Eikös se mene TASAN niin, että se, joka sen ruuan tekee, saa päättää mitä ruokaa tekee???!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tympii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24180648:
Mä en koskaan tee ruokaa, joka ei oo mun lempparia. En ymmärrä, miksi tekisin. En halua syödä mitään pahaa, saatikka nähdä vaivaa saadakseni pahaa ruokaa. Siispä ruuan tekijä päättää.

Ja jos mieskin ajattelee noin, niin näkeekö teillä lapset nälkää?

No ei se minusta ihan noinkaan mene,mutta kukin tyylillään.
Mun mielestä on kiva tehdä ruokia joista mies ja lapset tykkää ja siksi lähes joka päivä kyselenkin ehdotuksia tai annan pari kolme vaihtoehtoa (sen mukaan mihin olisi kaapissa ainekset valmiina).
Melko epäreilua olisi että mä vetelisin maksaruokia ja kalaa kaikki päivät,kun itse ruoat valmistankin,vaikka kaikki muut inhois niitä...

No tuota... Riippuu tilanteesta. Jos ruoan voisi laittaa mies yhtä hyvin kun nainen ja mies tahtoisi sitä makaronilaatikkoa niin kyllä mun mielestä saisi myös sitten itse tehdä sen, ei koti ole mikään ravintola eikä nainen mikään palvelija.

Jos sen sijaan esim nainen on kotiäitinä ja mies paiskii pitkää päivää, niin kyllä naisen on otettava miehen tarpeet ja halut tosissaan. Muuten mies voisi pamauttaa, että perkl mun rahoja ne on kun mä oon se joka käy töissä, en mä mitään tuollaista roskaa osta tms. Ja sama jos roolit olisivat toistepäin, eli nainen töissä ja mies kotona; kyllä miehen olisi opeteltava laittaa niitä vaimollekin kelpaavia sapuskoja.

Ruokailu on iso asia ja tärkeä osa perheen arkea.

Kyllä meillä syödään ihan kaikkien perheenjäsenten lempiruokia.
Ruokalista tehdään miehen kanssa yhdessä ja siellä on välillä ruokia, joita jompikumpi ei syö, mutta sitten tehdään jotain muuta lisäksi, tai se nirsoilija saa syödä esim. edellisen päivän ruokaa jos sitä on jäljellä.

Aika itsekästä ja typerää touhua, jos jatkuvasti tehdään vain omia lemppareita, eikä tippaakaan kuunnella muiden perheenjäsenten mielipiteitä.

[QUOTE="mansikka";24180749]Oi mä rakastan kokkailua : ) Sain valita täysin mieleiseni " valtakunnan " kun remppaa tehtiin, ja keittiöni on kuin unelma. Mieheni ei osaa kokata ( sori ; ) ) mutta kysyn usein mitä haluaisia syödä, ja lapsiltani myös.. Toki päätän itsekkin, mutta nykyään on helppo löytää reseptejä ja rakastan kokeilla kaikkea uutta. Itse sitä jämähtäisi niihin samoihin. Sitäpaitsi kun olen kotiäiti ja mieheni tulee väsyneenä ja nälkäisenä kotiin niin miksi en olisi tehnyt ruokaa valmiiksi?
Paras hetki arki-iltoina onkin kun perhe kokoontuu yhdessä ruokailemaan[/QUOTE]

Ap. ei oo kotiäiti. Ehkä ap. on myös töistä tullessaan väsynyt ja nälkäinen ja toivoisi joskus, et joku olis tehnyt hänelle ruoan valmiiksi? Tai sitten edes muita kotitöitä, ettei sen jälkeen kun on itse väsyneenä ja nälkäisenä tehnyt muille ruokaa, joka ei edes maistu itselle, tarvitsisi alkaa niitä heti tehdä?

Jos mies tekee kotitöitä siinä missä vaimokin ja vaimon laittaessa ruokaa tekee jotain muuta kotityötä, niin siinä tapauksessa ymmärrän kyllä että ruoanlaitto menee molempien toiveiden mukaan kun ne velvollisuudetkin hoidetaan yhdessä. Mut jos mies ei tee mitään niin ei kai siinä motivaatiota kauaa ole toisella toimia minään hotelli-ravintolana, jolle vaan sanellaan millaisia palveluksia vailla ollaan.

Ja jos mieskin ajattelee noin, niin näkeekö teillä lapset nälkää?
Ei tietenkään. Meillä se, joka tekee, tekee aina ruokaa, josta pitää. Ei meillä pahoja ruokia tehdä ollenkaan. Enkä mä vaadi, että miehen ois tehtävä mun lempparia. Jos joku tekee ruokaa, silloin se itse päättää, mitä tehdään. Jos se ei muita miellytä, ei ole pakko syödä. Meillä kaikki saa tehdä ruokaa.

no eise nyt ihan TASAN mee niin, mutta kyllähän se alkaa tympiä jos mikään ei kelpaa, meillä ( nyt kun oon kotona) syödään päivisin kaikkea, mitä mies ei suostu laittamaan suuhunsa ja sit iltasin sellasta mistä seki tykkää. tai edes syö.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24180729:
Eikö tosiaan kukaan muu voi kokata perheessä, kuin se äiti? Ja moniko mies tekee naiselleen ruokaa, jota itse inhoaa, naisen mieliksi? Miksi kenenkään pitäisi tehdä ruokaa, jota ei itse halua syödä?

Sä et tiedä sanaa _ toisen ilahduttaminen_? Et esim. miehesi syntymäpäivillä tai isänpäivänä voi tehdä miehesi lempiruokaa vaikka et itse pidä? Lapsesi ei saa koskaan lempiruokaansa, koska SÄ et satu siitä pitämään? No huh huh taas kerran. moniko mies tekee? En tiedä sun miehestä mutta mun mies tekee ja vain siksi. että tietää mun siitä ilahtuvan

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24180802:
Ei tietenkään. Meillä se, joka tekee, tekee aina ruokaa, josta pitää. Ei meillä pahoja ruokia tehdä ollenkaan. Enkä mä vaadi, että miehen ois tehtävä mun lempparia. Jos joku tekee ruokaa, silloin se itse päättää, mitä tehdään. Jos se ei muita miellytä, ei ole pakko syödä. Meillä kaikki saa tehdä ruokaa.

Vaikutat aika vaativalta tapaukselta

[QUOTE="vieras";24180810]Sä et tiedä sanaa _ toisen ilahduttaminen_? Et esim. miehesi syntymäpäivillä tai isänpäivänä voi tehdä miehesi lempiruokaa vaikka et itse pidä? Lapsesi ei saa koskaan lempiruokaansa, koska SÄ et satu siitä pitämään? No huh huh taas kerran. moniko mies tekee? En tiedä sun miehestä mutta mun mies tekee ja vain siksi. että tietää mun siitä ilahtuvan[/QUOTE]
No tekeekö ap:n mies? Käypä lukeen, tekeekö? Miksi ap:n pitäs ilahduttaa, jos ei häntä kukaan ilahduta?

Ja meillä ei ole ongelmaa ruuan teossa tai sen syömisessä tai toisen ilahduttamisessa. Ei meillä vaan kukaan viitsi tehdä ruokaa, josta ei pidä. Mua ei ilahduttaisi se, että mies tekisi mulle inhoamaansa ruokaa ja olisi sitten itse syömättä sen takia.

"just" ai mikä on nyt joka päivä?! en ymmärtäny.

ja "himpsis" mä jo kertaallen kirjotin tonne aloituksen lisäksi, että "Tottakai on päiviä et kysyn mitä haluaisitte ja yhdessä päätetään mitä tehdään".

Itse olen lapsesta asti inhonnut kaaliruokia, mutta miehen mieliksi opettelin niitä tekemään. Yllätyin, kun huomasin, miten hyvää kaalilaatikkoa minä teen, siitä tykkää koko perhe. Meillä mies kokkaa yleensä arkisin, hän on ns. luova kokki eli koskaan ei tiedä, mitä lautaselta löytyy. Lähes aina ruoka on hyvää. Kiirepäivinä hän tosin saattaa pistää uuniin ranskalaisia ja valmislihapullia, mutta en valita vaikken niistä tykkääkään.

Muutamasta ruuasta mies ei välitä, syö kyllä, jos niitä teen. Yleensä kokkailen niitä silloin, kun mies ei ole kotona.

Lapsetkin tietää, että aina ei ole tarjolla mieliruokaa, joten sitä syödään, mitä tarjotaan.

Onhan se ruoan kunnioittamista ettei luokittele "pahaksi ruoaksi" jotain. Kyläpaikassa, töissä, koulussa ja hoidossa on ruokaa mikä ei mielytä, mutta kaikkea on opittava maistamaan. Tuleeko ruoka liian helposti pöytään jos aikuiset sanoo ruokaa pahaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24180831:
No tekeekö ap:n mies? Käypä lukeen, tekeekö? Miksi ap:n pitäs ilahduttaa, jos ei häntä kukaan ilahduta?

Ja meillä ei ole ongelmaa ruuan teossa tai sen syömisessä tai toisen ilahduttamisessa. Ei meillä vaan kukaan viitsi tehdä ruokaa, josta ei pidä. Mua ei ilahduttaisi se, että mies tekisi mulle inhoamaansa ruokaa ja olisi sitten itse syömättä sen takia.

No ihan sama täällä. Musta se olis yhtälailla vaivaannuttavaa kuin se, että mies vaikka sängyssä tekis jotain mikä selvästi ällöttää häntä vaan siksi, että minä nauttisin. Mua ilahduttaa ihan riittävästi se, että mies tekee jotain ruokaa mistä molemmat pidetään (vaikka vähän uudella reseptillä, jos tahtoo jotain spesiaalia). Kivempihan se on nauttia yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja särähtää korvaan;24180884:
Onhan se ruoan kunnioittamista ettei luokittele "pahaksi ruoaksi" jotain. Kyläpaikassa, töissä, koulussa ja hoidossa on ruokaa mikä ei mielytä, mutta kaikkea on opittava maistamaan. Tuleeko ruoka liian helposti pöytään jos aikuiset sanoo ruokaa pahaksi?
Ei, kun ruokahan pitää tehdä. Jos joku toinen tekee ruokaa, sitä on yritettävä syödä, tietenkin. Mutta jos itse tekee ruuan, en näe mieltä tehdä sellaista, josta tiedän jo etukäteen, etten sitä erityisemmin halua syödä. Silloin se on pahaa.

[QUOTE="hoitaja";24180941]olen pph ja joka päivä teen sitä ruokaa joka maistuu kyselemättä keltään mitään. Katson ainekset kaapista ja siitä se ajatus lähtee.
Tänään kalakeittoa,nam.[/QUOTE]

Johan toiki olis jos sä et päivittäin tekisi ruokaa mikä kuuluu sun työhön

Kyllä minä teen välillä (suht säännöllisestikin) ruokaa mistä en ite tykkää tai mitä en syö ite ollenkaan. Syön sit vaikka pelkkää leipää jos en muuta keksi. Mut jos ruoka on muuten sellasta et kaikki muut sitä syö niin todellakin teen. Suht kortilla ne ruoat mitkä uppoaa kaikille kuudelle lapselle kun osa todella valikoivia ruoan suhteen.

haluan omasta puolestani korostaa, että mun mielestä ei ole olemassa PAHAA RUOKAA, on vaan ruokia jotka ei mulle maistu.
ruokaa pitää arvostaa ja siitä pitäis olla kiitollinen, niin mä olen omalle lapselleni yrittänyt opettaa ja hänestäkin kasvanut kaikkiruokainen, kaaliruuat ei uppoo, mut melkein kaikki muu.
mies söis tosiaan pelkkiä perusruokia eli perunaa ja kastiketta joka päivä ja musta mun ja lapsen ei tarvitse niitä epruskotiruokia joka päivä syödä? aika suppee olis ruokalista.
makaronilaatikko on ihan hyvää esim.lihaliemeen, sulatejuustoon, tomaattimurskaan yms ja tykkääv tehdä ruuista variaatioita. tai siis tykkäsin joskus kun vielä tykkäsin ruuanlaitosta. nykyään se tulee korvista ulos kun se on jokaikinen päivä edessä töiden jälkeen ja viikonloppuna.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24180729:
Miksi kenenkään pitäisi tehdä ruokaa, jota ei itse halua syödä?
Onko aikuiselle (ei ruokavaliorajoitteita tai allergioita) sellaista kotiruokaa, jota aikuinen ei voi syödä vaikkei siitä niin välitäkään?

[QUOTE="vieras";24181129]Onko aikuiselle (ei ruokavaliorajoitteita tai allergioita) sellaista kotiruokaa, jota aikuinen ei voi syödä vaikkei siitä niin välitäkään?[/QUOTE]

No on mulle ainakin monta ruokaa, mitä en oikeasti pysty oksentamatta syömään, vaikken niistä mitään allergista reaktiota saakaan.

Sit on myös paljon ruokia, jotka maun puolesta kelpaisivat ja joille en ole varsinaisesti allerginenkaan, mut joita syötyäni saan ihan järkyttävän närästyksen, joten mielummin jätän ne syömättä (esim. kaikki mitä mies on maustanut omaan makuunsa sopivaksi, hän nimittäin tykkää että chiliä on ruoassa niin että hiki alkaa helmeillä otsalla).

Yhteistyössä