Elatusmaksuista yksinhuoltajille

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä on sen 130 yhdestä lapsesta ja kela(ko ) sen nykyään maksaa,isä saa lapsikorotuksen itselleen (miä eläkkeestään nyt tulee ) ja ei tapaa lastaan koskaan.Isällä on ns.nollasopimus.
 
No onkos kellään tietoa, miten paljon lapsen luonaolo elareiden määrään vaikuttaa? eikös se niin ole, että jos puolet kuusta lapsi on isällä ja puolet äidillä, elatusmaksuja ei makseta?

Meidän tilanne on sikäli muuttunut, että vaikka sopimuksessa lukee lapsen olevan isällään joka toinen viikonloppu, ja muun ajan lähivanhemmallaan äidillä, niin lapsi on meillä käytännössä kuitenkin puolet kuukaudesta kun "äiti ei jaksa" olla lapsen kanssa. Uutta "puolet ja puolet" sopimusta hän tuskin suostuu tekemään, koska menettäisi kodinhoidontuen. Eli siis miten pitkältä ajalta lastenvalvoja mahtaa vaatia näyttöä, että lapsi on puolet kuusta isälään, jotta voi puuttua elatusmaksujen suuruuteen?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No onkos kellään tietoa, miten paljon lapsen luonaolo elareiden määrään vaikuttaa? eikös se niin ole, että jos puolet kuusta lapsi on isällä ja puolet äidillä, elatusmaksuja ei makseta?

Meidän tilanne on sikäli muuttunut, että vaikka sopimuksessa lukee lapsen olevan isällään joka toinen viikonloppu, ja muun ajan lähivanhemmallaan äidillä, niin lapsi on meillä käytännössä kuitenkin puolet kuukaudesta kun "äiti ei jaksa" olla lapsen kanssa. Uutta "puolet ja puolet" sopimusta hän tuskin suostuu tekemään, koska menettäisi kodinhoidontuen. Eli siis miten pitkältä ajalta lastenvalvoja mahtaa vaatia näyttöä, että lapsi on puolet kuusta isälään, jotta voi puuttua elatusmaksujen suuruuteen?

Jos vanhempien tuloerot ovat suuret, vaikka lapset olisivat puolet ajasta toisella ja sitten toisella vanhemmalla, elari määrätään. Se toki huomioidaan, että lapset ovat paljon toisella vanhemmallaan elaria vähentävästi. Jos vanhempien tulot ovat suurinpiirtein saman suuruiset ei elaria määrätä - silloinkin voidaan tehdä poikkeus, jos toinen vanhempi huolehtii kaikista lapsen hankinnoista ja maksuista (esim. päivähoito, vaatteet, vakuutukset, harrastusmaksut).
 
Miehen exä sanoi, että pienempi elatusmaksu kelpaa, jos mieheni ei hae käräjien kautta tapaamissopimukseen laajennusta, eikös ole hassu, että äiti-ihminen käy tällaista ihmiskauppaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
elari on meillä sovittu 9 vuotta sitten, silloin tulot oli 40.000 euroa vuodessa brutto. Lapsi isällään tuolloin 8 päivää kuussa. Mun tulot olivat ainakin tuolloin isän tuloja pienemmät ja elari yhdestä lapsesta 200 euroa kuussa. Nykytilanteessa en tiedä eksän tuloja, eikä hän minun. Indeksikorotuksia en ole elariin hakenut.

Mun ex kyllä huolehtii ihan itse indeksikorotuksesta, hän on sen maksanut kun on sen aika ollut. :) Mun ei oo tarvinnu sanallakaan sanoa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ex yh:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
elari on meillä sovittu 9 vuotta sitten, silloin tulot oli 40.000 euroa vuodessa brutto. Lapsi isällään tuolloin 8 päivää kuussa. Mun tulot olivat ainakin tuolloin isän tuloja pienemmät ja elari yhdestä lapsesta 200 euroa kuussa. Nykytilanteessa en tiedä eksän tuloja, eikä hän minun. Indeksikorotuksia en ole elariin hakenut.

Mun ex kyllä huolehtii ihan itse indeksikorotuksesta, hän on sen maksanut kun on sen aika ollut. :) Mun ei oo tarvinnu sanallakaan sanoa.

No mä tulen toimeen tälläkin, ja en viitti nostaa riitaa, kaikesta kun eksän kanssa saa tapella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja ex yh:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
elari on meillä sovittu 9 vuotta sitten, silloin tulot oli 40.000 euroa vuodessa brutto. Lapsi isällään tuolloin 8 päivää kuussa. Mun tulot olivat ainakin tuolloin isän tuloja pienemmät ja elari yhdestä lapsesta 200 euroa kuussa. Nykytilanteessa en tiedä eksän tuloja, eikä hän minun. Indeksikorotuksia en ole elariin hakenut.

Mun ex kyllä huolehtii ihan itse indeksikorotuksesta, hän on sen maksanut kun on sen aika ollut. :) Mun ei oo tarvinnu sanallakaan sanoa.

No mä tulen toimeen tälläkin, ja en viitti nostaa riitaa, kaikesta kun eksän kanssa saa tapella.

Ei ollutkaan kysymys siitä tuletko toimeen jne, vaan siitä että mun käsittääkseni elatusmaksuja maksava saa tiedon tulevasta indeksikorotuksesta...

 
Vaikka olisi tuloissa eroa niin nykyisin jos lapset on puolet ja puolet niin elaria ei määrätä. Molemmat elättää lasta tahollaan. Ei toisen vanhemman kuulu pitää toisen vanhemman elintasoa yllä, se on jokaisen omalla vastuulla, elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmille vanhemmille eli molemmilla on velvollisuus mm. työllistyä. Lapsi nauttii parempaa elintasoa paremman hankkivan luona mutta niinhän se menee ihmisillä yleensäkin ,toiset hankkii paremmin kuin toiset ja kaikkien pitää elää tulojensa mukaan.
 
häh?? Miehenne???? Nyt meni aivan yli hilseen tämä aloitus.
Olen naimisissa oleva nainen joka saa elatusmaksua esikoisen isältä.
Mun mies ei kyllä maksa elatusmaksuja kenellekään, ai mut enpäs vastaakaan mitään koska vain yh:ltä kysyttiin
 
Alkuperäinen kirjoittaja ex yh:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja ex yh:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
elari on meillä sovittu 9 vuotta sitten, silloin tulot oli 40.000 euroa vuodessa brutto. Lapsi isällään tuolloin 8 päivää kuussa. Mun tulot olivat ainakin tuolloin isän tuloja pienemmät ja elari yhdestä lapsesta 200 euroa kuussa. Nykytilanteessa en tiedä eksän tuloja, eikä hän minun. Indeksikorotuksia en ole elariin hakenut.

Mun ex kyllä huolehtii ihan itse indeksikorotuksesta, hän on sen maksanut kun on sen aika ollut. :) Mun ei oo tarvinnu sanallakaan sanoa.

No mä tulen toimeen tälläkin, ja en viitti nostaa riitaa, kaikesta kun eksän kanssa saa tapella.

Ei ollutkaan kysymys siitä tuletko toimeen jne, vaan siitä että mun käsittääkseni elatusmaksuja maksava saa tiedon tulevasta indeksikorotuksesta...

Ei saa, vaan siitä tulee itse huolehtia. Mun ohjeeni on, että ottaa yhteyttä eksään, jos ei suostu maksamaan, sitten menisin lastenvalvojan luo elarisopimuksen kanssa ja tämä kirjoittaisi sopimukseen uuden korotetun summan ja lähettäisi sen eksälle.

Kuka muka tiedon lähettäisi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Vaikka olisi tuloissa eroa niin nykyisin jos lapset on puolet ja puolet niin elaria ei määrätä. Molemmat elättää lasta tahollaan. Ei toisen vanhemman kuulu pitää toisen vanhemman elintasoa yllä, se on jokaisen omalla vastuulla, elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmille vanhemmille eli molemmilla on velvollisuus mm. työllistyä. Lapsi nauttii parempaa elintasoa paremman hankkivan luona mutta niinhän se menee ihmisillä yleensäkin ,toiset hankkii paremmin kuin toiset ja kaikkien pitää elää tulojensa mukaan.

juu, ei pidä paikkaansa, tätä yritetään kyllä, mutta on päinvastaisia oikeustapauksia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Vaikka olisi tuloissa eroa niin nykyisin jos lapset on puolet ja puolet niin elaria ei määrätä. Molemmat elättää lasta tahollaan. Ei toisen vanhemman kuulu pitää toisen vanhemman elintasoa yllä, se on jokaisen omalla vastuulla, elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmille vanhemmille eli molemmilla on velvollisuus mm. työllistyä. Lapsi nauttii parempaa elintasoa paremman hankkivan luona mutta niinhän se menee ihmisillä yleensäkin ,toiset hankkii paremmin kuin toiset ja kaikkien pitää elää tulojensa mukaan.

juu, ei pidä paikkaansa, tätä yritetään kyllä, mutta on päinvastaisia oikeustapauksia.

Jep, kuulostaa mielivaltaiselta. Eikä tuollaiseen pidä suostua. En missään nimessä vanhempana haluaisi että lapsi joutuisi olemaan huonoissa oloissa tapaajavanhemman luona, jos hällä ei olisi varaa elättää lasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Vaikka olisi tuloissa eroa niin nykyisin jos lapset on puolet ja puolet niin elaria ei määrätä. Molemmat elättää lasta tahollaan. Ei toisen vanhemman kuulu pitää toisen vanhemman elintasoa yllä, se on jokaisen omalla vastuulla, elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmille vanhemmille eli molemmilla on velvollisuus mm. työllistyä. Lapsi nauttii parempaa elintasoa paremman hankkivan luona mutta niinhän se menee ihmisillä yleensäkin ,toiset hankkii paremmin kuin toiset ja kaikkien pitää elää tulojensa mukaan.

juu, ei pidä paikkaansa, tätä yritetään kyllä, mutta on päinvastaisia oikeustapauksia.

Se on ihan käräjäoikeudesta kiinni, kun on vain suositukset olemassa. Meillä ainakin solmitaan sopimukset puolet ja puolet ilman elaria vaikka toinen tienaa vähemmän. Jos oikeuteen veisi ei tiedä mikä tulos olisi... riippuisi ihan tuomarista ja m iten hyvät asianajajat olisi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Vaikka olisi tuloissa eroa niin nykyisin jos lapset on puolet ja puolet niin elaria ei määrätä. Molemmat elättää lasta tahollaan. Ei toisen vanhemman kuulu pitää toisen vanhemman elintasoa yllä, se on jokaisen omalla vastuulla, elatus on ankaroitettua velvollisuutta molemmille vanhemmille eli molemmilla on velvollisuus mm. työllistyä. Lapsi nauttii parempaa elintasoa paremman hankkivan luona mutta niinhän se menee ihmisillä yleensäkin ,toiset hankkii paremmin kuin toiset ja kaikkien pitää elää tulojensa mukaan.

juu, ei pidä paikkaansa, tätä yritetään kyllä, mutta on päinvastaisia oikeustapauksia.

Jep, kuulostaa mielivaltaiselta. Eikä tuollaiseen pidä suostua. En missään nimessä vanhempana haluaisi että lapsi joutuisi olemaan huonoissa oloissa tapaajavanhemman luona, jos hällä ei olisi varaa elättää lasta.

Jos eisim toinen vanhempi jää työttömäksi voi hän hakea asumistukea ym. ei ole expuolison velvollisuus osallistua exän elättämiseen. Jos toinen on pienepi tuloinen voidaan lapsilaittaa kirjoille hänen luokse(jossanin on oltava kirjoilla) Silloin hän saa enemmälle neliömäärälle asumistukea,näinhän se menee myös ydinperheessä ..tilanteet ja varallisuus vaihtelee.

 
Kiitos asiallisista vastauksista!

Ja juu, kuten jotkut huomauttelivat, tarkoitin ex-puolisoiden maksamia elareita lastensa lähivanhemmille.

Vielä tähän samaan omaan tilanteeseen liityen, pitääkö paikkansa, ettei lastenvalvoja voi hyväksyä sopimusta, jossa alle 3-vuotias lapsi olisi puolet kuusta isällä ja puolet äidillä? Näin meillä miehen ex sanoi, kun yritettiin neuvotella tällaista sopimusta. Vaikka käytännössä näin meillä tehdään...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos asiallisista vastauksista!

Ja juu, kuten jotkut huomauttelivat, tarkoitin ex-puolisoiden maksamia elareita lastensa lähivanhemmille.

Vielä tähän samaan omaan tilanteeseen liityen, pitääkö paikkansa, ettei lastenvalvoja voi hyväksyä sopimusta, jossa alle 3-vuotias lapsi olisi puolet kuusta isällä ja puolet äidillä? Näin meillä miehen ex sanoi, kun yritettiin neuvotella tällaista sopimusta. Vaikka käytännössä näin meillä tehdään...

Ei pidä paikkaansa. Ja muutenkin kun tämä ex jotakin sanoo älkää hyvät ihmiset uskoko ottamatta itse selvää (meitä yritetty vedättää monet kerrat). Useilla paikkakunnilla myös lastenvalvojat puolueellisia ja yrittävät uskotella heidän sana on laki ja näinhän se ei mene. Lastenvalvoja tekee suositusen jota kummankaan vanhemman ei ole pakko hyväksyä. LV ainoastaan tekee viralliset sopimukset mutta ei pysty määräämään mitään,vanhemmat sopii keskenään asiat ja jos eivät tähän pysty asia menee käräjäoikeuteen mikäli vanhemmat niin haluavat.

 

Yhteistyössä