No niin, kotiin päästiin eilen päivällä ja yksi yö takana

Lallalle vielä multakin hurjat tsempitykset; se on odottamisen arvoista <3
Nopeaa synnytyskertomusta, ennenkuin pikku-ukkeli herää (seurusteli iloisesti taas klo 03.00 asti meidän kanssa).
Eli supparit alkoi sen verilimavuodon kanssa jo tiistai iltana klo 22. Kärvistelin ja kellottelin tiistai yön, mutta alta kymmenen miinuuttia ei nuo supparit kestäneet kuin 1,5h. Lopulta tosiaan kolmen aikaan keskiviikkona alkoi yhä kivuliaammat ja pidemmät supparit. Kellottelin ja soitin pari kertaa kättärille. Sanoivat, että voin olla kotona niin kauan kun vaan kestän kipua... Ja mihähän kestän
Menin suihkuun steppaamaan ennen viittä, ja siellä oli ihan hyvä olo. Aina suihkusta lähdettäessä supparit olivat niin vahvat jo, että meinasi taju lähteä, eikä jalatkaan oikein pitäneet. No, menin suihkuun takaisin aina, ja siellä olo muuttui siedettäväksi. Annoin kuuman suihkun valua kovalla paineella alaselkään.
Klo 19.30 mies jo pyysi, että lähdetään. No, tilattiin taxi ja soitettiin kättärille, että nyt tullaan, varatkaa allashuone. Kirjauduin sairaalaan klo 20.00.
Kätilö otti allashuoneessa vastaan ja tutki... Hetken mua ronkittuaan kätilö katsahti hyvin kummeksuen, ja kysyi, että: "niin sanoitko sä, että lapsivedet ei ole menneet?" Juu, ei ole menneet. Kätilö: "kyllä kuule on! Olet 5cm auki ja täällä on tukka vastassa"

Hyvin, hyvin harva ensisynnyttäjä kuulemma kärvistelee viiteen senttiin asti yksin kotona! Ne vedet oli tosiaan menneet varmasti suihkussa, enkä ole huomannut...
En päässyt altaaseen tulehdusriskin vuoksi. Laitettiin epiduraali n. klo 20.45 ja siitä aukesi taivas; ei mitään kipua

Naureskelin ja vitsailin miehen kanssa sängyllä samalla kun kuunneltiin kotiteollisuutta. Kymmenen jälkeen alkoi peräsuolen kohilla ihan hirvittävä painon tunne, ja se lisääntyi koko ajan. Klo 22.45 sanoin jo kätilölle, että mun pitää pidättää koko voimalla, etten ponnista. Kätilö lupasi tutkia hetken päästä, mutta epäili, etten olisi vielä auki...
Klo 22.50 kätilö tutki, kun näki miten vaikeaa pidättäminen oli. No, olin kokonaan auki, ja ponnistaminen aloitettiin

Vauvalta hävisi sydänäänet kokonaan 5min päästä, ja mut pakotettiin kääntymään kontilleni, mikä oli siinä kunnossa ja kivuissa todella raskasta. Samalla pelotti vauvan puolesta

Sydänäänet tulivat takaisin, mutta hieman heikompina. Silloin hälytettiin lääkäri mukaan, sekä kätilöt puhuivat välilihan leikkauksesta :-S Ponnistin ja ponnistin, kunnes kuulin, että pää näkyy, nyt rauhoitu... Siitä viitisen minuuttia, niin vauva oli ulkona

Välilihaa ei leikattu, enkä revennytkään kuin häpyhuulista, joihin tikattiin n. 4 tikkiä yhteensä

Ponnistusvaihe kesti 19min, josta 5min meni vauvan sydänäänien kalasteluun. Eli 14min olin tosi toimissa ponnistamassa. Väinö-vauva syntyi klo 23.09.
Vauvalla oli napanuora kaulan ympärillä syntyessään, siitä syystä pisteet aluksi 7, mutta nousivat 5min päästä 9. Mun istukan syntymiseen meni yli tunti, ja puhuivatkin jo leikkauksesta. Lopulta kuitenkin kätilö sai istukan ulos painamalla todella kivuliaasti kohdusta... Pääsin pöydältä pois vasta kahden aikaan, ja siitä suihkuun. Mies oli hoitanut jo kaksi tuntia vauvaa hoitsun kanssa <3 Kolmelta osastolle, missä ei saatu perhehuonetta ja mies joutui kotiin

Onneksi to saatiin heti perhehuone.
Musta tuo oli helppoa

olen oikein yllättynyt miten hyvässä kunnossa olen ollut. Kävely on mennyt ok ke-to yöstä lähtien, ainoastaan pissaaminen toki kirvelee, mutta ei paljoa. Vatsakin alkoi toimia pe aamuna (mulla on vain yksi peräpukama

).
Synnytys oli kokemuksena kaikinpuolin kauhea

Mutta se, että pystyin olemaan kotona noin kauan suihkussa helpotti. Lisäksi pyysin salissa välilihalämmittimen (lämmin ja märkä pyyhe jalkoväliin), kun en päässyt ammeeseen. Se luultavasti myös auttoi siinä, etten tosiaan revennyt yhtään (suosittelen Lalla lämpimästi!!).
Rinnat on kipeät ja täynnä, mutta siis maidon kanssa ei tosiaan ole ongelmia. Vauvalla on paino ollut nousussa jo eilisestä (2vrk ikäinen).
Kaikki on ihanaa

Ja nyt kuuluu itkua... Moikka! Jatketaan kohta!
-N28 ja Väinö