]

teillä on kyllä hienosti asiat siellä!

ei ole ollut puhetta mistään muusta kuin eskarin kertaamisesta. lapsellan alkaa tänää eskarissa täydelliset psykologiset tutkimukset ja huomenna jatkuu viel.sitten he tutkivat tulokset ja tapaamme sitten viikon päästä ja saan kuulla mitä niissä ilmeni.

lapsella on myös liimakorva ja kontrolli tästä ens kuussa..tämäkin tieto tuli ihan vahingossa ja täysin puskista viikko sitten.olen tässä miettinyt että onko lapsella ollut tämäkin jo kauan..ekaa kertaa katottiin korva sillä tärykalvo värinää tutkivalla laitteella..
Voiko mahdollinen liimakorva kumota dysfasia epäilyn vai onko lapsella dysfasia liimakorvasta huolimatta.
en ole koskaan ollut huolissani lapsen lapsellisuudesta..ja olen ajatellut että koulussa pikkuhiljaa hän kasvaa ja kypsyy. pelkään että pelkkä eskari jarruttaa tätä kypsymistä

Vähän epäilen, että kypsyisikö lapsi ikäisiään nuoremmassa seurassa sen kummemmin. Ehkä nyt halutaan säästää rahaa ja sinun lastasi ei haluttaisi tukea ja kuntouttaa koulussa.

Liimakorva ja dysfasia voi olla samaan aikaan lapsella, luulisi puheterapeutin ymmärtävän eniten dysfasiasta.

Yhteistyössä