En usko, ettö kaikilla on varaa olla kotiäitinä 3 vuotta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jotkut väittävät, että kaikilla on varaa, jos halua löytyy, mutta itse en oikein usko tähän..miksi sitten monet äidit menevät töihin, vaikka haluaisivat hoitaa lapsensa kotona, mutta kun heillä ei ole siihen varaa? On taatusti olemassa myös niitä perheitä, joille kotona olo ei ole taloudellisesti mahdollista, pakko ne lainat ja laskut ym. on maksaa. Mitä mieltä olette? Tiedättekö tilanteita, joissa kotihoito ei ole ollut rahallisesti mahdollista?

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Ihan varmasti on rahaa, jos halu hoitaa lapset kotona on suurempi kuin mitä halu tietyn tason kämppään, autoon, vaatteisiin, tai yleensä kuluttamiseen on.

Juuri näin!
Omasta halusta se on kiinni, ei mistään muusta

Olen ollut kotona kohta 5 vuotta! Tällä hetkellä rahaa tulee tasan tonni kuussa ja hyvin pärjätään, se on asennekysymys.. Jos pitää ottaa miljoonalla lainoja ja pitää olla 3 autoa jne niin ei varmaan oo varaa joo..

Mutta onko se sitten lapsen ja perheen etu elää mahd. niukasti ne 3 vuotta vain siksi, että lapsi saisi olla kotihoidossa? Perheessä pitää ajatella myös vanhempien jaksamista, sillon lapsikin voi hyvin.

Mä kanssa sitä mieltä että siksi ei ole varaa kun törsätään itseensä niin paljon.
Vauva on pieni vain hetken ja sitten sulla on taas mahis ostella viimosen päälle.

Kyllä kaikilla on sama mahdollisuus hoitaa kotona. Nämä on niitä kuuluisia valintoja vain. Elintasovaatimukset ihmisillä on erilaisia. Vähempään tyytyvät pärjäävät loistavasti vähemmällä. Miksi ottaa suuria lainoja, jos haluaa hoitaa lapset kotona?! Ja jos ottaa suuren lainan, niin ei ole kovin suuret halut hoitaa lasta kotona. :) Sen varjolla sitten painelee töihin ja voivottelee rahojensa vähyyttä. Valintoja nämä on vain. Hahahaha. Eikös ollutkin ärsyttävä tosiasia. :laugh:

Meillä mies opiskelee, saa 200?/kk plus vähän asumistukea.

Kiitos mun hyvien liiton päivärahojen, ei mun tarvinnut lähtee vielä töihin. Muuten olis ollu pakko, ilman mitään vaihtoehtoja.

Minä taas uskon, että on. On vain kyse siitä haluaako mahdollisesti tinkiä elintasostaan vai ei. Itse asiassa luulen, että on helpompaa suhteellisen pienituloisille, pudotus ei silloin ole niin korkea. Jos taas on jo valmiiksi sossun asiakas niin ei kai lasten tulo asiaa muuta.

Minä taas uskon että kaikilla on varaa jos tinkii elintasosta. Just tänään miehen kanssa asiasta puhuttiin ja meistä ei oo siihen. Jotenka töihin olen menossa pian. Toisaalta en ole koskaan väittänytkään etteikö olisi varaa jäädä kotiin, kyse on haluamisesta.

Meille on taloudellisempaa kun olen lasten kanssa kotona.Ei tule hoitomaksuja eikä tarvi pakosti kahdella autolla joka päivä kulkea.Nyt taas kun kylmät ilmat tulee niin voin lämmittää puilla suurimmaksi osaksi joten myös sähkössä säästetään.Ja kun mulla ei ole ammattia niin mitään kovin suuripalkkasta työtä tuskin saisin joten pitäs kouluttautua mutta opintotuki ei ole kovin suuri joten on edullisempaa kun olen vielä kotona.Ainakin siihen asti että tiedän mitä haluan sitten isona tehdä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mitä se kenenkään napaa kaivelee laitetaanko lapset hoitoon vai hoidetaanko heidät kotona?

Eihän siitä ollutkaan kyse, vaan siitä, että onko kotonahoitaminen rahallisesti mahdotonta.

Mutta täällä jotkut tuntuvat kovasti vaivaavan päätään muiden asioilla... :laugh: :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mitä se kenenkään napaa kaivelee laitetaanko lapset hoitoon vai hoidetaanko heidät kotona?

Sitä mäkin ihmettelin.. Me ollan aika köyhiä ja silti kakara on kotona ja ne joilla on rahaa niin ettei pskalle taivu ja olis varaa elättää vaikka munkin lapset niin saa ihan rauhassa mun puolesta laittaa kersansa hoitoon vaikka heti laitokselta:)

helpompaa on niissä kunnissa jotka maksavat kodinhoidontuen lisäksi kunta lisää, 200 euron ero on aika suuri niissä rahasummissa..
Jos saisin 500e - verot kuussa voisin olla kotona, toisin on kun saan 300 e - miinus verot.. mutta elämä on..

Niin, kyllä itse voi tinkiä omista jutuista, käyttää vähän halvempaa deodoranttia, ostella vähemmän kalliita vaatteita ja harvemmin, jättää baarit ja menot vähemmälle...jne jne. Lapselle annettu aika on mittaamattoman arvokasta, ja vauva-taaperoaikaa et saa koskaan takaisin. Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää, ja kyllähän se kela ja sossu auttaa tiukan paikan tullen. Asuntovelallisen ja/tai velkakierteessä olevan en suosittelisi edes hankkivan lapsia, vaan maksavan kaikki velat ensin pois. Sitten on helpompi elää lasten kanssa kun ei ole velkoja missään ja vähän säästössäkin.Eli ei tarvitse ehkä tinkiä niin paljon. Itsellä ei ole esim vanhempia tai sukulaisia auttamassa , eikä miehelläkään, joten itse on kaikesta vastattava. Olkaa vastuuntuntoisempia, säästäkää ja kierrättäkää. Älkää ostelko tavaraa mielin määrin jota ette oikeastaan edes tarvitse. Tehkää niitä kuuluisia käpylehmiä, ei ole yhtään huonompi vaihtoehto ku kaiken maailman pelikonsolit ym. Miettikää!

Helpompaa se niille on, kenellä mies tienaa hyvin. Meillä on vain yksi auto, asumme rivitalossa, lainoja sekä asunnosta että autosta..mies ihan tavallinen myyjä, lapset syntyivät 80-luvulla, ei ollut mitään kuntalisiä ym. Ja olisin halunnut olla sen 3 vuotta kotona!! Mutta ei oikeasti ollut varaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta onko se sitten lapsen ja perheen etu elää mahd. niukasti ne 3 vuotta vain siksi, että lapsi saisi olla kotihoidossa? Perheessä pitää ajatella myös vanhempien jaksamista, sillon lapsikin voi hyvin.

Ei olekaan siitä kyse :) Vaan siitä miten elämänsä on ennalta suunnitellut. Jos ootte lapsettomana nuorena parina himoissanne menneet ottamaan suurinta mahdollista lainaa omakotitaloa varten, niin siinähän sitten painatte niska limassa töitä. Esim. meillä on lainaa vaan sen verran että yksi työssäkävijä pystyy lyhennyksen maksamaan. Tällä hetkellä se on mies. Sitä paitsi, pankin kanssa voi neuvotella lainan takaisinmaksusta. Summaa voi varmasti pienentää jos haluaa tai ottaa silloin tällöin maksuttomia kuukausia.

Mä olisin 3vuotta kotona, mutta ajattelin syksyllä 2008 viedä tytön hoitoon ja katsella itse jotain koulutusta/työtä.. kyllä mekin sillai aika tiukoilla ollaan, mutta pääasia että saa laskut asumisen ja lapsen tarpeet huomioitua.. ja jokapäivä on ruokaa.

Omistetaan täl hetkel 2asuntoo ja kotihoidontuki ja lapsilisä mulla yht 400e. Mies tienaa ihan kivasti.

LAPSEN ON HYVÄ OPPIÄ TUTUSTUMAAN MUIHIN LAPSIIN ENEMMÄN, SIKSI VIEN ENSISYKSYNÄ HOITOON.

Mulla kaksi lasta 1v ja 3v ja saan rahaa puhtaana kätten n. 280? ja olen edelleen kotona mies tienaa kohtuullisesti ja meillä on lainaa ja paljon en kuitenkaan olisi tinkinyt tästä talosta omakotitalo ja iso tontti. Tiukkaa välillä on itsellä onneksi mies antaa rahaa. Väliilä harmittaa kun ei voi jotain hankkia mutta pystyn tinkimään omista tarpeista. Te jotka kotona ja käteen jää niin kun yksi edellä kirjoitti tonni onko se liiton rahaa vai kodinhoidontukea lisättynä lisät ja muut? Meillä kun ei ole kuntalisiä ja lisäosaa saan huimat 3? :-)