Ei varaa ostaa uutta koululaukkua teinille

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhä mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhä mamma

Vieras
Mulla tyttö, menee 8-luokalle ja hällä on ollut sellainen halvahko "retki-reppu" (joku parinkmpin hintainen) pari vuotta, hinkuu uutta laukkua ja tällä kertaa siis laukkua, mutta ei ole millään varaa ostaa! yksinhuoltaja olen ja rahatilanne erittäin huono, syytä en kerro mutta juuri ja juuri ruokaan riittää rahat. Ja tiedän että tuon ikäinen on aika tarkka ja haluaisi hienon laukun (mielessä sellainen 50e laukku), mutta mulla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa minkäänlaista uutta laukkua :( Tyttö ei tunnu ymmärtävän, haukkuu minua vaan. Vaatteitakin hän tarvitsisi, mutta niistäkin tosi tarkka. Tällä hetkellä vaan yhdet "koulu-housut", ei ole ollut varaa ostaa enempää housuja.

Meillä oli samanikäinen lapsenlikkana, ja tienasi rahaa syysvaatteisiin. Löytyisikö tytöllesi jotaoin pientä hommaa kodin ulkopuolella, josta saadulla palkalla voisi laukun ostaa? Mie pääsin koululaukun suhteen helpolla, kun kirpparilta löytyi vitosella mieleinen. Vähän käytetty muotilaukku, uutena kuulemma reilusti yli kuudenkympin kassi...

Kerro vaan tytölle totuus raha-asioista. Repun voi tuunata mieleisekseen tai jos saa mummilta. Kummilta rahaa, niillä voi ostaa repun. Tuonikäiset voivat olla hämmästyttävän itsekkäitä, yritä kestää.

Sukulaiset ei pidä yhteyttä tai asuvat toisella puolella suomea, joten heiltä en voi enkä edes viitsisikään pyytää raha-apua tuollaiseen asiaan. Olen selvittänytkin jo tuon raha-asian ja kertonut että rahaa vain ei ole, mutta tyttö eikun jankuttaa ja huutaa. Kuulemma pitäisi enemmän vaatteitakin saada.

Koin halpaa laukkua en hentoisi ostaa, olen kuullut että voivat mennä rikki helposti, ja köyhällähän ei siihen varaa ole... Asutaan myös pikkupaikkakunnalla, täällä ei esim tuota jonkun mainitsemaa Stadiumia ole, ja netistä ei raaski tilata koska postikulut. Tuo laukku mitä tyttö haluaa, on urheilulaukku eikä niitä saa oikein alle 50 eurolla. :( Harmittaa, olisi kiva ostaa jo uusi laukku mutta rahaa vain ei ole muuhunkaan. Itsekkelnikään en ole pariin vuoteen kuteita ostellut

Mielestäni 8-luokalle menevän on aivan oiva aika oppia totuus, ettei raha tosiaan puissa kasva. Itsekkyyttä löytyy tuossa iässä, ja minä ajattelen, että suurimman elon pettymykset vaanivat eessäpäin - nyt on hyvä opetella noilla pienemmillä pettymyksillä.

Kyllä minä ainaskin ihan suoraan sanon, ettei nyt ole rahaa siihen tai tuohon. Omista rahoistaan on hirveän tarkka. Vielä kysyn, eikö jotain pikkupuuhaa, auttelua, josta palkkaa saisi, ole tarjolla mistään?

• Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;26813225:
Sukulaiset ei pidä yhteyttä tai asuvat toisella puolella suomea, joten heiltä en voi enkä edes viitsisikään pyytää raha-apua tuollaiseen asiaan. Olen selvittänytkin jo tuon raha-asian ja kertonut että rahaa vain ei ole, mutta tyttö eikun jankuttaa ja huutaa. Kuulemma pitäisi enemmän vaatteitakin saada.

Koin halpaa laukkua en hentoisi ostaa, olen kuullut että voivat mennä rikki helposti, ja köyhällähän ei siihen varaa ole... Asutaan myös pikkupaikkakunnalla, täällä ei esim tuota jonkun mainitsemaa Stadiumia ole, ja netistä ei raaski tilata koska postikulut. Tuo laukku mitä tyttö haluaa, on urheilulaukku eikä niitä saa oikein alle 50 eurolla. :( Harmittaa, olisi kiva ostaa jo uusi laukku mutta rahaa vain ei ole muuhunkaan. Itsekkelnikään en ole pariin vuoteen kuteita ostellut

Tilaa esim. Ellokselta osamaksulla. Voit maksaa vaikka 5e/kk siitä laukusta.
Joo, se ei auta, että teini tietää totuuden rahasta, tiedän itse teinin näkökulmasta. Nyt aikuisena sen ymmärtää, mutta silloin joskus vain vitutti.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhä mamma;26813225:

Sitten vaan kerrot tytölle summan, jonka olet valmis reppuun laittamaan. Jos se ei tytölle mieluisaan reppuun riitä, niin katselkaa yhdessä mahdollisia rahantienaamiskeinoja. Koirien ulkoilutusta, mainosten jakamista, lapsenvahtihommia jne.

onpa ikävää. entä lapsen isä?
eikö sosiaalitoimi auta? pikkulapsille ostellaan sairaan kalliita pukuja ja rattaita, tai näin olen kuullut. on kyllä väärin.vauvanvaunuja ja vaatteita ja tavaroita on hyväkuntoisina kaikki kirpparit täynnä ja vauvat eivät vaatteista perusta tai tavarasta. miksi heille uutta sossun rahoilla jos ei teinille laukkua?

Kyllä mä miettisin sitä, miksi raha riittää juuri ja juuri ruokaan, eikä mihinkään muuhun.

Ja hakisin toimeentulotukea tai apua diakoniasta, sillä eihän noin voi elää : /. Jos ei ole vuosikausiin varaa ostaa vaatteita, jne...

• Tykkää
Reactions: chef
[QUOTE="xxxx";26813247]Tilaa esim. Ellokselta osamaksulla. Voit maksaa vaikka 5e/kk siitä laukusta.
Joo, se ei auta, että teini tietää totuuden rahasta, tiedän itse teinin näkökulmasta. Nyt aikuisena sen ymmärtää, mutta silloin joskus vain vitutti.[/QUOTE]

No noonhän se teki - vitutti niin, ettei veri kiertänyt. isossa sisarusparvessa kasvaneena kun ei todellakaan rahaa ollut jaella loputtomiin vanhemmillamme. No, sen enemmän sitä osasi arvostaa, kun joskus jotain sai sitten :)

Ja mä voin maksaa ne sun elloksen postikulut... jos niitä edes tulee (käytä tarjous).
Tai netanttilan, minkä vaan.

Niistä niitä urheilulaukkuja saa ja sillä osamaksulla, mikäli on luottotiedot ok.
Tuleehan niihin korkoja ja täten loppusumma isompi, mutten nyt muutakaan keksi.

Höpö höpö mitään osamaksuja kun teini itkee materian perään. Kukaan ei pakota ostamaan sitä viidenkympin laukkua, kun kympillä saa ihan yhtä pätevän. Jos teini vaatii materiaa, anna tytön tehdä vaikka mainoslehtien jakoa. Tienaa 100-200 euroa kuussa ja saa nähdä vaivaakin sen eteen. Oppii tekemään töitä rahan ja tavaroiden eteen.

[QUOTE="vieras";26813269]Höpö höpö mitään osamaksuja kun teini itkee materian perään. Kukaan ei pakota ostamaan sitä viidenkympin laukkua, kun kympillä saa ihan yhtä pätevän. Jos teini vaatii materiaa, anna tytön tehdä vaikka mainoslehtien jakoa. Tienaa 100-200 euroa kuussa ja saa nähdä vaivaakin sen eteen. Oppii tekemään töitä rahan ja tavaroiden eteen.[/QUOTE]
Olen samaa mieltä. Osamaksulla ostaminen tilanteessa, jossa rahat on tosi tiukoilla, on kovin riskialtista. Yksikin ylimääräinen meno niin jää osamaksut maksamatta ja sitten ollaankin pulassa.

Teini voisi alkaa jakamaan lehtiä/mainoksia, tai jollain toisella tavalla ansaitsemaan hieman rahaa. Oppii samalla ehkä arvostamaan kaikkea sitä, mitä äiti hänen hyväkseen tekee niillä resursseilla jotka äidillä on, sen sijaan että kiukuttelisi kun ei saa kallista koululaukkua.

Koululaukku ja kouluvaatteet ovat ihan kohtuullisia toiveita, mutta teinityttöjä seuranneena sanoisin, että toiveille ja vaatimuksille ei ole loppua. Kun yhden tavaran saa, niin toista aletaan kinuamaan. Ja sitten on vuorossa kolmas.

Teillä ei taida säästökohteita olla, mutta voithan kysyä, jos teini sellaisen tietäisi.

• Tykkää
Reactions: chef
Mie en periaatteista ostaisi osamaksulla kallista laukkua - halvempi saisi kelvata. Oon kalkkis, mutta mielestäni nuoren ON TAJUTTAVA, että jos rahaa ei ole tuollaiseen laittaa, sitä ei ole. Piste. Kohta saa sitten olla selittämässä, miksei nyt niitä ihania kenkiä/ takkia/ farkkuja tms. voi myös ostaa osiksella,

Kyse ei ole hengentärkeästä asiasta kuitenkaan.

[QUOTE="vieras";26813269]Höpö höpö mitään osamaksuja kun teini itkee materian perään. Kukaan ei pakota ostamaan sitä viidenkympin laukkua, kun kympillä saa ihan yhtä pätevän. Jos teini vaatii materiaa, anna tytön tehdä vaikka mainoslehtien jakoa. Tienaa 100-200 euroa kuussa ja saa nähdä vaivaakin sen eteen. Oppii tekemään töitä rahan ja tavaroiden eteen.[/QUOTE]

On ihan luonnollista, että teini haluaa olla muodikas ja kerran kauppoja ei tuolla jossain (missä aloittaja asuu), niin netistä tilaus on liki ainoa vaihtoehto.

Mistä ostaa kympillä, jos EI ole kauppoja...

Kyllä mä repisin ne rahat vaikka mistä. Ymmärrän täysin, että teini haluaa mitä haluaa.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="xxxx";26813293]On ihan luonnollista, että teini haluaa olla muodikas ja kerran kauppoja ei tuolla jossain (missä aloittaja asuu), niin netistä tilaus on liki ainoa vaihtoehto.

Kyllä mä repisin ne rahat vaikka mistä. Ymmärrän täysin, että teini haluaa mitä haluaa.[/QUOTE]

Niinhän sitä äiti yleensä tekee, mutta kun niillä toiveilla ei ole loppua.

Lähetä se likka mustikkametsälle. Arvostaa sitä laukkuaan vähän enemmän kun on kyykkinyt metsässä rahoja tienaamassa. Nythän on mitä mainioin aika "ilmaisen" rahan haalimiseen.

• Tykkää
Reactions: Lokki
Jos vanha reppu on vielä käyttökelpoinen, niin ihan hyvin sillä voisi mennä vielä vaikka tämän syksyn. Sanot tytölle, että voit harkita joululahjaksi sitä uutta laukkua. Jouluun on vielä kivasti aikaa ja siinäpä olisi sitten joululahjakin nuoren toivomusten mukainen. Näin saattaisin toimia itsekin, vaikka meillä hyvin onkin rahaa ostaa vaatteita ja koulutarvikkeita. Luulen, että lapsi oppii arvostamaan saamaansa tavaraa ja pitämään siitä huolen kun on joutunut sitä odottamaan tai näkemään hieman vaivaa asian eteen. Myös ekologisuutta voi opettaa, eli jos vanha toimii, niin ei ole mitään syytä heittää roskiin ja uutta tilalle.

[QUOTE="xxxx";26813293]On ihan luonnollista, että teini haluaa olla muodikas ja kerran kauppoja ei tuolla jossain (missä aloittaja asuu), niin netistä tilaus on liki ainoa vaihtoehto.

Kyllä mä repisin ne rahat vaikka mistä. Ymmärrän täysin, että teini haluaa mitä haluaa.[/QUOTE]

Jaa. Mä tein kyllä 14 v lähtien lehdenjakohommia omien rahojeni eteen. Niillä ostin sitten mieleiset vaatteet ja kamat. Oli hyvä oppi rahan arvosta. Kaikkea saa haluta, mutta muotituotteilla lasten hyysääminen tiukassakin tilanteessa on kyllä hullujen hommaa. Itse opettaisin mieluummin lapselle, että jos tahtoo jotain kallista, pitää itse tienata rahat siihen. En ymmärrä alkuunkaan sitä, että teinille pitäisi ostaa 50 € laukku "kun kaikilla muillakin on ja koska mä haluun"...

Yhteistyössä