Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
syytä puhumattomuuteen voi olla niin monia, että täällä turhaan neuvotte toisianne tässä asiassa. pystytkö varmasti sanomaan, ettei lapsesi kuulossa esim ole vikaa ja puhumattomuus johtuisi siitä? tai suun motoriikassa ongelmia? todennäköisesti jotakin ongelmaa on. kyseletkö lapseltasi, ja vaadit vastauksia vai tyydytkö omaan kieleen ja nyökkäilyyn? tuon ikäisellä lapsella kuuluisi olla vähintään 3n sanan lauseita. oma tyttäreni pystyi jo 2v kertomaan päivän tapahtumat illalla, ja omia satuja pitkät pätkät. mutta me ollankin puhuva ja äänekäs perhe, kukaan ei pääse yninällä ja nyökkäilyllä eteenpäin =). puheterapeutilta saat kotiohjeetkin, joten osaat kiinnittää huomioita puutteisiin esim tuohon vastavuoroiseen kommunikointiin. syötä kiinteää ruokaa, tulee huulion ja kielen jumppaa ihan ilmatteeksi.. ainiin ja olen alan ammattilainen (ollut) joten tiedän mistä puhun =)
EI SE KUURO OLE.Se ei tykkää musiikista ja aina kun tulee musiikkia se menee nurkkaan. eli ei ole kuuro. siitä tiedän. ja syö ihan normaalia ruokaa ihan hyvin. se on muutenkin hidas oppimaan kun ei esim potalla käy ollenkaan kun saa raivarit siitä.ja koska se on ujo eikä tykkää leikkiä muitten kanssa se ei tartte sitä puhetta niin siksi se ei kehitykään niin nopeesti. mutta sitten kun on vanhempi ja alkaa tykätä muista lapsista alkaa sitä puheetkin tulla. oon ihan varma siitä.
Tuota... Usko pois, oman tyttöni kohdalla tuoss alkukeväästä kun kuuloa tutkittiin ihan toivoin vian löytyvän sieltä. Olisi ollut selkeämpi ja helpompi ongelma. Olin lähes pettynyt kun kuulotestissä akikki olikin ok, silloin viimeistään tiesin että nyt on jotain vakavampaa vialla. :/
ja todella meidän tytön ongelmalistalta löytyy myös tuo hidas oppiminen muissakin asioissa, pottailu ei onnistu ja sosiaalisesti ei ole ikätasoaan vastaava. Joten minun korvissani nuo eivät - ikävä kyllä - kuulosta yhtään hyviltä jutuilta ja sitä paremmalla syyllä suosittelisin pika pikaa hakeutumaan sinne puheterapiaan. La lisäksi ottamaan yhetyttä ihan lääkäriin että pääsisi yleiskartoitukseen muiltakin osilta.
Onko teillä 3v neuvola lähiaikoina? Ainakin se kannattaisi pyytää mahdollsimman pian.