Eikö raskaana olevan muka tarvitse tehdä töissä mitään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt työtoveri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt työtoveri

Vieras
On alkanut tulla mitta täyteen erästä raskaana olevaa työtoveria ja esimiestä. Työskentelen siis ravintolassa ja työnkuvaan kuuluu paljon seisomista, kävelemistä, siistimistä jne. fyysisesti kuormittavaa. Raskaana oleva työkaveri on kuitenkin käytännössä lopettanut työskentelmisen, vaikka siis käykin töissä. Joustimme kohteliaisuudesta jo sen verran, että hänen ei tarvitse tehdä yövuoroa, mutta nyt hän ei tee muuta kuin istuu päivät.

Hän ei käy siistimässä pöytiä, kun ei jaksa kumarrella, ei käy vaihtamassa oluttynnyreitä, kun ne sijaitsevat alakerrassa ja ei jaksa kävellä rappusia ja tynnyrit painavat. Ei siivoa, jos lattialle on pudonnut jotain, kun ei jaksa vatsansa kanssa. HUomauttaa vaan naureskellen siitä muille ja pyytää siivoamaan.

Käytännössä se, mitä hän voi ja jaksaa, on istua tiskin takana ja ottaa tilauksia ja rahastaa. Hän myös pitää n. 10 min. pitempiä taukoja kuin me muut ja käy tauoilla n. tunnin välein, kun meillä muilla tauot ovat noin kahden tunnin välein.

Noh, minähän tietysti sanoin tästä esimehelle, mutta mikään ei muuttunut, koska tämä kyseinen työtoveri on esimiehen puolison tuttuja. Esimies vaan kohautteli olkapäitään ja antoi ymmärtää, että minulla on asenneongelma. Muuten tämä esimies ok. Pitääpä miettiä, mihin seuraavaksi ilmottaisin.

Kyllä se mun mielestä on niin, että jos ei jaksa olla töissä, niin sitten kannattaisi tulla uudestaan raskauden jälkeen. Todella raivostuttavaa.

Ymmärrän ärsyyntymisesi. Itse työskentelin kahvila-ravintolassa leipurina,ja työhön kuului hyvin paljon seisomista (käytännössä lähes kaikki tehdään seisten) sekä paljon painavien tavaroiden nostelua ja kantamista. Kun tulin raskaaksi,esimieheni "komensi" muut auttamaan mua "pyytämättä". Loppuraskautta kohden myös siirryin osin toisiin,fyysisesti kevyempiin tehtäviin. Vaikka olin toki iloinen tästä esimiehen ja työkavereiden joustavuudesta,niin kyllä mua välillä hävetti kun en voinu hoitaa omia hommiani kuten aiemmin..

Sun tarinas kuulostaa kyllä siltä,että tää raskaana oleva käyttää hyväkseen tätä henk koht suhdetta pomoon. On väärin käydä töissä ja nostaa siitä palkkaa jos ei tee töitä samalla panoksella kun muut. Miten pitkällä raskaus on? Kyllähän raskaana esim kumarteleminen on vaikeampaa mutta ei todellakaan mahdotonta. Ei luulis estävän esim jotain salin siistimistä.. Ja niiden oluttynnyreiden nosteluun ym vois ihan hyvin pyytää kaverin apuun,eihän ne "ei-raskaille"kaan mitään kevyitä ole. Varmaan ilmapiiri paranis jos tekisitte tollasia hommia yhdessä. Tai samoin joku lattian siivous - kyllä se vois vaikka lastan/harjan avulla kerätä esim sirpaleet (jos siis vaikka lasi putoaa ja hajoaa) ja jos ei teillä ole varrellista rikkalapiota niin joku toinen voi sitten kumartua jos se hänelle on mahdotonta..

En voi muuta kun toivottaa sulle voimia! Ota selvää millon hänen äitiysvapaansa alkaa ja laske vaikka päiviä siihen,niin hänkin taatusti tekee!

Tuli vielä mieleen että onko teillä joku luottamusmies siellä,auttaisko jos sille valittaisit??

Jos joku ei kykene hoitamaan kaikkia työtehtäviään,saaden kuitenkin täyden palkan,eikä korvaavaa hommaa tekemättömien töiden tilalle.silloinhan joku toinen tekee työn hänen puolestaan saamatta kuitenkaan extraa.ja se ei ole hyvä maun mukaista se oli raskaana tai ei.saikulle joutaisi.

Itsekin olen töissä ravintola-alalla, ja se ei kyllä välttämättä ole se helpoin duuni raskana olevalle. Esimiehen tehtävä olisi patistaa tämä raskaana oleva sairauslomalle, jos hän ei kerran itse sitä saikkua hae. Jos tämä työkaverisi olisi oikeasti kovinkin kipeä, niin kyllähän hän saikulle jäisikin, eli taitaa olla vaan lusmu. Jutelkaa uudelleen sen esimiehen kanssa, ja jos ei auta, niin sitten hänen esimiehensä kanssa. Ei se voi olla niin, että muut joutuvat tekemään sen raskaana olevankin työt.

Yhteistyössä