Elokuiset 2008 osa 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja rizzu:
Moro, aloitin uuden ketjun kun edellisessä oli jo 200 viestiä. Tässä meidän LA-listamme:

mammaksi LA 1.8.2008 P-HKS tai K-HKS Poika 11/99
rizzu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
Elokuu LA 1.8.2008 Kätilöopisto, poika 09/06
LiuLiu LA 3.8.2008 Kätilöopisto/NKL
mutsi 08 LA 4.8.2008 Jorvi, tyttö 12/03
kattu LA 5.8.2008 SaTKS, poika 08/06
Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
VilmaAurora LA 7.8.2008 K-S ks
Susa78 LA 6.8.2008 TAYS
Miisa* LA 8.8.2008?? TAYS, Poika 10/06
Katrinna LA 20.8.2008
Garnet80 LA 23.8.2008, K-SKS, poika 03/05
Naksuli LA 24.8.2008 kätilöopisto/haikaranpesä, tyttö 08/06
miamaria LA 25.8.2008
zuviliini LA 26.8.2008 naistenklinikka, poika 06/06

Terkuin
Rizzu 10+4

Lisäsin itseni tonne listalle, eli mutsi08 LA 4.8.2008,
joka varmistui tänään ultrassa :) Siellä pieni ihminen vilkutteli vanhemmille...

Alkuperäinen kirjoittaja Lissi:
Hei!
Täällä myös yksi pahoin voiva. En ole tuon ilmoittautumiseni jälkeen edes paljoa voinut kirjoitella kun on joko vaivannut paha olo tai migreeni. Tänään kumpikin psytellyt aisoissa ja saan kotitoimistossa jopa töitä tehtyä.

Garnet: asun tosiaan saksassa. Esikoinen jo syntyi täällä ja raskauden aikainen hoito/tuki ja neuvont on huippuansa. Saksassa siihen panostetaan. Täällä ei ole neuvolaa, niin lääkärissä joka kerta käydään, ensin neljän viikon välein ja loppua kohden tihenevästi. Minulla ianankin ensimmäisen kohdalla ultrattiin tosi tiuhaan -ehkä 10 kertaa, vaikka ihan tavallinen oli raskaus.
NYt joudun ns "first-trimester-screeninggiin", jossa niskapoimun lisäksi katsotaan papp-a ja beta-hCG hormonit. Onko tälläisiä myös suomen neuvolassa?
En ollut ennen kuullutkaan.

Olen tulossa sinne suomeen tässä helmuusta-huhtikuuhun työn merkeissä ja tarvitsen nyt hyvää lääkäriä Helsingistä. Onko jollain teillä vinkkiä yksityisestä, jolle kannattaa mennä?

Kiitos teille jo näin etukäteen vastauksista.
Lissi 10+1

Moi,

noi sun mainitsemat lisätutkimukset on Down-syndroomaseurantaa, jonka mahdollisuus otettiin tänä vuonna käyttöön myös Suomessa joillain paikkakunnilla. Tulos ei koskaan ole täysin luotettava ja aiheuttaa odottajalle eettistä päänvaivaa. Itse kieltäydyin lähetteestä, joka tungettiin matkaan jo ekalla neuvolakäynnillä. En halua elää ajatuksen kanssa, että keskeyttäisin tai edes ajattelisin keskeyttäväni raskauden olettamien perusteella...

No vaikeita juttuja. Ymmärrän, jos geeniperimä tai ikä painaa päälle, itsellä ei kumpikaan, eikä ollut niskapoimujuttujakaan ultrassa... muista vaan suhtautua tuloksiin varauksella :))

hei,
juttelin eilen anopille, joka on kätilö siellä suomessa ja hän kyllä sanoi, etten suomessa vielä olisi ns vanha äiti, eikä sen takia siellä laitettaisi lähetettä. Mutta juuri iän takia oma lääkärini sen täällä antoi. Mutta ehkä ihan hyvä. Olen käytännössä yksinhuoltaja, kun mieheni on enemmän poissa kuin kotona ja ehkä ns lisätaakka lapsen vamman takia olisi hankala. mutta en kyllä tiedä mitä siinä päättäisi. aikamoiseen dilemmaan varmaan joutuisi.
kuulin yhdeltä äidiltä sveitsin puolelta, että hänellä oli tässä ko seulonnassa todettu sikiöllä mahd d-syndrooma, mutta jatko tutkimukset osoittivat ne pelot turhiksi. Eli niinkuin kirjoitit, mutsi08, oletuksia ja tuntumia kait ne on.

Olin täällä lukenut kuka oli jo tuntenut mitä sieltä masusta ja niinpä eilen illalla makasin sängyssä kädet kohdun päällä ja yritin tuntea. en melkein uskaltanut hengittää, kun halusin niin kovasti tuntea jotain. noh, ei sieltä kuitenkaan mitään tuntunut ja itseänikin melkein nauratti kun niin kovasti yritin.

hei, onko kellään kokemusta yksityisestä helsingissä?
vieläkin kaipaan tietoa ja apua tässä asiassa.
terveisiä ja hauskaa odotusta (yökötyksien keskeltä)
Lissi 9+2 (eilen tuli väärin, kun kirjoitin 10, sori)

Tervetuloa mukaan myös Lissi!

Helsingissä olisi pitänyt tosiaan siirtyä tämän vuoden alusta Down-syndroomaseulontaan myös. Itselleni tämä tulee ajankohtaiseksi ensi viikon perjantaina, kun Kättärillä on 1. ultra. Saas nähdä otetaanko minusta enää niitä verikokeita, kun silloin viikkoja on tasan 13+0. Yksityisellähän kävin alkuraskauden ultrassa ja siellä sikiö oli 4 pvää nuorempi kuin menkkojen mukainen LA antoi odottaa. Eli olen juuri siinä rajalla, onko enää kannattavaa ottaa down-riskiverikokeita vai ei. Sen näen sitten.

Mutta Lissi kyseli myös yksityisestä lääkäristä Helsingissä. Minä kävin siellä alkuraskauden ultrassa Diacorissa Veli-Matti Ulanderilla. Tekee töitä myös Kättärillä/Naistenklinikalla. Oli symmpis ja ilmeisesti alansa "guru". Väitteli viime vuonna hepariinihoidosta laskimotukoksiin taipuvaisten naisten raskauksissa, jossa siis keskenmenoriski on suurempi kuin muilla (olikohan nyt oikein) ja hoiti myös Eve Hietamiehen raskautta (jolla oli siis 10 keskenmenoa takana ja juuri tuon hepariinihoidon takia raskaus onnistui). Voisin siis suositella häntä! Googletapa hänen nimellään niin löydät toimipisteet, joissa hän työskentelee. Myös Väestöliitolla on yksityisiä neuvolapalveluja. En tosin tiedä, pääseekö siellä sitten lääkärin pakeille joka kerta, jos sitä ehdottomasti vaadit.

(.) Omaa napaa: Oksetusolo on oikeastaan poissa, JEE! Jokohan sitä uskaltaisi jättää ne Multitabs-inkiväärit pois? Sen sijaan mulla on ollut eilen ja tänään aivan tolkuton väsy. Viime yönä esikoinen ajatteli klo 5 yöllä, että nyt on aamu! Huusi pirteänä kuin peipponen, että syliin pitäisi päästä. Puoli tuntia jaksoin sitä kaataa takaisin makuuasentoon omassa sängyssään, sit se onneks nukahti ja nukkuikin puoli kymmeneen aamulla. Minä sen sijaan valvoin. Mulla on kova pissahätä mut ei saanu mennä vessaan ennen aamua, koska piti toimittaa pissanäyte labraan. Klo puoli 8 mies tuli herättämään mua siihen touhuun. Mies onneks vei näytteen sitten sinne labraan töihin mennessään, minä jatkoin unia.

Nyt taitaisi sitten olla pojan päiväunien aika. Eli nukutushommia taasen...

Terkuin
Rizzu & Sykerö rv 11+5

Terveisiä ekalta lääkärikäynniltä! Kyllähän tuo poikkesi Suomessa totutusta. Paljon vähemmän testejä tai ylipäätään mitään ohjeita... edes painoa ei mitattu, ei kyselty miehen tai isovanhempien perinnöllisiä sairauksia, annettu ruoka- tai liikuntaohjeita... ainoastaan, että foolihappoa pitäisi syödä ekat 3kk, monivitamineja koko raskausaika, eikä mennä omin päin ottaa muita lääkkeitä kun paracetamolia. Verenpaine, hemoglobiini, pissa ja hcg tutkittiin, kaikki ne oli ok. :). Seuraava käynti on rv 12, jolloin otetaan verikokeita enemmänkin ja kauan odottama ultra on sitten rv 18. Mun täytyy nyt käydä juttelemassa kätilön(??) kanssa ja osa käynneistä on sitten hänen luonaan, osa lääkärin, ja ultra tehdään sairaalassa. Kolme eri paikkaa missä käydä ja raskaus vielä kutistaa aivoja... :) no, eiköhän tästä hengissä selvitä! Lääkäri laski, että la olis 25.8., mutta viikkoja olis silti se 8+4, mitä olin itse laskeskellut. Eli täällä ts. raskaus kestää 40+2 viikkoa?? En rupea listaan muuttamaa, katsotaan, mitä ultra sanoo, sitten maaliskuun lopulla. Voi vitsit, toiset teistä on käyneet ultrassa jo 2 kertaa, mä en oo edes päässyt kuuntelee sydänääniä.
Olen kuullut puhuttavan vau-kirjasta, mikä Suomessa annetaan ekalla neuvolakäynnillä ja siinä ois viikko viikolta vauvan kehitys. Ootteko saaneet sellaisen? Mä taidan etsiä netistä, jos saisin sen tilattua tänne. Esikoisen kanssa saatiin sellainen meille tulee vauva-vihkonen silloin kesällä -04. Nyt en saanut mitään kotilukemista, en edes neuvolakorttia... mulla kun on viime aikoina ollut niin epätodellinen olo, että se senkus nyt lisääntyy, kun ei edes saa sitä paperinivaskaa mukaansa.. hehheh. Ei vaan, ihan rauhallisin mielin olen. Tosin hieman ihmeissäni, kun pahoinvointi tuntuu taas väistyvän, esikoisella kun se kesti tuonne viikolle 17-18 asti, erittäin voimakkaana. Nyt tuntuu, että pääsen liian helpolla ;). Voiko tää olla näin helppoa?
Ainiin ja vielä yksi juttu, onko teillä muilla vielä menkkamaisia kipuja? Itsellä ne vain jatkuu.

Pitkästä aikaa päivittelen kuulumisia tänne! Tänään oli lääkärineuvola ja ultrattiin sisäkautta. 38mm alien sieltä löytyi riehumasta :D Kaikki siis erittäin hyvin! Viikkoja 10+5 eli LA olis sitten 080808... Neuvolasta eivät tosin lähteneet LA:ta muuttamaan, mut lääkäri epäili, et Kättärillä saattavat niin tehdäkin. Olo on tosi helpottunut, kun nyt ihan konkreettisesti näki toisen siellä vipeltämässä :) Ensi viikolla on sit np-ultra Kättärillä.

Yksityisistä helsingissä voin suositella Lauri Suhosta. Vastaanotto Mehiläisessä, ainakin ympyrätalossa. On Kättärillä osastonlääkärinä. Asiantunteva mies, erittäin helläkätinen verrattuna tän päiväiseen neuvolalekuriin...

Alkuperäinen kirjoittaja rizzu:
Moro, aloitin uuden ketjun kun edellisessä oli jo 200 viestiä. Tässä meidän LA-listamme:

Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
Susa78 LA 6.8.2008 TAYS
LiuLiu LA 8.8.2008 Kätilöopisto
Katrinna LA 20.8.2008
miamaria LA 25.8.2008

Terkuin
Rizzu 10+4

Muokkasin omia tietojani :)

Emeliina* LA 6.8.2008
viulu83 LA 6.8.2008 TAYS
LiuLiu LA 8.8.2008 Kätilöopisto
Susa78 LA 10.8.2008 TAYS
Katrinna LA 20.8.2008
miamaria LA 25.8.2008

Minä lisäsin myös uuden lasketun ajan

Alkuperäinen kirjoittaja Garnet80:
Olen kuullut puhuttavan vau-kirjasta, mikä Suomessa annetaan ekalla neuvolakäynnillä ja siinä ois viikko viikolta vauvan kehitys. Ootteko saaneet sellaisen? Mä taidan etsiä netistä, jos saisin sen tilattua tänne. .

Me saatiin kyseinen kirja neuvolasta. Taitaa vaan olla niin vahna jo, että ei kaikille enää jaeta, tai siis ne mitä on ollut on jaettu pois. Jos joku ystäväsi on lähiaikoina synnyttänyt niin kysy kirjaa häneltä.

Täällä väsymys jatkuu jatkumistaan. Ja kamalat säät!! Pari päivää on nyt tuullut niin, että vaikka koko päivän lämmittää hellaa, takkaa ja lämmityspannua niin silti lämpö putoaa yön aikana 16-17 asteeseen sisällä. Uuden pannun osto olisi kohta pakko, kun tuo entinen osoittautui laskelmissa nyt neljä kertaa liian pieneksi tähän taloon. On vaan 5500e hintaa pannulla ja vauvan tarvikkeisiinkin olisi menossa rahaa, saati sitten toisen makuuhuoneen remontointiin. Voi voi tätä odottajan aikaa, liikaa aikaa miettiä ja murehtia sanon minä!! Eipä se auta kun lähteä lisäämään puita pannuun (että muuten ottaa jalkoihin kolmen kerroksen ravaaminen parin tunnin välein ees-taas)

Vaukirjasta näkyi olevan uusi painos meidän neuvolassa! Tai ainkin oli erivärinen kun se, minkä sain 06.

Täälläkin alkaa kuvotus helpottaa. Nyt se pysyy poissa runsaalla syömisellä. Painoa on tullut 3 kg.

Neuvolaläkäri ensi perjantaina, josko siellä kuunneltaisiin sydänääniä!!

Eipä taas muuta, menen lepäämään, sillä väsymys on ihan omaa luokkaansa.

Miisa 10+6

Garnet80: Toivottavasti löydät jostain sen Vau´kirjan Vauvan odotus -kirjan (sitä voi kurkata osoitteesta www.vaukirja.fi). Tuosta on menossa nyt 3. painos ja ainakin meidän neuvolassa jakavat sitä uusinta eli 2007-2008 (piti oikein käydä tarkistamassa ;)). Ihan kiva kirjanen, mutta sopii ehdottomasti parhaiten ensimmäistään odottavalle. Meillä ainakin siihen olisi lähinnä pitkä lista korjausehdotuksia, miehellä varsinkin... ;) Mutta jos siulla on tuttuja Suomessa, niin neuvolastahan tuollaisen voi hakea.

Ja joo, täällä ainakin menkkamaiset kipuilut jatkuu ajoittain edelleen... Tosin miullahan on se endo, että mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää, niin samaa selkeää linjaa jatkunee koko raskauden ajan, kun kiinnikkeet siellä ratkeilee...

Täällä alkaa ilmeisesti keskiraskauden autuus ja ihanuus lähestyä, kun väsymys ei tänään ole ollut enää ihan niin paha ja olo alkaa olla muutenkin inhimillinen verrattuna viime viikkoihin. Ja kovasti oottelen seuraavaa neuvolaa (maanantaina), että saisi vihdoin kuulla ne sydänäänet. Liikkeitä ei ole pariin päivään tuntunut, mutta ois kai se vähän kohtuutonta odottaa näillä viikoilla, että joka päivä tuntuisikaan...

Pistiina rv 12+3

Alkuperäinen kirjoittaja Garnet80:
Eli täällä ts. raskaus kestää 40+2 viikkoa?? quote]

Haa, löysin vahingossa tähän selityksen, juuri tuossa vau'kirjassa lukee, että "Useimmat lapsen syntyvät 38 viikkoa ja 2 päivää hedelmöityksen jälkeen ( =40 viikkoa ja 2päivää raskausaikaa)" Siinä siis yksi selitys miksi sielä käytetään tuota tapaa laskea laskettuaika.

Kiitos mammaksi, kun kaivoit 40+2 tiedonjyvän esiin :). Tänään sain apteeksissa HYVIN kummastuneen katseen, kun kysyin, että eikö teillä tosiaan ole monivitamiinitabletteja, missä ei ole a-vitamiinia mukana. Täällä on kaikissa raskausajan valmisteissakin sitä ja jo 1 tabletista saa 50% päivän tarpeesta. Täytyyköhän mun nyt tilata vitamiinitkin Suomesta... vai pärjäillä noilla d-vitamiineilla joita syötän myös pojalle? Huomenna jos muistais, vois kyllä soittaa kotipaikkakunnan neuvolaan, kai sinnekin pitäis tää raskaus ilmoittaa ja vois samalla kysellä ihan suomeksi kaikkee... kun vaan joskus muistais sen soittoajan! Varmaan täytyy laittaa muistutus puhelimeen... Eikös se a-vitamiini aiheuttanut kehityshäiriöitä vai keskenmenoja vai mikä siinä oli syynä, että piti välttää? Muistaako joku?

Kiva kuulla jälleen iloisia ultrauutisia!

Mulla tuntuu tuo väsymys jo hieman väistyvän. Pahoinvointi tuntuu aaltoilevan, tänään taas oksensin ennenkuin edes ehdin mitään syödä ja koko aamun sain nieleskellä...

Garnet80 rv 8+5

Garnet: Lainaus Eviran sivuilta: "Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia (retinoli), joka suurina annoksina saattaa lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä"

Tuossa oli vain maksasta, mutta juuri sen sisältämän A-vitamiinin vuoksi sitä ei suositella. A-vitamiini siis aiheuttaa noita huonoja juttuja..

Saisitko netistä tilattua niitä multitabseja?

Terkut neuvolasta ja lääkäristä. Kaikki oli kunnossa ja aivan ihana oli kuulla Hipsun jämäkät sydämenlyönnit. Syke oli 150. Nyt vaan odotetaan ensi keskiviikon np-ultraa.

Terkuin
Hipsu ja Elokuu rv 12+0

Hei kaikille pitkästä aikaa!

Ihanaa kuulla, että kaikilla menee hyvin, eikä huonoja uutisia kuulu mistään. Päivä päivältä se huoli km:sta itselläkin vähenee onneksi :)

Käytiin viikko sitten yksityisellä varhaisraskauden ultrassa. En oo ikinä jännittänyt mitään niin paljon ja oli kyllä mahtava fiilis nähdä se pieni olento siinä ruudulla. Mies puristi mun kättä rystyset valkoisena ja se oli ihan lamaantunut vielä puoli tuntia jälkeenpäinkin. Pieni sydän tykytti 120 kertaa minuutissa ja verenkiertokin näkyi hienosti. Vau, mikä fiilis :)

Eilen käytiin ekaa kertaa neuvolassa. Se oli jotenkin kummallisen tuntuista aluksi. En ole koskaan liiemmin pitänyt lapsista, enkä hössöttävistä äideistä ja siellä tuli jotenkin sellainen olo, etten kuulu sinne ollenkaan. Siitä se sitten helpottui, kun terveydenhoitaja olikin mukavan leppoisa tapaus. Hymyssä suin lähdin sieltä, mukanani se paksu nippu opuksia. Huomasin lukeneeni kaiken kannesta kanteen jo samana iltana, että kai mustakin se hössöttäjä on tulossa ;D

Mulla on ollut ihan kohtalaisen hyvä olo. Vatsasta nippailee välillä ilkeästi ja rinnat on alkanut kipeytyä kunnolla (aiemmin vain nännit kipeet), mut ne on pientä, kunhan vain paha olo pysyisi poissa.

Hyvää vointia kaikille.
-Katrinna rv 9+3

Oltiinpas me pudottu alas... missä kaikki ovat?

Mulla siirtyy tää pahoinvointi iltaan. Tai siis oksettaa aamulla, iltapäivällä ok olo mutta taas illalla oksettaa. Ja oksennan. Yök. Nyt on vielä sellainen kausi, ettei tekis mieli syödä yhtään mitään mihinkään aikaan päivästä, mut pakkohan se on jotain syödä. Huomenna mies lupas viedä ulos syömään, jospa se parantais ruokahalua :D.

Mietin tänään ihan samaa, mitä Katrinna, päivä päivältä käy km todennäköisyys yhä pienemmäksi! Tosin mä huokasin ekan kerran kun maaginen 6+4 on ohi... (jolloin mulla oli se km silloin 4v sitten), toisen kerran sit ehkä ultrassa, sit viikon 27 jälkeen ja vielä kun ollaan osastolla vauvan kanssa.

Garnet, 9+0

Eipäs pudota näin alas..nyt kaikki kirjoittamaan kuulumisia.

Mullehan tosiaan iski vatsatauti vielä tämän muun oksentelun lisäksi minkä seurauksena paino alkoi tippumaan. Ajattelin, ettei se mulla haittaa kun en ole langanlaiha vaan ihan normaalin painoinen mutta neuvolassa huolestuttiin ja lääkäri antoi armoa ensi viikkoon. Painon pitäisi olla noussut tai sitten samantien tiputukseen. Great!

Nyt kun olo on parantunut olen yrittänyt syödä hulluna mutta kun alas ei mene juuri mitään niin minkäs teet. Kaiken lisäksi pojalle tarttui heti tokasta päiväkoti-päivästä kauhea vatsatauti mikä on nyt kestänyt 4 päivää. Pelkkää vesiripulia monesti päivässä. Eli näin meillä täällä Vantaalla.

Voi teitä Garnet! Yritä nyt jotain syödä, kokeile vaikka jotain mitä et normaalisti niin tykkää, esim minä en ole mikään hirveä appelsiinin syöjä, mutta mutta... Kun sen kuorii ja pilkkoo palasiksi (okei vesimelonia mukaan) ja (älkää naurako!) VANILJASOKERIA tosi kevyesti päälle, kauniiseen kippoon palat ja haarukalla jälkiruuaksi. Kyl menee! Eikä se muuten ole mikään vaiva kuoria ja paloitella se appelsiini... Jotenkin se on vaikeampi syödä normaalisti pala kerrallaan siitä kokonaisesta, siinä aina sormetkin suttaantuu, mut kun sen pilkkoo niin sen jälkeen ei enää sotkeennu (paitsi haarukka, mut joo astianpesukone hoitaa sen). Ai niin jääkaappiin kylmentymään viel sen sokerin kanssa hetkeksi, vaikka kun syö sitä linnun annosta ruokaa...

Minun paha oloni alkaa olemaan mennyttä, mutta onhan noita viikkojakin minulla jo 12+1. Minulla taisi muuten juuri joulun aikaan olla se pahin ruoka-ei-maistu, eli just joskus tuossa Garnetin tilanteessa. Minullakin putosi paino, kaksi kiloa ainaskin, mutta ei tääl kukaan säikähtänyt vaikka painoindeksi meni heittämällä alipainon puolelle. Ehkä se oli siin et miulla ruoka pysyi sisällä, se mitä siis sain syötyä :-) Nyt menee jo ruoka hyvin, liiankin hyvin (iltapala NELJÄ palaa ruispuikuloita juustolla ja puoli litraa jääkylmää maitoa...). Ja virtaa tuntuu hetkittäin oleen oikeinkin, kestovaippoja olen alkanut suunnitteleen oikein urakalla. Mutta uni maittaa, 12 tunnin yöunet ei tunnu missään ja ulos ei huvita mennä olleskaan. Tänään tein viikon ennätyksen, kävin hakee puita liiteristä (matkaa on ovelta noin 10m), että siinä mun ulkoilut. Ulkokoirakin pääsi tänään sisälle, ei tuonne voi tuuleen kukaan mennä, eikä sateeseen.

Mites muiden ulkoilut näinä päivinä? Ja syönnitkin, kun niistä oli puhetta?

-Mammaksi ja EeVili 12+1-

PS: hiljalleen alkaa masu näkymään, mut ei kukaan viel mitään huomaa silti.

Eipä täälläkään suunnassa hirveästi ulkoilu maita kun on niin kurjat kelit :( Eilen kävin kaverin kanssa kaupungilla pyörimässä joten siinä sivussa (kaupasta toiseen) tuli vähän ulkoilmaa haisteltua. Ja tietty viikolla kun töissä käy niin pakko vähän ulkonakin käydä. Olen koittanu kävellä töistä kotiin ainakin pari kertaa viikossa (4,5 km) niin tulis liikuntaakin. Juu tosi huimasti :) Muuten liikunta onkin vain satunnaista salia ja kerta viikkoon jumpassa.

Kuulostaa niin ikävälle joidenki pahoinvointi :( Jospa se kohta alkais väistyä!! Minä pääsin kyllä siitä hommasta kuin koira veräjästä. Alkuraskaudessa oli pientä heikotusta iltaisin mutta se oli siinä. Rv 10 jälkeen sitäkään ei ole enää esiintynyt. Saa nähdä tuleeko mulle sitten kahta kauheammat loppuraskauden ongelmat! Ruokahalu on ollut koko ajan hyvä...ihme kun paino ei ole kuitenkaan noussut. Vatsa tuntuu vähän kasvaneelta mutta vaatteet mahtuu vielä päälle. Varmaan turvotusta vielä tässä vaiheessa.

Nyt alkaa tosiaan olemaan varmempi olo kun viikkoja kertyy ja 12 lähenee :)

Susa rv11+1

No mutta hei! Mullahan, tai siis meillähän, on huomenna np-ultra :-) Miten mä olen ollut autuaasti siinä uskossa, että vasta viikon päästä... Johtuisko siitä, et siirsin viikolla aikaisempaan :-) Ja mieskin pääsee mukaan, joutuu vaan selkänsä kanssa taipumaan tuohon meidän koirankopin kokoiseen autoon, kun isommasta vuotaa ohjaustehostin ja mä en viitsi lähteä sillä liikenteeseen, kun lupaa räntäsadetta koko päiväksi. Oi, näkee möyrijän, kaveri meinaa pyörii niin hemmetisti, et mies tuntee kädellään vatsan päältä. Ensin luulin itse sen olevan joku iso ilmakupla suolessa, mutta kun menee välillä oikealle ja välillä vasemmalle niin... Kyllä se vaan toi maha-asukki on. Välillä tohinasta päätellen tuntuu, et siel on kaksi oltava, mutta kyl "commodore-ultrassa" vain yksi näkyi ja ei tätikään kuullut kuin yhdet sydänäänet. Hassua kyl mut yksi yö näin sellaista "painajaista" et tuli kaksoset ja toiselle ei ollut nimeä ;-)

Näkeekö muuten muut outoja unia? Ei siis varsinaisia painajaisia vaan sellaisia outoja.

-Mammaksi ja EeVili 12+2 tai ainakin sinne päin-

Mukavaa sunnuntaita. Minä sain freelancer-hommia kotiin tehtäväksi, nyt sitten pojan päiväunien aikaan ja viikonloppuisin urakoitsen, kun on aikaa/joku muu katsomassa tuon vipeltäjän perään.

Mulla on aivan TOLKUTON väsy. En tiedä, olenko hieman flunssainenkin, mutta eilen nukuin kahdet päiväunet ja päälle vielä 8-9 tunnin yöunet. En muista, että esikoisesta olisi tässä vaiheessa ollut tämmöistä väsymystä. Ja joo, outoja unia näen toki! Viime yönä näin, että olimme maalla vanhempieni luona ja lähdössä siellä paikalliseen uimahalliin. Sitten totesin, ettei sinne voidakaan lähteä, koska voide (jota ihan oikeasti olen laittanut Piltti-purkkiin), oli kaikki haihtunut purkista sen öljypitoisuuden vuoksi... Pojallani on siis atooppinen iho. Heko heko, aika sairaita todellisuuden ja fiktion sekoituksia.

Mä olen myös päässyt jo pahimman pahoinvoinnin yli, aamupäivät ennen lounasta ovat ehkä vielä niitä heikkoja hetkiä. Illalla sit mussuttaisinkin koko jääkaapin tyhjäksi. Ja lakua/salmiakkia tekis mieli! Ei suklaata, se on liian "ätelää" yhdistettynä pahoinvointiin.

Elokuu: koetahan selvitä painonlaskusta! Syö vain sitä, mitä tekee mieli, mutta yritä saada ne pysymään sisällä!

Minä jään odottelemaan tiistaista neuvolalääkäriä. Nyt varmaan kuunnellaan jo sydänääniäkin, yes! Ja samalla saan tietää verikokeen hB-arvon, se kun pakkaa mulla olemaan tuolla anemian rajoilla...

Terkuin
Rizzu & Sykerö 12+2

Heissan,

en ole mitenkään jaksanut kirjoittaa, kun oksennan melkein joka ilta. Väsymys on aivan omaa luokkaansa. Mikään nukkuminen ei auta. Elämäni pahimpia päiviä oli torstai, kun aloitin aamun oksentamalla, kärvistelin tosi huonovointisena töissä päivän ja jatkoin oksentelua illalla.
Tämä etominen on kaikkein kamalinta, kun se ei lähde pois ollenkaan. Oksentamisen jälkeen se pysyy hetken poissa, mutta palaa ikävän nopeasti.
Mulla on kanssa maha aivan turvoksissa, varsinkin ylämaha.
Hyvä olo pysyy vain jos syö taukoamatta, siis aivan taukoamatta. Näin ollen ruoka tuntuu kokonaisuudessaan todella etovalta ajatukselta. odottelen jo innolla ikaa, kun paha olo (jos lähtee) lähtee pois ja voin olla syömättä edes 4 tuntia. Nyt herään yölläkin juomaan mansikkakeitto, kun olo on niin huono.

Tuntuu jotenkin niin hassulle, kun poikaa odottaessa ei ollut mitään tällaista. Mieskin on varma että kyllä sieltä tyttö tulee. =)

Jos, minusta ei kuulu, niin voin edellee huonosti. Käyn lueskelemassa kuitenkin melkein päivittäin.

Ihanaa kun pääsette jo yli 12vkon, onnea teille kaikille. Yksi rajapyykki ylitetty.

zuviliini 8+5?

Yhteistyössä