"En mä tätä syö".. lapsen kaveri suuttui minulle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei lapsi tuollaista ilkeyttään sano!

Minusta lasten rehellisyys on virkistävää ja ollaan saatu hyvät keskustelut aikaan siitä, miten ihmiset tykkää eri asioista ja miten monella eri tavalla voi vaikka jauhelihasopankin keittää. Kaikki jutut alkaa yleensä jostain lapsen vilpittömästä "en tykkää" -kommentista. Kysyn, että miksi et, onko outo maku, onko palaset eri tavalla leikattu ja siinä jutellessa on sitten se erilainenkin annos uponnut.

En ymmärrä aikuisia, jotka ottaa lasten jutuista itseensä ja kuvittelee, että ne on jotenkin ilkeydellä sanottu.

Aapeen tapauksessa lapsi oli 11v... :whistle:

Eihän kaikesta ruuasta tarvitse tykätä! Miten asian ilmaisee lapsi tai aikuinen onkin sitten eri asia... Meillä eskarissa lapset ovat ottaneet käyttöön fraasin tämä ei ole minun makuuni, ja se on ihan ok. Tärkeää on kuitenkin, että ruokaa ensin maistetaan ja vasta sitten muodostetaan mielipide. Aloittaja toimi siinä mielessä ihan oikein, että minustakin on epäkohteliasta arvostella ruokaa ilman maistamista, eikä lasta kaiken huipuksi oltu edes kutsuttu syömään.
Itse olisin varmaan lasta muistuttanut, että ruokaa täytyy maistaa ennenkuin voi sanoa ettei pidä siitä ja jos ei halua maistaa ja on nälkä on parempi mennä kotiin syömään.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Aapeen tapauksessa lapsi oli 11v... :whistle:

Niin? Lapsi mikä lapsi. Ei sen sallita juoda, paneskella eikä pelata väkivaltapelejäkään. Abstrakti ajattelu on kehittymättä. Murrosikä useimmilla alkamatta. Eihän se saa vielä nähdä edes k-12 leffoja ja nekin on aika kesyä kamaa. Lapsi kaikin puolin.

Toimii muuten murrosikäistenkin kanssa. Ensimmäiseen uhmakkaaseen kommenttiin suhtautuukin vakavasti ja kysyy, että mites nyt näin, mikä olis sinulle parempi.

Kuulluksi nykylapset tahtoo ennen kaikkea tulla ja kotoa nuo tavat on opittu. Ei tilannetta auta, että lähtee itse töykeyteen ja ilkeilyyn mukaan.

Niin? Lapsi mikä lapsi. Ei sen sallita juoda, paneskella eikä pelata väkivaltapelejäkään. Abstrakti ajattelu on kehittymättä. Murrosikä useimmilla alkamatta. Eihän se saa vielä nähdä edes k-12 leffoja ja nekin on aika kesyä kamaa. Lapsi kaikin puolin.

Toimii muuten murrosikäistenkin kanssa. Ensimmäiseen uhmakkaaseen kommenttiin suhtautuukin vakavasti ja kysyy, että mites nyt näin, mikä olis sinulle parempi.

Kuulluksi nykylapset tahtoo ennen kaikkea tulla ja kotoa nuo tavat on opittu. Ei tilannetta auta, että lähtee itse töykeyteen ja ilkeilyyn mukaan.

Eihän sen lapsen pitänyt sanoa sitä ilkeyttään :D

Siihen kommentoisin aiemmin, että lapsi on 11v. Joten luultavasti kommentti on aivan tarkoituksella ilkeä. Eri asia joku 6vee

Eihän sen lapsen pitänyt sanoa sitä ilkeyttään :D

Siihen kommentoisin aiemmin, että lapsi on 11v. Joten luultavasti kommentti on aivan tarkoituksella ilkeä. Eri asia joku 6vee

Viittasin niihin murrosikäisiin tuolla viimeisellä lauseella kun ajatus siihen kulki. Ne on usein tarkoituksella ilkeitä.

Joka tapauksessa minä en lähde minkäänikäisten lasten tahalliseen tai tahattomaan ilkeilyyn mukaan. Lapset reagoi yllättävästi, kun joku ottaakin heidät ja heidän mielipiteensä oikeasti vakavasti.
Enkä lähde aikuistenkaan. Vieras on vieras ja kohdellaan hyvin. Toista kertaa ei enää meille kyllä pääse, jos aikuinen ilkeilee, mutta päin naamaa ei ilkeillä takaisin silloinkaan.

Meillä ei hypi silmille omat eikä vieraat lapset eikä mun kärsivällisyys riitä varsinkaan vieraiden viisastelun kuuntelemiseen. Omilta lähtee ruoka tommosista kommenteista nenän edestä melko pikaiseen, vieraat lähtee koko talosta.

Viittasin niihin murrosikäisiin tuolla viimeisellä lauseella kun ajatus siihen kulki. Ne on usein tarkoituksella ilkeitä.

Joka tapauksessa minä en lähde minkäänikäisten lasten tahalliseen tai tahattomaan ilkeilyyn mukaan. Lapset reagoi yllättävästi, kun joku ottaakin heidät ja heidän mielipiteensä oikeasti vakavasti.
Enkä lähde aikuistenkaan. Vieras on vieras ja kohdellaan hyvin. Toista kertaa ei enää meille kyllä pääse, jos aikuinen ilkeilee, mutta päin naamaa ei ilkeillä takaisin silloinkaan.

Näin on.. Kyllä ne lapsetkin sen tajuavat, että jos nätisti pyytää, niin saa sitten ehkä seuraavallakin kerralla..

Näin minäkin ajattelen ja haluan myös lapsilleni opettaa. Ihan käsittämätöntä, että opetetaan lapselle, että jos joku on ilkeä, saa ihan vapaasti antaa samalla mitalla takaisin.

[QUOTE="ville";29471382]Me emme olekaan curling-vanhempia vaan kyllä herrantertulle voi antaa samalla mitalla takaisin.[/QUOTE]

Mun mielestä ystävällinen mutta jämäkkä käytös aikuiselta ei ole curling-vanhemmuutta. Lapsi on lapsi ja aikuiselta minä ainakin odotan aikuismaista käytöstä. Joillakin on jotenki kummallinen käsitys siitä, että jos lapselle on ystävällinen eikä nolaa tai rähjää niin se on sitte jotenki paapomista.

Kyllä sen lapsen täytyy tottua siihen, että jos itse käyttäytyy kylässä loukkaavasti ja epäkohteliaasti saattaa saada samalla mitalla takaisin. Jos katsoo olevansa niin kypsä että voi arvostella kyläpaikan ruokaa, on tarpeeksi kypsä kestämään pienen näpäytyksen. Käytöstapojen opettaminen lähtee kotoa, ei se ole kavereitten vanhempien tehtävä.

Mitä kypsää on kyläpaikan ruoan arvostelussa?! Minusta se nimeen omaan osottaa kypsymättömyyttä eli lapsellisuutta. Jos lapsi on lapsellinen, onko aikuismaista kostaa se lapsellisella käytöksellä takasin? Samalla logiikalla aikuinen lyö lasta takasin jos lapsi suutuspäissään ottaa nyrkit käyttöön.

Ja kyllä, käytöstapojen opettelu lähtee kotoo, mutta lapset on silti lapsia ja minusta sekin pitäis muistaa. Ei huonosta käytöksestä tartte antaa kiitokseks tikkaria, mutta onko pakko alentua samalle tasolle? Vai onko kyläpaikan vanhempien oikeus "antaa samalla mitalla takasin"?

Minun mielestä tuossa ei tahallista ilkeyttä tai pahuutta ollut, itse olisin varmaan huvittunut kun joku on tuossa iässä vielä noin tynnyrissä pidetty että olettaa automaattisesti kaikkien hänelle tarjoavan ruokaa ja vieläpä alkaa neuvomaan ruokalajeissa.

Minulla tuo varmaan piristäisi päivää, tahallinen loukkaaminen ja pahuus on eri asia, ja sellaisiakin lapsia on.

Minun mielestä tuossa ei tahallista ilkeyttä tai pahuutta ollut, itse olisin varmaan huvittunut kun joku on tuossa iässä vielä noin tynnyrissä pidetty että olettaa automaattisesti kaikkien hänelle tarjoavan ruokaa ja vieläpä alkaa neuvomaan ruokalajeissa.

Minulla tuo varmaan piristäisi päivää, tahallinen loukkaaminen ja pahuus on eri asia, ja sellaisiakin lapsia on.

Enkä alkaisi mitää näpäyttelemään ketään. Jos ja kun todennäköisesti mulla ei mitään vaihtoehtoja olisi tarjota, niin yrittäisin mahdollisimman ystävällisesti ehdottaa että kaveri voisi mennä kotiinsa syömään kun nälkä tulee. (tai ehdottaisin voileipää jos on kova nälkä, ei pakkasen viitsi laittaa jos kiljuva nälkä).

[QUOTE="Hömelö";29472453]Mitä kypsää on kyläpaikan ruoan arvostelussa?! Minusta se nimeen omaan osottaa kypsymättömyyttä eli lapsellisuutta. Jos lapsi on lapsellinen, onko aikuismaista kostaa se lapsellisella käytöksellä takasin? Samalla logiikalla aikuinen lyö lasta takasin jos lapsi suutuspäissään ottaa nyrkit käyttöön.

Ja kyllä, käytöstapojen opettelu lähtee kotoo, mutta lapset on silti lapsia ja minusta sekin pitäis muistaa. Ei huonosta käytöksestä tartte antaa kiitokseks tikkaria, mutta onko pakko alentua samalle tasolle? Vai onko kyläpaikan vanhempien oikeus "antaa samalla mitalla takasin"?[/QUOTE]

On. Mä olen emäntä talossani eikä mun talossa yksikään vieras tule arvostelemaan tai moittimaan mun olemisiani tai tekemisiäni. Oli sitten aikuinen tai lapsi. Jos mulle aikuinen sanoisi ettei taida syödä mun tekemääni ruokaa sanoisin ihan samalla tavalla eli etten ole pyytänytkään pöytään.

Mitä arvostelua tuossa tilanteessa edes oli, että siitä pitäisi oikein suuttua? Jos on kyseessä ruokalaji, josta lapsi ei vain tykkää, niin eihän se ole millään tavalla loukkaus sitä ruoanlaittajaa kohtaan. Eri asia, jos on jo pöydässä ja syö yhden lusikallisen ja sanoo, että on pahaa. Minusta tuossa on ainoastaan ajattelemattomuutta siinä mielessä, että oletti ruokailun koskevan myös häntä.

[QUOTE="Hömelö";29472501]Kohteleksä aina aikuisia ja lapsia samalla tavalla?![/QUOTE]

What??? Mistä sä niin päättelet? :headwall:

Ja edelleen, minusta lapseltakaan (edes pieneltä semmoselta) ei tarvitse sietää huonoo käytöstä, mutta se miten siihen vastaa, kertoo aika paljon aikuisen omasta kypsyydestä. Minusta ap:n vastaus oli oikein hyvä. Ei sille kaverille mitään tartte erikseen alkaa kokkaamaan, tai edes pyytää pöytään, mutta ei sitä tartte alkaa rähjäämäänkään ja heittää heti ensimmäisenä ekan virheen tehtyä ulos talosta. Minusta käytöstä voi oikasta ilman, että lasta nöyryyttää. Jos ei edelleenkään mene jakeluun, niin sitten voi näyttää ovea, mutta 11-vuotias on vielä ihan lapsi eikä aina muista joka tilanteessa käytöstapoja. Jotain armoo olis minusta hyvä tuntee edes lapsia kohtaan eikä heti antaa ihan samalla mitalla takasin, vaikka miten oltaiskin mun keittiössä. Sitäpaitsi pahimmillaan se kaverin nöyryyttäminen lankee oman lapsen häpeäksi kun mutsi käyttäyty tosi lapsellisesti. Kiinnostaako sekään yhtään?

Noinko on yleistä toi kavereiden luona syöminen?
Meillä ei syö kuin omat jos ei ole vanhempien kanssa muuta sovittu jo pelkästään siitä syystä että siellä voi vieraan oma äiti olla juuri tekemässä ruokaa ja en muutenkaan pidä siitä että ruokapöytään tullaan kutsumatta.
Omille olen myös sanonut että jos nälkä yllättää niin kotiin vaan,ei aleta muiden kattiloilla kuolaamaan.

What??? Mistä sä niin päättelet? :headwall:

"Mä olen emäntä talossani eikä mun talossa yksikään vieras tule arvostelemaan tai moittimaan mun olemisiani tai tekemisiäni. Oli sitten aikuinen tai lapsi. Jos mulle aikuinen sanoisi ettei taida syödä mun tekemääni ruokaa sanoisin ihan samalla tavalla eli etten ole pyytänytkään pöytään."

En päätelly, vaan kysyin, että toimitko muissakin asioissa sitte samoin. Tossa pöytään kutsumisasiassa puhuisit ihan yhtä tylysti sekä lapselle että aikuiselle omien sanojes mukaan. Lapset on lapsia eikä vielä kykene aina ajattelemaan kauheesti että mitä sieltä suustaan päästää, aikuiset sen sijaan pystyy (tai niiden kuuluis kyetä). Mä en näe mitään järkee siinä että tommoseen ap:n saamaan vähän tylyyn kommenttiin reagoitais samalla tavalla, tuli se sitte aikuisen tai lapsen suusta. Siksi kysyin, että toimitko muissakin asioissa samalla tavalla.

[QUOTE="Hömelö";29472522]Ja edelleen, minusta lapseltakaan (edes pieneltä semmoselta) ei tarvitse sietää huonoo käytöstä, mutta se miten siihen vastaa, kertoo aika paljon aikuisen omasta kypsyydestä. Minusta ap:n vastaus oli oikein hyvä. Ei sille kaverille mitään tartte erikseen alkaa kokkaamaan, tai edes pyytää pöytään, mutta ei sitä tartte alkaa rähjäämäänkään ja heittää heti ensimmäisenä ekan virheen tehtyä ulos talosta. Minusta käytöstä voi oikasta ilman, että lasta nöyryyttää. Jos ei edelleenkään mene jakeluun, niin sitten voi näyttää ovea, mutta 11-vuotias on vielä ihan lapsi eikä aina muista joka tilanteessa käytöstapoja. Jotain armoo olis minusta hyvä tuntee edes lapsia kohtaan eikä heti antaa ihan samalla mitalla takasin, vaikka miten oltaiskin mun keittiössä. Sitäpaitsi pahimmillaan se kaverin nöyryyttäminen lankee oman lapsen häpeäksi kun mutsi käyttäyty tosi lapsellisesti. Kiinnostaako sekään yhtään?[/QUOTE]

Samaa mieltä. Kyllä on kaksi eri asiaa jos jostain on sanottu monta kertaa perustellen että käytös loukkaa ja silti tahallisesti loukataan, kuin että aikuinen ekan virheen takia potkaisee pois. Aika lohduton maailmankuva joillakin. Virheitä ei saa tehdä.

On. Mä olen emäntä talossani eikä mun talossa yksikään vieras tule arvostelemaan tai moittimaan mun olemisiani tai tekemisiäni. Oli sitten aikuinen tai lapsi. Jos mulle aikuinen sanoisi ettei taida syödä mun tekemääni ruokaa sanoisin ihan samalla tavalla eli etten ole pyytänytkään pöytään.

OK, kaikille on tullut selväksi minkälaisia tapoja itse käytät ja opetat lapsillesi jotka istuivat pöydässä samassa tilanteessa. Niinkuin itse sanoit, käytöstavat lähtee kotoa.

Noinko on yleistä toi kavereiden luona syöminen?
Meillä ei syö kuin omat jos ei ole vanhempien kanssa muuta sovittu jo pelkästään siitä syystä että siellä voi vieraan oma äiti olla juuri tekemässä ruokaa ja en muutenkaan pidä siitä että ruokapöytään tullaan kutsumatta.
Omille olen myös sanonut että jos nälkä yllättää niin kotiin vaan,ei aleta muiden kattiloilla kuolaamaan.

Kyllä mä ainakin vaadin, että kotiin soitetaan ja kysytään, että onko ok että syö meillä. Siis jos nyt alun pitäenkään päästän pöytään (kun sille kaverille voi ihan ystävällisesti sanoa, että meillä on nyt perheen kesken päivällisaika, sinä voit odottaa sen aikaa tuolla lastenhuoneessa).

[QUOTE="Hömelö";29472536]"Mä olen emäntä talossani eikä mun talossa yksikään vieras tule arvostelemaan tai moittimaan mun olemisiani tai tekemisiäni. Oli sitten aikuinen tai lapsi. Jos mulle aikuinen sanoisi ettei taida syödä mun tekemääni ruokaa sanoisin ihan samalla tavalla eli etten ole pyytänytkään pöytään."

En päätelly, vaan kysyin, että toimitko muissakin asioissa sitte samoin. Tossa pöytään kutsumisasiassa puhuisit ihan yhtä tylysti sekä lapselle että aikuiselle omien sanojes mukaan. Lapset on lapsia eikä vielä kykene aina ajattelemaan kauheesti että mitä sieltä suustaan päästää, aikuiset sen sijaan pystyy (tai niiden kuuluis kyetä). Mä en näe mitään järkee siinä että tommoseen ap:n saamaan vähän tylyyn kommenttiin reagoitais samalla tavalla, tuli se sitte aikuisen tai lapsen suusta. Siksi kysyin, että toimitko muissakin asioissa samalla tavalla.[/QUOTE]

Niin siis alun perin tässä oli kyse siitä ettei ap:n kaverin lasta oltu kutsuttu pöytään ja silti oli tullut ruokaa arvostelemaan, mikä kertoo erittäin heikosta kotikasvatuksesta. Mä pohjaan kommenttini samaan tilanteeseen. Kohtelen siis tässä tilanteessa ihan ketä tahansa vierasta samalla tavalla jos tullaan pyytämättä norkoilemaan ja vielä arvostelemaan. Miksi lasta pitäisi ymmärtää? Mun mielestäni ilmoitus siitä ettei häntä ole kutsuttu syömään ei suinkaan ole nolaamista vaan ihan faktan kertomista.

Yhteistyössä