En usko, ettö kaikilla on varaa olla kotiäitinä 3 vuotta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Alkuperäinen kirjoittaja ziggy:
Luojalle kiitos siitä!

Mutta tuntuu sulle olevan kuitenkin vaikea pala... :whistle: :laugh: :laugh:

Lapsi rakas, ei se mua haittaa ollenkaan.....

Mitä sitten aloit rutista ja väitit tietäväsi kuinka asiat meillä on? :whistle: :whistle:

Ai kun sä olet ihana. Joku pohojalaanen sikafarmari saa susta oivan vaimon.

Luojalle kiitos siitä!

Mitä sitten aloit rutista ja väitit tietäväsi kuinka asiat meillä on? :whistle: :whistle:

Mutta mäpäs en halua mitään sikafarmaria. :whistle: :laugh:

Sulla tässä nyt on joku ongelma eikä mulla.

Luojalle kiitos siitä!

Mutta mäpäs en halua mitään sikafarmaria. :whistle: :laugh:

Sulla tässä nyt on joku ongelma eikä mulla.

...mutta se sikafarmari voikin haluta sut!

Alkuperäinen kirjoittaja Madickenille:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Arvovalintoja tosissaan. =)

Me valittiin tämä asuinalue edellisen sijaan, vaikka asuntojen hinnat olivat täällä huomattavasti korkeampia mitä aiemmassa. Tämän 3h+k hinnalla olisimme saaneet vähintään 5h+k asunnon edellisestä paikasta, mutta lastemme takia valitsimme näin. Itse olisimme voineet hyvin jatkaa asumista vanhoissa maisemissa.

Samoin valitsimme sen että kuopus aloittaa päivähoidon 1,5v iässä vaikka olisi mahdollista olla vielä pidempäänkin kotona. Katsoimme tämän kuitenkin meille parhaaksi ratkaisuksi. Kuten senkin että esikoinen aloitti päiväkodissa 1v10kk iässä vaikka itse olin vielä kuopuksen kassa kotona tuolloin.

Omien arvojemme pohjalta teimme nämä ratkaisut jotka näimme meille (=lapsillemme) parhaiksi. Joku toinen olisi voinut valita toisin. Ei kuitenkaan voi sanoa kumman ratkaisu on parempi vaihtoehto.

Mitkä nämä teidän arvot oikein on?? Alle kaksi vuotias tarhaan, vaikka äitee pikkumukulan kanssa kotona??

Nykyään monet äidit on niin helpolla luovuttajia, sinni loppuu kesken, ei kestetä, kun homma alkaa vaatia vähän enemmän jaksamista, sinniä ja motivaatiota.

Tosi surullista!!

Haluamme tehdä sen mikä on lapsellemme parhaaksi. Erityislapsena tuo päiväkoti on ollut esikoiselle todellakin se paras mahdollinen ratkaisu. En näe meitä luovuttajina missään tapauksessa, varmasti ollaan saatu tehdä lapsen kanssa töitä huomattavasti enemmän kuin keskiverto terveen lapsen vanhemmat -ja tehdään tätä vielä jatkossakin. =) Mutta siis meidän oa ratkaisumme tuo. Päivähoitoa suositeltiin useasta suunnasta, mutta mistään pakosta ei ollut kysymys. Halutessamme olisimme voineet yhä pitää lapsen kotona.

Kuopuksen kohdalla koimme paremmaksi ratkaisuksi aloittaa lyhyet hoitopäivät 1,5v iässä kuin täydet hoitopäivät reilu 2v. Lyhennetyllä työajalla saammme järjestettyä lapselle max 6h hoitopäivät ja vapaita väliin. Jää sitten paremmin aikaa olla perheen kesken iltaisinkin.

Ei minusta mitenkään surullista vaan meille se paras ratkaisu. Mutta joku siis valitsisi omalla kohdallaan toisin ja yhtä hyvin se voi olla heille paras valinta.

Alkuperäinen kirjoittaja Madickenille:
Arvovalintoja tosissaan. =)

Me valittiin tämä asuinalue edellisen sijaan, vaikka asuntojen hinnat olivat täällä huomattavasti korkeampia mitä aiemmassa. Tämän 3h+k hinnalla olisimme saaneet vähintään 5h+k asunnon edellisestä paikasta, mutta lastemme takia valitsimme näin. Itse olisimme voineet hyvin jatkaa asumista vanhoissa maisemissa.

Samoin valitsimme sen että kuopus aloittaa päivähoidon 1,5v iässä vaikka olisi mahdollista olla vielä pidempäänkin kotona. Katsoimme tämän kuitenkin meille parhaaksi ratkaisuksi. Kuten senkin että esikoinen aloitti päiväkodissa 1v10kk iässä vaikka itse olin vielä kuopuksen kassa kotona tuolloin.

Omien arvojemme pohjalta teimme nämä ratkaisut jotka näimme meille (=lapsillemme) parhaiksi. Joku toinen olisi voinut valita toisin. Ei kuitenkaan voi sanoa kumman ratkaisu on parempi vaihtoehto.

Mitkä nämä teidän arvot oikein on?? Alle kaksi vuotias tarhaan, vaikka äitee pikkumukulan kanssa kotona??

Nykyään monet äidit on niin helpolla luovuttajia, sinni loppuu kesken, ei kestetä, kun homma alkaa vaatia vähän enemmän jaksamista, sinniä ja motivaatiota.

Tosi surullista!!

Haluamme tehdä sen mikä on lapsellemme parhaaksi. Erityislapsena tuo päiväkoti on ollut esikoiselle todellakin se paras mahdollinen ratkaisu. En näe meitä luovuttajina missään tapauksessa, varmasti ollaan saatu tehdä lapsen kanssa töitä huomattavasti enemmän kuin keskiverto terveen lapsen vanhemmat -ja tehdään tätä vielä jatkossakin. =) Mutta siis meidän oa ratkaisumme tuo. Päivähoitoa suositeltiin useasta suunnasta, mutta mistään pakosta ei ollut kysymys. Halutessamme olisimme voineet yhä pitää lapsen kotona.

Kuopuksen kohdalla koimme paremmaksi ratkaisuksi aloittaa lyhyet hoitopäivät 1,5v iässä kuin täydet hoitopäivät reilu 2v. Lyhennetyllä työajalla saammme järjestettyä lapselle max 6h hoitopäivät ja vapaita väliin. Jää sitten paremmin aikaa olla perheen kesken iltaisinkin.

Ei minusta mitenkään surullista vaan meille se paras ratkaisu. Mutta joku siis valitsisi omalla kohdallaan toisin ja yhtä hyvin se voi olla heille paras valinta.

Erityislapsi kyllä muuttaa joka perheessä elämänmenoa ja varmasti tarvii kaikki virikkeet ja ammattiavun, mitä vain voidaan tarjota.

Anteeksi kärkäs kommenttini. Ja tietenkään et kenenkään hyväksyntää ratkaisuillesi ole ollut hakemassakaan.

Kotihoidontuki on kaikille sama, joten miksi kaikilla ei MUKA olisi samanlainen mahdollisuus hoitaa lapset kotona? Tässä asiassa yhdyn kyllä esim. Töllin Ruusan mielipiteeseen siitä, että kyse on arvovalinnoista. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Kotihoidontuki on kaikille sama, joten miksi kaikilla ei MUKA olisi samanlainen mahdollisuus hoitaa lapset kotona? Tässä asiassa yhdyn kyllä esim. Töllin Ruusan mielipiteeseen siitä, että kyse on arvovalinnoista. :)

Juu ja jos ukko on vaik työtön, tulee yhteiskunta vastaan.

Sama mahdollisuus valita.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Niin juu on sama jos ei ole sitä toista tulojen kanssa Jos on mies mikä tienaa hyvin ni huonossa lykyssä saa 2 lapsestakin vain reilun 200 euroa.

Miten te aina jaksatte? Eiköhän kaikille ole tullu selväksi, että kaksplussan mammojen mielestä töissä käyvät äidit on pohjasakkaa ja kotona olevat suorastaan jumalia? Ikävä kyllä jonkun on töitäkin tehtävä, jotta yhteiskunnalla on varaa maksaa noita tukia kotona oleville. Ja kuinkas moni teistä kotonaolijoista saa lisäksi elareita tai apua sossusta?

Mulla kolme lasta ja jos joka ikisestä oisin ollut sen kolme vuotta poissa töistä, se olisi tehnyt mulla melkein 9 vuotta putkeen. Mun alallani ei sen jälkeen kyllä olisi tarvinnut edes haaveilla töistä.

Ja joo, asun lasten kanssa mieluummin kunnon (huom! ei hienosto) alueella kuin valitsen halvimman alueen, johon kaikki narkit ja muut holistit kerääntyneet. Itsekkyyttähän se on, kun en halua hiekkalaatikolle mennessä aina kääntää koko puiston hiekkalaatikkoa yms. neulojen ja muiden varalta. Mutta kuten moni on jo sanonut, kukin tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Miten te aina jaksatte? Eiköhän kaikille ole tullu selväksi, että kaksplussan mammojen mielestä töissä käyvät äidit on pohjasakkaa ja kotona olevat suorastaan jumalia? Ikävä kyllä jonkun on töitäkin tehtävä, jotta yhteiskunnalla on varaa maksaa noita tukia kotona oleville. Ja kuinkas moni teistä kotonaolijoista saa lisäksi elareita tai apua sossusta?

Mulla kolme lasta ja jos joka ikisestä oisin ollut sen kolme vuotta poissa töistä, se olisi tehnyt mulla melkein 9 vuotta putkeen. Mun alallani ei sen jälkeen kyllä olisi tarvinnut edes haaveilla töistä.

Ja joo, asun lasten kanssa mieluummin kunnon (huom! ei hienosto) alueella kuin valitsen halvimman alueen, johon kaikki narkit ja muut holistit kerääntyneet. Itsekkyyttähän se on, kun en halua hiekkalaatikolle mennessä aina kääntää koko puiston hiekkalaatikkoa yms. neulojen ja muiden varalta. Mutta kuten moni on jo sanonut, kukin tavallaan.

Älähän viitsi laittaa mielipiteitä ainakaan mun päähäni, mä arvostan työssäkäyviä aivan yhtälailla kuin kotona lapsiaan hoitavia, eikä valintaa tarvitse puolustella.

Entäs, jos on laskuyhtälö, ihan se Elon laskuoppi:
on tietty määrä tuloja
ja
tietty määrä PAKOLLISIA menoja,
esim. vuokra, ruoka, vaatteet, pesuaineet, wc-paperit

ja tulot ei riitä näihin menoihin ?

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Tulot voi koostua
lapsilisä
kodinhoidontuki
asumistuki
puolison palkka / työttömyysraha
TAI elatusmaksu / apu

Ja menot olla
vuokra
sähkö
vesi
vaatteet (myös köyhän kakara tarvitsee vaatteita)
ruoka sisältäen hygienituotteet (myös köyhä syö ja peseytyy ja käy paskalla)

Ja mitään muuta ei perheellä olisi, ei autoa, ei lainaa, ei harastuksia, ei vakuutuksia, ei puhelinta

Toimeentulotuen luukulleko ?

Alkuperäinen kirjoittaja anna aikaa:
Niin, kyllä itse voi tinkiä omista jutuista, käyttää vähän halvempaa deodoranttia, ostella vähemmän kalliita vaatteita ja harvemmin, jättää baarit ja menot vähemmälle...jne jne. Lapselle annettu aika on mittaamattoman arvokasta, ja vauva-taaperoaikaa et saa koskaan takaisin. Kyllä sitä vähemmälläkin pärjää, ja kyllähän se kela ja sossu auttaa tiukan paikan tullen. Asuntovelallisen ja/tai velkakierteessä olevan en suosittelisi edes hankkivan lapsia, vaan maksavan kaikki velat ensin pois. Sitten on helpompi elää lasten kanssa kun ei ole velkoja missään ja vähän säästössäkin.Eli ei tarvitse ehkä tinkiä niin paljon. Itsellä ei ole esim vanhempia tai sukulaisia auttamassa , eikä miehelläkään, joten itse on kaikesta vastattava. Olkaa vastuuntuntoisempia, säästäkää ja kierrättäkää. Älkää ostelko tavaraa mielin määrin jota ette oikeastaan edes tarvitse. Tehkää niitä kuuluisia käpylehmiä, ei ole yhtään huonompi vaihtoehto ku kaiken maailman pelikonsolit ym. Miettikää!

Siis joo, jos me odotettaisiin noin kauan, niin ei todellakaan enää oltaisi edes hedelmällisessä iässä! Ja meitä on sentään kaksi työssä käyvää eikä todellakaan tuhlata. Ei oo pelikonsoleita eikä muutakaan krääsää nurkkiin turhan pantiksi hankittu. Ainoa, josta ei tingitä, on kunnon ruoka. Ja kyllä vaatteetkin yleensä ostetaan laadukasta ja kestävää, mutta ylenmäärin ei ostella vaan tarpeeseen. Luulen, että eletään aika paljon keskimääräistä säästävämmin. Väittäisinpä, että eiköhän se aikamoinen enemmistö lapsiperheitä kuitenkin ole, joka joutuu tuossa velkakierteessä olemaan ja aikas pitkään, vaikka ei turhia tuhlaillakaan. Ja joku puhui jostain, että onko pakko olla joku yli 500 euron vuokra-asunto. Tältä paikkakunnalta ei kyllä alle tuon summan saa mitään asuntoa, johon 4 henkeä mahtuis yhtään mitenkään. Ja kokemusta ahtaasti asumisesta todellakin on!

Alkuperäinen kirjoittaja voi jukra:
on tietty määrä tuloja
ja

Tulot voi koostua
lapsilisä
kodinhoidontuki
asumistuki
TAI elatusmaksu / apu

Ja menot olla
vuokra
sähkö
vesi

Ja mitään muuta ei perheellä olisi, ei autoa, ei lainaa, ei harastuksia, ei vakuutuksia, ei puhelinta

toimeentulo on tällaisía tapauksia varten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Niin juu on sama jos ei ole sitä toista tulojen kanssa Jos on mies mikä tienaa hyvin ni huonossa lykyssä saa 2 lapsestakin vain reilun 200 euroa.

Perusosa ja sisaruskorotus on kaikille sama. Ja jos puolisolla on sen verran tuloja, että lisäosaa ei tule, on silti rahaa (puolison palkan ansiosta) yhtä lailla rahaa käytössä kuin lisäosaa saavilla, jollei enemmänkin.

Ei kodinhoidon tuki ole kaikille samansuuruinen, ainoastaan se Kelan maksama perusosa on samansuuruinen kaikille.
Sitten tulee se tulosidonnainen osa, eli tulot vaikuttaa.
Ja sitten jotkut kunnat maksaa kuntalisää.

Toiset siis saa enemmän kuin toiset.

Asumiskulutkaan eivät ole samat kaikille.
Eikä perhekoko ole sama.

Toisilla on lapsia enemmän kuin toisilla, toisilla on jopa teini-ikäisiä, opiskelevia lapsia. Ja joillakin sairaita, lääkitystä ja hoitoa vaativia lapsia.

Ja jos otettaisi ihan tasan samanlaiset perheet, esim. äiti isi XX määrä lapsia, jotka asuu samankokoisissa asunnoissa samantyyppisillä asuinaluella, niin missä se ero sitten tulee?

Siinä, että asumiskustannukset on erit eri puolella suomea.
Eläminen on kalliimpaa jossain ja jossain halvempaa. Ruoka, vaatteet siis.

Joten kun olemme yksilöitä ihmisinä, olemme tavallaan yksilöitä perheinäkin, joten siksi ei kaikille riitä elämiseen se kohdinhoidontuki.

Tuo oli otsikko. Tohon vastaaminen ei oo työssäkäyvien haukkumista.

Jos äiti haluaa töihin, äiti menee töihin ja se on sillon koko perheelle hyvä juttu. Jos äiti haluaa olla kotona, äiti on kotona ja se on sille perheelle hyvä juttu.

Jotenki taas vaihteeksi käsittämätön kaplakka.

:o

Alkuperäinen kirjoittaja polka:
Alkuperäinen kirjoittaja anna aikaa:
Asuntovelallisen ja/tai velkakierteessä olevan en suosittelisi edes hankkivan lapsia, vaan maksavan kaikki velat ensin pois. Sitten on helpompi elää lasten kanssa kun ei ole velkoja missään ja vähän säästössäkin.

Siis joo, jos me odotettaisiin noin kauan, niin ei todellakaan enää oltaisi edes hedelmällisessä iässä!

Eikä mitä, kylhän 5-6-kymppinenkin vielä yhen lapsen, jos vaikka kolomekin, ponkasoo :D

Miekään en usko, että kaikilla on varaa kolmen vuoden kotiäitiyteen.

Jokkainen ei vaan voi muuttaa mettän keskelle. Asumistuki on kaikille sama, mutta asumismenot ei. Vaikka miten yrittäisi.

Kukkaan ei voi suunnitella tulevaa. Arvovalintoja varmaan niin, mutta aina silloin tällöin etteen tulloo tilanteita joita et voi valita (sairaudet, kuolemat, siinä nyt esimerkkejä pahimmasta päästä ).

Muuta en keksi tähän aikaan, mutta heristän vaikka sormea ja näytän hirmusen tietävältä, niin eiköhän se tee teihin vaikutuksen :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja voi jukra:
on tietty määrä tuloja
ja

Tulot voi koostua
lapsilisä
kodinhoidontuki
asumistuki
TAI elatusmaksu / apu

Ja menot olla
vuokra
sähkö
vesi

toimeentulo on tällaisía tapauksia varten.

Oletko ikinä itse hakenut toimeentulotukea ? Oletko saanut?

Tällaisia tapauksia varten on se, että ko. henkilö menee töihin. Tai alkaa etsiä töitä.
Ei toimeentulotuki.

Minä olen yrittänyt jakea toimeentulotukea, kun omien laskujeni mukaan en pärjännyt. Sain niin niukasti, tarkkaan laskivat etten turhaan luukulla roiku.

Esimmäisellä kerralla opiskelin ja odotin vauvaa. Sain maksusitoumuksen äitiyshousuihin.

Toisella kerralla olin 2 lapsen yh, kesän työtön, opiskelin lainarahalla, ja kesän aikana sain sen verran että muutaman satasen ruokaan ja maksusitoumuksen kenkiin, koska ne omat ja ainoat hajosi. Tässä kohdeen kyllä sosiaalisetä vittuili. Ihan suomeksi sanottuna vittuili ja arvioi minut reikäisten kengänpohjien perusteella "semmoiseksi".

Kolmennella kerralla putosin tuloloukkujen väliin, tilanne oli kuten edelläkin väliaikainen, mutta menoja tuli erinnäisistä syistä valtavasti, ylimääräisiä. Mutta olin töissä, Paitsi ettei palkka riittänyt. Toimeentulotuesta en saanut apua. Seurakunnan diankoniatyöntekijöiltä sain, EU:n ruokakassin sisältö tuli tutuksi.

Kaikissa näissä tapauksissa on ollut se yhteinen nimittäjä, ettei ole ollut enää mitään, mistä nipistää, kun en tupakoi, en käytä alkoholia, en harrasta mitään, ei tule lehtiä, jne jne.

Mutta ei minua haittaa, jos joku muu jää kotiin lapsia hoitamaan.Tai menee töihin ja haluaa leveämmän elintason ja ylläpitää ammattitaitoaan. Eikä minua haittaa jos joku muu saa toimeentulotukea.

On vaan ihan väärin kuvitella että se olisi ihan todella se viimeinen linkki ja viimeinen mahdollisuus kaikille, jokaiselle.

Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä tätä :

Ei kodinhoidon tuki ole kaikille samansuuruinen, ainoastaan se Kelan maksama perusosa on samansuuruinen kaikille.
Sitten tulee se tulosidonnainen osa, eli tulot vaikuttaa.
Ja sitten jotkut kunnat maksaa kuntalisää.

Toiset siis saa enemmän kuin toiset.

Asumiskulutkaan eivät ole samat kaikille.
Eikä perhekoko ole sama.

Toisilla on lapsia enemmän kuin toisilla, toisilla on jopa teini-ikäisiä, opiskelevia lapsia. Ja joillakin sairaita, lääkitystä ja hoitoa vaativia lapsia.

Ja jos otettaisi ihan tasan samanlaiset perheet, esim. äiti isi XX määrä lapsia, jotka asuu samankokoisissa asunnoissa samantyyppisillä asuinaluella, niin missä se ero sitten tulee?

Siinä, että asumiskustannukset on erit eri puolella suomea.
Eläminen on kalliimpaa jossain ja jossain halvempaa. Ruoka, vaatteet siis.

Joten kun olemme yksilöitä ihmisinä, olemme tavallaan yksilöitä perheinäkin, joten siksi ei kaikille riitä elämiseen se kohdinhoidontuki.
eikö tähän olisi hyvä päättää tämä keskustelu

=)

Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Jos äiti haluaa töihin, äiti menee töihin ja se on sillon koko perheelle hyvä juttu. Jos äiti haluaa olla kotona, äiti on kotona ja se on sille perheelle hyvä juttu.

Ei pelkkä vastaaminen tietenkään ole haukkumista, enkä kyseistä sanaa missään kohtaa kirjoituksessani käyttänytkään. Oikea ilmaisu olisi ehkä sellainen alentuva suhtautuminen. Vai mistä sitten kertovat jatkuvat vihjailut arvovalinnoista ja siitä, että työssäkäyvät eivät suostu tinkimään elintasostaan? Eli suoraanhan joku tuossa sanoi, että lapsen synnyttyä pitäisi myydä entinen asunto ja muuttaa halvimmalle mahdolliselle seudulle, jotta olisi mahdollisuus olla kotona lasten kanssa? Senhän te nimenomaisesti mainitsitte arvovalintana. Ja sellainenkin vinkki tuli, että jos ei pärjää, niin siitä vaan samantien sossun luukulle, jotta kotona olo pysyy mahdollisena. Oisko pikkasen nurinkurista...? Tai se, että asuntovelallisena ei lapsia saisi edes tehdä. Ihmisten nykyiset laina-ajat huomioiden se tarkoittaisi sitä, että lapsia yritettäisiin tehtailla aikaisintaan keski-iässä. Ja ennen kuin kukaan ehtii taas puhumaan älähtämisestä ja kalahtamisesta, niin totean, että meillä ei todellakaan ole mitään miljoonavelkoja...

Anteeksi purkaus, olen vaan älyttömän väsynyt ja ärsytyskynnys on tosi matalalla. Ja inhoan tällä hetkellä yli kaiken ihmisiä, jotka ovat aina nokkimassa toisten valintoja ja asettamassa oman tapansa ainoaksi oikeaksi. Saa kai sitä ihmetellä, niinhän te muutkin teette.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Valaja:

Ei pelkkä vastaaminen tietenkään ole haukkumista, enkä kyseistä sanaa missään kohtaa kirjoituksessani käyttänytkään. Oikea ilmaisu olisi ehkä sellainen alentuva suhtautuminen. Vai mistä sitten kertovat jatkuvat vihjailut arvovalinnoista ja siitä, että työssäkäyvät eivät suostu tinkimään elintasostaan? Eli suoraanhan joku tuossa sanoi, että lapsen synnyttyä pitäisi myydä entinen asunto ja muuttaa halvimmalle mahdolliselle seudulle, jotta olisi mahdollisuus olla kotona lasten kanssa? Senhän te nimenomaisesti mainitsitte arvovalintana. Ja sellainenkin vinkki tuli, että jos ei pärjää, niin siitä vaan samantien sossun luukulle, jotta kotona olo pysyy mahdollisena. Oisko pikkasen nurinkurista...? Tai se, että asuntovelallisena ei lapsia saisi edes tehdä. Ihmisten nykyiset laina-ajat huomioiden se tarkoittaisi sitä, että lapsia yritettäisiin tehtailla aikaisintaan keski-iässä. Ja ennen kuin kukaan ehtii taas puhumaan älähtämisestä ja kalahtamisesta, niin totean, että meillä ei todellakaan ole mitään miljoonavelkoja...

Anteeksi purkaus, olen vaan älyttömän väsynyt ja ärsytyskynnys on tosi matalalla. Ja inhoan tällä hetkellä yli kaiken ihmisiä, jotka ovat aina nokkimassa toisten valintoja ja asettamassa oman tapansa ainoaksi oikeaksi. Saa kai sitä ihmetellä, niinhän te muutkin teette.

Samaa minäkin tässä ketjussa hämmästelen. Eli jopa se, että jos se kodinhoidontuki ei riitäkään edes peruselämiseen, niin toimeentulotuen luukulle vaan :o
Eli työssäkäyvien kukkarolle, veromarkoilla loppuun asti elämään.. :o

Mistäs sinne toimeentulotuen kassaan rahaa kilisee, jos ei työssä käyviä ole ?
tai vain miehet käy töissä, naiset ei ?

Muistelen lama-aikaa, -90-luvun alussa kun työttömyys kipusi huippuunsa. Eipä ollut enää veroja, joilla kustantaa siihen asti aika hyvät sosiaaliset etuudet, tulontasaukset.
Nämä kaikki edut leikattiin, supistettiin, pienennettiin, niitä alettiin tarkentaa, niiden saamisen ehtoja, esim. just toimeentulotuen kohdalla. Kun ei ollut enää kunnillakaan rahaa..