Ekaluokkalainen ei halua olla uskonnontunneilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meilläkin poika oikein omasta halustaan meni rippikouluun ja suoriutui siitä mainiosti ja piti siitä. Hän kuuluu seurakuntaan edelleen, kuten pikkuveljensäkin, me vanhemmat emme ole kuuluneet useaan vuoteen.

Mä nostan hattua tuosta asenteesta ettei vanhemmat itse kuulu kirkkoon ja nuoret (huom. nimenomaan omaan nuoret/teinit:) saa valita oman tapansa elää tätä maailmaa ja vanhemmat tukee. T. se toinen rippikoulun käyneen äiti

Kiitos, lämmitti mieltäni sanasi :) Erosin seurakunnasta vasta silloin, kun lapsia ei enää automaattisesti erotettu vanhempiensa mukana. Nuorempikin pojistani aikoo käydä rippikoulun. Miehen tytär, joka erotettiin aikanaan äitinsä mukana seurakunnasta, kävi rippikoulun ja tietääkseni kuuluu edelleen seurakuntaan, en tiedä missä järjestyksessä se tapahtuu, kun liittyy uudelleen voidakseen käydä rippikoulun. Liitytäänkö ensin vai ripari ensin ja sitten liitytään.

Oikeesti tuo on musta sitä aitoa aikuiseksi kasvamisen tukemista :) kun nuori etsii ja hakee paikkaansa. Must oli liikuttavaa, kun veljeni vaimo on ateisti ja hän pitää uskontoa hölynpölynä ( ja jokainenhan meistä saa uskoa mihin haluaa) niin hän tuli pojan rippikirkkoon konfirmaatioon. Tuntui tosi hyvälle meistä vanhemmista ja pojastani ja hän ei tehnyt asiasta mitään numeroa :)

Alkuperäinen kirjoittaja luokanopettaja:
Täällä on hirveästi väärä tietoa liikkeellä.

1. Kirkkoon kuuluva ei voi valita et-opetusta
2. Kirkkoon kuulumaton voi valita uskonnon opetuksen tai et:n
3. Evankelisluterilainen uskonnon opetus EI saa olla tunnustuksellista enää eikä uskonnonharjoittamista saa koulutunneilla tehdä (erikseen pienet hartaudet juhlapyhinä tms. jotka siis eivät ole uskonnontunteja, mutta uskonnonharjoittamisen koulussa voi vanhemmat lapsensa kohdalta kieltää, vaikka kirkkoon kuuluisikin.)

MITÄ SÄ JANKKAAT AIHEESTA KUN MINÄ IHAN ITSE OLIN ET:SSÄ 4.LUOKASTA LÄHTIEN VAIKKA KUULUIN KIRKKOON!!

Että kyllä niin voi tehdä!!

Alkuperäinen kirjoittaja hhk:

3. Evankelisluterilainen uskonnon opetus EI saa olla tunnustuksellista enää eikä uskonnonharjoittamista saa koulutunneilla tehdä (erikseen pienet hartaudet juhlapyhinä tms. jotka siis eivät ole uskonnontunteja, mutta uskonnonharjoittamisen koulussa voi vanhemmat lapsensa kohdalta kieltää, vaikka kirkkoon kuuluisikin.)

MITÄ SÄ JANKKAAT AIHEESTA KUN MINÄ IHAN ITSE OLIN ET:SSÄ 4.LUOKASTA LÄHTIEN VAIKKA KUULUIN KIRKKOON!!

No ei kyllä voi tehdä. Tämä on ihan selkeä asia ja laissa määritelty. Vastoin lakia on siis toimittu sinun tapauksessasi, jos todella olet ollut et:ssä ja kuulunut kirkkoon.

Viestisi kertoo sinusta jo kaiken oleellisen...

Mitä sen pitäisi kertoa minusta? Musta ei varsinaisesti ollut kyse. Aiemmin jo sanoin, et väitätte väärin. Ärsyttää jos ihmiset ei ymmärrä lukemaansa!

Alkuperäinen kirjoittaja teologi:
No ei kyllä voi tehdä. Tämä on ihan selkeä asia ja laissa määritelty. Vastoin lakia on siis toimittu sinun tapauksessasi, jos todella olet ollut et:ssä ja kuulunut kirkkoon.

Kyllä voi tehdä kun näin mun kohdalla tehtiin! Eli turha väittää ap:lle että ei voi tehdä kun voi, ihan sama mitä laissa sanotaan! Varmaan sitten riippuu koulusta/et-ryhmän koosta ym. ym. Mä kävin koulua Espoossa. Erosin kirkosta 17-vuotiaana ja olin neljännestä asti et:ssä peruskoulun loppuun asti.

Mitä sen pitäisi kertoa minusta? Musta ei varsinaisesti ollut kyse. Aiemmin jo sanoin, et väitätte väärin. Ärsyttää jos ihmiset ei ymmärrä lukemaansa!

Jos joku kysyy täällä, voiko lennolle viedä pommin, niin tuletko inttämään kieltäville vastauksille vain sillä perusteella, että 11.9. vietiin myös?

Yhä edelleen, kirkkoon kuuluvan ei ole mahdollista valita et:tä. Sitä minä en tiedä, miten sinä siihen olet pystynyt, mutta laki ei sitä mahdollista.

Jos joku kysyy täällä, voiko lennolle viedä pommin, niin tuletko inttämään kieltäville vastauksille vain sillä perusteella, että 11.9. vietiin myös?

Yhä edelleen, kirkkoon kuuluvan ei ole mahdollista valita et:tä. Sitä minä en tiedä, miten sinä siihen olet pystynyt, mutta laki ei sitä mahdollista.

Huoh.

Alkuperäinen kirjoittaja teologi:

Kyllä voi tehdä kun näin mun kohdalla tehtiin! Eli turha väittää ap:lle että ei voi tehdä kun voi, ihan sama mitä laissa sanotaan! Varmaan sitten riippuu koulusta/et-ryhmän koosta ym. ym. Mä kävin koulua Espoossa. Erosin kirkosta 17-vuotiaana ja olin neljännestä asti et:ssä peruskoulun loppuun asti.

Usko jo hyvä ihminen, että opettaja/rehtori voi tehdä tällaista päätöstä. Sinun kohdallasi siirto on ollut laiton. Nykyään vaaditaan maistraatista todistus kuulumisesta siviilirekisteriin, ennen kuin rehtori voi tehdä päätöksen et:oon siirrosta.

Mitkäön koulut ja ryhmän koot ei vaikuta, sillä tämä on laki.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja Santtu:
Eli se ei sitten taida olla edes mahdollista. No, tulipahan mietittyä, vaikka nyt ei sitten vaihtoehtoja jää. :/

No eikös se sillä onnistu että eroaa kirkosta niin eihän sitä silloin ole osallistuttava uskonnon opetukseen.

Mun pitäisi erota kirkosta lapsen vuoksi? Ite haluan olla kirkon jäsen kuitenkin.

Niin, sinä olet lapsen vanhempi ja teet kuten parhaaksi näet.

Aika ristiriitaista. :/

Eikö lapsi voi erota kirkosta ilman sua? Tossahan aiemmin puhuttiin siitä että alle 18 vuotias tarvitsee vain huoltajan suostumuksen?

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Vaikka lapsi jankkaa viikosta ja kuukaudesta toiseen, joka torstai kun on uskontoa, ettei halua olla siellä? Minkä ikäinen olisi sitten "kypsä" päättämään?

Siinäpä jankkaisi sitten.

Mä pidän ikärajana yläasteelle siirtymistä.

Miksi?

Se vaan tuntuu sopivalta iältä. Ymmärrys riittää, jne.

En tiiä miks, mutta jotenkin tuo lapsi vakuuttaa mut. Hän on herkkä ja ikäisekseen viksu tapaus. Tuntuu vaan kovin pahalta, kun hän ahdistuu niillä tunneilla. Itki äsken ennen nukkumaanmenoa, kun huomenna on taas uskontoa.

Mikä häntä niissä tunneissa ahdistaa?

Varmaan ne kaikki valheet.

Sanoo vaan, että se kun hän ei usko niitä juttuja. Että ne sadut ja tarinat on typeriä kuunnella, kun niihin ei usko.

Sanoin kyllä sitten, että voithan ottaa ne satuina muiden joukossa, mutta ei kuulemma oo sama asia ollenkaan.

No minusta tuo on huono syy ja outoa, että lapsi tuosta ahdistuu.

Miksi se on outoa?

No fiksu lapsi osaa tarvittaessa ottaa ne asiat asioina eikä hänen tarvitse niihin uskoa.

Entä jos häntä vähätellään tunnilla ja hänen mielipiteitään ei oteta todesta. Mitä opettaja sanoo lapselle joka kirkkaalla äänellä kommentoi ylösnousemista että sellaista tapahtuu vain saduissa? En oikein usko opettajan vastaavan että tamä on satu johon monet uskovat joulupukin tapaan.

Mun tytär inhos ekalla ja tokalla et:a, mutta ei nyt annettu mitään vaihtoehtoa kuin vaan käydä siellä. Ihmisen pitää usein tehdä semmoista mistä ei tykkää, ja ekaluokkalainenhan ei päätä että mitä tekee/mitä ei. Se olisi jo tuhon tie, jos tuommoisia asioita annettaisiin penskan päättää.
Ja uskontoa ei ole kuin 1-2 tuntia(riippuu luokka-asteesta) viikossa, joten se pitäisi kyllä kestää vaikka päällä seisten.

Sanoo vaan, että se kun hän ei usko niitä juttuja. Että ne sadut ja tarinat on typeriä kuunnella, kun niihin ei usko.

Sanoin kyllä sitten, että voithan ottaa ne satuina muiden joukossa, mutta ei kuulemma oo sama asia ollenkaan.

No minusta tuo on huono syy ja outoa, että lapsi tuosta ahdistuu.

Huono syy että ihminen ahdistuu siitä että hänen maailmankatsomusta yritetään muuttaa väkisin ?

Ja niitä ei voi ottaa satuna muiden joukossa, tietenkään.

Niin mä ajattelen asian, että jokaisen lapsen olisi hyvä tietää uskonnon perusteet. Oma poika kapinoi kanssa joskus ala-asteeööa ja ei tykännyt uskonnosta MUTTA minun tehtävä oli vanhempana asettaa ne rajat, että se on samanlainen aine kuin muutkin ja siellä tunneilla käytiin. Menestys tosin vaih´teli :) Nyt poika on jo rippikoulun käynyt ja perusteet on hanskassa :) Hän saa oman valintansa tehdä jota minä tuen 100%. Nyt hän ymmärtää jo asiat ja pystyy harjoittelemaan omien päätöksien tekemistä ja aikuiset kannustaa ja rohkaisee siihen.

Kas kun et pakottanut omaa lastasi alkemian ja astrologian tunnille jotta hän voi perusteet osatessaan tehdä _oman_ valintansa asiasta.

Hienoa että aikuiset rohkaisevat lasta kriittiseen ajatteluun.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Niin mä ajattelen asian, että jokaisen lapsen olisi hyvä tietää uskonnon perusteet. Oma poika kapinoi kanssa joskus ala-asteeööa ja ei tykännyt uskonnosta MUTTA minun tehtävä oli vanhempana asettaa ne rajat, että se on samanlainen aine kuin muutkin ja siellä tunneilla käytiin. Menestys tosin vaih´teli :) Nyt poika on jo rippikoulun käynyt ja perusteet on hanskassa :) Hän saa oman valintansa tehdä jota minä tuen 100%. Nyt hän ymmärtää jo asiat ja pystyy harjoittelemaan omien päätöksien tekemistä ja aikuiset kannustaa ja rohkaisee siihen.

Kas kun et pakottanut omaa lastasi alkemian ja astrologian tunnille jotta hän voi perusteet osatessaan tehdä _oman_ valintansa asiasta.

Hienoa että aikuiset rohkaisevat lasta kriittiseen ajatteluun.

Niin, kun meillä aikuinen on se joka asettaa rajat ja on aikuinen :) Ja kyllä aikuinenkin valintoja tehdessään missä asiassa tahansa ottaa selvää asioista ja tekee oman päätöksensä tiedon mukaan. Jos lapsi ei tiedä asioista vaan vain toteaa, ettei tämä ole kivaa niin osaako hän sillä perusteella tehdä päätöksen asiasta, kun ei tiedä siitä enempää?? Tuolla perusteellahan aikuisenkaan ei tarvitsisi esim. käydä töissä, koska se ei ole kaikista kivaa mutta aikuinen tietää työstä saatavan rahaa ja sillä maksettavan laskut, vuokrat, ruuat, lasten harrastukset jne.. Tuohan olisi kauhean hauskaa jos ei elämässä tarvitsisi tehdä mitään mikä ei ole kivaa? mutta jossain vaiheessa se voi kolahtaa sitten silmille, että pitääkin tehdä asioita esim. koulussa töissä jotka ei tunnu kivalta :)

Niin, kun meillä aikuinen on se joka asettaa rajat ja on aikuinen :) Ja kyllä aikuinenkin valintoja tehdessään missä asiassa tahansa ottaa selvää asioista ja tekee oman päätöksensä tiedon mukaan. Jos lapsi ei tiedä asioista vaan vain toteaa, ettei tämä ole kivaa niin osaako hän sillä perusteella tehdä päätöksen asiasta, kun ei tiedä siitä enempää?? Tuolla perusteellahan aikuisenkaan ei tarvitsisi esim. käydä töissä, koska se ei ole kaikista kivaa mutta aikuinen tietää työstä saatavan rahaa ja sillä maksettavan laskut, vuokrat, ruuat, lasten harrastukset jne.. Tuohan olisi kauhean hauskaa jos ei elämässä tarvitsisi tehdä mitään mikä ei ole kivaa? mutta jossain vaiheessa se voi kolahtaa sitten silmille, että pitääkin tehdä asioita esim. koulussa töissä jotka ei tunnu kivalta :)

Mun mielestä uskonnontunti ei oo verrattavissa millään lailla työhön. Eikä kukaan pakota olemaan "huonossa" työpaikassa jos on vaihtoehto parempaan. Kyllä lasta mun mielestä kuuluu kuunnella tässä tapauksessa, toki kaikki tällaiset tapauskohtaisesti, mutta jos ap:n lapsi ihan oikeasti on kovin ahdistunut pelkästään uskonnosta, niin suosittelen kyllä soittamaan koululle ja kysymään tätä vaihto mahdollisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja mammaliii:

Mun mielestä uskonnontunti ei oo verrattavissa millään lailla työhön. Eikä kukaan pakota olemaan "huonossa" työpaikassa jos on vaihtoehto parempaan. Kyllä lasta mun mielestä kuuluu kuunnella tässä tapauksessa, toki kaikki tällaiset tapauskohtaisesti, mutta jos ap:n lapsi ihan oikeasti on kovin ahdistunut pelkästään uskonnosta, niin suosittelen kyllä soittamaan koululle ja kysymään tätä vaihto mahdollisuutta.

Niin kouluhan on lapsen työtä ja uskonto nyt kuuluu perusopetuksen oppimissuunnitelmaan??

meillä ei ekaluokkalainen päättäisi tollaisista asioista. vaan hän menis uskontotunnelle tykkäis hän tai ei. matikan tunnillekin on mentävä tykkäsi tai ei. vasta tuossa rippikoulu iässä voi mielestäni alkaa keskustelemaan näistä asioista. ja tuolloin on lapsella jo oikeus itse päättää uskooko vai ei. eka luokkalainen ei todellakaan ole kypsä päättämään näistä asioista. olkoon kuinka herkkä ja fiksu tahansa.

Niin kouluhan on lapsen työtä ja uskonto nyt kuuluu perusopetuksen oppimissuunnitelmaan??

No jos sulla olis valita kahdesta työpaikasta, toisessa on työpaikkakiusaamista ja muutenkin ahdistava olla ja toinen olis ihan mukava työ niin kumman valitsisit? Jos olisit tuollaisessa ahdistavassa työssä niin etsisitkö itsellesi uutta työpaikkaa ja vaihtaisit jos on mahdollisuus? Ilmeisesti et.

Meillä sanoi poika kutakuinkin samoin, ei muistaakseni vielä ekaluokalla, mutta ehkä kolmannesta asti. Sanoin, että ota historian kannalta, älä mieti uskomista ollenkaan.

Sepä se, kun tuo tietää jo historiastakin niin paljon, ettei "sotke" Jumalaa ja Jeesusta niihin.

Hieman mietin jo samaa kuin muutkin, että mikä niissä tunneissa ahdistaa - onko kiihtouskovainen tai suppeakatseinen opettaja, joka ei osaa selittää Raamatun vertauskuvallisuutta ym.? Tuo kommenttisi kyllä tukee myös sitä, että varmaan kotoaan saa ristiriitaista viestiä - haluatte kuulua kirkkoon, mutta olette itsekin sitä mieltä et on täyttä satua? Tuota, sattumoisin jos olisi hyvin selvillä historiasta, tietäisi kyllä että Jeesus on historiallinen henkilö, sehän on todistettu. Se, että onko Jumalan poika tai kuka/mikä on Jumala on toinen juttu.

Minulla kaksi lasta - 5. ja 3. luokilla. Tiedän että molempien luokkakavereissa on kirkkoon kuulumattomia lapsia, jotka silti osallistuvat uskontotunteihin, käyvät luokan mukana jopa kirkossa (ei kaikki, mutta osa), eikä tunnu ahdistavan eli ymmärtääkseni ovat siellä omasta halustaan. Eli uskoisin sillä olevan vaikutusta, kuka ja miten uskontotunteja pitää...

No jos sulla olis valita kahdesta työpaikasta, toisessa on työpaikkakiusaamista ja muutenkin ahdistava olla ja toinen olis ihan mukava työ niin kumman valitsisit? Jos olisit tuollaisessa ahdistavassa työssä niin etsisitkö itsellesi uutta työpaikkaa ja vaihtaisit jos on mahdollisuus? Ilmeisesti et.
Hmm, ai vertaatko uskonnon opetusta työpaikkakiusaamiseen ?

Kukaan ei puhunut huonosta työpaikasta ? vaan siitä että elämässä joutuu välillä opiskelemaan ja tekemään asioita mitkä ei tunnu kivalta, jopa töissäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hdtry5:
Varmaan menee nuppi sekaisin siinä vaiheessa kun aletaan käsittelemään muita uskontoja...

Meillä ainakin pojalla loppui se vastenmielisyys uskontotunteja kohtaan, kun alettiin käsitellä muita uskontoja, se oli hänestä hyvin mielenkiintoista.

No 'omaa' uskontoa opetetaan niin, että tää on totuus, usko tai joudut helvettiin. Muista uskonnoista taas kerrotaan 'jotkut ihmiset uskovat tällaiseenkin' ... On siinä eroa tosiaan

Niin tätä ajoin takaa omalla kysymykselläni - toivottavasti kenenkään lapselle ei opeteta tähän tyyliin:o? Meidän lasten uskonnonkirjat kyllä kertovat miten asiat on Raamatun mukaan ja miten ev.lut-kirkko opettaa, vaikka se tuleekin esille, että tämä on "meidän kirkkomme", ei hyvä opettaja lähde "saarnaamaan" tai väittelemään siitä onko ne totta vai ei.

Hmm, ai vertaatko uskonnon opetusta työpaikkakiusaamiseen ?

Kukaan ei puhunut huonosta työpaikasta ? vaan siitä että elämässä joutuu välillä opiskelemaan ja tekemään asioita mitkä ei tunnu kivalta, jopa töissäkin.

Mutta jos sulla on oikeesti töissä jotain tosi ahdistavaa, vähintään kerran viikossa niin kyllä mä ainakin palaisin loppuun, en mä halua tehdä työtä jossa ahdistun niin pahasti että edellisenä iltana jo mietin sitä etten halua mennä huomenna töihin kun on sitä ja sitä. Joten kyllä mä vaihtaisin tuossa tapauksessa työpaikkaa ja sallisin myös lapseni vaihtaa uskonnon pois.

Yhteistyössä