Ei kan mun nyt tartte viedä tota 2,5 vuotasta mihinkään puheterapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
2vuotisneuvolassa sanottiin, että jos ei puolen vuoden päästä puhu, pitää ottaa yhteys puheterapeuttiin. Musta toi on ihan tyhmää, koska täläkin palstalla aina sanotaan, että jotkut oppii puhumaan yli kolmevuotiaina. Ja kyllä tuo puhuu omaa kieltään ja sanoo hauhau. Onhan nekin sanoja.

Eli sanokaapas mulle, että ei tartte huolehtia eikä turhaan mennä jonnekin terapiaan. Se on toisellapuolella kaupunkiakin eikä mulla oo autoa.

Siis eikö sano mitään muuta kuin hauhau? Kyllä mä vähän jo huolestuisin, meilläkin huonosti puhuva mutta sanavarasto on kyllä laaja, jotkut äänteet vaan on kadoksissa.

lapsen etu on, että mahdolliset kehitysviivästymät havaitaan mahdollisimman pian. äitinä sinulla on vastuu ja sinun pitää huolehtia että lapsi ainkin tutkitaan. välttämättä mitään vikaa ei ole, mutta minä ainakin tahtoisin mielenrauhan. huomioi, ettei lapsen hitaampi kehitys kerro mitään hänen älykkyydestään, tulevasta koulumenestyksestä tai sinun äitiydestäsi. *been there, done that*

Hauhau on ainoa joka tulee silleen selvästi. Mutta kyllä välillä ymmärtää mitä se tarkottaa. Ja tosiaan puhuu omaa kieltään oikeestaan koko ajan. Ai pitäsikö olla huolissaan?

Onko turhaan huolehtimista, jos tarkistuttaa lapsensa puheenkehityksen? Tai kuulon? TAi suunmotoriikan kehityksen? Ei mun mielestä.

Parin viikon päästä aika puheterapeutilla 2v9kk ikäisellä. Jospa sieltä löytyisi keinot vauhdittaa puhetta, alkaa olla jo oikeasti vaikeuksia ymmärää mitä lapsi tahtoo sanoa. Alkaaa lapsikin turhautua, kun selittää ja selittää eikä tule ymmärretyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Hauhau on ainoa joka tulee silleen selvästi. Mutta kyllä välillä ymmärtää mitä se tarkottaa. Ja tosiaan puhuu omaa kieltään oikeestaan koko ajan. Ai pitäsikö olla huolissaan?

no minä olisin. ja veisin ainakin näytille puheterapeutille. mutta sinä teet niinkuin itse koet parhaaksi.

Meillä kanssa esikoispoika ei puhunut 2vuotiaana juuri ollenkaan: pari sanaa ja omaa putikieltä. Neuvolassa kanssa sanottiin, että 2,5v katsotaan sitten että pitäisikö laittaa puheterapiaan. No 2,5v oli sanavarasto taas laajentnut, mutta lauseita ei tullut. Sanottiin, että katsotaan sitten 3v uudestaa. 3v neuvolassa olisivat pojan puheterapiaan passittanut, mutta itse olimme vastaan. Minun mielestäni pojan puhe kehittyy koko ajan ja nyt 3,5v tulee jo pitkiä selkeitä lauseita yms. Hiukan huonosti hän varmaan puhuu edelleen ikänsä nähde, mutta minusta on tärkempää, että puhe kehittyy koko ajan. Ja meillä siis vielä kaksi kotikieltä (vaikkei ei se tutkimusten mukaan hidastakaan puhumaan oppimista)

Kyllä mä vaan menisin hippulat vinkuen lapseni kanssa ihan mihin vain ammattilaisten suosittelemaan terapiaan tai kuntoutukseen. Oli sitten toisella puolella kaupunkia tai vaikka kauempanakin. Lapsen parasta ne siellä neuvolassa haluavat, eivät tehdä sinulle mitään kiusaa ja aiheuttaa vaivannäköä, niin kuin tunnut asian hassusti tulkitsevan.

Miksi et halua viedä? Eikö se ole hyvä, että tutkitaan, niin mahdollisiin ongelmiin pystytään puuttumaan aiemmin ja kuntoutus on gtehokkaampaa? Vai oletko sitä mieltä, että jos lasta ei vie mihinkään, niin ei ole mitään ongelmaa ja lapsi on "terve"?

no ainakin asenteessa olisi tarkistuksen varaa. Lapset on erilaisia, mutta kyllä meidän 2,5v. papattaa kokonaisilla lauseilla ja taivutuspäätteetkin on mukana (mikä minua usein huvittaa), kysyy esim. sisaruksistaan "Minne muut menivät?" Tai kun sanon lähteväni yksin kauppaan, niin hän sanoo "Mutta minulla tulee sinua ikävä."

Minä suosittelen viemään. Voihan olla, että käytte siellä vaan jonkin kerran toteamassa, että puheterapiaa ei tarvita. Kyllä jotkin oppii yli kolmivuotiaana, meidän kohta 6 v:kin opettelee yhä, kolme vuotta on käyty säännöllisessä terapiassa ja terapia tulee yhä jatkumaan. Ennuste on meillä kuitenkin siinä mielessä hyvä, että kovalla harjoitettelulla se puhe tulee ihan normaaliksi.

Bussilla pääsee ja taksilla, ainakin säännöllisessä terapiassa kela korvaa matkoista. http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/100801114105EH?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä kanssa esikoispoika ei puhunut 2vuotiaana juuri ollenkaan: pari sanaa ja omaa putikieltä. Neuvolassa kanssa sanottiin, että 2,5v katsotaan sitten että pitäisikö laittaa puheterapiaan. No 2,5v oli sanavarasto taas laajentnut, mutta lauseita ei tullut. Sanottiin, että katsotaan sitten 3v uudestaa. 3v neuvolassa olisivat pojan puheterapiaan passittanut, mutta itse olimme vastaan. Minun mielestäni pojan puhe kehittyy koko ajan ja nyt 3,5v tulee jo pitkiä selkeitä lauseita yms. Hiukan huonosti hän varmaan puhuu edelleen ikänsä nähde, mutta minusta on tärkempää, että puhe kehittyy koko ajan. Ja meillä siis vielä kaksi kotikieltä (vaikkei ei se tutkimusten mukaan hidastakaan puhumaan oppimista)

Mä oon kanssa samaa mieltä eli en vie mihinkään. Kun se kuitenkin puhuu omaa kieltään. Kyllä se oppii puhumaan kun on siihen valmis. ei se oo mikään vammanen.

Kiitos tästä viestistä. antoi tukea.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi et halua viedä? Eikö se ole hyvä, että tutkitaan, niin mahdollisiin ongelmiin pystytään puuttumaan aiemmin ja kuntoutus on gtehokkaampaa? Vai oletko sitä mieltä, että jos lasta ei vie mihinkään, niin ei ole mitään ongelmaa ja lapsi on "terve"?

mielestäni kehityksenviivästymät eivät tee lasta sairaaksi. taitojen oppiminenhan on vain suhteellista ja joskus lapsi tarvitsee vähän apua. eihän hammasraudat tai silmälasitkaan tee lapsesta sairasta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä oon kanssa samaa mieltä eli en vie mihinkään. Kun se kuitenkin puhuu omaa kieltään. Kyllä se oppii puhumaan kun on siihen valmis. ei se oo mikään vammanen.

No just, siinä taas yksi vastuuton vanhempi neuvoo toista. Ja toinen tietty myötäilee...

Mitäs jos se ap:n lapsen puhe ei jostain syystä lähdetkään kehittymään normaalisti? Todetaan myöhemmin vaikkapa dysfasia ja varhain aloitettu kuntoutus olisikin ollut todella tärkeä lapselle? Mutta ei, kun siitä puheterapiasta olisi äidille ollut niiiiin paljon haittaa ja vaivaa....

mielestäni kehityksenviivästymät eivät tee lasta sairaaksi. taitojen oppiminenhan on vain suhteellista ja joskus lapsi tarvitsee vähän apua. eihän hammasraudat tai silmälasitkaan tee lapsesta sairasta?

Ilmaisin ehkä itseäni huonosti, siksi terve oli lainausmerkeissä, koska en tuota sairautena pidä. Pointti oli lähinnä se, että onko ap sitä mieltä, ettei mitään ongelmaa puheen suhteen ole, jos ei vie mihinkään,siis kielletään mahdolliset viivästymät ja hoidon tarve.

Minun mielestäni pojan puhe kehittyy koko ajan ja nyt 3,5v tulee jo pitkiä selkeitä lauseita yms. Hiukan huonosti hän varmaan puhuu edelleen ikänsä nähde, mutta minusta on tärkempää, että puhe kehittyy koko ajan. Ja meillä siis vielä kaksi kotikieltä (vaikkei ei se tutkimusten mukaan hidastakaan puhumaan oppimista)

Nimenomaan, on tärkeää että puhe kehittyy koko ajan. Musta taas tuntuu, että meillä kehitystä ei hirveästi tapahdu. Monet sanat on edelleen sitä vauvakieltä, esim. koira=hauva,kissa=nau, auto=brrrmm-brrmmm. Tuntuu ettei lapsi edes yritä sanoa sanoja muuten, ei edes tutuista kirjoista nimeä esineitä tai asioita. Selkeät sanat ovat ei, joo, ton, tän, näin, hei, moi ym. samantyylisiä lyhitä sanoja. Suu pojalla käy kyllä koko ajan :D Ajoittain voi olla kuulevinaan uusiakin sanoja, mutta en osaa olla varma niistäkään, lauseista nut puhumattakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Parin viikon päästä aika puheterapeutilla 2v9kk ikäisellä. Jospa sieltä löytyisi keinot vauhdittaa puhetta, alkaa olla jo oikeasti vaikeuksia ymmärää mitä lapsi tahtoo sanoa. Alkaaa lapsikin turhautua, kun selittää ja selittää eikä tule ymmärretyksi.

Todennäköisesti saatte ohjeeksi ottaa tuohon rinnalle tukiviittomat, meillä ne toivat helpotuksen, kun lapsi sai itsensä ymmärretyksi. Ne tippuvat pois yleensä automaattisesti, kun lapsi saa itsensä ymmäretyksi ihan pelkällä puheella.

Noihin viittomiin voi tutustua helpoiten vaikkapa http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html

Veisin ehdottomasti. Mä jouduin hiukan taistelemaan saadakseni vähän vanhemman lapseni aikanaan puheterapiaan. Lapsi kärsii siitä vaillinaisesta kielestä ihan varmasti. Samalla puheterapeutti voi tsekata, oisko joku anatominen vika, että tarvis ihan lääkäriapua. Minäkin autoton, mutta pääsin kuitenkin lapsen viemään, se on tärkeää! Ajattele, jos itseltäsi olisi oma kieli kielletty.

Oleellista on kehittyykö puhe edes hitaasti mutta varmasti! Luepa mun kommenttini MIElle, en jaksa samaa tähän uudestaan kirjoitta.

Saat toki olla viemättä, mutta muista kuitenkin että puheterapia ei vielä tee kenestäkään vammaista. Aika ikävä asenne, näin suoraan ja kiertelemättä sanottuna :(

No just, siinä taas yksi vastuuton vanhempi neuvoo toista. Ja toinen tietty myötäilee...

Mitäs jos se ap:n lapsen puhe ei jostain syystä lähdetkään kehittymään normaalisti? Todetaan myöhemmin vaikkapa dysfasia ja varhain aloitettu kuntoutus olisikin ollut todella tärkeä lapselle? Mutta ei, kun siitä puheterapiasta olisi äidille ollut niiiiin paljon haittaa ja vaivaa....

Ai vastuuton venhmpi..... Minusta vanhempana ja päivittäin lapseni kanssa juttelevana osan kait paremmin arvoita hänen puhen kehitystä kun neuvolatäti 10minuutin aikana kerran vuodessa, varsinkin kun lasta vielä jännittää. Tietysti meidän poika olisi mennyt 3veenä puheterapiaan, jos puhe ei olisi kehittynyt olleenkaan (eli aina vaan oma kieltä ja ne kaksi sanaa, mitkä 2veenäkin) tai jos olisin huomannut, että pojalla on vaikeutta tuotta puhettaa. Mutta kun en epäillyt sitä eikä todennäköisesti neuvolatätikään, koska hän antoi meidän päättää, että menemmekö puheterpiaan vai emme. Jos jotain vakavampaa olisi epäilty, niin sen mukaan olisimme toiminneet, tietysti.
Mutta omalla kohdallani oli minusta hyvä antaa lapsen puhen kehittyä rauhassa, omaan tahtiin. Varsinkin kun tämä sama lapsi oppii aakkoset 2v3kk ikäisenä, osaa ääntää kaikki kirjaimet loistavasti (r mukaan lukien) ja nyt jo lukea lyhyitä sanoja....

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:

Todennäköisesti saatte ohjeeksi ottaa tuohon rinnalle tukiviittomat, meillä ne toivat helpotuksen, kun lapsi sai itsensä ymmärretyksi. Ne tippuvat pois yleensä automaattisesti, kun lapsi saa itsensä ymmäretyksi ihan pelkällä puheella.

Noihin viittomiin voi tutustua helpoiten vaikkapa http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html

Kiitos :) Pitääpä laittaa linkki talteen ja tustua siihen ajan kanssa. Neuvolalääkäri väläytteli jo mahdollisuutta, että kun poika aloittaa syksyllä hoidon, niin siellä voisivat käyttää vaikka kuvia apuna. Onneksi sain puheterapeutille ajan näin pian, niin on syksyksi suunnitelmat valmiina.

HERRAN JESTAS. MITÄ SE SULLE MAKSAA ET VEISIT LAPSES TARKISTUKSEEN. KERRAN SÄ PÄÄSET PUHETERAPEUTILLE NIIN MEET. EI SINNE NOIN VAAN LÄHETETÄ.

Tietenkin jos sun asentees on toi niin et sä varmaan tekis kuiteskaan lapses kanssa niitä harjoituksia.