Eihän lasta viedä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Masentunut

Vieras
Mua huolettaa, että olen ehkä masentunut. Olen pohtinut, että hakisin neuvolasta apua, mutta pieni pelko estää menemästä sinne juttusille. Eihän pientä lastani voida viedä minulta pois? En usko että olisin vaikeasti masentunut, unentulovaikeuksia vain tahtoo välillä olla, mutta arki hoituu kyllä ihan hyvin, mutta olen luonteeltani hyvin paljon "murehtiva" ja haluan "märehtiä" asioita. En tiedä, onko kyseessä edes keskivaikea masennus, mutta ajoittain tuntuu vain kovasti ahdistavan. Joten kun tilanne ei ole kuitenkaan mikään älyttömän paha ja toistaiseksi kaikki hoituu hyvin kotona, niin eihän lastani voida viedä pois? Kai siihen tarvittaisiin jotain muuta pahempaa esim. että lapsi olis jotenkin uhattuna? Eli hoidettaisiinko mun masennusta vaan esim. lääkkeillä ja terapialla ja voisin hoitaa lastani ihan normaalisti? Jotenkin tuntuu naurettavalta kysyä tällaista, mutta pelkään silti ihan hirveästi, että noin kävisikin... Onkohan muuten Vantaalla määrärahoja mihinkään terapiaan vai syytävätkö vain pilleripurkin käteen?

Mene rohkeasti vaikka neuvolaan oman terveydenhoitajan luo puhumaan asiasta! Hän osaa neuvoa, kuinka saat oikeanlaista apua. Ei lasta sinulta masennuksen vuoksi viedä...avun pyytäminenhän kertoo vain, että olet vastuuntuntoinen ja haluat hoitaa asiat kuntoon. Voit saada sopivan lääkityksen ja/tai terapiaa...tarpeen mukaan. Lapset saat ihan varmasti pitää itselläsi! Sanon näin ihan omasta kokemuksesta.

Ei tietenkään viedä!
Kuin myös, kokemuksen syvällä rintaäänellä. Pääasiahan on, että tunnistat ongelmasi ja haet niihin apua. Kelan kustantamaa terapiaa voi hakea vasta kun on ollut vähintään 6 kk kunnallisella puolella "hoidossa" eli käyt juttelemassa vaikka psykiatrian polilla/mielenterveystoimistossa.
Keneltäkään ei oteta lasta pois noin vain. Huostaanottoon on aika paljon raskaammat syyt.
Lapsellesi on hyväksi, että haet apua mahdollisimman pian!

Tuskimpa viedään. huostaanotto on niin pitkä prosessi, ettei se luonnistu "naps vaan". =) Minun lapsi on "viety pois" hetkeksi, kun olin sairaalassa, näin oli meille parempi. Silloinkaan ei ollut kyse huostaanotosta. Ja sain heti kun kykenin, vauvani takaisin.

Rohkeasti hakemaan apua!

Rohkeutta, älä pelkää, saat apua kunhan uskaltaudut hakemaan. Myös Vantaalla panostetaan paljon äidin ja vauvan varhaisen vuorovaikutuksen tukemiseen äidin masennusta hoidettaessa, kannattaa kysellä esim terkkarilta onko alueellasi äiti-vauva-työryhmää masennustasi hoitamaan. Myös muunlaisesta terapiasta on varmasti apua.

Niin kokemuksen kuin ammattimilelessäni voi luvata sinulle etttä palkän mesennuksen takia lastasi ei viedä pois ja jo tuo kun haet apua kertoo että kannat vastuusi. Mene pian hakemaan apua sinun on helpompi olla ja nautit lapsistase/lapsestasi:)

Kokemuksen syvällä rintaäänellä... siitä selviää...
Halaus!
Kaikki kääntyy hyväksi:)

Älä pelkää. Ei varmasti viedä pois. Samaa minäkin pelkäsin aikoinaan, mutta turhaa oli... Tiedän siis kokemuksesta ahdistavan pelkosi. Rohkaisen sinua hakemaan apua kuten minä tein. Lapsen huostaanottoon täytyy olla todella vahvat perusteet esim. vanhempien päihteidenkäyttö, lapsen heitteillejättö yms. EI KOSKAAN ÄIDIN MASENNUS ja AVUN HAKEMINEN!
Voimia sinulle ja iso :hug:

ei viedä, itsellä samankaltainen tilanne.tee masennustestit, ne antavat osviittaa tilanteestasi:

http://www.tohtori.fi/masennusklinikka/masennus6.html

http://www.tohtori.fi/masennusklinikka/masennus61.html

Hei!

Huostaanottoon on todellakin aina vahvat perusteet eikä masennus yksinään ole todellakaan syy viedä lastasi, joten älä ole huolissasi!

Vantaalla on neuvolapsykologi, jonka juttusille voit päästä oman terveydenhoitajasi kautta. Tätä kautta saat varmaan eniten vahvistusta myös lapsesi kanssa olemiseen, ja myös huoltasi lapsen viemisestä on ehkä helpompi käsitellä siellä kun tuntevat myös lapsesi.

Terapiaan Vantaalla on valitettavasti vaikea päästä. Sinun tulee ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseesi ja sieltä omalääkäri tekee sinulle lähetteen psykiatrian poliklinikalle, jos katsoo sen aiheelliseksi. Lähetteitä on erittäin vaikea saada ja usein käteen lyödäänkin vain pilleriresepti. Omia oireita kannattaa ehkä hieman korostaa, jotta saisi varmasti apua.

Ei varmasti! Jos tunnet olevasi masentunut, puhu ihmeessä neuvolassa. "Pilleri-purkki käteen" on muuten muuttanut meidän perheen elämää ja antanut mulle elämäni takaisin, joten sitäpä ei kannata pelätä tms. Otat varmaan esim. tulehdukseen määrättyä antibiottia, etkö vaan?? Sairauteen se on masennuslääkekin tarkoitettu :hug:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 11:48 Masentunut kirjoitti:
Mua huolettaa, että olen ehkä masentunut. Olen pohtinut, että hakisin neuvolasta apua, mutta pieni pelko estää menemästä sinne juttusille. Eihän pientä lastani voida viedä minulta pois? En usko että olisin vaikeasti masentunut, unentulovaikeuksia vain tahtoo välillä olla, mutta arki hoituu kyllä ihan hyvin, mutta olen luonteeltani hyvin paljon "murehtiva" ja haluan "märehtiä" asioita. En tiedä, onko kyseessä edes keskivaikea masennus, mutta ajoittain tuntuu vain kovasti ahdistavan. Joten kun tilanne ei ole kuitenkaan mikään älyttömän paha ja toistaiseksi kaikki hoituu hyvin kotona, niin eihän lastani voida viedä pois? Kai siihen tarvittaisiin jotain muuta pahempaa esim. että lapsi olis jotenkin uhattuna? Eli hoidettaisiinko mun masennusta vaan esim. lääkkeillä ja terapialla ja voisin hoitaa lastani ihan normaalisti? Jotenkin tuntuu naurettavalta kysyä tällaista, mutta pelkään silti ihan hirveästi, että noin kävisikin... Onkohan muuten Vantaalla määrärahoja mihinkään terapiaan vai syytävätkö vain pilleripurkin käteen?

OOt vantaalta!!!!!!!
kirjoita noponenan@hotmail.com
saat ystävän
:hug:

Yhteistyössä