Ei toisen lasta varmaan saisi vihata, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei. Silloinkaan, kun lapsella on esimerkiksi jokin neurologinen diagnoosi tms. ei tuollaista toimintaa tule hyväksyä. Silloin lapsella tulisi olla henkilökohtainen avustaja, joka rajaa käytöstä päiväkotioloissa ja tuke impulssikontrollin kehittymistä. Kyllä vanhempia KANNATTAA neuvoa ja tukea. Suurimmassa osassa tapauksia siitä on apua - joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta kannattaa aina yrittää ja mitä nuorempi lapsi, sitä enemmän siitä voi olla apua. Ja mitä lapsen aggressio-ongelmaan tulee, jostakin se sisältö joka tapauksessa tulee (esim. turhautumisesta, tv/pelit, aikuisen malli, lapsen masennus jne.) ja siihen pitäisi apu saada. Jos lapsi herättää (ymmärrettävää) ärtymystä aikuisissa, hän sitten reagoi siihen entistä vihamielisemmin ja jää entistä enemmän yksin. Negatiivinen kierre tavallaan. Oma kokemus on, että tosi hankalassakin käytöshäiriössä tulokset ovat olleet hyviä ja lapsen toiminta on muuttunut rauhallisemmaksi ja koulussa/päiväkodissa palaute tullut myönteisemmäksi -> seurauksena lapsen itsetunto kohenee ja hän oppii purkamaan kiukkunsa rakentavammin ja sanallisesti. Puuttuminen on välittämistä :).

ps. Kävin välissä syömässä, joten en tiedä, mitä tässä välillä on kirjoitettu, joten pahoittelen, jos tekstini "hyppää" oudosti väliin ;).

No niin, kauppareissu vähän venähti ja tultiin justiinsa kotiin :D

Mulle siis on aivan sama, onko lapsella joku diagnoosi vai ei. Ei juurikaan kiinnosta, millaiset kotiolot hänellä on, mutta mutu-tuntumalta sanoisin ettei niissä ole vikaa. En ole sitä mieltä, että henkilökunnan pitäisi tehdä jotain enemmän, enkä koe että samassa pk:ssa oleva lapseni olisi uhattuna tämän pojan taholta (tai että muut lapset olisivat erityisen uhattuja hänen taholtaan). Saatikka että lastensuojelun pitäisi asiaan puuttua.

Totesin vaan tänään, kun tuo poika tuli taas potkimaan, että en tykkää siitä lapsesta lainkaan. Ja tiedän, ettei lasta saisi vihata, mutta minkäs minä sille voin että se on perkeleen ärsyttävä :kieh:. Lapselle itselleen en sitä näytä (jos en syliinkään ota ja ala halaamaan kun hän taas huutelee paskaa ja potkii/lyö, vaan aion jatkossakin sanoa että niin ei saa tehdä ja näyttää etten sitä hyväksy) enkä sano lapsilleni että tuo poika on perseestä. Olen tykkäämättä hänestä ihan vaan hiljaa sisimmässäni. Ei kai mun tarvitsekaan kaikkia lapsia rakastaa? Suurimmasta osasta meinaan tykkään oikein tosissaan (omien lasteni lisäksi) mutta en mäkään täydellinen ole :D

"Sanonta "Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa" (tms) pitää aika hyvin paikkansa. En mä lasten ruumiillista kuritusta kannata, mutta se "vitsa" voisi olla verbaalinen: kun se oma mussu kiroilee muille tai käy toisten kimppuun, niin se nostetaan tilanteesta pois, sitä torutaan, ja sille annetaan rangaistus. Sille EI lässytetä että oletpas sinä ihana äidin kultapoju"

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ei kaikista tarvi tykätä, oli ne lapsia tai aikuisia.

Tätä mieltä minäkin.

Ap:n kertomassa tapauksessa on taas yksi surullinen esimerkki siitä, miten kasvatustaidottomat vanhemmat voivat oleellisesti vaikeuttaa jälkeläisensä elämää. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä vaikeampi ihmisten on muistaa että kaiken pahan alku ja juuri on vanhemmissa... Lapsi siitä maksaa kovan hinnan :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Tätä mieltä minäkin.

Ap:n kertomassa tapauksessa on taas yksi surullinen esimerkki siitä, miten kasvatustaidottomat vanhemmat voivat oleellisesti vaikeuttaa jälkeläisensä elämää. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, sitä vaikeampi ihmisten on muistaa että kaiken pahan alku ja juuri on vanhemmissa... Lapsi siitä maksaa kovan hinnan :/

Toisaalta, lapsi voi olla täysi riiviö vaikka vanhemmat tekisivätkin kaikkensa (tai edes aika paljon).
Tässä tapauksessa he eivät kylläkään tee, mutta silti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Tätä mieltä minäkin.

Toisaalta, lapsi voi olla täysi riiviö vaikka vanhemmat tekisivätkin kaikkensa (tai edes aika paljon).
Tässä tapauksessa he eivät kylläkään tee, mutta silti.

Tottakai, vakavista käytöshäiriöistä kärsivät lapset ovat asia erikseen...

Sanottakoon, että en mä sen vanhemmistakaan tykkää.

Ajattelin jutella niille ensi kerralla kun näen. Sanoa, että anteeksi vaan, mutta mun mittani alkaa olla aika täynnä sitä, että lähes joka kerta kun tulen tuomaan lapseni hoitoon/hakemaan lapseni kotiin, saan lyöntejä, potkuja ja kirosanoja teidän pojaltanne.

Henkilökunnalle olen mennyt sanomaan, tottakai, aina kun tällaista on tapahtunut. Mutta aion sanoa myös suoraan vanhemmille. Sieltä todennäköisesti tulee "ei me voida sille mitään kun ei olla edes paikalla kun sitä tapahtuu"- virsi, mutta ovathan he olleet paikalla kun sitä tapahtuu, eivätkä ole tehneet mitään.

Taitaa olla kyllä niin että kyseinen vihaamasi lapsi ei taida tietää mitä saa ja ei saa tehdä! Ja se taitaa olla sen pojan vanhempien syytä! Mahtaako itse sitä kokea tai nähdä kotona ja luulee että näin kuuluu tehdä jos vanhemmatkaan kerran ei sitä komenna!

anteeksi jo etukäteen, mutta olenko mä ainoa, joka ei ottaisi lapselta, omalta tai vieraaltakaan jokapäivä potkuja tai nyrkiniskuja vastaan...?

ravistettava, kerroit että noin käy USEIN, aina kun haet lapsesi tarhasta :o .

oletko koittanut kyykistyä niin sen kersan tasolle, jotta naamanne ovat suurinpiirtein vastakkain ja sanoa kiukkuisesti, jotta jollei se potkiminen ja hutkiminen lopu tälläpunaisellaminuutilla, sinä SUUTUT... :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taitaa olla kyllä niin että kyseinen vihaamasi lapsi ei taida tietää mitä saa ja ei saa tehdä! Ja se taitaa olla sen pojan vanhempien syytä! Mahtaako itse sitä kokea tai nähdä kotona ja luulee että näin kuuluu tehdä jos vanhemmatkaan kerran ei sitä komenna!

On sille jo yli vuoden päivät päiväkodissa opetettu mitä saa tehdä ja mitä ei. Luulisi menevän perille. Jos ei kokonaan, niin edes sen verran, että pk:ssa on tietyt säännöt ja kotona saa olla kuin pellossa...
Ja se lapsi on kuitenkin jo 4 v.
Eikä sillä, tietääkö lapsi oikean ja väärän eron, ole edes merkitystä: en siltikään tykkää hänestä, ollenkaan.

On sille jo yli vuoden päivät päiväkodissa opetettu mitä saa tehdä ja mitä ei. Luulisi menevän perille. Jos ei kokonaan, niin edes sen verran, että pk:ssa on tietyt säännöt ja kotona saa olla kuin pellossa...
Ja se lapsi on kuitenkin jo 4 v.
Eikä sillä, tietääkö lapsi oikean ja väärän eron, ole edes merkitystä: en siltikään tykkää hänestä, ollenkaan.

No eipä sun tarvi siitä tykätäkkään vierasta lasta haloo!

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
anteeksi jo etukäteen, mutta olenko mä ainoa, joka ei ottaisi lapselta, omalta tai vieraaltakaan jokapäivä potkuja tai nyrkiniskuja vastaan...?

oletko koittanut kyykistyä niin sen kersan tasolle, jotta naamanne ovat suurinpiirtein vastakkain ja sanoa kiukkuisesti, jotta jollei se potkiminen ja hutkiminen lopu tälläpunaisellaminuutilla, sinä SUUTUT... :xmas:

Juu, noin käy usein, mutta ei sentään ihan joka kerta kun haen lapseni tarhasta :D. Mutta oikeastaan aina kun tämä poika osuu mun kanssa samaan tilaan, mun viereeni. Tänään viimeeksi, edellinen kerta taisi olla jotain pari viikkoa sitten.

Tänäänkin menin kyykkyyn ja kerroin mitä mieltä olen potkimisesta.

Omaa lasta voisin ottaa kiinni lyövästä kädestä, potkivasta jalasta, kantaa niska-perseotteella jäähypenkille, mutta vieraalle ei uskalla kuin sanoa tiukasti...

Alkuperäinen kirjoittaja vili43:

Juu, noin käy usein, mutta ei sentään ihan joka kerta kun haen lapseni tarhasta :D. Mutta oikeastaan aina kun tämä poika osuu mun kanssa samaan tilaan, mun viereeni. Tänään viimeeksi, edellinen kerta taisi olla jotain pari viikkoa sitten.

Tänäänkin menin kyykkyyn ja kerroin mitä mieltä olen potkimisesta.

Omaa lasta voisin ottaa kiinni lyövästä kädestä, potkivasta jalasta, kantaa niska-perseotteella jäähypenkille, mutta vieraalle ei uskalla kuin sanoa tiukasti...

Ehkä se lapsi vaistoaa että vihaat sitä. Ja purkaa asian tuolla tvalaa.Oikeasti; en tajua kuinka joku voi vihata LASTA.

Ei lasta saisi vihata, mutta kyllä mullekin on käynyt näin. Tai no, vihaaminen liian rankasti sanottu, inhoan ja säälin. Totta kai tajuan, että vanhemmissa on se vika, mutta ei tuollaisille lapsille silti myötätuntoa löydy pahemmin. Teksisi mieli antaa korville. Oon muuten puuttunutkin moiseen, sanonut äidille suoraan, että pidä lapsestasi paremmin huoli.

Joissain maissa lastentarhasta seka koulusta erotetaan jos kayttaytyy kuten tuo 4-v. Talla yritetaan saattaa vanhemmat vastuuseen siita miten lapsi kayttaytyy. Tarttee sitten joko lapsi tai vanhemmat apua niin siiha vaiheessa kun tarha- tai kouluikainen erotetaan niin vanhempien on pakko rtehda asialle jotain.
On vaarin seka sita lasta joka ei omaa kaytostapoja etta niita muita lapsia jotka siita joutuu karsimaan ellei vanhemmat muuta kasvatustapojaan.

Mitähän se ällöttävä kakara saa kokea ja kuulla neljän seinän sisällä kun omaa noin vaikuttavan sanavaraston? hätähuutohan tuo on lähiympäristölle, että tehkää jotakin, auttakaa minua.

Tottakai nelivuotias jo kirosanat osaa, vaikkei niitä kotona koskaan olisi kuullutkaan.
Mutta ns. normaali 4 v ei käytä niitä sanoja ainakaan aikuisten kuullen, koska tietää että ne on rumia sanoja.

No meillä on pian 4v, eikä osaa ainuttakaan kirosanaa. Ja, ymmärrän kyllä, että lapsi ärsyttää, kyllä ärsyttäis muakin. Mutta tosiaan se kiukku pitäis kyllä kohdistaa vanhempiin kun eivät kiellä..

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Ehkä se lapsi vaistoaa että vihaat sitä. Ja purkaa asian tuolla tvalaa.Oikeasti; en tajua kuinka joku voi vihata LASTA.

Mutta kun se alkoi ensin lyömään, potkimaan, kiroilemaan...jo reilu vuosi sitten ekoja kertoja. Ja mun vihani alkoi oikeastaan vasta tänään, kun se kuuluisa oljenkorsi katkaisi kamelin selän.

Tuota lasta on helppo vihata :saint: . En mäkään ennen tätä päivää olisi uskonut, että kykenen siihen. On vapauttavaa todeta, että mun ei ole mikään pakko edes yrittää tuntea mitään positiivista tuota poikaa kohtaan. Luojan kiitos se ei ole oma lapseni, tai edes ystäväni/kaverini lapsi jonka kanssa pitäisi olla tekemisissä.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
No meillä on pian 4v, eikä osaa ainuttakaan kirosanaa. Ja, ymmärrän kyllä, että lapsi ärsyttää, kyllä ärsyttäis muakin. Mutta tosiaan se kiukku pitäis kyllä kohdistaa vanhempiin kun eivät kiellä..

Ei taida olla päivähoidossa, kerhossa, puistossa....ette kulje bussilla, käy ostarilla, tms.

En mä kiukkuani kenellekään näytä. Kunhan purkaudun täällä.

Noitahan on joo.
Ja ei niissä kotioloissa tarvitse olla mitään muuta vikaa kuin se että se perkeleen kuri puuttuu, ts. vanhemmista on vielä toistaiseksi helpompaa sallia kaikki ja kehua vaan ja katsoa läpi sormien tommoista häiriökäyttäytymistä... Siis kun sitähän toi ap:n kuvailema touhu on.

Yhteistyössä