Elokuiset 2008 osa 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Susa78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Katri: laita vaikka googleen hakusanaksi masutuubi niin saat kuvan. Se on semmoinen "ylimääräinen" kangaskappale (niitä saa vaikka minkä värisinä) minkä voit laittaa vaikka paidan jatkeeksi ettei napa näy tai just avonaisten housujen suojaksi.

Moi!

Mä kans luin tuota rintaliivikeskustelua hymähdellen... On tainnu raskausajan ja imetysajan "liivisuositukset" mennä sekaisin. Imetysaikanahan ainakaan alussa ei suositella kaaritukia, koska rintojen koko vaihtelee suuresti tunnista toiseen, sitä mukaa kun rinta täyttyy, ja kaarituen pää voi alkaa painaa täysinäisen rinnan maitotiehyttä , jolloin tulee tosi herkästi rintatulehdus. Mutta raskausaika siis erikseen. Ja kyllä mä käytin imetyksen loppuaikana sit jo myös kaarituellisia rintsikoita, kun imetys oli jo vähäistä ja maidontuotanto tasaantunutta.

Oli muuten tosi kiva kuulla Viulusta! Voimia ja tsemppiä uuteen yritykseen!

Masutuubi on yksinkertaisesti leveä kangaskaistale, joka tulee peittämään housujen ja paidan tekemää rakoa, kun maha on iso. Niitä vois kai ommella itsekin trikookankaasta (jos siis on ompelijatyyppi).

Mun pitäis mennä pika pikaa sinne H&M:lle kans etsimään äippäfarkkuja, mulla on vain yhdet. Mut mä en tykkää yhtään mahan alle jäävistä, painaa ilkeästi alamahaa mulla. Pitäisi siis löytää "over the belly" farkut. Ja siis se ei auta, että yläosa on sitä trikoota, koska se trikoon ja farkkukankaan sauma nimenomaan on se, mikä mun alamahaa painaa.

Nyt esikoiselle ruokaa kehiin.

Terkuin
Rizzu 22+3

Kiitos rizzu valaisevasta tissiliivitiedonannosta :) Vähän pönttö olo itsellä, kun kaikkea sitä menee edes puolitodesta ottamaan :D Onneksi on skeptikon vikaa, ettei ihan purematta niele. Kaarituelliset on täälläkin käytössä, enkä voisi kuvitella olevani ilman. Katsotaanpa tilanne sitten uudelleen, kun maito nousee.

Kiitokset myös masutuubi-infosta. Tiedän tonkia henkkamaukan hyllyt käydessäni. En millään haluaisi luopua vielä farkuistani enkä niistä pakollisista työhousuista, kun takapuoli ei ole kummemmin levinnyt :) Paikataan siis tilanne tuubilla.

Katrinna 19+6

Viulu: kiva kuulla sinusta ja hienoa että ole toipumaan päin keskenmenon tuskasta. Toivottavasti saat vielä kokea raskauden ihanuuden loppuun saakka! Onneksi vierelläsi on hyvä mies..

Elokuu08: Onkohan teillekin tyttö tulossa potkujen perusteella =) Itse ihmettelin aina poikaa odottaessani, että miten ne potkut nyt muka niin kovalta muiden mielestä tuntuvat, kun itse en tuntenut niitä niin kovina.. Muut odottivat tyttöä ja me poikaa. Niinhän sanotaan, että tytöt ovat mahassa vilkkaampia kun pojat! Tässä raskaudessa tunnen potkut paljon kovempina, kuin viimeksi ja tyttöä siis veikataan tulevaksi!

Masutuubi on kyllä kätevä, ettei napa paljastu paidanhelman alta! Itsekin ostin mustan ja valkoisen hennesiltä. Voi pitää omia vanhoja paitoja paljon kauemmin..

Täällä on kärsitty taas migreenistä. Tällä kertaa oikein näköhäiriöiden kanssa. Olen saanut otettua lääkkeet tosi ajoissa, niin ei ole äitynyt särky niin pahaksi.

Painoa on tullut kotivaa'an mukaan jo kiva 6kg.. hitsi sentään..

Miisa 20+5

RIZZU: Kelan sivuillako pysyit lähettämään sen hakemuksen, että sait jo rahankin tilillesi? Sinun ei siis tarvinnut tulostaa mitään papereita ja lähettää postissa? Mekin ollaan ottamassa rahana etuutta, koska esikon pakkaus vielä tallessa..

Mä ostin mun tällä hetkellä ainoat äitiyshousut Nicky&Nellystä. Hintaa ei ollut kuin vajaat 30 e. On nämä vielä vähän reilut mutta vyötä olen pitänyt ja vähän ajan päästä voivat vaikka olla ihan sopivatkin ja eipähän tartte heti olla ostamassa isompia. Jotkut toisetkin voisin investoida niin ois vähän valinnanvaraa (hurjasti) sillä omistan nyt vain yhdet tavisfarkut jotka vielä mahtuu päälle. Mä en jotenki raaski laittaa noihin äitiysvaatteisiin hirveesti rahaa kun tää on kuitenki suht lyhyt aika mitä tarvii. Onneksi nykyajan paitamuoti mahduttaa allensa isonkin vatsan :)

Kiva kuulla että Viululla mukaviakin uutisia :) Jaksamista ja aurinkoista kevättä sinulle!

Masussa on elämöintiä nykyään aika hurjastikin. Varsinkin illalla nukkumaanmennessä on aika hurjaa. Päivällä voi mennä pitkiäkin aikoja ettei tunnu mitään.

Susa ja tytteli rv 21+1

Mulla on esikoinen poika ja hänen potkut kyllä näkyivät ja tuntuivat! Et ei ehkä kannata potkuista lähtee veikkaa sukupuolta :).

Mä taisin käyttää koko imetysajanki kaarituellisia liivejä... uups... jotenki ku sitä on tottunut pieniin rintoihin ne valtavat tissit oli sit niiiiin kipeät, isot ja raskaat, ettei tavis-liiveistä tuntunut olevan mitään apua.

Tänään kävin kätilön luona. Painoa oli tullut 1,5kg lisää, yhteensä se 2kg, verenpaine pikkasen noussut, mut erittäin hyvä, vauvan syke 150. Sf-mittaa ei ottanut, kun maha kasvaa silminnähden niin hyvin, et turha mittailla ja huolestuttaa, jos ei menekään just sen "täydellisen käyrän" mukaan. Liikkeistä sanoi, et aikasessa vaiheessa tunnen jo päivittäiset liikkeet. Vielä ei oo kuitenkaan tullut kovia potkuja, sellasia mukavia :).
Huomenna on sit rakenneultra ja sitä jännään jo!

Noista keskenmenoista, niin nehän on tosi yleisiä. Mulla oli ennen esikoistani km, ihan alkuvaiheessa jo, 6+4 ja luonto hoiti koko homman, en tarvinnut edes lääketieteellistä tyhjennystä. Koville se kyllä otti itelle, en tiennyt silloin oikein mitään keskenmenoista, toivoin vain iteki kuolevani, kun tuntui, ettei sitä surua ja pahaa oloa voi kestää... Mies oli kyllä täytenä tukena. Sit tuo esikoinen sai alkunsa vähän vahingossa, vaik olisin ite viel halunnut suruajan jatkuvan... (oli siinä 2kk väliä, mut mulle liian vähän) ekat 10 viikkoa meni vaan uutta keskenmenoa odotellessa, sit alko pikkuhiljaa uskoo, et eipä sitä taida tulla ja uusi raskaus oli kyllä ihan parasta terapiaa! Että kovasti vaan plussaonnea Viululle ja muillekin, sit kun pääkoppa on siihen valmis!

Garnet 19+2

Kiitokset Rizzu masutuubi -infosta :-)

Täällä ollaan sairaslomalla flunssan ja kuumeen takia. Pientä
liikehdintää on asukilla ollut mutta voimakkaita potkuja ei vielä ole tuntunut.

Katri 19+4

Moi!

Miisa: joo, Kelan sivuilla saa asioitua tätä nykyä, jos omistaa yleisimpien pankkien verkkotunnukset. Niillä pääsee kirjautumaan sisään ja hakemaan kaikkia yleisimpiä perheellisten avustuksia. Mut siis se todistus, et raskaus on kestänyt 154 vrk, pitää siis hakea neuvolasta ja kiikuttaa itse Kelaan.

Jään mielenkiinnolla odottelemaan Garnetin ultrakuulumisia! Kerrohan, mitä siellä selvisi. Mulla itsellä on neuvola torstaina. Jää taas väliin leikkipuiston muskarituokio. Viime viikolla se jäi väliin sen esikoisen vehnäaltistuskokeen takia. Ja ens viikon olemmekin Lapissa, joten sekin jää väliin.

Terkuin
Rizzu rv 22+4

Aurinkoista kevättä teillekin ja onnea odotukseen. Täällä on kiva käydä lukemassa miten te edistytte. Ehkä pääsee siitä keskenmenosta ylitse paremmin kun lukee teiän juttuja. Mukava kun muistitte mut vielä. Nyt mä olen oikeesti löytänyt elämäni miehen. Ollaan oltu tässä kolme kuukautta tiiviisti yhdessä. Me ollaan ihan rakastuneita.

Ultrakuulumisia! <3

Terve vauva on tulossa, kaikki oli niinkuin pitääkin. Koko vastasi viikkoja, vain 2 päivän heitto, joten la pysyi samana. Ja sukupuoli jäi arvoitukseksi, mitä oikeestaan toivoinkin :). Istukka on etuseinämässä, eli varmasti se möllykkä, minkä olen siinä tuntenut koko raskausajan. Silti liikkeet tuntuu päivittäin, nyt ne tuntuu myös käteen :).

Garnet 19+4

Kiva kuulla Garnet että sullakin oli kaikki niinkuin pitää! Onkohan vielä moni käymättä ultrassa?
Mulla on seuraava lääkärineuvola vasta kolmen viikon kuluttua joten tässä ei nyt mitään ihmeempää.
Hulluille päiville usutin anopin kun sillä vapaata. Saa ostaa kasan vaatteita pojalle.

Muistatteko onko se viikosta 25 eteenpäin kun liikkeitä pitäisi tuntua 10 kappaletta tunnin sisään? Siis ei tietty joka tunti vaan jossain vaiheessa päivää. Hikkaahan tähän ei lasketa mukaan.

Terkuin
Elokuu08 ja Hipsu 22+5 IHANAN AURINKOINEN PÄIVÄ!

Onnittelut mukavista uutisista Garnet :)

Minulla on 8.4 rakenneultra, se piti olla eilen
mutta lääkäri joutui perumaan ajan eli pakko vielä heti kärvistellä ;-)

T. Katri 19+5

Kiva että ainakin tähän mennessä kaikilla on ollut vain hyviä uutisia ultrista :) Taitaa ne poikkeamat olla aika harvinaisia kuitenkin.

Ulkona ois ihanan aurinkoinen päivä ja täällä sisällä (töissä) vain pitää kärvistellä. Ja kun ei ole edes mitään tekemistä!! Vähän tuntuu tyhmälle.

Susa rv 21+3

Pitkästä aikaa täällä! Lukaisin nopeasti ketjua läpi, paljon tullut asiaa. Mukavia ultrakuulumisia monella, kiva lukea! :)

Ihanan keväinen olo täälläkin, tuntuu et mieli niin paljon pirteämpi heti kun aurinko vähän paistaa! Toivottavasti lumet saavat nyt kokonaan ja lopullisesti kyytiä.

Maha on ottanut kasvupyrähdyksen ja näkyy ja TUNTUU. Teen istumatyötä ja istuminen on alkanut ottamaan koville - viimeiset pari tuntia töissä ovat aina yhtä tuskaa. Mahaa painaa ja ahdistaa ja selkään koskee. Ei kiva! Etenkin kun tietää, että ei tämä tästä ainakaan varmaan helpota mahan kasvaessa.

Mä olen ihan sekaisin jo viikoista... Taitaa olla 22 kohta kasassa. Huisaa! Aika on mennyt kyllä niin nopeasti.

Liikkeet näkyvät jo mahan päälle - hauskinta iltahupia on maata sohvalla ja katsella mahaa, joka hytkyy joka suuntaan :-D

Ihanaa aurinkoista viikkoa kaikille! :)

Ostin mammafarkut Kampin Bebesistä varmaan jo kuukausi sitten ja tietty liian pienet. On sellaiset matalavyötäröiset ja painavat alavatsaa istuessa. Seistessä ja kävellessä ovat aivan mahtavat. No tsekkailin pikkaisen lähempää ja löysin kiristyskumpparin jonka katkaisin ja housuilla pystyy nyt myös istumaan. Jee!! Menevät varmaan muutaman viikon taas eteenpäin.

Muuten vinkkaisin et Kappahlista voi hyvällä tuurilla löytää siistit työhousutkin. En tiiä minkälaisia tänä vuonna on tarjolla kun mulla on kaverin vanhat käytössä.

Kelan tuista: Meneekö se oikeasti niin, että jos esikoinen on alle 3 vuotias, niin saan sen saman äitiyspäivärahan kun sain siltä ajalta? Täyttelin eilen niitä kelan hakemuksia netissä ja siellä kone laski minulle viimeiset puolen vuoden tulot isommiksi, kun mitä olisi olleet tulot 2006 vuoden verotuksen mukaan.. ei oikein voi pitää paikkaansa, kun olen nyt opiskelija ja silloin oli töissä.

Kirjoitin siihen hakemukseen sitten, että haluan äitiyspäivärahan ISOIMPIEN mahdollisten tulojen mukaan ja kehoitin heitä soittamaan minulle, jos on jotain epäselvää! Hitto että voi olla aina niin vaikeaa noiden kelan asioiden kanssa.. miten niitä ohjeita ei saa selkokielelle!?

Muuten täällä menee kaikki hyvin..maha kasvaa ja olo on alkanut olla aika raskas. Kipuiluja tuntuu välillä mutta en tiedä onko supistuksia vai mitä.. Välillä ainakin supistaa selvästi ja ne harjoitussupparitkin tuntuvat ilkeiltä, kun on niin kova paine.

Neuvola onkin ensi perjantaina, pitää varmaan nämä supistukset ottaa puheeksi, vaikka en sairaslomalle haluakaan jäädä..

Painoa on tullut jo n. 6kg. Se on aika paljon ja varmaan siksi oloni onkin kovin raskas. Toivottavasti eivät pistä minua sokerirasitukseen!

Verenpaineet kiinnostavat, sillä jonkunlaisia näköhäiriöitä on ilmennyt. Koulussakin on ollut niin kiire, ettei ole ehtinyt paineita mittailla, vaikka siihen periaatteessa mahdollisuus olisikin.

Vauvanvaatteita olen ostellut jonkun verran=) Tyttöjen mekkoja ja kaikkea sellaista.. Toivotaan nyt, että tyttö pysyy tyttönä loppuun saakka..!

Miisa ja typy 21+1

Miisa: Mulle on painoa tullut 11kg joten älä huolestu. Mä jouduin syömään ekat kolme kuukautta niin kauheesti et paha olo pysyis poissa et painoa kertyi. En oo huolissani. Esikoista odottaessani painoa kertyi samalla lailla aluksi, sitten tasaantui ja viimeisillä viikoilla jopa laski pikkaisen. Imettäessäni pääsin jopa alle lähtöpainon.

Moiks!

Miisa taisi kysellä Kelan tuista: Joo, jos syntyy 2 lasta alle 3 vuodessa eikä ole välillä käynyt töissä, saa saman äitiyspäivärahan kuin esikoisesta (+ vuosikorotukset, eli jopa pikkuisen enemmän). Mä kans ihmettelin, kun mihinkään kohtaan hakemuksessa ei voinut laittaa semmoista ruksia. Soitin Kelaan ja he sanoivat, että se edellinen äippäraha tulee automaattisesti vertailuun kun päätöstä tehdään, eli kaiketi se sitten tulee oikein. Juuri äsken vein neuvolasta saamani raskaustodistuksen Kelaan! Eli jään odottamaan postia.

Neuvolassa eilen kaikki hyvin, verenpainekin oli oikein mallillaan 128/70 (alapaine ei ole neuvolassa mitattuna ollut koskaan noin alhaalla!), painoa tullut nyt lähes 7 kg. Sen sijaan hB oli vain 102, eli rautalisää syömään. Mulla on vain se ongelma, että tavalliset apteekin rautavalmisteet saa mun mahan ripulille, ja silloin ei imeydy mikään. Nyt kokeilen Amwayn "luonnollista" rautaa, jos se auttais. Vauvan syke oli tasainen 155. Noin 10-15 biittiä minuutissa enemmän kuin esikoisesta tuohon aikoihin! Kohdunpohjan korkeus 18 cm, eli kasvu on hyvällä mallilla (ja sen kyllä huomaa!).

Huomenaamulla olis lento Lappiin viikoksi lomalle, eikä yhden yhtäkään tavaraa ole pakattu! Huoh. Onneksi on edes lista tehtynä paperille. Kunhan poika tuosta kuupahtaa päiväunille, alan tehdä asian eteen jotain.

Ensi viikolla en siis koneen ääreen pääse. Mukavia kevätpäiviä! Voikaa paksusti!

T. Rizzu & Sykerö 23+0

Hauskat matkat Rizzulle Lappiin. Hiihtäkääs kunnolla. Täällä etelässä ei ole enää missä hiihtää ja hyvä niin, hih.
Sykerön sykkeet olivat sitten samaa luokkaa kun meidän esikoisella. Sillä huiteli aina tuolla 155-160 paikkeilla eikä meno kyllä ole yhtään hidastunut kun tänne maailmaan putkahti.

Tänään täytyy mennä ostaa Hipsulle jotain ihanaa vaatetta. Paljon ei osteta koska esikoisesta on kaikki tallella mutta jotain ihanan pientä kuitenkin.

Hauskaa viikonloppua kaikille.

Terkuin
Elokuu ja Hipsu 23+0

Rizzulle iso kiitos selvennyksestä! Luulin jo, että jään sille minimiäitiyspäivärahalle.. Niin ja hyvää lapin matkaa! Kyllä ilmatkin suosivat.

Painosta: Hyvä kuulla, etten ole ainoa, jolla on paino noussut.. tämä on vaan niin outoa verrattuna viime raskauteen. Syömään olen minäkin joutunut kamalia määriä kuvotuksen takia ja joudun edelleen. Lopussa on varmasti taas tiedossa turvotusta, joten ei tämä paino ainakaan laskemaan pääse =)
Noh, imetellään sitten oikein ahkerasti, josko se taas auttaisi painonlaskuunkin!

Mies onkon tänään työpaikkaristeilyllä ja minä odottelen täällä kavereita kylään. Kiva tyttöjen ilta tiedossa, niin ja pikkumies on mukana edustamassa miesväkeä =)

Miisa 21+2

Huomenta,
housuista oli aikaisemmin puhetta ja mäkin olen houmannut samaa eli seisoessa housut
tuntuvat hyville mutta istuessa eivät. Kävin kertaalleen Beluassa ja siellä on tosi hyvä valikoima housuja, jopa siistien suorien housujen osalta (www.belua.fi) ja musta oli mukava kun pystyi ensin netissä tutustumaan valikoimaan.

Mulla kävi kauhea moka torstaina - söin ilmeisesti homeista leipää (huomasin perjantaina että sama leipä oli vain alapinnasta ihan homeessa vaikka parasta ennen pv ei ollut vielä mennyt). Nyt sitten ollut pari päivää hetkittäin lievää huonoa oloa mutta ei okseta eikä ripulia vaan päinvastoin olen ollut ihan ummessa mutta silti huolettaa onko tuosta ollut haittaa asukille.. Kehtaisikohan tästä kysyä lääkäriltä - mulla on tiistaina rakenneultra ..??

Hauskaan viikonloppua kaikille,
Katri 20+1

Moikka,

lomalta on kotiuduttu. Olisi onneksi todella hyvät säät ja sai vähän väriä pintaan. Naamassa iho näyttää jo selkeästi paremmalta nyt. =)

Housuista on ollut puhettaa; Mä ostin täältä suorat houstu, M-kokoa ja on muuten todella reilut. Tuntuu ihanalle, kun ei mikään purista.
http://www.mamabella.fi/
Tuolla on ihania hameita ja farkkujakin ja toimitus todella nopeaa.

Mulla on tuo rakenneultra ensi keskiviikkona. Oon vieläkin kahden vaiheilla haluanko tietää onko tyttö vai poika. Olisihan se mukavaa, kun voisi vain arvailla sukupuolta...mmm... vaikea valinta.

Nyt lähden hakemaan poikaa mummilta hoidosta. Sain hyvin purettua kamat ja pestyä pyykkiä, kun on poissa jaloista pyörimästä.

Töihin meno maanantaina ei kyllä kiinnostaisi yhtään. Olisi vain niin ihana olla kotona.

zuviliini 19+4

Aurikoista iltapäivää/iltaa! On niin valoisaa myöhään, ettei enää illan tuloa huomaa :).

Katri, mä söin pääsiäisen aikaan leipää, mikä maistui hassulta. Sit kun tarkemmin katoin, samassa pussissa oli myös leipäpaloja, missä oli vähän hometta... ja kun home on sieni, on sitä todennäköisesti ollut jokaisessa palassa. Tietysti itellä kävi mielessä, et mitähän vauvalle nyt aiheutui, mut ilmeisesti ei mitään, kun liikkuu, ultra oli ok jne. Huoh.

Painosta ootte puhuneet. Mä en tajua, miten mulla ei nouse se! 2kg on vasta tullut, vaikka syön koko ajan - ja myöskin herkkuja... lisäks liikun paljon vähemmän, mitä normaalisti, kun en täällä käy salilla... äitini on jo huolissaan, ite en vielä, sillä esikoisella olin tässä vaiheessa vielä miinuskiloilla, kun oli se mieletön pahoinvointi, ja ehdin niitä kiloja kyllä saamaan. Nyt ehkä vajaan viikon ajan on ollut ihan mieletön nälkä koko ajan, oisko se energian tarve/vauvan kasvu nyt kiihtynyt? Tekee mieli just runsasenergistä ruokaa, oon "grillaillut" kasviksia uunissa RUNSAALLA öljyllä valeltuna (etenkin pun. paprika ja munakoiso on intohimona nyt!) ja sotkenut siihen sekaan sit kikherneitä, papuja yms. NAM! Ja suupielet on ihan rasvassa, lautanen samoin, mut jospa se painokin nousis, ja hyvillä rasvoilla :). Kunnon pihviä tekis mieli, mut täällä on liha niin törkeen kallista, et oottelen paluuta Suomeen. Uskomatonta, mutta jo 6 viikon päästä siellä!!!

Äsken tuossa laitoin itse raidat päähän. Väri on ollut ostettuna jo yli kuukauden ja mies on luvannut auttaa aina "huomenna", vaan eipä sitä "huomista" taida koskaan tulla. Yllättävän kivan näköiset tuli! Olin jo varautunut, et kuljen huivi päässä tästä lähin ;P mut eipä nyt tarviikaan.

Kelan sivuilta kävin tulostaa äitiysavustushakemukset. Ihan kun ne ois muuttuneet siitä kun sain esikoisen?? Silloin piti laittaa myös isän nimi alle (että on varmasti yhdessä sovittu vanhempainvapaan käytöstä) ja mihis tohon laitetaan, et työnataja maksaa sen 3kk palkan alkuun? Lisätietoihin, vai tuleeko työnantajalta joku oma lomake? Täytyy täältä pyytää sit se todistus erikseen, et raskaus on kestänyt 154vrk, sikiöiden määrä, millon raskaus todettu, la ja että oon käynyt terveydenhuollon tarkastuksissa. Täytyy työnantajalle saada kuitenkin jo paperit kohta matkaan, että ehtivät sen 2kk ennen äippäloman alkamista perille! Kelalle riittäis kesäkuun loppu.

Tulipas taas sepostusta.. sen siitä saa, kun ei pariin päivään kirjoita mitään, kun ei muka oo mitään kerrottavaa :D.
Hyviä vointeja kaikille, ja nauttikaa kauniista kevätsäistä!!!

T:Garnet, tänään tasan puolessa välissä!

Taas uusi viikko. Toivottavasti menee nopeesti.

Eilen maatessani sohvalla mies totesi yhtäkkiä, että "hei, kamu on tullut taas!". Eli esikoista odottaessani mies sanoi linea negraa "masukin kamuksi" ja nyt se on taas siis ilmestynyt. Ei mene navan yli vaan stoppaa siihen. Mites muilla?

Elokuu 08 ja Hipsuleijona 23+3

Yhteistyössä