Ihan aluksi omaan mahaan, sitten muiden. Tietääkö kukaan siis mistä voisi olla kyse: Eli minulla on alkuraskaudesta alkaen ollut tuossa navan korkeudella, navasta oikeaan kylkeen päin sellainen hellä kohta, joskus tuntuu noin viiden sentin halkaisijalta olevalta "möykyltä". On kipeä kun painaa ja on tosiaan tuntunut koko ajan. Aluksi neuvolassa sanoivat, että on kohdun kiinnikekohta ja siksi hellä, keskirakaudesta sanoivat, että varmaan se kohta mihin poika lykkää jaloilla ja siksi kipeä. Nyt en ole siihen enää niin kiinnittänyt huomiota, mutta eilen kun aivastin niin itku oli lähellä. Pidin kättäni jotenkin mahassa kiinni ja aivastaessa tuntui, että jotain olisi revennyt tuossa pienessä kohdassa. Siitä asti kohta tuntunut kipeältä ja niistäessä (juu sain sit nuhankin tässä) tai istuutuessa tms sattuu. Mikä ihme tuo voi olla?? Minun joku osahan se pitää olla, kun minuun sattuu, ei se vauvan jalka jne voi olla mitenkään.
Sitten ne muiden navat ja mahat. Verenpaineesta, minulla on luokkaa 120/70, mutta silti pyörryttää välillä hyvinkin. Yksi syy on niskalihaksien jäykkyys, joka estää verenkierron normaalinopeudella, samoin noustessa huippaa, kun sydän joutuu nyt raskaana ollessa pumppuumaan normaalia isompaa verimäärää. Pumpun tehot siis ei meinaa riittää ja tästä johtuu myös se, että hetken tuntuu sydämen tykyttävän huimasti, se ottaa vain kierroksia lisää, ihan kuin vaikkapa juostessa. Iso kohtu alkaa myös painaa selän suuria verisuonia ja aiheuttaa sitä kautta lisätyötä sydämelle, selällään nukkumista kannattaa välttää, samoin tietty kaikkiaan selällään olemista, vasemmalla kyljellä paine on kaikkein pienin. Ja se raajojen puutuminen johtuu tästä ihan samasta asiasta.
Olen koko ikäni paininut näiden puutumisien ja huimauksien kanssa, siksi en nyt osaa omalla kohdallani niistä edes hätääntyä vaikka neuvolassa täti meinasi kauhistua, kun kerroin. Vauvan verenkiertohan toimii hänen omalla sydämellään, joten oma huimaukseni ei häneen vaikuta. Toki istukan verenkierto menee "minun piikkiin", mutta naisen kroppa on niin ihmeellinen, että turvaa vauvan kaikkiaan ensisijaisena toimintona.
Onko kenellekään tullut vielä henkka maukan syyskuvastoa?? Yleensähän tuo tulee jo juhannuksen jälkeen, mutta nyt ei ole näkynyt. Ei ollut meinaa nettikaupassa enää imetyspaitoja, ja pitäisi kohta päästä tilailemaan, jotta olisi sitten kotona edes joku käytännöllinen paita, jos jonnekin pitää heti pienen kanssa lähteä.
Miten pian pienen kanssa muuten uskaltaisi lähteä ihmisten ilmoille? Meillä olisi miehen tosi hyvän ystävän häät 16.8 ja mies haluaisi mennä sinne ja haluaa minut mukaan pienen kanssa. Muutenhan meidän ei varmaan tarvi lähteä käymään kuin neuvolassa ja meillä ei juuri vieraita käy, joten sinänsä "bakteerihyökkäys" määrät jäisi varmaan pieneksi.
Nyt pitää mennä, nenäliinat loppui tästä tietokoneen vierestä.
-Mammaksi 36+4-
PS: huomenna minulla olisi taas neuvola, selvisi, että sijainen on kouluterkka... Että eipä kummoista ole odotettavissa.