Elokuiset 2008 osa 3

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rizzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niina, syvimmät osanottoni!! ja rutistuksia ja voimia!!On kyllä todella surullista, ja todella epäreilulta tuntuu. Vaikka emme varsinaisesti toisia tunnekkaan, niin todella pahalta tuntuu.. Kirjoita ihmeessä tuntemuksistasi ja ajatuksistasi, jos se vain jotenkin helpottaa oloasi. Onneksi lähelläsi on myös ihmisiä jotka auttaa ja tukee.

Syvimmät osanottoni sinulle Niina. Sinulla tulee olemaan ikuisesti elävä muisto miehestäsi vauvassanne, mutta vaikka pieni tuo iloa, tulee hän olemaan myös muistutus mitä menetitte. Voimia ylittää kaikki mustimmatkin hetket ja muistathan, että tänne voit aina kirjoittaa ja me kaikki täällä luemme kirjoituksesi vaikka emme osaisikaan sanoa sitä mitä tarkoitamme.

Ajatuksin Kirsi

Osanottoni, Niina! Sanattomaksi vetää. Onneksi siulla on tukijoukkoja lähellä ja osaat ajatella noinkin positiivisesti menetyksestäsi huolimatta. Paljon voimia!

Ilman muuta tänne saa kirjoittaa kaikesta, mitä elämässä tapahtuu! Miten noin isoa asiaa ei voisi sivuuttaakaan. Olet ajatuksissa, vaikka oikeita sanoja ei löytyisikään viestiksi asti.

Pistiina 14+0

Niina: Isoimmat osanottoni Sinulle. Kyllä se elämä näköjään kolhaisee juuri, kun sitä vähiten odottaa ja kaikki näyttää olevan hyvin.

Vauvasta on vamasti iso apu Sinulle selviytymisessä, hänen avullaan jaksat ehkä hieman paremmin. Onneksi sait pitää vauvanne.

Kirjoittele tuntemuksiasi ihmeessä, se on terapeuttista ja selkiyttää ajatuksia.

Miisa

Kauas oltiin taas pudottu joten kirjoittelenpa kuulumisia vaikkei juuri mitään uutta..

Pahaolo on alkanut helpottamaan joskin eilen oksensin oikein kunnolla! Se taas varmaan johtui suureksi osaksi stressistä kun poika jäi itkemään kauheesti perään kun jätin päiväkotiin. Kauhea tunne!

Inhottavan pitkä aika on vielä rakenneultraan. Saas nähdä meneekö tämä raskaus yhtä hitaasti kun ensimmäinen. Tähän asti on kyllä mennyt nopsaan.

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 13+5

Niinalle syvimmät osaanottoni, lähetän sinulle paljon voimia. En osaa edes kuvitella miten pahalta tuntuu. Vetää kyllä tosiaan aika hiljaiseksi nyt...

En oo vähään aikaan kirjoitellut kun ei oo oikein ollu mitään kerrottavaa. Eka ultra on vasta ens viikolla ja jotenki on sellainen olo että onkohan siellä vatsassa edes ketään. Pahoinvointi loppui muutama päivä sitten ja tilalle tuli kauhea närästys. Esikoisesta kaikki oireet oli jotenki paljon selkeämmät tai sitten ne vaan huomas sillon paremmin kun kaikki oli uutta. No toivottavasti kaikki hyvin...

naksuli 10+3

Osanottoni Niinalle ja jaksamisia raskaisiin aikoihin. Itse olin menettää puolisoni joitakin vuosia sitten tapahtuneessa kuolonkolarissa. Ihanaa, että sait pitää vauvasi ja sitä kautta miehesikin elämä jatkuu täällä maan päällä. Muistan teitä iltarukouksessa!

Eka neuvolalääkäri takana. Samalla oli tietty neuvola, jossa katsottiin perusjutut. Verenpaineet huitelee aikas kovissa lukemissa, tai lähinnä alapaine. Yli 100 oli yhdellä mittauksella, mutta sitten kun mittailtiin monta kertaa, niin saatiin se asettumaan sinne 89 tienoille. Korkea paine voi johtua kuulemma tästä päänsärystä. Lääkäri määräsi Panacod kolmiolääkettä ja jotain voidetta, jota voi sivellä niskoihin. Itse kyllä epäilen, että särky on enemmänkin migreeni tyyppistä, kuin hartioista johtuvaa..

Harmi jos nämä vaivat alkavat jo tässä vaiheessa..Sain myös lähetteen fysioterapautille, joka voisi hieroa niskoja ja antaa omahoito-ohjeita. Ei tässä auta muuta kun ruveta jumppaamaan!

Muuten oli kaikki hyvin. Painoa oli tullut taas kilo lisää viime kerrasta.. Sydänäänet kuuluivat aika heikosti, koska kohtu on niin takana.

EIpä muuta, mitäs muille kuuluu?

elokuu08: Toivottavasti paha olo pysyy tästä lähin poissa! Onhan noita viikkojakin jo noin kivasti, että eiköhän se siitä =)

Moi!

Minä käväisin myös ekalla neuvolalääkärillä eilen. Kaikki OK. Verenpainetta oli mullakin vähän, mutta se on mulla tuo valkotakkiverenpaine ku nostaa n. 10 pykälää arvoja. Painoa oli tullut jo 3 kg lähtöpainoon, hyi mua! Olipa tässä välissä joulu jne. Seli seli.

Sydänäänet kuului hyvin, syke 160. Esikoisesta kävin ekassa lääkärissä kortin mukaan yhtä päivää ennemmin (13+3, ku eilen oli 13+4) ja silloin esikoisen syke oli 158, eli hyvin samoissa mennään. Minä sain Panadolia 100 kpl:n reseptin, ettei tarvi koko ajan juosta apteekissa. Lantion liitoskivut vaivaavat jo nyt tuolla alaselässä. Paikkakin on täysin sama kuin esikoista odottaessa ja synnytyksen jälkeen. Hb oli 123 (2 viikkoa sitten otetussa verikokeessa), eli sekin vielä OK, mut kyl se siitä laskee!

Muuten olo on normaali, ei enää pahoinvointia eikä vielä närästystä, aika seesteistä siis! Ei edes mitään ihmeellisiä hormoni-itkeskelyjä! Mitä nyt ehkä vähän hermostuneempi olen kuin normaalisti (etenkin kun pitäisi siivota eikä mies muka tee täällä kotona mitään, mitä nyt hankkii meille elannon...)

Terkuin
Rizzu & Sykerö 13+5

Olen todella pahoillani Niina! Menin ihan sanattomaksi kun luin viestisi. Onneksi sinulla on ympärillasi ystäviä tukemassa. Tuntuu todella pahalta puolestasi! En todella osaa pukea sanoiksi kuinka pahoillani olen.

Miamaria 10+6

Otan osaa, Niina! Sanattomaksi vetää.

Vaikka sinulla on normaalielämässä läheisiä, tärkeää olisi hakea myös ihan ammattiapua, ellet ole sitä jo hakenut tai sinulle sitä tarjottu. Elämä jatkuu, mutta sinulle voi kuukausia myöhemmin iskeä lamauttava tunne, jota läheiset eivät tunnista ja osaa auttaa. On tärkeää, että saat nyt jonkun ulkopuolisen jolle jutella, vaikkei juuri nyt tuntuisikin ettei sille ole tarvetta. Olet oikeutettu apuun! Soita rohkeasti kuntasi (riippuen kunnasta) psykiatriselle tai yleiseen terveydenhoitoon (Varsinais-Suomessa akuuttipsykiatria). Sinua hoitava lääkäri voi myös kirjoittaa lähetteen terapeutille (psykiatrille tai vain mielenterveyshoitajalle, jotka on koulutettu juttelemaan juuri näistä). Paljon voimaa ja jaksamista! Mutta muista, että koko ajan ei tarvitse jaksaa, vaan sure ja itke niin paljon kuin jaksat.

Tuota Niinan kohtaloa kun on tässä pohtinut, on nää omat "ongelmat" tuntuneet sen verran vähäpätösiltä, ettei oo sitten tännekään osannut oikein mitään kirjoittaa...

Miisa: eikös se oo enemminkin niin päin, että korkea verenpaine aiheuttaa päänsärkyä? Mä jouduin itse joskus opiskelujen loppuvaiheessa verenpaineen tarkkailuun, kun paineet oli n.140/90 (suvussa verenpainetautia, ei kai ne tollasilla paineilla vielä muuten ota tarkkailuun), oireena mulla oli just kova päänsärky ja sen vuoksi menin lääkäriin...

No, omaa napaa... tossa toissapäivänä löydettiin ihana pikku kahvila täältä. Otin mustikkasmoothien juomaksi mikä maistui aivan taivaalliselta, mutta kun olin n. puolet juonut, niin eikös mies sitten muistanut, että pakastemarjoissahan on se listeriavaara. Voi dääm. Juoman kyllä join loppuun, mutta tuntuu kyllä, että kaikki hyvä on nyt kielletty... vai vieläkös nuo pakastemarjat on kiellossa, ilman keittämistä? Tuntuu ohjeet vaihteeksi höllentyvän 3v takaisesta, tai täällä Norjassa kaikki on sallittua, mutta mielellään sitä kuulisi niitä Suomen pään ohjeita...

Tässä totesin, että olen ollut jo monta viikkoa ilman teetä! Tavallisesti lipitän sitä pitkin päivää monia kupillisia, nyt se vain yököttää... kahvia en juo ikinä ja mies-parka joutuu juomaan kahvinsa hyvin kaukana, kun sen haju tekee vielä pahempaa... uutena yökötys-hajuna on nyt tullut ketsuppi! ja himona mozzarellapizza, se pakasteläpyskä, mikä ei edes maistu hyvältä, mut nyt sitä vain pitää saada... fetaakin tekis mieli kovasti, jos keksis siitä jonkin uuniruoan, vois ostaa.

Garnet 10+4 (hui kun aika menee nopeesti!)

Alkuperäinen kirjoittaja Miisa*:
Eka neuvolalääkäri takana. Samalla oli tietty neuvola, jossa katsottiin perusjutut. Verenpaineet huitelee aikas kovissa lukemissa, tai lähinnä alapaine. Yli 100 oli yhdellä mittauksella, mutta sitten kun mittailtiin monta kertaa, niin saatiin se asettumaan sinne 89 tienoille. Korkea paine voi johtua kuulemma tästä päänsärystä. Lääkäri määräsi Panacod kolmiolääkettä ja jotain voidetta, jota voi sivellä niskoihin. Itse kyllä epäilen, että särky on enemmänkin migreeni tyyppistä, kuin hartioista johtuvaa..

Älä herran jumala syö sitä Panacodia!! Herran jumala... Se on kodeiini johdannainen, HUUME! Minulla sanoi lääkäri heti ensi sanoina, että panacod sitten jää heti pois. Tuota lääkettä myydään katukaupassa hyvällä hinnalla huumeiden rinnalle... Anteeksi reaktioni, anteeksi. Mutta itse kärsin päänsärystä useasti ja jos minulta kielletään jokin lääke niin silloin sen on oltava jotain pahaa. Minä olen kuitenkin syönyt lääkkeitä jo niin, nettä ne ei enää liikauta mitenkään, tuo panacod meinaa vetää useimmat ihmiset ihan tööt-tööt kuntoon. Päänsärky on yleistä tietyssä raskauden vaiheessa ja panadolia siihen saa ottaa, myös fortea joka on tuplasti vahvempaa. Samoin kylmägeelit on kaikki lääkkeettöminä sopivia ja kortisonipistokset kipeään lihakseen käy myös (kortisonihan on kropan omaa ainetta).

Panacodissa lukee, että vaikutuksia raskauden aikana ei tunneta. Se saattaa siis aiheuttaa ihan mitä tahansa... Itse en uskaltaisi raskaana ollessa tuota riskiä ottaa, enkä ota, koska turvallisiakin lääkkeitä löytyy.

Anteeksi viel kerran, kyllähän lääkäri varmasti tietää mitä määräsi, mutta omat lääkärini (keskussairaalan fysiatrian ylilääkäri ja arvostettu useita vuosia lääkärinä toiminut lääkespesialisti) kielsivät nimenomaan tuon lääkkeen minulta.

Alkuperäinen kirjoittaja Miisa*:
Harmi jos nämä vaivat alkavat jo tässä vaiheessa..Sain myös lähetteen fysioterapautille, joka voisi hieroa niskoja ja antaa omahoito-ohjeita. Ei tässä auta muuta kun ruveta jumppaamaan!

Heh muuten, säikähdin lääkettä niin etten tuota edes lukenut... Harva fysioterapeutti hieroo, fysiatrisessa hoidossa kylläkin... Itse meinaa petyin, kun fysioterapeutti olikin jumppari, ne ei hiero, vaan antavat vaan nipun ohjeita miten jumpataan. Ja eka käyntikerta on sit JUMPPAA!! puolitoista tuntia varasi minulle aikaa, kun käytiin joka liike erikseen läpi, ja käski sauvakävellä jne jne. Että kun mä vielä olen valehtelematta maailman laiskin jumppaaja :-(

Mä alan olemaan jonkinlainen koti-oppinut näissä asioissa, kun olen kohta 15v kärsinyt erilaisista päänsäryistä. Osa migreeni, osa jännitys, osa hartioista johtuvaa. Hiljalleen alan jo tunnistamaan mikä särky on mitäkin, joskin nuo tuppaa monesti osumaan päällekkäin milloin mikään lääke ei tehoa, joskus harvoin seka-coctail helpottaa (eli kylmägeeliä olka-niska alue täyteen, ihan siis niskavillatkin) ja sitten lääkettä ja pimeää+raitista ilmaa ikkunasta. Oma migreenini tuo aina jonkunlaisia näköhäiriöitä, puheongelmia (esim joku sana ei vaan tule ulos suusta vaikka sen tietää tai s-kirjain alkaa söshöttää) ja migreeni tuo armottoman väsymyksen ja unen aika pian. Kylmä yleensäkin ja oksentaminen alkaa. Hartioista johtuva kipu taas pyörryttää tai heitättää päässä, päänkääntäminen hidastuu ja Harri Kirvesniemi tyyli tulee tutuksi ;-) Jos joku lihas on tulehtunut hartioissa niin sauna pahentaa, toisaalta jännityskivut laukeaa lämmössä. Sen voi vain testata onko saunan jälkeen huono vain hel... huono olo.

Mutta yritähän Miisa pärjäillä, mie otan itteäni niskasta kiinni ja alan ompelee noita vaippoja, kun lupasin kaverin pienellekin niitä tehdä.

-Mammaksi jotain 13+5 tai sinne päin ainakin-

Mammaksi, ehkä sulle ei anneta reseptejä jostain muusta syystä. en tarkoita loukata. Itse jouduin kolariin alkuraskaudesta (nyt loppuraskaus) ja lääkäri määräsi nimenomaan Panacodia kipuihin. Ja hän on ihan pätevä sisätautien ylilääkäri sairaalassani. hän sanoi, ettei Panacodista ole mitään haittaa ja juuri raskaudestamme keskustelimme. tarkoitan vain, mitä olen tekstejäsi lukenut, että ehkä kipusi ovat enimmäkseen psykosomaattisia, ja siksi lääkärit jotka tuntevat sinut eivät sinulle sitä määrää. Ellet usko, niin käypä apteekista kysymässä. tarkoitus ei ole loukata. Mutta väkisinkin alkaa miettimään miksi sinulle ei toimivia lääkkeitä anneta... Eikö sairautesi ollut fibromyolgia? Joka useimmiten johtuu psykosomaattisista syistä ja on tunnettu virastoissa sossutautina.

Heh, ja nyt vasta luin uuden viestisi. Että fibromyolgian lisäksi krooninen päänsräky! tunnut ihan tutulta tapaukselta!!! Tuollaisia käy toimeentulotuessa kuukausittain! Vai eikös me veronmaksajat lääkkeesikin makseta? Miehesi se ei taida olla, kun eikö hänellä vielä ole selkä kipeä ja Kelan tuilla. Miten sen joskus itse sanoit, "elämme sponsored by Kela". Oliko se noin?

No huh..Ei tarvitse alkaa haukkumaan täällä.

Mammaksi: Tosiaan, Panacodia määrättiin ja olen kuullut muiltakin raskaanaolevilta täällä päin, että ovat saaneet sitä päänsärkyyn. Kodeiinia siinä on ja vahvaahan se lääke on, opioidijohdannainen. Pelkkä Panadol ei todellakaan auta, eikä hieronta ja geelit. Olen kärsinyt tästä jo niin monta päivää putkeen, että pakko ottaa tuota lääkettä että saan nukuttua. Minulla taitaa olla migreeniä ja siitä johtuen olen jännittänyt niskoja--ne ovat jumiutuneet ja nyt päätä särkee niidenkin takia. Hieronta vie kivun hetkeksi pois takaraivolta, mutta ohimoilla se säilyy. Ihme kyllä, että minulla ei ole ikinä ennen niskat vaivanneet. Ei ne nytkään jumiutuneilta tunnu, mutta ilmeisesti siitä johtuvaa..

Verenpaineesta: Se tosiaan aiheuttaa päänsärkyä, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että tässä tilanteessa nimenomaan särky on aiheuttanut paineen nousun. Tosin, mistä sitä ikinä tietää..Viime raskaudessa minulla oli paineet koholla myrkytysoireiden ohessa ja se aiheutti päänsärkyä. En vaan uskoisi, että se ihan vielä olisi siitä johtuvaa

Miisa rv 12+4

Mullakin olotila edelleen hyvä, ei mitään ihmeellistä. Nyt on ollut vähän päänsärkyä mutta luulen että on johtunut työstä johtuvista "harmeista".

Kiva että lääkärikäynneillä on kaikki hyvin. Mulla on huomenna np-ultra ja vähän jänskättää! Ens viikolla sitten lääkäri ja neuvola.

Tuosta Hb:sta...olen lukenut että se vähän laskisi raskauden aikana...mulla kävi päinvastoin. Viime mittauksessa tuli hurjat 159. Yleensä mulla on ollu jotain 140 paikkeilla. Mutta ei tietenkään haittaa mitään :)

Tuntuu nämä omat murheet tosiaan niin pienille Niinan jutun jälkeen...mutta valitan nyt vähän kuitenkin. Onko teillä muilla sellaisia mietteitä että toivoisitte mieheltä tukea enemmän tähän odotukseen? Johtuu varmaan näistä hormoneista mutta itse kaipaisin että toinen ottaisi jotenkin enemmän huomioon ja kyselisi vointia yms. No, eipä siitä auta täällä valitella. Sille itselleenhän se pitäisi kertoa. Itselläni on vain huono tapa purkaa paha olo kiukuttelemalla ja toinen on ihan kysymysmerkkinä. Kaipa tää on normaalia että tunteet käy vuoristorataa.

Susa rv 12+4

Pikaisesti Panacodista ennen kuin painun pehkuihin: gynekologini määräsi sitä minulle hartia/selkäkipuihin rv 7, samalla kerralla, kun olin alkuraskauden ultrassa, eli kyllä sen pitäisi olla turvallinen. Ja tämä lääkäri oli HUSin gyne.

-Rizzu-

On se hyvä, että jollain on oma elämä niin mallillaan, että voi tänne tulla muita haukkumaan... ei oikein itsellä riitä ymmärrys, miksi pitää VAUVAN ODOTUS ketjuun tulla toisia noin haukkumaan... odotusajan pitäisi kuitenkin olla iloista aikaa ja täältä saada vertaistukea niin pieniin kuin isoihin asioihin. Eikä edes ole eka kertaa kun Mammaksin kimppuun täällä käydään. Käyttäisi sitten edes omaa nimimerkkiään, helppohan se on nimettömänä huudella.
No, koita Mammaksi olla välittämättä noista... Mä en ainakaan koe olevani niin täydellinen ihminen, et mulla olis varaa muiden tapoja haukkua. Eri mieltä voidaan kyllä olla asioista, mutta silloinkin voidaan keskustella asiallisesti, niinkuin aikuiset. Sillä aikuisiahan me ollaan, eikö?

Jee, tällasia mietteitä vielä ennen nukkumaanmenoa...

Mites muuten Niinalla menee?

Yhteistyössä