Ei toisen lasta varmaan saisi vihata, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihanan inhimillistä :D Reagoisin samalla lailla. Mut on myös kasvatettu vastustamaan väkivaltaa. Mutta tuossa tilanteessa kyllä neuvoisin lasta puolustautumaan ettei jää alakynteen jos kerta vanhemmat tai henkilökunta ei osaa lapsia kasvattaa ja puolustaa!

Sitä paitsi ko käytöshäiriöisen lapsen kotiolot eivät välttämättä ole huonot.. Ne voivat olla jopa rakkaudentäyteiset ja suht hyvät. Osa ihmisistä syntyy sellaisina ettei niiden käytöstä voi hillitä ja käytös on vauvaiästä asti hautaan asti "pahaa". Englannista käännös "kliininen pahuus" tarkoittaa sitä että lapsi syntyy vailla kykyä EDES kasvattaa omaatuntoa. Siihen ei ole lääkettä. Pahuutta ja väkivaltaa voi koittaa myöhemmin hillitä samoin keinoin kuin psykopaattiaikuista eli terapialla ( ei toimi ) ja rauhoittavilla lääkkeillä... Kurjaa mutta totta. Tällaisen lapsen äiti tai huoltaja masentuu yleensä pahasti koska tilanne on toivoton ja myös hän saa osakseen väkivaltaa.

Tuo mitä selitin ei varmasti pidä joka pahislapsen kohdalla paikkaansa ja kotona on vikaa. Mutta kuitenkin 1-2% lapsista syntyy toistaan "pahempina". Tulevia yritysjohtajia!

Alkuperäinen kirjoittaja HelloShitty:
tommoset vanhemmat harvoin välitä tai tajuu että ongelma on niitten muksussa. siihen ei mikään apu tai ohjaaminen auttais. surullista mutta näin uskon vahvasti. :whistle:

Niinpä.
Vika on hoitokavereissa, jotka villitsevät poikaa, tai opettavat tälle pahoja tapoja.
Vika on päiväkodissa, joka ei anna lapsen olla yksilö, vaan yrittää ahtaa tämän samaan ahtaaseen muottiin muiden kanssa. Lapsi kun on poikkeuksellisen fiksu ja kaikkea, joten tottakai se turhautuu tavisten seurassa.

Tai jotain vastaavaa diipadaapaa....

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
mä vihaan |O

Helevetti. Meidän tytön päiväkodissa on 4 v poika (ONNEKSI eri ryhmässä kuin meidän likka) joka on ihan hullu. Viime keväänä tuli hakkaamaan meidän rattaissa istunutta 2-vuotiasta, oman isän katsellessa vieressä, isä ei tehnyt tai sanonut mitään. On hakannut mua ja poikaani päiväkodin eteisessä kurahousujen soljilla (siis huitonut ihan tosissaan niillä kuriksilla) kun ollaan tultu hakemaan tyttöä tarhasta. Kiroilee hoitokavereiden vanhemmille, mullekin on huudellut että sä oot paska, kakkapää, kusipää...Lyö ja tönii, eikä siis pelkästään muita lapsia, vaan myös itselleen vieraita aikuisia. Oikeastaan ihan aina kun nähdään.

Kerran, kun poika huuteli mulle paskaa ja vittua, oli pojan oma äiti ja vissiin kummitäti vieressä. Kumpikaan ei reagoinut pojan kiroiluun, vaan äiti lässytti että "mitä mun oma mussukka, mitä rakas" ja kummitäti ihmetteli miten noin pieni (haloo, 4 v!) voi jo osata pukea haalarin päälle ihan itse.

Tänään tytön pk:n pihassa oli lasten ja vanhempien yhteinen ulkoilutapahtuma, ja eikös tämä pikkupiru tullut sielläkin potkimaan mua. Sanoin sille että kotona saat potkia vanhempiasi ihan miten paljon lystäät, mutta minua et potki |O

Päiväkodin tädit ja setä puuttuvat asiaan aina, ja pojan omat vanhemmat möllöttävät vieressä kuin mitkäkin lampaat.

Omalle tytölleni olen sanonut, että kun XXX tulee tönimään/potkimaan/lyömään niin siirryt kauemmas ja huudat kovaan ääneen että LOPETA. Ja jos ei usko, ja jatkaa hakkaamista/potkimista, niin vetäiset turpaan niin kovin kuin pystyt :kieh: . En kannata väkivaltaa, mutta tuntuu siltä että ei tuollainen koskaan opi, että muita ei saa kohdella miten lystää, jos ei saa joskus maistaa omaa lääkettään :whistle:

Sanonta "Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" (tms) pitää aika hyvin paikkansa. En mä lasten ruumiillista kuritusta kannata, mutta se "vitsa" voisi olla verbaalinen: kun se oma mussu kiroilee muille tai käy toisten kimppuun, niin se nostetaan tilanteesta pois, sitä torutaan, ja sille annetaan rangaistus. Sille EI lässytetä että oletpas sinä ihana äidin kultapoju |O . Tämäkin muksu on kuitenkin jo 4 v, ja vaikka hän onkin keskiverto kaksivuotiaan kokoinen (jos sitäkään) niin silti häneltä voi ja pitää vaatia edes jonkinmoisia käytöstapoja, eikä kohdella häntä kuin pikkutaaperoa (meillä tosin komennettiin jo taaperoakin jos oli syytä ).

Kivittäkää. Mun mielestä tuo lapsi on kertakaikkisen ällöttävä :saint: :ashamed: ja sen vanhemmat on perseestä kun eivät viitsi sanoa mussukalleen että ei.

Meiltä löytyy päiväkodista muuten samanlainen tapaus! Tosin jotain 5-vuotias taitaa jo olla. Potki kerrankin miestäni ja isänsä seisoi vieressä ja näki kaiken muttei puuttunut tai torunut! Vaikka on väärin niin joku päivä multa menee hermot ja huudan sille vielä ties mitkä h.lvetin hu.ran pennut. Siis oikeesti kun kukaan ei saa sitä kuriin. Siskonsa on vähän rauhallisempi, mutta paha suu silläkin on ja kohta perheeseen tulee kolmas lapsi ja äiti vaan niin lehmän naamalla kulkee ja on hyvä äiti!

Sano henkilökunnalle vielä. sano että jos he eivät puutu asiaan HETI, otat ylempään tahoon yhteyden. kenenkään lapsen ei tarvitse sietää tuommoista omassa hoitopaikassa. Älä mene vanhemmille sanomaan, kokevat varmaan vaan vittuiluksi ja tilanne voi pahentua. Mene suoran johtajan juttusille ja sanot, että et enää päivääkään katsele tätä touhua.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Sano henkilökunnalle vielä. sano että jos he eivät puutu asiaan HETI, otat ylempään tahoon yhteyden. kenenkään lapsen ei tarvitse sietää tuommoista omassa hoitopaikassa. Älä mene vanhemmille sanomaan, kokevat varmaan vaan vittuiluksi ja tilanne voi pahentua. Mene suoran johtajan juttusille ja sanot, että et enää päivääkään katsele tätä touhua.

Siis se lapsi potkii mua, hakkaa mua, kiroilee mulle.

Ei se mun lapselle (siis sille, joka samassa pk:ssa on) ole tehnyt mitään, ovat onneksi eri ryhmässä. Pientä tönimistä vaan, muttei mitään pahempaa tai jatkuvaa. Kyllä henkilökunta on ihan ajan tasalla, enkä mä ole nähnyt tämän lapsen ainakaan viime aikoina (kun olen alkanut hieman tarkkailemaan sitä, mitä tämä lapsi tekee :snotty: ) hakkaavaan hoitokavereitaan, tänäänkin se potki mua ja hakkasi hoitajaa. Hoitajilla on tiukka linja tämän lapsen suhteen, mutta he toki vahtivat ettei tämä vahingoita toisia lapsia, meidän aikuisten on pärjättävä itse :D

Kuopukseni pidän tästä pojasta kaukana, olen pitänyt jo viime keväisen episodin jälkeen.

Totta! Jollei lapseen saada kuria niin ei voida odottaa, että toiset lapset joutuvat olemaan hoidossa tuollaisessa ympäristössä. Sit lapsi johonkin erityishoitoon tai muuta vastaavaa.

Jatkan vielä, että näitä lapsia sitten löytyy joka paikasta... Meilläkin pojan hoidossa on yks "vapaan kasvatuksen tulos". Vanhemmat kutsuttiin viettämään hoitopäivää lasten kanssa, silloin oikein huomasin asian. tämän pojan kädestä ei saanut mitään ottaa, mutta hän kyllä sai ottaa. Äitinsä vain naurahti, se on niin voimakastahtoinen + paljon muitakin juttuja. inhottaa muita lasta kohtaan, kun on tuommoinen tyranni joukossa.

Joku muukin saattaa hermostua siellä ko lapseen ja jopa nauhoittaa tämän kiroilua ja rumia puheita ja viedä jonnekin lehteen että millaista meininkiä tarhoissa nykyään on. Tarha saattaisi joutua huonoon valoon. Kuka haluaa viedä lapset hoitoon paikkaan jossa saa pelätä kuten vankilassa toisia ihmisiä?

Siis se lapsi potkii mua, hakkaa mua, kiroilee mulle.

Ei se mun lapselle (siis sille, joka samassa pk:ssa on) ole tehnyt mitään, ovat onneksi eri ryhmässä. Pientä tönimistä vaan, muttei mitään pahempaa tai jatkuvaa. Kyllä henkilökunta on ihan ajan tasalla, enkä mä ole nähnyt tämän lapsen ainakaan viime aikoina (kun olen alkanut hieman tarkkailemaan sitä, mitä tämä lapsi tekee :snotty: ) hakkaavaan hoitokavereitaan, tänäänkin se potki mua ja hakkasi hoitajaa.

Kuopukseni pidän tästä pojasta kaukana, olen pitänyt jo viime keväisen episodin jälkeen.

Seuraavan kerran kun potkii sua, otat poikaa kädestä kiinni ja viet hoitajan luo ja sanot, että tämä poika täällä taas potkii vieraita aikuisia, eikö täällä opeteta, ettei niin saa tehdä?

Harmittava asia, todella. Tuollainen kiusaaminen jatkunee ja jatkunee, kun ei vanhemmatkaan puutu asiaan. Käy kyllä sääliksi tuo poika, sillä edessä tullee olemaan karikkoinen tie.
Se, mitä tulee noihin rumiin sanoihin, niin meillä 3v poika osaa jo kaikenlaisia "sammakoita" päästää suustaan, kuullut mm. isommilta sisaruksilta ja siitä häntä ojennetaan. Vanhempien tehtävä kertakaikkiaan on kertoa lapselleen, mikä on oikein ja mikä väärin! Uskomatonta, että vanhemmat vain seisovat vieressä puuttumatta asiaan, lapsihan ajattelee tällöin vanhempien hyväksyvän hänen käytöksensä.

Seuraavan kerran kun potkii sua, otat poikaa kädestä kiinni ja viet hoitajan luo ja sanot, että tämä poika täällä taas potkii vieraita aikuisia, eikö täällä opeteta, ettei niin saa tehdä?

Argh. Kyllä siellä opetetaan, mä tiedän sen 100% varmasti.
Eli en mä henkilökuntaa syytä, en näe niiden toiminnassa mitään väärää.
Ja kuten jo totesin, olen joka kerta torunut poikaa itse, ja käynyt sanomassa henkilökunnalle myös.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö kannattaisi ottaa tahassa puheeksi, jos tilanne on tosiaan tuollainen. Siis niin jatkuva ja vakava, kun kirjoitat. Jotta lastensuojelu kävisi piipahtamassa pojan kotona tekemässä tsekkauksen.
Tuntuu hassulta, että tarha ei muka olisi jo puuttunut asiaan...

Mistä päättelit, ettei tarha olisi puuttunut asiaan?
Ainahan se muksu jäähyllä istuu. Tädit toruu sitä, sanovat että noin ei saa tehdä, yms. Eikä ne nyt mulle kertoisi, vaikka niillä olisikin ollut jotain palavereja vanhempien, pk:n ja sossun kesken...

Toiset lapset vaan on ns. häiriköitä, ei aina ole kyse mistään karmeista kotioloista joihin sossun tulisi puuttua. Kyllä lapsen saa pilattua sillä, ettei pidä sille mitään kuria.

Kyllä tarhan pitäisi ottaa sossuun yhteyttä, jos hoidokin käytös on täysin kontrolloimatonta ja jatkuvan väkivaltaista. Ihan jo siksikin, että toisten lasten terveys vaarassa tällöin. Siksi on vaikea uskoa, että tarinan lapsi on ihan niin paha tapaus, kun miltä ap:stä tuntuu. Ymmärrän tosin, että satunnainenkin väkivaltainen käytös on kamalaa, ja minäkin ärsyyntyisin siitä, että muksun vanhemmat eivät tee asialle mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö kannattaisi ottaa tahassa puheeksi, jos tilanne on tosiaan tuollainen. Siis niin jatkuva ja vakava, kun kirjoitat. Jotta lastensuojelu kävisi piipahtamassa pojan kotona tekemässä tsekkauksen.
Tuntuu hassulta, että tarha ei muka olisi jo puuttunut asiaan...

Tätä mäkin mietin.

Argh. Kyllä siellä opetetaan, mä tiedän sen 100% varmasti.
Eli en mä henkilökuntaa syytä, en näe niiden toiminnassa mitään väärää.
Ja kuten jo totesin, olen joka kerta torunut poikaa itse, ja käynyt sanomassa henkilökunnalle myös.

Niin mä tiedän, että varmasti opetetaan, mutta nyt on aika henkilökunnan tekemään asialle jotain. Saan jotenkin semmoisen käsityksen, että he jotenkin pelkäävät vanhempia. Miksei asiaan ole puututtu? Nyt vaadit, että potkimisen on loputtava.

minua tässä tarinassa kyllä eniten säälittää se pikkupoika. :( joku on pielessä ja pahasti. ap vaikuttaa osaavan pitää puolensa hyvinkin tehokkaasti, häntä ei käy sääliksi yhtään. kovasti toivoisin myös voimia sinne pk:n henkilökunnalle, ovat vaikeassa välikädessä tuossa tilanteessa.

Uskon kyllä että suututtaa tuommoinen (vaarallinenkin) käytös. Ihmettelen päiväkodin toimintaa koska heillä on velvollisuus ottaa sossuun yhteyttä tuollaisissa tapauksissa jos/kun vanhemmat ei tee asian eteen mitään.
Itse varmasti ottaisin pojan syliini ja antaisin ison halin ja suukon (ellei tinttase ennen sitä).
Taitaa laps raukalla olla tosi kurja olo kotona.

niin sen olen huomannut, että kaikkia lapsia ei vaan pysty rakastamaan.. eikä onneksi tarvikaan.. likan synttäreillä huomasin juuri, että ei ole helppo edes sietää ihan kaikkien lapsia :(

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
kökköli: Ei häiriökäyttäytyvällä lapsella ole välttämättä huonot kotiolot.

SAMA SE ONKO KOTIOLOT HUONOT VAI EI! Sossuun kuuluu silti ottaa yhteyttä, jos lapsi on todella häiriintynyt. Viranomaisten toimenkuvaan kuuluu kaikenlaisten häiriökäytöksen taustalla olevien syiden selvittäminen. Voihan lapsi olla vaikka insestin uhri tms.

Minkähänlaiset kotiolot tuolla on :( Ehkä kuulee tuollasta puhetta ja väkivaltasta käytöstä kotonaan? Jostainhan tuo lapsi on tuon käytöksen oppinut.
Inhottavaa käytöstä kyllä, ehdottomasti, mutta ei ehkä syytä vihata lasta sen takia? Ennemmin kannattaisi kohdistaa kiukku hänen vanhempiinsa. Joku hätähän tuolla pienellä on :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:
Minkähänlaiset kotiolot tuolla on :( Ehkä kuulee tuollasta puhetta ja väkivaltasta käytöstä kotonaan? Jostainhan tuo lapsi on tuon käytöksen oppinut.
Inhottavaa käytöstä kyllä, ehdottomasti, mutta ei ehkä syytä vihata lasta sen takia? Ennemmin kannattaisi kohdistaa kiukku hänen vanhempiinsa. Joku hätähän tuolla pienellä on :(

Ei ap sanonu/tienny et onko lapsella esim joku sairaus, jonka takia käyttäytyy noin? Onko sellaista tiedossa tai onko lasta tutkittu? Vaikka voi olla kyse vain esim just kurin puutteesta tai välinpitämättömyydestä, niin yhtälailla voi olla kyse vaikka Asperger lapsesta tai tms. Ei kannata tuomita oitis kun ei tiedetä.

Olen joskus opettanut väliaikaisesti luokkaa, jossa oli Aspergeria sairastava poika. Sairautta ei huomaa päällepäin kuten esim Downin syndroomaa. Oli yllättävää kun "normaalilta" vaikuttava lapsi alkoi äkkiä kirota ja käyttäytyä agressiivisesti, minulle kerrottiin vasta tilanteen jälkeen mistä oli kyse. Ajattelin jo että on omituista ettei luokan omat opettajat ja avustajat puuttuneet käytökseen. Käytös olikin sairaudesta johtuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Tallamuspurkuna:

Ei ap sanonu/tienny et onko lapsella esim joku sairaus, jonka takia käyttäytyy noin? Onko sellaista tiedossa tai onko lasta tutkittu? Vaikka voi olla kyse vain esim just kurin puutteesta tai välinpitämättömyydestä, niin yhtälailla voi olla kyse vaikka Asperger lapsesta tai tms. Ei kannata tuomita oitis kun ei tiedetä.

Olen joskus opettanut väliaikaisesti luokkaa, jossa oli Aspergeria sairastava poika. Sairautta ei huomaa päällepäin kuten esim Downin syndroomaa. Oli yllättävää kun "normaalilta" vaikuttava lapsi alkoi äkkiä kirota ja käyttäytyä agressiivisesti, minulle kerrottiin vasta tilanteen jälkeen mistä oli kyse. Ajattelin jo että on omituista ettei luokan omat opettajat ja avustajat puuttuneet käytökseen. Käytös olikin sairaudesta johtuvaa.

Totta, tuon kiukun vanhempia kohtaan olisi voinut ihan hyvin jättää pois. Mutta edelleen olen sitä mieltä ettei tuossa ole syytä vihata lasta. Joku hätä lapsella kuitenkin on. Itse olen ollut henkilökohtaisena avustajana ja tiedän että sairaalla lapsella rauhallinen hetki muuttuu nopeasti siihen että puree tai repii hiuksista. Mutta en silti tuntisi vihaa noin käyttäytyvää lasta kohtaan. Jossain on kuitenkin se ongelma.

Yhteistyössä