Ekaluokkalaisen kaverit tehneet jotain kamalaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ylireagontia jos lapsia syrjitään:
Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Mä en usko että mun likka edes haluais kaverata tuollaisten kanssa enään. Vuosi sitten se näki sisällä muurahaisen ja meni ihan hämilleen että mikä se on. Appiukko litisti muurahaisen ja siitäkös tytöltä huuto alkoi. Muurahainen haudattiin tulitikkuaskissa omenapuun alle. :D

Onko nämä siilien kiduttajat selittäneet mitenkään että miksi tekivät niin?

Anteeksi nyt vaan, mutta teidän täytyisi opettaa lastanne suhtautumaan vähän normaalimmin muurahaisen tai hyönteisen kuolemaan. Kuinka ihmeessä hän selviää tervejärkisenä jos järkyttyy tuollaisesta?

:laugh: No on se nykyisin ihan eri asia. Se vaan vuosi sitten näki muurahaisen ekan kerran sisällä ja meni hämilleen. Vielä enemmän sitä hämmensi kun appiukko litisti sen. Tyttö oli kuitenkin silloin vain 2-vuotias, on se tässä ymmärtänyt jo kuoleman käsitteen paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minä tukeudun faktoihin ja tutkimuksiin, en tuomitse ketään. En missään nimessä ottaisi moista tilannetta kevyesti vaan todella vaatisin pitkällisen selonteon asiasta ja sitten mahdollisia tukitoimenpiteitä kotiin ja kouluun.

Jos joku aikainen merkki kielii vakavasta asiasta niin siihen on pakko puuttua!
Laitahan linkkia faktoihin ja tutkimuksiin. Minä olen tavannut ammatissani niin vittumaisia penikoita, ettei mitään rajaa. Ja kyllä. Saan sanoa näin täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja ylireagontia jos lapsia syrjitään:
Anteeksi nyt vaan, mutta teidän täytyisi opettaa lastanne suhtautumaan vähän normaalimmin muurahaisen tai hyönteisen kuolemaan. Kuinka ihmeessä hän selviää tervejärkisenä jos järkyttyy tuollaisesta?

ihan samaa mieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
te jotka tuomitsette nyt nämä lapset, niin muistakaa kun te tai teidän lapsenne tekevät jonkin virheen ja teidät tuomitaan ja aletaan hyljeksiä yhteisöstä. Jos lapsenne tuomitaan iäksi ja anteeksiantoa ei tehdä mahdolliseksi niin mitä se saa aikaan? voitteko olla tosiaankin varmoja siitä, että elätte aina kaikkien sääntöjen ja tapojen mukaan, eikä ikinä tule mitään mielenhäiriötä.

kukaan ei ole täydellinen, nämä lapset ovat tehneet tälläisen virheen ja toivottavasti oppivat siitä. kukaan meistä ei voi tietää sitä, ovatko pojat oppineet virheestään vai eivät, mutta eikö kuitenkin ole oikein, että annamme heille mahdollisuuden jatkaa elämäänsä normaalisti emmekä syrji heitä.

toki siilin kiduttaminen on kamala teko, eihän siitä pääse mihinkään ja kun teko on vielä toteutettu useasti, mutta en kuitenkaan voisi laittaa näitä poikia kärsimään asioista ikuisiksi ajoiksi. eikä mielestäni ole kavereiden äitien tehtävä alkaa puhuttelemaan tästä asiasta jos sitä vanhemmat eivät ole erikseen pyytäneet.

Delete!

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Mä en usko että mun likka edes haluais kaverata tuollaisten kanssa enään. Vuosi sitten se näki sisällä muurahaisen ja meni ihan hämilleen että mikä se on. Appiukko litisti muurahaisen ja siitäkös tytöltä huuto alkoi. Muurahainen haudattiin tulitikkuaskissa omenapuun alle. :D

EnääN, enääN ja enääN! Vitsi sun pentus voi olla ihan samanlainen eläinten kiusaaja kuin muutkin mulkerot!

olet itse tainnut olla eläinrääkkääjä penskana (tosin kielenkäyttösi perusteella veikkaan että et aikuisten kirjoissa ole vieläkään), sillä "se koirahan älähtää johon kalikka kalahtaa"
Tähän ei tarvitse edes vastata. Vastaan kuitenkin, että kunnioitan pienintäkin eläintä.

no mikä ongelma sulla sitten on, kun äriset ja tunnut olevan niin varma että kaikkien lapset ovat syyllistyneet tai tulevat syyllistymään eläinrääkkäykseen?
Vai virheellisesti kirjoitetut sanatko sua ärsyttää?

Yhteisön avoin halveksunta on vähintä millä rangaista tuollaiseen syyllistyneitä lapsia. Tuskin antaisin ainakaan vähään aikaan omieni leikkiä tuollaisten lasten kanssa... Ja jos omani tuollaiseen syyllistyisivät, rangaistus olisi todella tuntuva.

Mun pitää vaan sanoa, että eipä tässä ketjussa kauhean täyspäisiä aikuisiakaan (?) kaikki ole. Miettikää vähän, mitä nimityksiä käytätte lapsista. Ja oikeasti ärsyttää "ei mun lapset ikimaailmassa" -tyypit. Te olette just niitä, jotka sitten suututte ja hypitte silmille, jos joku tulee kertomaan lapsenne tehneen jotain, ja sälytätte kaiken syyn ja vastuun muille. Teidän lapsenne on aina muka se viaton uhri jne jne. Sokeus omien läheisten puutteille (täydellisiin ihmisiin en ole törmännyt kuin tällä palstalla) on huono homma. Enkä mä nyt puhu pelkistä eläinjutuista, vaan ihan yleisesti.

Just! AsValtille...hip hei ja paskat. Sinäkin olet niin sinisilmäinen. Keräähän sinä matoja.

Jep, ja sen jälkeen saatan vaikka juoda samppanjaa (en shampanjaa) ja pelata erän sakkia (en shakkia). :D Kiitos kiitos, kerään jatkossakin hyvillä mielin, mulle se käy venyttelystä, lapset oppii empatiaa ja matosetkin pääsee maata möyhentämään ja pitää porkkanapenkin kuohkeana :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu harmaana:
Yhteisön avoin halveksunta on vähintä millä rangaista tuollaiseen syyllistyneitä lapsia. Tuskin antaisin ainakaan vähään aikaan omieni leikkiä tuollaisten lasten kanssa... Ja jos omani tuollaiseen syyllistyisivät, rangaistus olisi todella tuntuva.

Munkin mielestä ympäristön pitää selvästi ilmaista, ettei sellainen ole hyväksyttyä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiira-:
Matojen katkominen oli jännää; nähdä että ne jatko elämäänsä senkin jälkeen kun sen katkas.
Särjille tehtiin niin, että ei irrotettu koukusta vaan pyöritettiin ilmassa ja katottiin kauanko menee, että irtoaa itekseen. Miksikö? Oli hauskaa. Joskus tehtiin niin, että laitettiin särki keppiin, keppi maahan kiinni --> lokeille ruokaa.

:o miten tuollainen voi olla hauskaa ?!
no, parempi jättää tää tähän, en mä kuitenkaan tule missään mielessä hyväksymään ja ymmärtämään tommosta

Ohanhanse hauskaa, jos on häiriintynyt
Akka häkeltyi niin paljon, että meni sanatkin sekaisin.

Minä en halua tuomita ja jos huomaan että nämä lapset todella katuvat, niin en halua kääntää veistä haavassa. Kaikenlaista sitä varmasti lapsena tekee mitä vanhempana ei hyväksy. Enkä edes haluaisi että näiden lapsien vanhemmat kertoisivat kuinka suuret rangaistukset lapsille on laitettu. Parempi kun sanoisivat että ovat ymmärtäneet itse tehneensä jotain väärin ja alkavat tästä eteenpäin kasvattaa ja rakastaa lapsiaan enemmän. Ainakin minulle olisi melkoinen herätys jos oma lapsi jotain tuollaista tekisi ja katsoisin peiliin :/

Mä antaisin leikkiä meillä sisällä tai ulkona pihalla, mutta vain valvovan silmän alla. Näin mentäisiin pitkän pitkän aikaa kunnes voisin olla varma että leikit on ok. Omieni kanssa kävisin myös läpi tuota eläinten kohtelua, vaikka sen ihan kivasti osaavatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Mun pitää vaan sanoa, että eipä tässä ketjussa kauhean täyspäisiä aikuisiakaan (?) kaikki ole. Miettikää vähän, mitä nimityksiä käytätte lapsista. Ja oikeasti ärsyttää "ei mun lapset ikimaailmassa" -tyypit. Te olette just niitä, jotka sitten suututte ja hypitte silmille, jos joku tulee kertomaan lapsenne tehneen jotain, ja sälytätte kaiken syyn ja vastuun muille. Teidän lapsenne on aina muka se viaton uhri jne jne. Sokeus omien läheisten puutteille (täydellisiin ihmisiin en ole törmännyt kuin tällä palstalla) on huono homma. Enkä mä nyt puhu pelkistä eläinjutuista, vaan ihan yleisesti.

Niin ja lisään vielä ennen kuin joku neropatti ehtii sellaista väittämään, että ei, en hyväksy eläinten kiduttamista ja rääkkäämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Täällä:
Mä antaisin leikkiä meillä sisällä tai ulkona pihalla, mutta vain valvovan silmän alla. Näin mentäisiin pitkän pitkän aikaa kunnes voisin olla varma että leikit on ok. Omieni kanssa kävisin myös läpi tuota eläinten kohtelua, vaikka sen ihan kivasti osaavatkin.

Noin minäkin tekisin. Jos ne lapset nimittäin olisivat sellaisia, keiden kanssa omani haluaisivat leikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja x:
siis oletteko tosissanne, että lapset eivät saa hiekkalaatikolla katkoa matoa lapiolla? irrottaa hämähäkiltä jalkoja yksi kerrallaan?

Tosiaankin olen. Mitä järkeä tollaisessa on? Vahingoittaa ja tappaa ihan vaan siksi luontokappaleita, kun huvittaa tehdä niin? Minä olen opettanut omille lapsilleni, ettei edes puitten oksia katkota huvin vuoksi eikä tuhota kasveja, niilläkin on oikeus elää.

Puiden oksien katkominen ei kuulu jokamiehen oikeuksiin eli siinäkin mielessä hyvä opettaa lapselle. Kyllä jotkut lapset oikeesti tutkii hyönteisiä siinä mielessä, että haluavat nähdä mistä se on "tehty" ja toiset siks,että on kiva satuttaa. Ei lapsi voi ymmärtää, että perhosta ei saa silittää, jos sille ei kerro. Mut kyllä huvin vuoksi hyönteisten paloittelusurmat on vähän järjetöntä.

EnääN, enääN ja enääN! Vitsi sun pentus voi olla ihan samanlainen eläinten kiusaaja kuin muutkin mulkerot!

olet itse tainnut olla eläinrääkkääjä penskana (tosin kielenkäyttösi perusteella veikkaan että et aikuisten kirjoissa ole vieläkään), sillä "se koirahan älähtää johon kalikka kalahtaa"
Tähän ei tarvitse edes vastata. Vastaan kuitenkin, että kunnioitan pienintäkin eläintä.

no mikä ongelma sulla sitten on, kun äriset ja tunnut olevan niin varma että kaikkien lapset ovat syyllistyneet tai tulevat syyllistymään eläinrääkkäykseen?
Vai virheellisesti kirjoitetut sanatko sua ärsyttää?
Jos jollain on asiaa ja hän sen tuo julki, niin siinä ei kirjoitusvirheet paljoa paina.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu harmaana:
Ja mikähän se olis.. suosikkinalle pois pariksi tunniksi?

PEESI!

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Just! AsValtille...hip hei ja paskat. Sinäkin olet niin sinisilmäinen. Keräähän sinä matoja.

Jep, ja sen jälkeen saatan vaikka juoda samppanjaa (en shampanjaa) ja pelata erän sakkia (en shakkia). :D Kiitos kiitos, kerään jatkossakin hyvillä mielin, mulle se käy venyttelystä, lapset oppii empatiaa ja matosetkin pääsee maata möyhentämään ja pitää porkkanapenkin kuohkeana :)
Sinähän kirjoitat sanat päin persettä. Tarkista ennen kuin mitään lataan muka tietävänäsi ruudulle.

Joo, mua myös huvittaa kaikki "Meidän 3-v ei haluaisi olla noiden kaveri, se hautaa muurahaisetkin" -kommentit. "Ei meidän lapset!"

Minäkin kuskasin matoja asvaltilta, ruokin siilejä ja tykkäsin kaikista eläimistä. Revin silti hyttysiltä jalkoja ja varmaan jonkun madonkin katkaisin. Toki siilin kiduttaminen ja tappaminen on aivan eri luokkaa.

Odotan että Sirkka tulee sanomaan "Mee hoitoon".

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minua ei kauhistuta niinkään se teko, vaikka vaikea ajatella lapsen tappavan eläintä, joka monessa sadussa ja lorussa tullut tutuksi, vaan se, että se voi ennakoida tulevia, paljon vakavampia ongelmia ja tekoja. Forgive and forget ei toimi, pitää tehdä jotain näiden lasten auttamiseksi.

Niinpä. Siinä vaiheessa, kun rääkkäyksen kohteena on toinen lapsi, on apu jo säälittävästi myöhässä.

Ja mites se meni, että suurin osa psykopaateista on aloittanut uransa tappamalla pikkuelukoita. Kaikista pikkuelukan tappajista ei tietty tuu psykopaatteja. Mut kyllä oikeesti minustakin tuossa on jos ei psykiatrin niin psykologin paikka. Siilit on söpöjä, kissanpennut on söpöjä. Paremmin ymmärtäis, että lapsi tappais jotain semmoista joita on tapanakin tappaa/hävittää eli rottia tai jotain. Vaikka eipä multa sillekkään ymmärrystä riitä. Siis jos se tehdään rääkkäämistyyliin. Kyllä ekaluokkalaisen tässä vaiheessa kevättä pitäs jo olla tietoinen elävän ja elottoman eroista.

Joo, mua myös huvittaa kaikki "Meidän 3-v ei haluaisi olla noiden kaveri, se hautaa muurahaisetkin" -kommentit. "Ei meidän lapset!"

Minäkin kuskasin matoja asvaltilta, ruokin siilejä ja tykkäsin kaikista eläimistä. Revin silti hyttysiltä jalkoja ja varmaan jonkun madonkin katkaisin. Toki siilin kiduttaminen ja tappaminen on aivan eri luokkaa.

Odotan että Sirkka tulee sanomaan "Mee hoitoon".

Hyvä että huvittaa. Mutta en mä silti ole tuollainen "Ei meidän lapset tee ikinä mitään"-äiti. Jos tyttö valittaa esim. kerhossa tai kaverilla että kaveri tönäisi tai haukkui niin kysyn myös takaisin että "Mitäs sinä teit?" En väitä olevani täydellinen, en väitä lapseni olevan täydellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:

Sinähän kirjoitat sanat päin persettä. Tarkista ennen kuin mitään lataan muka tietävänäsi ruudulle.

Sinä taas, voisitko selittää, mitä tarkoittaa tuo kirjoittamasi lause: "Tarkista ennenkuin mitään lataan muka tietävänäsi ruudulle".
Sanavirheet vielä ymmärtää, mutta kun omista lauseistasikaan ei saa mitään tolkkua :D

Tässäkin talossa, jossa asun, asuu myös kaltaisenne itseriittoinen akka. Pennuilla merkkivaatteet päällä ja jos vähänkään osaan ennustaa, niin linnassa istuvat aikuisina.