eikö 3 vuotiaalta saa kysyä mitä ruokaa se haluaa tänään??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
minusta voi kysyä ihan hyvin silloin tällöin. Joka päivä en kysyisi sillä muuten me syötäs pelkkää lihamakaronilaatikkoa. Usein saatan antaa 3veelle pari vaihtoehtoa, joista voi sitten valita mitä ruokaa laitetaan.

[QUOTE="noh";26673427]En kyllä kysyisi,vaan tekisin sitä ruokaa mitä kaapista löytyy.
Sitäpaitsi 3-vuotias (uhmaikä päällä?) tuntee turvaa siitä että päätökset tärkeistä asioista tekee äiti.
Lapselle ei pidä antaa liian isoa vastuuta,se ahdistaa lasta. Sitäpaitsi luuleeko ap OIKEESTI että 3-vuotias tietää mitä haluaa? Uhmaikäinen on usein niin sekaisin, että halut voi vaihtua minuutin välein.

Eli kaverisi on kyllä valitettavasti ihan oikeassa![/QUOTE]

Mun 3,5-vuotiaalla ei oikeastaan ole ollut koskaan mitään pahaa uhmaa. Ja ihan saa ehdottaa ruokia kotona samalla tavalla kuin muutkin perheenjäsenet ja kertoa mitä tekee mieli. Monesti itse annan kotona olevista aineksista joitakin vaihtoehtoja lapselle ja miehelle. Tänään viimeksi kysyin lapseltai, söisikö tämä mieluummin ratatouillea vai lasagnea ja lapsi valitsi ratatouillen. Sitä sitten teimme. Silloin jos on ainekset vain johonkin tiettyyn ruokaan, en tietenkään kysele mitään, vaan teen vain ruoan valmiiksi. Koskaan ei lapsi ole vaatinut tekemään mitään tiettyä ruokaa tai valitellut tekemistäni ruoista.

Kyllä meillä kasvoi ihan kaikkiruokainen ja normaali lapsi vaikka saikin päättää ja esittää toiveita et mitä syötäis, kyllähän lapsikin on edelleen ihminen ja kyllä mulla ainakin tekee joskus mieli just jotain tiettyä ruokaa ninku kaikilla muillakin ihmisillä ni miksei lapsetkin sais sanoa oman mielipiteensä ja tehdä valintoja c:

Sama tääl. Ollaan kasvissyöjii joten lihaa/kalaa ei syö, mut muuten lähes kaikkee tarjol olevaa. Muutama päivä sit koht 5v täyttävä, halus kasvisgratiinii ruuaks. Hyväl ruokahalul syötiin pojan toivomaa ruokaa.

[QUOTE="mä";26198577]Mun lapsi haluu tänään perunamuussia ja punajuurta, kaverini siihen tokas, ettei noin pieni päätä.
What? Mun mukula kyllä saa haluamansa!
Eikä hän kyllä aina päätä mitä syötäis.... saahan sitä joskus kysyy?[/QUOTE]

Totta kai saa kysyy. :)

Yhteistyössä