En jaksa enää uusioperhe elämää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti/äitipuoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mie elin monta vuotta tollasessa kurjimuksessa :/ sitten kun ei homma mitenkään toiminu miehelle puhumisesta/perheneuvola käynnistä huolimatta tein sellaisen ratkaisun, että aina kun miehen lapset tuli meille minä lähdin omien kanssa mummolaan =) ja mun elämä helpotti aivan älyttömän paljon. Tosin ne lapset lopetti sitten käymisen kokonaan, varmaan kun ei ollu enää "kukahan" ja "joku" passaamassa.

Mikä teitä riivaa äitipuolet?
Mieti toisinpäin. Mitä jos sinä olisitkin se jätetty. Ja sinun lapsesi saisivat nähdä isäänsä vain tämän muusta perheestä tyhjennetyssä kodissa, jopa sisarpuolet siivottaisiin muualle "roskasakin" tieltä. Lapsille on varmasti hyvä suhde isäänsä. Ja mietippä hetkinen, miksiköhän ne lapset lopetti käymästä. Ei tainnut olla passaamisesta kiinni. Kyllä lapsi käsittää, milloin ei ole toivottu.
Miten lapsellinen aikuinen ihminen voi olla?

Missä tässä luki, että mies olisi jättänyt ex-vaimon ja perheensä uuden naisen takia? Eikö tullut mieleen, että perhe olisi voinut hajota jopa sen pyhän äidin toimesta?

Mikä teitä riivaa ex-vaimot, kun olette sokeana haukkumassa järjestään kaikkia nyxiä perheenrikkojiksi ja ties miksi? Olette sokaistuneita omasta vihastanne. Ette te voi tietää, miksi ero tapahtui. Vai onko teillä joku röntgenkatse, jolla näette, että kaikki erot tapahtuvat siten, että mies löytää uuden naisen, anteeksi siis hutsun?

Mun vinkki sulle on, että laitat itse tikat rajat lapsille, sitä ne hakee ja kaipaa. Sanot niille, että sun kotona kukaan ei hauku sinua, ethän sinäkään hauku lapsia. Sanot, että sulla on oikeus vaatia miehen lapsilta samanlaista käytöstä, kun omiltasi. Varmaan alkaa sota, mutta kunhan pysyt tiukkana ja päättäväisenä, homma alkaa toimimaan. Turhaan siinä alkaa iskä komentamaan jälkeenpäin jos on haukkumistilanteessa ollut esim. muualla, puutut ite kunnolla huonoon käytökseen. Jos ne kertoo äitinsä susta puhuneen, sanot niille, ettei heidän äitinsä tunne sinua, eikä sen vuoksi voi sinusta sanoa juuta eikä jaata. Tärkeintä on, että lapset tuntee olevansa lapsia ja sinä olet talon aikuinen.

Mie elin monta vuotta tollasessa kurjimuksessa :/ sitten kun ei homma mitenkään toiminu miehelle puhumisesta/perheneuvola käynnistä huolimatta tein sellaisen ratkaisun, että aina kun miehen lapset tuli meille minä lähdin omien kanssa mummolaan =) ja mun elämä helpotti aivan älyttömän paljon. Tosin ne lapset lopetti sitten käymisen kokonaan, varmaan kun ei ollu enää "kukahan" ja "joku" passaamassa.

Mieti toisinpäin. Mitä jos sinä olisitkin se jätetty. Ja sinun lapsesi saisivat nähdä isäänsä vain tämän muusta perheestä tyhjennetyssä kodissa, jopa sisarpuolet siivottaisiin muualle "roskasakin" tieltä. Lapsille on varmasti hyvä suhde isäänsä. Ja mietippä hetkinen, miksiköhän ne lapset lopetti käymästä. Ei tainnut olla passaamisesta kiinni. Kyllä lapsi käsittää, milloin ei ole toivottu.

Mies oli eronnu jo vuosia sitte kun minä tulin kuvioihin. Seurusteltiin aikamme ja vaikeaa oli, mutta ajattelin että kyllä se rakkaus tekee tehtävänsä. Vaan on se tosi vaikeaa rakastaa sellaisia jotka pitää palvelijana, ei käytä susta edes nimeä vuosienkaan jälkeen vaan olet joku tai kukahan. Alkeellisetkaan säännöt ei päde. Lapset irvailee ja nälvii sinua ja sun lapsia. Kaikesta saa aina taittaa ja sitte tehdään niinku itse halutaan. Kaksi kertaa kuukaudessa tapahtuva sirkus, joka pistää kodin hullunmyllyksi ja vie kaikki normi elämän siitä. Niille ei voi sanoa että niille ei tule pahamieli, siis ei mistään (miehen mielestä ) . Sinä teet vain ja ainoastaan pahaa ruokaa, etkä oikein osaa tehdä sitäkään. Jne. jne. jne. loputtomiiiiiiiiin. Kyllä siinä kärsivällisyys loppuisi äiti Teresaltakin :/
Ja isä olisi voinut hoitaa sitä hyvää suhdetta lapsiinsa loistavasti ilman minua =) ei vaan halunnu, kun ei ollu enää palvelijaa paikalla.

ihana kuulla että muuallakin joku uskaltaa sanoa että INHOAA lapsipuoliaan. Mulla sama juttu, en yksinkertasesti edes tykkää saati että voisin sanoa ikinä pystyväni rakastamaan. Näin se vaan on, surullista mutta totta.

joo, sen verran vaan tähän väliin, että aikoinaan minäkin olin perheenrikkoja ja ties mitä, vaikka tapasin miehen 5 vuotta sen JÄLKEEN kun miehen exä oli itse nostanut vapaaehtoisesti kytkintä, ja vaikka siinä kuinka yritti lasta ymmärtää niin ei se lämpimiä tunteita herättänyt kun joka käänteessä sai kuulla " se on sun syytä että isä ja äiti erosi"...toisteli luultavasti äitinsä ja äidinpuoleisen mummin sanoja, kyllähän lapsi tiesi ja muisti oikein hyvin asuneensa jo vuosia pelkästään isän kanssa ennenkuin kukaan minusta mitään oli kuullutkaan

• Tykkää
Reactions: astrolabe

Mies oli eronnu jo vuosia sitte kun minä tulin kuvioihin. Seurusteltiin aikamme ja vaikeaa oli, mutta ajattelin että kyllä se rakkaus tekee tehtävänsä. Vaan on se tosi vaikeaa rakastaa sellaisia jotka pitää palvelijana, ei käytä susta edes nimeä vuosienkaan jälkeen vaan olet joku tai kukahan. Alkeellisetkaan säännöt ei päde. Lapset irvailee ja nälvii sinua ja sun lapsia. Kaikesta saa aina taittaa ja sitte tehdään niinku itse halutaan. Kaksi kertaa kuukaudessa tapahtuva sirkus, joka pistää kodin hullunmyllyksi ja vie kaikki normi elämän siitä. Niille ei voi sanoa että niille ei tule pahamieli, siis ei mistään (miehen mielestä ) . Sinä teet vain ja ainoastaan pahaa ruokaa, etkä oikein osaa tehdä sitäkään. Jne. jne. jne. loputtomiiiiiiiiin. Kyllä siinä kärsivällisyys loppuisi äiti Teresaltakin :/
Ja isä olisi voinut hoitaa sitä hyvää suhdetta lapsiinsa loistavasti ilman minua =) ei vaan halunnu, kun ei ollu enää palvelijaa paikalla.

kuulostaa ihan samalta kuin meidän uusperheen ensimmäiset vuodet, paitsi että se oli joka päiväistä, miehen lapset asui meillä

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:

kuulostaa ihan samalta kuin meidän uusperheen ensimmäiset vuodet, paitsi että se oli joka päiväistä, miehen lapset asui meillä

Heh, meillä kääntyi juuri päinvastoin kun äitikulta halusi. Vuosia hän haukkui ja mustamaalasi minua ja miestäni, olimme mm. hullu ämmä ja Mikki Hiiri, sitten lapset kasvoivat ja halusivat muuttaa meille. Katkera äiti jäi yksin ja itkee nyt kun lapset eivät tahdo nähdä häntä. Nii-in, miksihän eivät tahdo...

Ja ei, en rikkonut heidän ihanaa auvoisaa pyhää perhettään. Äitimussu itse halusi erota.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä ei ole yhteisiä lapsia. Ja minä olen yrittänyt jo tässä melkein kolme vuotta saman katon alla.... En edes tiedä minkä takia ex vielä tänä päivänäkin jaksaa selitellä lapsille kaikenlaista, tuo lehmä juttu oli vielä pientä. Hän sekoittaa lasten päät aivan totaalisesti. On lapset meillä ollessaan puhut että meidän äiti sanoo että isä rakastaa vain meidän äitiä ja että isi muuttaa kohta takas tms. Ei taida ex:ällä olla kaikki ruuvit kohillaan. Ja ymmärtäisin jos he olisivat eronneet hetki sitten mutta erosta on vuosia. Me olemme olleet yhdessä vuosia, melkein kolme vuotta ollaan nyt yhdessä asuttu. Enhän minäkään omille laspille sepittele puuta heinää ja hauku ex:äni uutta puolisoa yms. Ja se käytös on jotain pöyristyttävää. Meidän lapset ovat aika samanikäisiä mutta käytöstavat ovat aivan erinlaisia.

Oletko ihan varma, että miehen ex näin puhuu? Lapset toivovat usein kaikkein eniten, että vanhemmat palaavat yhteen ja siinä ei keinoja kaihdeta...

Ymmärrän tilanteesi erittäin hyvin. Meillä sama tilanne. Mieheni ex itse halunnut erota lyhyen liiton jälkeen ja liitto oli todella epäonnistunut. Nyt minun tullessa jokunen vuosi sitten mieheni elämään, heidän erostaan alkaa olla 10v. ex rouva ei voi sietää minua. Kaikkee kiusaa ja ikävää on saanut aikaiseksi. Mieheni lastenkanssa sujuu jo nyt,mutta mieheni on palannut tilanteeseen että ex saa kaiken tukensa, saa moittia minua toki soittaen miehelleni ja haukkuen me ei olla kontaktissa millään muotoo. Mieheni puolustaa exäänsä vaikka olis mistä kyse ja mun vika kun en ymmärrä. Lastensa äiti (lue pydä madonna,vaikka monia perus puutteita on!) ei edes uusi mies saa akkaa lopettamaan roikkumistaan ja nyt tämän uuden miehen myötä mieheni on alkanut näyttää siellä miten hän kuitenkin on se joka hallitsee sitäkin kotia ja akkaa. En ole ennen ollut näin kurja ihminen,mutta kiusaaminen on minut saanut inhoamaan sitä akkaa ja jatkuva riita asiasta. Koitin niellä,koitin ajatella ettei tätä exää ole olemassakaan,mutta ei pysty. Romanttinen ilta tiedossa ja puolisoni ex soittaa ja viestittää kaikkee ihan niin turhaa ja mieheni vastaa ja juttelee ja ja jajajaj....olen myös miettinyt luovutanko vaikka rakastan ja lasten kanssa ollaan niin lähennytty et pidän heistä. Toivottavasti osaan toimia oikein. Lähteä tai jäädä mikä on se oikea tie ? lämpimiä ajatuksia kaikille samaa tilannetta eläville

Ehkä tuossa on hiukan vastaava tilanne kuin jos olisit mennyt lesken kanssa yksiin: kuollut ei virheitä tee? Kun ei tarvitse kärsiä enää toista parisuhteessa, niin voidaan molemmin puolin unohtaa ne ikävät asiat ja liittoudutaan yhteen uusia puolisoita vastaan, jolloin näiden on hyvin vaikea tehdä mitään oikein. Eksästä tulee ikään kuin äiti ja isä, ja uusille on jäänyt tuhmien lasten rooli. Tuommoiset kolmiokuviot on niin palkitsevia ja siksi tuhoisia, koska niissä aina demonisoidaan joku, ja kaksi muuta paheksuu yhdessä. Ja jos uusi puoliso yrittää liittoutua miehen kanssa eksää vastaan, niin silloin loukkaa hänen lastensa äitiä. Vihavaihe on jo unohdettu, joten on turha vedota siihen, miten kauhea eksä olikaan.

Kai siinä jää vain se mahdollisuus, että on vaadittava aikuismaista käytöstä mieheltä, ja laitettava tämä miettimään millainen tila sinulle jää, jos mies sivuuttaa oikeutesi mennen tullen. Mutta jos sen tekee vihaisesti, niin työntää itseään entistä syvemmälle nurkkaan. Mies kilpailuttaa teitä siinä, kumpi ymmärtää häntä parhaiten. Vaikea sitä kisaa on voittaa, koska sinä olet se jolla on kiusallisia tarpeita hänen suhteensa.

Voi olla että etäisyyden ottaminen toimii paremmin kuin vaatimusten esittäminen, mutta mistäpä tuon tietää.

Luen pöyristyneenä näitä, miten voi olla mahollista?

Samaa ihmeteltiin joskus mun äitipuoleni kanssa, että hällä muutama kaveri, joilla ei toimi kunnolla toi uusioperhe kuvio. Mun äitipuoleni oli vaan sanonu, että hällä toimii ja hänen miehen lapset ovat ottaneet vastaan hyvin, vaikka alussa tunnelma oli varautunu. Oli mun äitipuoleni, nämä kaverit kyselleet, että miten olet onnistunu? Ei ollu äitipuoleni osannu selittää :).
Tähänkin on olemassa selitys. Mun äitipuoleni on sydämellinen, kiltti ja ihana ihminen, en kykene, enkä olis kyenny häntä inhoomaan. Saati, että oisin hänen ja isäni välejä terrorisoinu jotenkin. En olis pystyny, koska olen myös itse aika kiltti luonteeltani ja hirveen empaattinen. Siihen vaikutti myöskin se, että isä oli, niin onnellisen näkönen ja en ollu isästäni huomannu etes lapsena, sellasta onnellista ilmettä. Toki äiti kyseli meiltä, haukku äitipuoltani, kiukkus, että siinähän on teille uus äiti, jne. Haukkuu vieläkin, mutta itse olen aina hiljaa ja vaihdan puheenaihetta. En jaksa vaan kuunnella, sitä räpätystä. Äitilläkin on uus kumppani, mutta siitä huolimatta haukkuu isää ja isän nykystä vaimoa (eli isäni teini- iän rakkaus tää, nykynen vaimo) melki joka kerta, kun olen äitini luona käymässä. Pidän myös kahta pikku siskopuoltani yhtä rakkaina, kuin kahta biologista pikku sisarustani. Ovat mulle saman arvosia :heart:

Monen on kovin helppo tuomita näitä äitipuolia jotka ovat uusioperheessä jonka sisällä vallitsee täysi kaaos. Itselläni on sellainen tilanne että alkaessani perisuhteeseen nykyisen mieheni kanssa, itselläni ei ollut vielä lapsia..olin saanut sairaalasta tuomion etten koskaan saisikaan. Miehelläni on kaksi lasta jotka asuivat silloin isällään koska äidistä ei ole lapsistaan huolehtimaan. Alkuun meni tosi kivasti, tietysti koska ei vielä asuttu yhdessä ja nähtiin rajallisesti. Lapset tykkäsivät minusta alusta asti ja näyttivätkin sen mielellään. Aikaa kului ja puhuttiin yhteen muuttamisesta, siitä lapset olivat innoissaan. Samaan aikaan aina kun lapset kävivät äidillään, äiti muisti pitää huolen siitä että lapset tulivat hankalina takasin. Äiti toitotti lapsille että se uus ei ole teidän äiti, sitä ei tarvitse uskoa eikä totella, se ei saa antaa teille mitään käskyjä ja määräyksiä, yms.. Tästä seurasi se että 6 vuotias poika karkasi pihasta ja oli kateissa jonkin aikaa, kun sitten viimein hänet löysin niin toruin koska pelästyin ja kun kysyin miksi ei totellut pysyä pihassa niin kun aina ennenkin, vastaus oli että; "sinä et mua määrää ja mun ei tarvi toella mitään mitä sanot" kun kysyin kuka niin on sanonut niin sanoi että äiti. Miten voi olla noin vastuuton äiti ettei tajua miten huonosti voi käydä jos hänen jakamansa elämänviisaudet ovat tätä tasoa. Äiti haukkui minua pojille jatkuvasti ja nosti itseensä jollekkin jalustalle. Kuitenkaan ei pystynyt sovittuja tapaamisia noudattamaan ja meni välillä 2kk aikaa ennen kun otti lapsiaan luokseen seuraavan kerran. Olin raivona siitä että hänellä on kaksi omaa lasta joista ei viitsi pitää huolta ja joilla pelaa kuin pelinappuloilla. Sitten tuli se päivä kun olinkin raskaana!

Eihän sen pitänyt olla mahdollista mutta niin nyt kävi, nyt laskettuun aikaan on enään kk aikaa...eli meille tulee mieheni kanssa ensimmäinen yhteinen lapsi. Asiat on kaikinpuolin muuttuneet. Lapsista on tullut kurittomia, heillä ei ole mitään käytöstapoja, ovat aivan kuin villieläimiä. Kaikki paikat rikotaan, toisiaan hakataan ja terrorisoidaan. Vieraille ihmisille huudetaan, uhataan lyödä niiden koiria lapiolla, naapurin lapsia lyödään kaikki pihan puut ja pensaat piestään oksista. Kiroillaan, syljetään ja hygieniasta ei tiedetä yhtään mitään. NÄIN EI asiat ollut ennen ja nämä asiat sujuivat täysin moitteetta ennen. Nyt viimeiset 3 kk on ollut aivan järkyttävää ja tähän kaikkeen on perimmäisenä syynä äiti, niin lapset sanovat. ÄITIN LUONA ei tarvitse pestä hampaita, pestä käsiä, saa kiroilla, kaivella housujaan, syödä räkää, sikailla pöydässä...eli piereskellä ja rääpiä ruualla. Äitin luona kun äiti ja sen uus mies rikkoo paikkoja, niin hekin rikkoo sen takia. Siellä saa tuijottaa aamusta yöhön asti telkkaria tai pelata, karkkia syödään ihan koska vaan. mutta äidin luona lapset ei riko mitään koska siellä saa muuteen selkäänsä. Olen lasten kanssa jatkuvasti kotona ja mies paljon pois työnsä takia. En saa nukuttua kun 0-5 tuntia yössä ja päivisin en oikeestaan koskaan, olen väsynyt ja turhautunut koska mitään perus sääntöjä kotona ei enään äidin takia noudateta. Kodista puutuu rauha täysin.

Olo on toivoton lähes joka päivä ja oma asenteeni on alkanut muuttua lapsia kohtaan nihkeäksi. Tiedän ettei syy ole lasten mutta lapset on ne jotka tekee kotona olemisesta helvettiä käytöksellään..asiaan ei tunnu auttavan mikään. Ei uusio perhe elämä aina onnistu kultaisesti, eli kenenkään on ihan turha tuomita niitä väsyneitä äitipuolia jotka ovat oman jaksamisensa äärirajoilla ja lähes luovuttamassa. Kaikki tapaukset on yksilöllisiä. Tämä tilannne mikä täällä on, on vienyt kaiken ilon ja voiman ja jaksamisen minusta. Jokainen päivä on selviytymis taistelu ja odotan aina hetkiä jolloin lapset menevät äidilleen että saan hengittää ja nukkua. Olen omassa kodissani pelkkä kodinhoitaja ja roskis johon kaikki paska heitetään. mieheni kanssa menee kyllä hyvin ja rakastetaan toisiamme sydämestämme mutta silti aina välillä tulee tunne että olisiko parempi että lähtisin pois, ajaudun kohta väsymykseen josta en selviä jaloilleni. Olen hakenut apua monelta eri taholta, mikään ei vain auta ja tilanne pahenee koko ajan. Täällä kotona on rajat ja säännöt joista ei poiketa, mutta äidillään rajat ja säännöt puuttuvat täysin ja siitä syystä kaaos on yllä koko ajan.
Äiti ei tajua aiheuttavansa lapsilleen tällä touhullaan pelkkää pahaa, on lapsellista provosoida 4 ja 8 vuotiaita lapsia noin häikäilemättömästi. Äiti on ollut väkivaltainen lapsilleen todella useasti ja koittaa kääntää asiaa lasten isän syyksi. Äidillä on vetämässä oikeudessa syyte väkivallasta lastaan kohtaan ja silti koittaa uskotella lapsilleen ettei hän oo tehnyt mitään koskaan että lapset muistavat väärin. Lahjomalla saa lapset uskomaan höpinöitään. Todella hieno ihminen.

Jos lapset ovat sinun kotonasi, niin silloin mennään sinun säännöilläsi. Jos säännöt ei miellytä ja menevät rällimään biologiselle äidille niin se on voi voi. Muistat olla vaan kohtuullinen säännöissä, samat säännöt kaikilla lapsilla. Älä alennu tuollaiseen propaganda juttuun. Anna lapsille mahdollisuus todeta, että sinä oletkin ihan kiva. Mutta sääntönä se että sinun katon alla ketään ei haukuta, eikä tapella. piste. Lapset ovat jupakassa täysin ulkopuolisia, älä pura turhautumistasi heihin.

Mun kyllä sanottava että saa olla melko ihmeellistä että suostun uuIoperhe leikkiin ikinä. Mulla tytär joka ei käy isällään ja pikkupoika joka elää viikko viikko systeemissä. Olen se kahteen kertaan eronnut ja lapsetki eri isille. Ikimaailmas toivo enää lyöväni hynttyit yhteen yhdenkä miehen kanssa. Oma tupa oma lupa ja hallinta. Miks sotkisin elämääni noilla kuvioilla enää. Rakastaa voi vaikkei väkisin yritä yhdessa elää. Minä valitsen puoliskoni, mun lasten ei tarvii oppia elämään ventovieraiden kanssa.

Itselläni on hieman samankaltainen tilanne. Miehelläni on lapsi joka asuu meillä eikä tapaa äitiään. Lapsi kiusaa minua meidän ollessa kahdestaan. Lapsen isän ei tarvitse mennä kuin vessaan niin lapsi alkaa tehdä jotain mikä ärsyttää minua. Lapsen ilmeestäkin näkee, että tekee sen tahallaan. Heti kun lapsi kuulee, että vessan ovi käy ja isä tulee juoksee äkkiä sohvalle istumaan ja on kiltti kuin enkeli. Samoin jos vietämme yhteistä vapaapäivää lapsen kanssa, isä on siis töissä ja me olemme kahden niin ajoittain meillä menee tosi upeasti. Ei ole kuin ns. normaaleita viisi vuotiaan kiukkuja, mutta ajoittain ihan yhtäkkiä esimerkiksi pelaamme palapeliä alkaa ensin mökötys ilman syytä, sitten kiusaaminen. Joko alkaa ärsyttää koiraamme (on potkaissutkin pariin kertaan sitä), uhkaa lähteä kotoo pois (pari kertaa olen hakenut rappukäytävästä takaisin sisälle), kaataa lasista vettä lattialle tahallaan, sotkee pöytää, pyyhkii räkää housuihini tms. mitä nyt ikinä keksiikään. Olen keskustelemalla pyrkinyt pääsemään näistä eteenpäin, sitten olen ottanut ns. takavarikkoon tavaroita jos ei toimi, perunut karkkipäivää tms. Hetkellisesti saan yleensä tilanteen rauhoittumaan, viimeistään sitten kun lapsi taas kuulee, että iskä tulee niin muuttuu kuin yö ja päivä. Vuoden päivät olen tätä kestänyt (olemme siis vuoden asuneet yhdessä). Ymmärrän kyllä, että kyseessä on lapsi ja olen yrittänyt selvittää asiaa puhumalla ja lisäämällä yhteistä aikaa ja kivan tekemistä, että suhteemme kehittyisi. Nyt olen kuitenkin jo niin hermoraunio että pelkkä ajatus lapsen kanssa kahdestaan olemisesta alkaa ahdistaa. En jaksaisi taistella joka asiasta, etenkin kun ne taistelut tuntuu itselle turhilta, koska kyse on selkeästä kiusaamisesta. Tiedän sen lapsen ilmeistä ja erityisesti siitä, että isänsä edessä esittää enkeliä. Lopettaa heti kun isä tulee.
Olen asiasta puhunut lapsen isän kanssa ja isä on siihen aiemminkin puuttunut, mutta ei se ole auttanut kuin hetkeksi. Nyt sitten olen niin väsynyt tähän toimintaan että olen koko ajan hermot kireällä kotona, otan ylimääräisiä työvuoroja ettei tarvitse olla lapsen kanssa. Ei sillä, haluaisin olla ja touhuta ja tehdä. Tykkäisin ajatuksesta, että me olisimme perhe, mutta tällä hetkellä olen tähän kiusaamiseen niin väsynyt, että pelkään etten pysty olemaan se aikuinen niissä tilanteissa. Nyt olemme sitten sopineet miehen kanssa, että minun ja lapsen kahdenkeskistä aikaa vähennetään selvästi ja joka kerta jos on kiusaamista niin kun isä tulee kotiin niin minä sitten kerron heti mitä on tapahtunut ja yhdessä lapsi, lapsen isä ja minä käymme asian läpi. Yritämme siis sitä, että lapsi ei enää onnistu siinä, että kun kuulee, että isä tulee kotiin muuttuu itse enkeliksi vaan totuus tulee silti esille.
Lapselta on kysytty miksi tekee näin, mutta ei suostu vastaamaan. Olen yrittänyt pitää pelin mahdollisimman avoimena niin, että lapsikin uskaltaisi kertoa omista tunteistaan...
Ymmärrän siis täysin, että toisen ihmisen lapsen/lasten kanssa voi olla täysin loppu... Ja kuka täälä nyt sitten aika kärkkäästi sanookin, että lapsi on lapsi ja katso peiliin niin täälä päässä on kyllä peiliin katsottu ja asiaa on monelta kannalta pohdittu. Nyt tilanne on kräjistynyt siihen, että olen niin väsynyt, että pelkään etten enää muista kuka on lapsi ja kuka aikuinen. Joka tapauksessa lapsellakin on vastuu omasta käytöksestään. Toki aikuisen tulee näyttää lapselle mallia siitä miten toista kohtaan käyttäydytään. Siksi olemme nyt alkaneet miehenkin kanssa pohtai omaa käytöstämme toisiamme kohtaan..
Perhekuvio on iso paletti, mutta kuten jo sanoin lapsellakin on vastuu omasta käytöksestään. Kaikkea ei voi suoraa laittaa lapsen syyksi. Lapsen käytökselle yleensä on jokin suurempi syy pohjalla, mutta silti minkälaista käytöstä tahansa ei pidä keneltäkään hyväksyä. Ei edes lapselta.

en lähtisi etes miehen kelkkaan jolla on aikasemmasta suhteesta lapsia. Tiedän etten pysty rakastamaan toisen lapsia vaikka ne oli kuinka hyvä käytöksisiä enkeleitä niin en pysty.

Missä on määrätty, että niitä pitää oikein rakastaa? Kai sitä voi olla yhdessä, vaikka ei nyt niin rakastaisi, mutta yhteiset pelisäännöt tietty pitää olla. Esim. että ketään ei jaukuta. Ei myöskään lasten äitiä.

Alkuperäinen kirjoittaja myöskin äitipuoli;18778840:
Mun vinkki sulle on, että laitat itse tikat rajat lapsille, sitä ne hakee ja kaipaa. Sanot niille, että sun kotona kukaan ei hauku sinua, ethän sinäkään hauku lapsia. Sanot, että sulla on oikeus vaatia miehen lapsilta samanlaista käytöstä, kun omiltasi. Varmaan alkaa sota, mutta kunhan pysyt tiukkana ja päättäväisenä, homma alkaa toimimaan. Turhaan siinä alkaa iskä komentamaan jälkeenpäin jos on haukkumistilanteessa ollut esim. muualla, puutut ite kunnolla huonoon käytökseen. Jos ne kertoo äitinsä susta puhuneen, sanot niille, ettei heidän äitinsä tunne sinua, eikä sen vuoksi voi sinusta sanoa juuta eikä jaata. Tärkeintä on, että lapset tuntee olevansa lapsia ja sinä olet talon aikuinen.

Tämä kuullosti niin ihanan kannustavalta. Tosin, vaikka itse pidän tiukat säännöt. En hyväksy kiusaamista ja puutun siihen joka kerta niin ei tunnu tässä tapauksessa toimivan...

Höpö höpö :D

Alkuperäinen kirjoittaja myöskin äitipuoli;18778840:

no mäkin näkisin tän homman näin. pitäis isän kyllä sen verran pystyy sanomaan exälle että nyt pelleily loppuu ja snaiaako se miten se vaikuttaa lasten käytös tapaan. ite asiassa tos yks päivä naurettiin ku tajuttiin et se lapsi käyttäytyy just niinku sinä :) peilikuva omasta itsestä luonteineen. aika pahalta kyl toi juttu kuullostaa äiti huono tapainen ja mies ei sano mitään tulee siis lapsille normi huonotapaisuudesta.

Nykyajan trendi: Ongelmia. Minä lähden. Yleensä se lähtijä on nainen. Sama missä niitä ongelmia on niin nainen lähtee. Aika outoa, ettei tuollainen normaali perhe-elämään liittyvä tilanne ole ratkaistavissa. Mutta mitäs sitä vaivautuisi itseään liikaa rasittamaan, jos on tottunut aina lähtemään/luovuttamaan. On omasta elämästä useita tuttuja uusioperheitä, joissa paljon vakavampia ongelmia (päihteitä, väkivaltaa, taloudellisia ongelmia) ja kaikista noista ovat selvinneet. Mutta kun on ollut se asenne ja tahto paikallaan. Tässä taitaa olla jotain muuta takana kuin tämä lasten "tahallinen terrori". Olet varmaan vielä/edelleen kypsymätön ylipäänsä perhe-elämään. Sinunlaisellasi naisella on paljon kohtalontovereita. Voit jatkaa heidän kanssaan asenteesi pönkittämistä täällä näillä nettipalstoilla. Varmaan teit eropäätöksenkin "netissä" keskustelematta läheskään yhtä perusteellisesti oman miehesi kanssa. Teille tämän lajityypin naisille pitäisi saada suhteisiin sitoutumiskielto, jotta ette "saastuta" enää laajemmin normaaleja ihmisiä. Vaikka et vielä ehkä pitkään aikaan usko niin väitän itse olevani normaali tässä suhteessa. Ymmärrän teitä kaikkia, jotka reagoitte tähän kirjoitukseen rankasti kritisoiden, mutta ymmärrän tuonkin käyttäytymisen sijaiskäyttäytymiseksi varsinaiselle oikealle toiminnalle siinä teidän omassa elämässänne. Kun ei itse osaa/jaksa/ymmärrä toimia oikein on tuolloin hyvin helppoa "neuvoa" toisia. Ja näitä neuvojiahan on tämä netti täynnä. Älkää hyvät ihmiset uskoko näitä omaa pahaaoloaan nettiin purkavia omasta mielestään superäitejä ja liian hyviä uusia puolisokandidaatteja. Ajatelkaa itse!!! Mitä jos minä olisin tuossa tilanteessa? Enkä vaan siis superäitinä vaan niiden lasten isänä tai peräti se kiukutteva uusperhemuksu? Superäidit ajattelee vaan omasta näkökulmasta. Ne ei osaa asettautua toisen asemaan. Miehille tuollainen käsittämätön omahyväisyys on usein kuin pommi. Useimmiten tämä tulee esille juuri erotilanteissa, kun "superäiti" tietää olevansa ainoastaan kykenevä huolehtimaan lapsista. Tämä on tosin toinen asia, mutta liittyy tähän sinun syndroomaan. Paranemisia!!

Minulla oli aiemmin samanlainen tilanne. 4 vuotta yritin ja yritin kestää miehen exän syyttelyitä ja haukkumisia. Vähitellen huomasin, että tilanne ei muutu ikinä vaikka kuinka yritän.
Lähdin suhteesta ja pitkästä aikaa on ollut helppo hengittää.

Yhteistyössä