Ekaluokkalaisen kaverit tehneet jotain kamalaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotilehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kamalaa. :o :( Mä muistan, kun lapsuudessani naapurin pojat rääkkäsi tikuilla/kepeillä sammakoita ja mä+veljeni ja kaverini olimme ihan kauhistuneita. Pidimme kuolleille linnuille hautajaisia yms.

Mulle tuli myös mieleen, että näille eläinrääkkääjille voi jopa tehdä hyvää, jos he leikkivät "kunnollisten" lasten kanssa. Tosin siinä voi käydä toisinpäinkin, eli nämä kiltit lapset painostetaan myös rääkkäämään eläimiä.

kun minä olin lapsi, muistan, että jossain vaiheessa me naapuruston kakaralauma kiusattiin eläimiä. sisiliskoilta häntiä pois, hyönteisiä kidutettiin,koiria ärsytettiin jne.jokin "uteliaisuus" momentti siinä kai oli - "kidutuksena" sitä ei kukaan meistä lapsista ajatellut tms.
en minä puolustele, mutta tulipa vain mieleen. käsittääkseni ihan "normaaleja" meistä kaikista tuli ( mitä nyt yks ainakin palstailee nykysin ja se on kaukana normaalista saati terveestä ;) )

toivottavasti ap:n kertomuksen lapsille nyt opastetaan kuinka kamalaa tekivät ja vastaisuudessa jättävät eläimet rauhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tässäkin talossa, jossa asun, asuu myös kaltaisenne itseriittoinen akka. Pennuilla merkkivaatteet päällä ja jos vähänkään osaan ennustaa, niin linnassa istuvat aikuisina.

Onko sulla jotain merkkivaatteita vastaan? Onneks mulla ei ole varaa merkkivaatteisiin pahemmin ja nytkin lapsilla on marketti verkkarit ollut tänään päällä. Nythän ne ei joudu linnaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minä tukeudun faktoihin ja tutkimuksiin, en tuomitse ketään. En missään nimessä ottaisi moista tilannetta kevyesti vaan todella vaatisin pitkällisen selonteon asiasta ja sitten mahdollisia tukitoimenpiteitä kotiin ja kouluun.

Jos joku aikainen merkki kielii vakavasta asiasta niin siihen on pakko puuttua!

Mä olen tässä ihan samaa mieltä.

Mua mietityttää miksei vanhemmilla ole keinoja pitää lapsiaan kurissa? Olisikohan vanhemmille perheneuvottelun aika jonkun ammattilaisen kanssa? Millainen muuten on näiden lapsien perhetausta?

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Minua ei kauhistuta niinkään se teko, vaikka vaikea ajatella lapsen tappavan eläintä, joka monessa sadussa ja lorussa tullut tutuksi, vaan se, että se voi ennakoida tulevia, paljon vakavampia ongelmia ja tekoja. Forgive and forget ei toimi, pitää tehdä jotain näiden lasten auttamiseksi.

Kyllä mua tekokin hiukan kauhistuttaa (tunteet muuten pinnalla), mutta lapsi ei reagoi niin kuin aikuinen.
Non composin kans samaa mieltä edelleenkin.

Mua myös kauhistuttaa täällä joidenkin vanhempien kommentoinnit lapsien suhteen :(
Kukaan tällä hetkellä ei tiedä motiivia, miksi LAPSET ovat tehneet sellaista. He eivät välttämättä ole edes ymmärtäneet tekojensa seuraamuksia. Jotkut aikuiset tuntuu kuitenki pitävän jo ekaluokkalaisiakin niin isoina, että he ymmärtävät kaiken ja tajuavat seuraamukset. Väärin. Ekaluokkalainen on vielä kuitenkin lapsi, joka vasta opettelee.

Ihmettelen sitäkin, miksi tekijät on leimattu pojiksi, kun Kotilehmä mielestäni on puhunut lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Mun pitää vaan sanoa, että eipä tässä ketjussa kauhean täyspäisiä aikuisiakaan (?) kaikki ole. Miettikää vähän, mitä nimityksiä käytätte lapsista. Ja oikeasti ärsyttää "ei mun lapset ikimaailmassa" -tyypit. Te olette just niitä, jotka sitten suututte ja hypitte silmille, jos joku tulee kertomaan lapsenne tehneen jotain, ja sälytätte kaiken syyn ja vastuun muille. Teidän lapsenne on aina muka se viaton uhri jne jne. Sokeus omien läheisten puutteille (täydellisiin ihmisiin en ole törmännyt kuin tällä palstalla) on huono homma. Enkä mä nyt puhu pelkistä eläinjutuista, vaan ihan yleisesti.

Mä olen sitä mieltä, että näitä eläinrääkkäjälapsia pitäisi myös tukea ja auttaa, ei pelkästään rangaista ja moittia. Toki he ansaitsevat rangaistuksen teostaan ja se pitää ottaa vakavasti, mutta apua he tarvitsevat. Se on ainoa keino ennaltaehkäistä ja katkaista kierre, ettei näistä lapsista tule aikuisina vielä häiriintynempiä ja teot pahene. He ovat kaikesta huolimatta vasta lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Just! AsValtille...hip hei ja paskat. Sinäkin olet niin sinisilmäinen. Keräähän sinä matoja.

Jep, ja sen jälkeen saatan vaikka juoda samppanjaa (en shampanjaa) ja pelata erän sakkia (en shakkia). :D Kiitos kiitos, kerään jatkossakin hyvillä mielin, mulle se käy venyttelystä, lapset oppii empatiaa ja matosetkin pääsee maata möyhentämään ja pitää porkkanapenkin kuohkeana :)
Sinähän kirjoitat sanat päin persettä. Tarkista ennen kuin mitään lataan muka tietävänäsi ruudulle.

:laugh: Noihan meni just kielitoimiston suosituksen mukaan ja asfaltti on vanha muoto sanasta asvaltti :hug: Ja selkeyden vuoksi lisään vielä että tarkoitin siis teiden päällystykseen käytettävää öljystä jalostetun bitumin ja kiviaineksen seosta, jos vieras ei nykysuomea satu ymmärtämään. :flower: Älytöntä miten tällasesta asiasta joku voi vetää ötökät nokkaansa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja ylireagointia jos lapsia syrjitään:
Alkuperäinen kirjoittaja Täällä:
Mä antaisin leikkiä meillä sisällä tai ulkona pihalla, mutta vain valvovan silmän alla. Näin mentäisiin pitkän pitkän aikaa kunnes voisin olla varma että leikit on ok. Omieni kanssa kävisin myös läpi tuota eläinten kohtelua, vaikka sen ihan kivasti osaavatkin.

Noin minäkin tekisin. Jos ne lapset nimittäin olisivat sellaisia, keiden kanssa omani haluaisivat leikkiä.

Näin varmaan minäkin toimisin.

Ei meiän lapset- perheet on pahimpia. Jokaisen koulukäisen vanhemman pitäisi tietää, että oma piltti tekee joskus kiellettyjä tai vähemmän järkeviä asioita. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Ei kannata olla liian sinisilmäinen. Miettikää omaa lapsuuttanne!

Ei meiän lapset- perheet on pahimpia. Jokaisen koulukäisen vanhemman pitäisi tietää, että oma piltti tekee joskus kiellettyjä tai vähemmän järkeviä asioita. Jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Ei kannata olla liian sinisilmäinen. Miettikää omaa lapsuuttanne!

Sillä juuri, kun mietinkin. En ikinä rääkännyt eläimiä, en edes pieniä hyönteisiä. Suojelin niitä, suutuin jos joku yritti kiusata ja menin vaikka nyrkit pystyssä väliin.
Tein kyllä kaikenlaisia muita tyhmyyksiä. Varastin kaupasta karkkia, valehtelin kun jäin kiinni. Kiusasin ja pelottelin siskoa. Kerran likasin kaverin kanssa tahallani naapurin rouvan pyykit, kun se aina huusi meille lapsille ja oli ilkeä. Se oli muka kosto.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Sillä juuri, kun mietinkin. En ikinä rääkännyt eläimiä, en edes pieniä hyönteisiä. Suojelin niitä, suutuin jos joku yritti kiusata ja menin vaikka nyrkit pystyssä väliin.
Tein kyllä kaikenlaisia muita tyhmyyksiä. Varastin kaupasta karkkia, valehtelin kun jäin kiinni. Kiusasin ja pelottelin siskoa. Kerran likasin kaverin kanssa tahallani naapurin rouvan pyykit, kun se aina huusi meille lapsille ja oli ilkeä. Se oli muka kosto.

Näin, vanhemmat näkevät vain murto-osan asioista. Myös eläinten kiusaajissa on tasan varmaan niitä, joiden vanhemmat olettavat. ettei oma lapsi moista tekisi. Ihan kuin koulukiusaajissakin. Ei kannata olettaa vaan tasaisin väliajoin muistuttaa ja keskustella asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Mä olin myös tosi empaattinen lapsi- sekä eläimiä että ihmisiä kohtaan enkä muista tehneeni mitään kovin pahaa. Ymmärrän kuitenkin, että lapset kehittyvät eri tahtiin (myös empatiakyvyltään) ja moni asia (kasvatus etupäässä ) vaikuttaa. Ei 7-vuotiaan tekojen perusteella oikein voi ennustaa, millainen aikuinen lapsesta kasvaa. Tosin tuo on totta, että monet psykopaatit ovat kiduttaneet lapsena eläimiä, eli huolestuttava merkki se on ja siihen pitää suhtautua vakavasti.

Kun olin lapsi niin muistan että pojat (eka-toka-luokkalaiset) repivät perhosilta siipiä ja kivittivät pari siiliä. Kaikista on tullut ihan normaaleja aikuisia ja kaikilla on eläimiä ja ovat eläinrakkaita. Joskus kysyin tuosta siilin kivittämisestä niin olivat järkyttyneitä että olivat tehneet sellaista lapsena. Eivät itse muistaneet.

En tarkoita että siilin kivittäminen olis väärin tai että siitä ei pitäisi rankaista. Tarkoitan että se ei ole niin harvinaista kun luulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Wicked Mary:
Alkuperäinen kirjoittaja Trinsessa:
Mä en usko että mun likka edes haluais kaverata tuollaisten kanssa enään. Vuosi sitten se näki sisällä muurahaisen ja meni ihan hämilleen että mikä se on. Appiukko litisti muurahaisen ja siitäkös tytöltä huuto alkoi. Muurahainen haudattiin tulitikkuaskissa omenapuun alle. :D

Onko nämä siilien kiduttajat selittäneet mitenkään että miksi tekivät niin?

EnääN, enääN ja enääN! Vitsi sun pentus voi olla ihan samanlainen eläinten kiusaaja kuin muutkin mulkerot!

olet itse tainnut olla eläinrääkkääjä penskana (tosin kielenkäyttösi perusteella veikkaan että et aikuisten kirjoissa ole vieläkään), sillä "se koirahan älähtää johon kalikka kalahtaa"
Tähän ei tarvitse edes vastata. Vastaan kuitenkin, että kunnioitan pienintäkin eläintä.

no mikä ongelma sulla sitten on, kun äriset ja tunnut olevan niin varma että kaikkien lapset ovat syyllistyneet tai tulevat syyllistymään eläinrääkkäykseen?
Vai virheellisesti kirjoitetut sanatko sua ärsyttää?
Jos jollain on asiaa ja hän sen tuo julki, niin siinä ei kirjoitusvirheet paljoa paina.

niin ei pitäisikään painaa.
Onkohan tässä nyt kaksi eri vierasta jolle vastaan, mua ei nimittäin kirjoitusvirheet haittaa, en itsekään täällä kirjakielellä kirjoita, mutta viittaan tuohon takertumiseen sanaan "enääN"

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
saako muurahaisen ottaa purkkiin tai tappaa itikan, entä katkoa matoja? vai meneekö kaverit sitten?
Riippuu minkä lajin edustajaa katsoo tai purkittaa. Eläimet ja kasvit eivät ole ihmisen silmissä tasa-arvoisia.Rauhoitettujen eläinten ja kasvien ohjeelliset arvot:http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1729&lan=fi

Eläimen taposta saa enemmän kuin ihmisen.

Alkuperäinen kirjoittaja Et silleen:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
saako muurahaisen ottaa purkkiin tai tappaa itikan, entä katkoa matoja? vai meneekö kaverit sitten?
Riippuu minkä lajin edustajaa katsoo tai purkittaa. Eläimet ja kasvit eivät ole ihmisen silmissä tasa-arvoisia.Rauhoitettujen eläinten ja kasvien ohjeelliset arvot:http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=1729&lan=fi

Eläimen taposta saa enemmän kuin ihmisen.

ei löytynyt kastelieroa :D

Hirveä teko. Ajattelematon ja tyhmä. En silti eristäis näitä ison virheen tehneitä lapsia. Sekin on julmuutta. Nyt vain asiallinen ja tehokas jälkipuinti ammattilaisten, ei naapurin ämmien kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
kun minä olin lapsi, muistan, että jossain vaiheessa me naapuruston kakaralauma kiusattiin eläimiä. sisiliskoilta häntiä pois, hyönteisiä kidutettiin,koiria ärsytettiin jne.jokin "uteliaisuus" momentti siinä kai oli - "kidutuksena" sitä ei kukaan meistä lapsista ajatellut tms.
en minä puolustele, mutta tulipa vain mieleen. käsittääkseni ihan "normaaleja" meistä kaikista tuli ( mitä nyt yks ainakin palstailee nykysin ja se on kaukana normaalista saati terveestä ;) )

toivottavasti ap:n kertomuksen lapsille nyt opastetaan kuinka kamalaa tekivät ja vastaisuudessa jättävät eläimet rauhaan.

Niin... kovin moni eläimiä lapsena rääkännyt korostaa että "ihan normaaleja meistä tuli" - ja seuravaassa lauseessa kumoaa sanomansa, kun kertoo ettei pidä mitenkään ihmeellisenä käytöksenä lapsilta eläinrääkkäystä. Onko se muka normaalia? Pitääkö normaali ihminen hyväksyttävänä sitä että lapset ärsyttää koiria, rääkkää kissoja, tappaa eläimiä?

Niin, tulikos heistä sittenkään ihan normaaleja? Vaiko kenties ihmisiä joiden on vaikeaa kokea empatiaa heikompaa olentoa kohtaan, ja joka siksi ei näe mitään pahaa pikku kidutuksessa huvittelumielessä?

Oikeasti, selailin ketjua ja varmaan viisi eläimiä lapsena rääkännyttä korostaa kuinka "normaaleja" heistä on tullut vaikka rääkkäsivät elukoita, ja siks lasten harrastama eläinrääkkäys on "ihan normaalia".

Hmmm... kiintoisaa sinällään. Normaalia.

Lapsena en tehnyt eläimille muuta pahaa kuin välillä satunnaisesti heittelin muurahaisia kuumalle hellalle. Piti nähdä, että miten kauan joutuu kiemurtelemaan, ennen kuin paistuu elävältä...
Erään kerran sitten isäni näki touhuni ja moitti minua sanoen, että ajattelisin, että miltä minusta tuntuisi, jos heitettäisi kuumalle hellalle. Sen jälkeen lopetin. Ihan normaali olen nykyään.
Mielestäni lapsi ei ole luonnostaan eläinrakas, lapsi on vain utelias ja kuin puhdas alusta, johon pitää vanhempien iskostaa opit elämään.

Tappoivat siis kolme siiliä? :``( mitä mahtoi liikkua päässä? Ja tiedän, ettei oma tyttäreni edes haluaisi kaveerata eläinten tappajien kanssa, on niin eläinrakas.
Jos joku kertoisi minun poikani kiusanneen eläintä, uskoisin kyllä ja pitäisin pojalle vakavan puhuttelun. En kuitenkaan pidä kovin todennäköisenä, että poikani tekisi moista, koska hänelle opetetaan jo nyt, ettei eläimiä saa satuttaa.