Ei kan mun nyt tartte viedä tota 2,5 vuotasta mihinkään puheterapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mitä haittaa siitä puheterapiasta olis ollut? Ihan aikuisten oikeasti käsi sydämmellä miten se oli lapselle parempi ettet vienyt puheterapiaan?

Ongelmat ei katoa sillä että ne kieltää eikä niitä ilmesty lisää siksi että menee puheterapiaan ja lapsi saa sen tuen ja avun mitä saatavilla on.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Meillä kanssa esikoispoika ei puhunut 2vuotiaana juuri ollenkaan: pari sanaa ja omaa putikieltä. Neuvolassa kanssa sanottiin, että 2,5v katsotaan sitten että pitäisikö laittaa puheterapiaan. No 2,5v oli sanavarasto taas laajentnut, mutta lauseita ei tullut. Sanottiin, että katsotaan sitten 3v uudestaa. 3v neuvolassa olisivat pojan puheterapiaan passittanut, mutta itse olimme vastaan. Minun mielestäni pojan puhe kehittyy koko ajan ja nyt 3,5v tulee jo pitkiä selkeitä lauseita yms. Hiukan huonosti hän varmaan puhuu edelleen ikänsä nähde, mutta minusta on tärkempää, että puhe kehittyy koko ajan. Ja meillä siis vielä kaksi kotikieltä (vaikkei ei se tutkimusten mukaan hidastakaan puhumaan oppimista)

Saanko kysyä miksi se puheterapiaan vieminen on niin vastenmielistä?

Itse en ole tuota pahana kokenut, esikoinen down-lapsi joten hänelle tuokin terapiamuoto tuli automaattisesti kaupanpäälle. Kuopus oli 1v10kk kun isoveljen neuvolan yhteydessä terkka kyseli puheesta. Sanoja tuli silloin pari hassua ja terkka oli sitä mieltä että jos seuraavan puolen vuoden aikana ei puhe lähde kunnolla käyntiin niin kannannaisi laitta lähetettä puheterapiaan.

Tämä typerä äiti silloin tykkäsi että terkka vaan on ylihysteerinen tästäkin. lapsi oli juuri oppinut kävelemään ja joutunut siis keskittämään voimiaan siihen puoleen ja puhe jäänyt jalkoihin. Samoin puhumaton isoveli esimerkkinä. Ja kaksi kieltä. Kyllähän noita syitä löysi kun etisä halusi. Mutta kun se puoli vuotta meni eteenpäin ja mitään ei tapahtunut ja päiväkodistakin alettiin olla huolissaan niin itsekin otin asian jo vakavasti. Nyt on tutkittu kuulot kuntoon ja juostu lääkäreillä, käyty puheterapiassa jne. Tyttö täyttää ensi viikolla 3v ja tutkimuksiin pääsyä syksyksi odotellaan, epäilynä autismi. :/ (muutakin ongelmaa on siis mukana)

Eli, ap:lle ihan ystävän neuvona: mene ihmeessä noihin puheterapioihin heti kun vain pääset! Ei sen tarvitse tarkoittaa että lapsessasi olisi jotain "vikaa", mutta jos ongelmia on niin mahdollisimman varhainen apu auttaa parhaiten. Nuo jonotusajatkin voivat olla niin pitkät ettet todellakaan aikaa saa heti siinä vaiheessa kun itse alat huolestua. Mitään haittaa tuosta puheterapeutin tapaamisesta ei ainakaan voi olla. Jos tuo toiselle puolelle kaupunkia reissaaminen tuntuu vaikealta niin voin kertoa että itse olen autottomana nämä 4v reissannut ympäri kaupunkia kaikissa mahdottllisissa terapiuoissa ja lääkäreissä akhden lapsen kanssa ja niistäkin on selvitty, usein reissut ovat olleet mukavia retkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Etsiväkaksoset:
Mitä haittaa siitä puheterapiasta olis ollut? Ihan aikuisten oikeasti käsi sydämmellä miten se oli lapselle parempi ettet vienyt puheterapiaan?

Ongelmat ei katoa sillä että ne kieltää eikä niitä ilmesty lisää siksi että menee puheterapiaan ja lapsi saa sen tuen ja avun mitä saatavilla on.

Jos viestisi oli tarjoitettu minulle niin: ei siitä puheterapiasta varmaan haittakaan olisi ollut. Mutta olisiko ollut hyötyöäkään?

Ja minusta ei vaan nyt ole ongelma, jos 2,5vuotias ei puhuu täydellisesti. Olisi ollut ongelma, jos KEHITYSTÄ ei tapahtuisi, mutta kun koko ajan tuli vaan uusia sanoa ja lauseita, niin ei ollut mitään ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Meillä kanssa esikoispoika ei puhunut 2vuotiaana juuri ollenkaan: pari sanaa ja omaa putikieltä. Neuvolassa kanssa sanottiin, että 2,5v katsotaan sitten että pitäisikö laittaa puheterapiaan. No 2,5v oli sanavarasto taas laajentnut, mutta lauseita ei tullut. Sanottiin, että katsotaan sitten 3v uudestaa. 3v neuvolassa olisivat pojan puheterapiaan passittanut, mutta itse olimme vastaan. Minun mielestäni pojan puhe kehittyy koko ajan ja nyt 3,5v tulee jo pitkiä selkeitä lauseita yms. Hiukan huonosti hän varmaan puhuu edelleen ikänsä nähde, mutta minusta on tärkempää, että puhe kehittyy koko ajan. Ja meillä siis vielä kaksi kotikieltä (vaikkei ei se tutkimusten mukaan hidastakaan puhumaan oppimista)

.

Saat toki kysyä :)

Ei se puheterapiaan vieminen ollut vastenmielistä, enemmänkin ehkä sitä, että emme nähneet sitä mieheni kanssa tarpeelliseksi. Pojan puhe kehittyi kuitenkin koko ajan, niin..... Jos olisi tullut stoppi tai ei olisi kehittynyt, niin tottakai olisin jo itse ottanut yhteyttä neuvolaan päin ja hankkinut lapselleni kaiken mahdollisen avun.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Parin viikon päästä aika puheterapeutilla 2v9kk ikäisellä. Jospa sieltä löytyisi keinot vauhdittaa puhetta, alkaa olla jo oikeasti vaikeuksia ymmärää mitä lapsi tahtoo sanoa. Alkaaa lapsikin turhautua, kun selittää ja selittää eikä tule ymmärretyksi.

Todennäköisesti saatte ohjeeksi ottaa tuohon rinnalle tukiviittomat, meillä ne toivat helpotuksen, kun lapsi sai itsensä ymmärretyksi. Ne tippuvat pois yleensä automaattisesti, kun lapsi saa itsensä ymmäretyksi ihan pelkällä puheella.

Noihin viittomiin voi tutustua helpoiten vaikkapa http://www.viivi.fi/lastenviittomasanakirja/lastenviittomasanakirja_web_content.html

Kiitos :) Pitääpä laittaa linkki talteen ja tustua siihen ajan kanssa. Neuvolalääkäri väläytteli jo mahdollisuutta, että kun poika aloittaa syksyllä hoidon, niin siellä voisivat käyttää vaikka kuvia apuna. Onneksi sain puheterapeutille ajan näin pian, niin on syksyksi suunnitelmat valmiina.

Hienoa tosissaan että saitte tuon puheterapia-ajan! :flower: meillä on tukiviittomat olleet käytössä jo down-esikoisen vauva-ajoilta mutta tuo 3v kuopus ei kuitenkaan ole lähtenyt käyttämään niitä niinpaljon kuin olisi toivottavaa ja siksi nyt ollaan tämän kevään aikana otettu noita kuvakortteja rinnalle.

Tyttö on nyt viimeisiä hetkiä nykyisessä päiväkotiryhmässä ja uuden ryhmän hoitajan ja puheterapeutin kanssa ollaan jo pidetty palavereja ja päiväkodissakin valmistaudutaan paitsi viittomien, myös noiden kuvien käyttöön. Helpottunut tunne täälläkin syksyä ajatellen. =)

ja lisäksi, nyt kun ollaan aktiivisesti viittomien ja kuvien aknssa kotona treenattu niin niitä sanojan on alkanut tulla lisää ja ne kuulostavat jo selkeämmiltä.

syytä puhumattomuuteen voi olla niin monia, että täällä turhaan neuvotte toisianne tässä asiassa. pystytkö varmasti sanomaan, ettei lapsesi kuulossa esim ole vikaa ja puhumattomuus johtuisi siitä? tai suun motoriikassa ongelmia? todennäköisesti jotakin ongelmaa on. kyseletkö lapseltasi, ja vaadit vastauksia vai tyydytkö omaan kieleen ja nyökkäilyyn? tuon ikäisellä lapsella kuuluisi olla vähintään 3n sanan lauseita. oma tyttäreni pystyi jo 2v kertomaan päivän tapahtumat illalla, ja omia satuja pitkät pätkät. mutta me ollankin puhuva ja äänekäs perhe, kukaan ei pääse yninällä ja nyökkäilyllä eteenpäin =). puheterapeutilta saat kotiohjeetkin, joten osaat kiinnittää huomioita puutteisiin esim tuohon vastavuoroiseen kommunikointiin. syötä kiinteää ruokaa, tulee huulion ja kielen jumppaa ihan ilmatteeksi.. ainiin ja olen alan ammattilainen (ollut) joten tiedän mistä puhun =)

Minun lapsi oli puheterapiassa, ja osa lausunnosta oli valetta ja leimaa lapsen pitkään huonoksi ja sitten oli törkeintä että puheterapeutti lapsen ollessa paikalla kertoo viat hänessä, se vasta traumatisoi lasta, kun lapsi luuli olleensa suloinen ja reipas.

.

Saat toki kysyä :)

Ei se puheterapiaan vieminen ollut vastenmielistä, enemmänkin ehkä sitä, että emme nähneet sitä mieheni kanssa tarpeelliseksi. Pojan puhe kehittyi kuitenkin koko ajan, niin..... Jos olisi tullut stoppi tai ei olisi kehittynyt, niin tottakai olisin jo itse ottanut yhteyttä neuvolaan päin ja hankkinut lapselleni kaiken mahdollisen avun.

Niin itsekin tyhmänä ajattelin tytön ollessa sen 2v. :ashamed: Siis että turhaa...

Mutta ehkä elämässä joskus kannattaa -ainakin lapsensa eteen- tehdä jotain turhaltakin tuntuvaa jos siitä oikeasti olisikin hyötyä. Vaikka lapsen puhe kehittyisikin pikkuhiljaa niin mitä haittaa oikeasti olisi siitä että käyttäisi häntä edes sen kerran puheterapeutin arviossa? Ei se yksi reissu sinne niin hirveästi aikaa tai voimia vie ja voihan siinäkin saada hyviä vinkkejä kotiin käytettäviksi, silloinkin vaikkei lapsi mitään terapiaa tarvisikaan.

Kuitenkin näillä 3v ikäisillä olisi jo paljon kerrottavaa ja jos kieli on kovin heikko niin helposti lapsi turhautuu, kokee olevansa erilainen päiväkotiryhmässä jne. Lapsen itsetunnolle ja hyvinvoinnille tuo kielellisen kehityksen nopeutuminen voi kuitenkin olla tärkeää, vaikka aikuisella olisikin aikaa odotella. =)

mutta me ollankin puhuva ja äänekäs perhe, kukaan ei pääse yninällä ja nyökkäilyllä eteenpäin =).

Niin ollaan mekin :) mutta jostain syystä tuolla kuopuksella ottaa aikaa tämä puhuminen. On hidas jopa keskimmäiseen verrattuna, joka alko sanoa sanoja 1,5-vuotiaana ja 2-vuotiaana jo puhua pulputti sujuvasti. Lapset ovat yksilöitä, jopa samassa perheessä, vaikka kaikki on tehty samoin kuin kahden isosisaruksen kanssa. Eikä mallista tosiaan ole puutetta kotonakaan, päinvastoin ;)

syytä puhumattomuuteen voi olla niin monia, että täällä turhaan neuvotte toisianne tässä asiassa. pystytkö varmasti sanomaan, ettei lapsesi kuulossa esim ole vikaa ja puhumattomuus johtuisi siitä? tai suun motoriikassa ongelmia? todennäköisesti jotakin ongelmaa on. kyseletkö lapseltasi, ja vaadit vastauksia vai tyydytkö omaan kieleen ja nyökkäilyyn? tuon ikäisellä lapsella kuuluisi olla vähintään 3n sanan lauseita. oma tyttäreni pystyi jo 2v kertomaan päivän tapahtumat illalla, ja omia satuja pitkät pätkät. mutta me ollankin puhuva ja äänekäs perhe, kukaan ei pääse yninällä ja nyökkäilyllä eteenpäin =). puheterapeutilta saat kotiohjeetkin, joten osaat kiinnittää huomioita puutteisiin esim tuohon vastavuoroiseen kommunikointiin. syötä kiinteää ruokaa, tulee huulion ja kielen jumppaa ihan ilmatteeksi.. ainiin ja olen alan ammattilainen (ollut) joten tiedän mistä puhun =)

EI SE KUURO OLE.Se ei tykkää musiikista ja aina kun tulee musiikkia se menee nurkkaan. eli ei ole kuuro. siitä tiedän. ja syö ihan normaalia ruokaa ihan hyvin. se on muutenkin hidas oppimaan kun ei esim potalla käy ollenkaan kun saa raivarit siitä.ja koska se on ujo eikä tykkää leikkiä muitten kanssa se ei tartte sitä puhetta niin siksi se ei kehitykään niin nopeesti. mutta sitten kun on vanhempi ja alkaa tykätä muista lapsista alkaa sitä puheetkin tulla. oon ihan varma siitä.

Suurin osahan täällä neuvoo käymään siellä puheterapeutilla. Täällä ainakin reitti kulkee neuvolakääkäri -> puheterapeutti -> neurologi jne. Eli käymättä jättämisellä voi olla huonojakin seuraksia, kun tarvittavat tutkimukset ja väliin ja apu saamatta. Eikä se, että yksi lapsi perheessä puhuu hyvin, tarkoita sitä, ettei toisella voisi olla ihan samalla taustalla suuriakin ongelmia puheentuotossa.

kyllä sillä hauhaulla kotona pärjää, mutta kun lapsi lähtee tynnyristä ulos, niin onpas ihmeissään. Ja kenties turhautuu kun muut eivät ymmärrä ja lopettaa koko puhumisen.
Ajattelin, että provo koko juttu, kun katsoin otsikon kirjoitusvirheitä. Näin erityisopettajan silmään noi kirjoitusvirheet hyppää helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä oon kanssa samaa mieltä eli en vie mihinkään. Kun se kuitenkin puhuu omaa kieltään. Kyllä se oppii puhumaan kun on siihen valmis. ei se oo mikään vammanen.

Kiitos tästä viestistä. antoi tukea.

Pään voi aina haudata pensaaseen... Ongelmat ei siitä mihinkään katoa, jos niitä ei halua tunnustaa. Puheterapia on LASTA varten ja LAPSEN kehityksen tukemiseksi, ei vanhempien kiusaksi tai itsetunnon mollaamiseksi (" ei se oo mikään vammanen"). Jos ongelmiin tartutaan heti, niin lapsihan se siitä hyötyy, kun pääsee kehittymään ikäistensä tahtiin. Ongelmia tulee sitten viimeistään koulussa, jos puhe ei itsekseen menekään eteenpäin.

Kouluissa törmätään usein sinunkaltaisiin vanhempiin, joiden mielestä omassa lapsessa ei ole mitään vikaa, eikä hän tarvitse mitään ylimääräistä apua, vaikka koulunkäynti tökkii esim. kielellisen kehitysviivästymän vuoksi.

Jos lapsi tarvitsee apua, tukea tai terapiaa, niin se EI tarkoita sitä, että lapsi on vammainen (ja siitä syystä siis pitää kaikesta kieltäytyä).

Minusta oli jo noloo sanoo lapselle että mennään puheterapeutilla käymään, se jo hätäännyttää lapsen että mitä kauheaa hänessä on vikana, sitten kun todellinen hätä, niin pitää hakea apua.

EI SE KUURO OLE.Se ei tykkää musiikista ja aina kun tulee musiikkia se menee nurkkaan. eli ei ole kuuro. siitä tiedän. ja syö ihan normaalia ruokaa ihan hyvin. se on muutenkin hidas oppimaan kun ei esim potalla käy ollenkaan kun saa raivarit siitä.ja koska se on ujo eikä tykkää leikkiä muitten kanssa se ei tartte sitä puhetta niin siksi se ei kehitykään niin nopeesti. mutta sitten kun on vanhempi ja alkaa tykätä muista lapsista alkaa sitä puheetkin tulla. oon ihan varma siitä.

Tuota... Usko pois, oman tyttöni kohdalla tuoss alkukeväästä kun kuuloa tutkittiin ihan toivoin vian löytyvän sieltä. Olisi ollut selkeämpi ja helpompi ongelma. Olin lähes pettynyt kun kuulotestissä akikki olikin ok, silloin viimeistään tiesin että nyt on jotain vakavampaa vialla. :/

ja todella meidän tytön ongelmalistalta löytyy myös tuo hidas oppiminen muissakin asioissa, pottailu ei onnistu ja sosiaalisesti ei ole ikätasoaan vastaava. Joten minun korvissani nuo eivät - ikävä kyllä - kuulosta yhtään hyviltä jutuilta ja sitä paremmalla syyllä suosittelisin pika pikaa hakeutumaan sinne puheterapiaan. La lisäksi ottamaan yhetyttä ihan lääkäriin että pääsisi yleiskartoitukseen muiltakin osilta.

Onko teillä 3v neuvola lähiaikoina? Ainakin se kannattaisi pyytää mahdollsimman pian.

Alkuperäinen kirjoittaja heinis:
Ajattelin, että provo koko juttu, kun katsoin otsikon kirjoitusvirheitä. Näin erityisopettajan silmään noi kirjoitusvirheet hyppää helposti.

Siltähän tää alkaa haiskahtaa ja vieläpä niin, että AP kommentoi useampana eri henkilönä....

Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti:
Minusta oli jo noloo sanoo lapselle että mennään puheterapeutilla käymään, se jo hätäännyttää lapsen että mitä kauheaa hänessä on vikana, sitten kun todellinen hätä, niin pitää hakea apua.

JEP JEP!!! Vikaa näköjään löytyy enemmänkin vanhemman korvien välistä....

Lapselle voi kyllä sanoa, että mennään yhdessä juttelemaan ja leikkimään kivan tädin kanssa. Ei ole mikään pakko sanoa, että kun sinä nyt et osaa puhua niin meidät pakotettin käymään puheTERAPEUTÌLLA. Kyse on siitä miten asiat esittää...

Alkuperäinen kirjoittaja heinis:
kyllä sillä hauhaulla kotona pärjää, mutta kun lapsi lähtee tynnyristä ulos, niin onpas ihmeissään. Ja kenties turhautuu kun muut eivät ymmärrä ja lopettaa koko puhumisen.

:) Tolla logiikalla lähes kaikki tän palstan jutut on provoja :) Ihan nettikettikin sanoo, että lyöntivirheet eivät nettichattailussa ole niin "tuomittavia" kuin muussa kirjoittamisessa.

Minulla on lähipiirissä perhe, jossa kaikki lapset ovat oppineet puhumaan vasta 3-vuotiaana. Kuitenkin 2½-vuotiaana he kaikki kävivät puheterapeutin(?) tutkittavana, joka totesi kaikkien kohdalla, että mitään "oikeaa" syytä ei ole myöhään puhumisella, eli saivat kaikki odotella rauhassa puheentuloa. Mutta äiti oli tyytyväinen, että kävi, ja tietysti jos jotain tukitoimia olisi tarvinnut, olisi ne käytetty.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti:

Ja höpö höpö! Pienille lapsille se on mukava paikka, minne mennään leikkimään. Ne itse tutkimuksetkin tehdään ihan leikin keinoin.

Jos on muutenkin hidas oppimaan, niin olisiko puheterapeutilla käyminen paikalla kuitenkin?

Juuh ja olen se, joka ei oma lasta puhetrapiaan viennyt, mutta kun meillä poika oli taas päinvastoin sosiaalinen, rakastaa musiikkia (sähkökitara rock B) ), päiväkuiva oli tossa 2,5veenä jne. Puhe vaan kankerteli hiukan.

Tuota... Usko pois, oman tyttöni kohdalla tuoss alkukeväästä kun kuuloa tutkittiin ihan toivoin vian löytyvän sieltä. Olisi ollut selkeämpi ja helpompi ongelma. Olin lähes pettynyt kun kuulotestissä akikki olikin ok, silloin viimeistään tiesin että nyt on jotain vakavampaa vialla. :/

ja todella meidän tytön ongelmalistalta löytyy myös tuo hidas oppiminen muissakin asioissa, pottailu ei onnistu ja sosiaalisesti ei ole ikätasoaan vastaava. Joten minun korvissani nuo eivät - ikävä kyllä - kuulosta yhtään hyviltä jutuilta ja sitä paremmalla syyllä suosittelisin pika pikaa hakeutumaan sinne puheterapiaan. La lisäksi ottamaan yhetyttä ihan lääkäriin että pääsisi yleiskartoitukseen muiltakin osilta.

Onko teillä 3v neuvola lähiaikoina? Ainakin se kannattaisi pyytää mahdollsimman pian.

ei ole 3vuotisneuvolaa vaan 3 ja puoli. Ja ei ole provo.

Meille sanottiin kans noin 2 v neuvolassa ja mä kyl olisin vienyt lapseni puheterapeutille jos tuo sanakonekivääri olis 2,5 v edelleen ollut yhtä vähän puheinen ku 2-vuotiaana. Mä en ymmärrä miks ei veis koska ei siitä ainakaan haittaakaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeasti :
Minun lapsi oli puheterapiassa, ja osa lausunnosta oli valetta ja leimaa lapsen pitkään huonoksi ja sitten oli törkeintä että puheterapeutti lapsen ollessa paikalla kertoo viat hänessä, se vasta traumatisoi lasta, kun lapsi luuli olleensa suloinen ja reipas.

Jaa. Ei kai reippaus ja suloisuus ole vain normaalissa ajassa kehittyneiden lasten ominaisuus? Oli minunkin esikoiseni reipas ja suloinen, mutta puheen ja karkeamotoriikan kanssa oli ongelmia. Olen kuitenkin tyytyväinen, että asioita alettiin hoitaa.

Jos sanoo lapsen kuullen, ettei hän osaa K- ja S-kirjaimia, miten se voi traumatisoida lasta? Kyllä esikoisen kohdalla ihan hänen hoitava lääkärinsä on puhutellut lasta, ei minua ja puhunut myös lapselle suoraan asiat. Lapsella siis muutama krooninen sairaus.

Ei ne lausunnot lasta huonoksi leimaa, eikä vanhempia tms. On vaan hyvä tunnustaa, jos on avuntarvetta. Oli se sitten lapsen puhe, yökastelu, kontaktit toisiin ihmisiin, motoriikka tai keskittyminen, joka ongelmia aiheuttaa.

Miksi tehdä lapselle hallaa ja antaa hänen kärsiä? Kun lapsi voisi ammattilaisten ja kodin yhteistyöllä kehittyä ikäistensä tasolle jne.? Minusta ainakin oli erittäin riemastuttavaa, kun esikoinen saattoi kielellisesti kommunikoida toisten lasten kanssa ja näin saada uusia ystäviä. Kuinka tärkeää se sitten lapselle itselleen oli, varmasti aivan mielettömän hypersupermahtavaa. Minkään "leimapelon" takia en olisi saattanut jättää siitä lastani paitsi.

Puheenkehityksen ongelmiin on helpompi puuttua varhain kuin myöhään.