Esikoinen päivä kotiin, äiti vauvan kanssa kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Ollaan mietitty että nyt kun toinen lapsi on tulossa jos anoisi esikoiselle päiväkotipaikkaa, niin että hän olisi siellä esim. 2-3krt viikossa, mies veisi aamulla töihin mennessä ja hakisi kun tulee töistä tai minä hakisin hänet vauvan kanssa iltapäivällä.

Esikoinen on levoton kotona, vaatii ohjelmaa koko ajan, paljon ulkoilua ja tekemistä. Aktiivisena lapsena on touhuamassa koko ajan, ja edes vessa käynnin ajaksi ei voi jättää yksin viereiseen huoneeseen. Vauvan syntymään on toki aikaa vielä paljon, joten kaikki ehtii muuttumaan, mutta toisaalta pelottaa jos sama meno jatkuu riittääkö mun voimat, mies tekee pitkää päivää töissä, siksi helpottaisi huomattavasti jos esikoinen esim. 2x viikossa päivän muualla, vauvakin saisi eritavalla huomiota, ja esikoinen kaipaamaansa aktiviteettiä.

*Avaa sateenvarjon* sillä monet tästä ratkaisusta varmasti erimieltä, ja itsekkään en olisi ikinä edes kuvitellut tätä pohtivani, mutta kieltämättä nyt alkanut mietityttämään kun raskauden myötä tullut väsymystä ja heikkoa oloa niin että esikoinen pääsee ulos aikaisintaan 12 aikaan, ja sen päiväistä riehumista ja riekkumista on.

No, jokainen tekee valintansa ja ratkaisunsa oman tilanteen ja tarpeensa mukaan. Mutta tällä palstalla tosiaan kannattaa avata sateenvarjo :whistle: Minulla oli esikoinen sekä keskimmäinen molemmat hoidossa, kun nuorin syntyi, tai kun oli syntynyt. Minä en olisi jaksanut, joten se oli lasten ja kaikkien etu meidän tilanteessamme. Parempi on hankkia apua, kun väsyä liiaksi. Voimia :hug:

Minkä ikäinen esikoinen? Itse jaksoin aikanaan kyllä ihan suht kivasti järjestää tekemistä 2 vuotiaalle kun kakkonen syntyi, enkä edes harkinnut päiväkotia silloin. Syntyivät 1,5v ikäerolla. Nyt molemmat ovat jo olleet pari vuotta päiväkodissa, joten jatkavatkin siellä, kun vauvamme syntyy. Esikoinen eskarissa ja pienempi jatkaa puolipäiväisenä, hänkin jo 4,5v nyt.

Meidän valinta on se, että esikoinen 3,5-vuotias vauvan syntyessä, jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena (2 - 3 pv viikko) sitten, kun minä jään äitiyslomalle. Lapsella on siellä jo omat tutut kuviot ja kaverit, ja haluamme säilyttää sen virikeosuuden hänen elämässään. Toki sekin merkitsee, että tarhapaikat ovat kiven alla, ja olemme nykyiseen erittäin tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja raparperitaivas:
Jos ei omat voimat riitä, on parempi laittaa lapsi suosiolla hoitoon kuin joutua itse hoitoon. Mutta katsoisin kyllä ensin miten alkaa sujua yhteiselo ihan kotosalla.

Mä olisin päinvastaista mieltä. Heti alkuun on tärkeintä, että saa toivuttua kuopuksen syntymän jälkeen ja jaksaa taas. Mulle oli tosi tärkeää saada nukkua vauvan tahtiin eikä viihdyttää niinä aikoina isompaa lasta, joka olisi kanssa tarvinnut koko ajan huomiota. Näin vältettiin mustasukkaisuusongelmatkin. Puolen vuoden päästä saimme isomman puolipäiväryhmään (9-13), joka riitti siinä vaiheessa hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Minkä ikäinen esikoinen? Itse jaksoin aikanaan kyllä ihan suht kivasti järjestää tekemistä 2 vuotiaalle kun kakkonen syntyi, enkä edes harkinnut päiväkotia silloin. Syntyivät 1,5v ikäerolla. Nyt molemmat ovat jo olleet pari vuotta päiväkodissa, joten jatkavatkin siellä, kun vauvamme syntyy. Esikoinen eskarissa ja pienempi jatkaa puolipäiväisenä, hänkin jo 4,5v nyt.

Meillä vähän heikosti tekemistä 50 neliöisessä kaksiossa, ja muutto isompaan vasta vuoden päästä kun saadaan talo valmiiksi. Pihan leikki paikalla on pieni hiekkalaatikko, lähin puisto 1,5km päässä. Muutenkin sisällä menee kiipeilyksi ja juoksemiseksi, piirtäminen ainoa jolla lapsen saa hetken pysymään aloillaan. Ei kiinnosta kuunnella kirjoja tms..

Mul kaverilla on tuo systeemi et äiti vauvan kans kotona ja 2,5v hoidossa. Valittaa, kun illat ja v.loput on yhtä kaaosta ja pelkäs ihan hirveästi kun laps jäi nyt kuun alusta kuukauden tauolle hoidosta.
Ihmettelee miten mä jaksan vauvan ja samanikäisen kanssa kotona. Mä luulen et nimenomaan ero on siinä, et meillä lapsi saa äidin ja isän huomiota pitkin päivää ei tarvi iltoja ja v.loppuja käyttää siihen että haetaan huomiota ja temppuillaan.
Kyl meilläki temppuillan, mut kohtuudella tai sit mä oon niin tottunu tähän jatkuvaan temppuiluun etten osaa mitenkään kauhistella ja päivitellä kun oli hirveä v.loppu tai ilta kun kaikki lapset oli kotona (kaverilla myös koululainen)

Musta siinä on liikaa lapselle muutosta, tuon ikäiselle varsinkin.
Se jos alkaisi hoidon jo ennen vauvan syntymää hyvissä ajoin, mutta musta on kovin pieni vielä...
Pieni vauva ei juuri tee muuta kuin syö ja nuku, eli ekan puoli vuotta minä ainakin pitäisin kotona isomman.
Jos esikoinen 3 v ja edelleen tuntuu siltä että hoidon aloitus paikallaa niin sitten.

Meillä isompi oli 2 v kun nuorin syntyi ja kotona oli.Ihan hienosti meni, se toimeliaisuus suunnattiin auttamiseen, toi vaippaa, pyyhettä ja hoiti omaa vauvaansa.
Ulkoiltiin aamupäivä, syötiin ja päikkärit.
Monasti samaan aikaan sain nukkumaan molemmat.

no ite olin päiväkodissa töissä, kun sinne tuotiin 2,5 v poika juuri samasta syystä. koska hoito alkoi uuden vauvan syntymän aikaan , oli kauheaa katsella kun itkevä ja ikävöivä 2-v tiesi että äiti on kotona vauvan kanssa. siis viestihän oli lapselle että nyt kun uusi vauva tuli, sinä saat mennäpois jaloista. hyvää maaperää mustasukkaisuudelle ja tulevalle sisarussuhteelle..ja varmaan olisi kivaa isosta sisaruksestakin kun pääsisi mukaan vauvan hoitoon..näinhän se on että jotkut ottavat lapsen pois hoidosta kun vauva syntyy, toiset aloittavat sen silloin..

Sinä tunnet parhaiten oman lapsesi ja tilanteenne. Arvioit sen mukaan.

Itse en missään tapauksessa tekisin noin, enkä ole tehnytkään.
En myöskään henk.koht. ymmärrä kuinka ei kahden lapsen kanssa voi pärjätä omassa kotonaan.

6 päivää kuukaudessa on minimi mitä voi olla päiväkodissa. Meidän kohta 4v on aluksi sen, jää varmaan myöhemmin pois kokonaan. Esikoinen aloittaa eskarin ja vauva syntyy kohta. Lähinnä ajattelen että voi olla rankkapaikka tuolle 4vuotiaalle jos kaikista kivoista rutiineistä pitää jäädä pois kun vauva syntyy.

Minulla kaksi nuorinta lasta 1v5kk ikäerolla ja esikoisen sekä keskimmäisen ikäero 6v2kk.

Työläin oli mustasukkainen esikoinen ja on vieläkin vaikka hän on jo 10,5v.

Ikinä en ole ollut mikään KOTIäiti, mutta olen kuitenkin vieläkin kotona. Viime vuonna olin 4kk töissä, kun mies oli lomautettuna.

Kuopukseni täyttää lokakuussa 3v ja aion edelleen olla kotona. Mahdollisesti siihen asti kunnes kaikki ovat kouluiässä.

En voisi viedä toista hoitoon jos itse olisin kotona, vaikka taustalla on masennustakin ja kuopuksen 6kk kestänyt koliikki.

En todellakaan ymmärrä miksi sitä toista lasta pitää edes tehdä jos ei pärjää kahden kanssa. Eikö yksi lapsi olisi tässä tilanteessa ollut ainoa ratkaisu. Miksi teet toisen jos et pärjää niiden kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
no ite olin päiväkodissa töissä, kun sinne tuotiin 2,5 v poika juuri samasta syystä. koska hoito alkoi uuden vauvan syntymän aikaan , oli kauheaa katsella kun itkevä ja ikävöivä 2-v tiesi että äiti on kotona vauvan kanssa. siis viestihän oli lapselle että nyt kun uusi vauva tuli, sinä saat mennäpois jaloista.

Joo, tämähän se viesti on ja näinhän se itse asiassa ONKIN. Patalaiska äiti haluaa esikoisen POIS JALOISTA. Liikaa vaivaa. Tosi kiva varmaan olla tollaisen äidin esikoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja UpsyDaisy:
6 päivää kuukaudessa on minimi mitä voi olla päiväkodissa. Meidän kohta 4v on aluksi sen, jää varmaan myöhemmin pois kokonaan. Esikoinen aloittaa eskarin ja vauva syntyy kohta. Lähinnä ajattelen että voi olla rankkapaikka tuolle 4vuotiaalle jos kaikista kivoista rutiineistä pitää jäädä pois kun vauva syntyy.

Eikö ole aivoissa itselläsi vipinää jotta voisit keksiä KOTONA niitä kivoja rutiineja.

Alkuperäinen kirjoittaja tra:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
minkä ikänen esikoinen?

Vauvan syntyessä n. 2,5v

on eriasia olla nyt vajaa 2v kuin sit 2.5v.. puolessa vuodessa lapsi kasvaa PALJON!

Kasvaa juu, ja aktiviteetin tarve vaan suurenee. Lapsi nyt hippasen päälle 2v ja aktiviteettiä vaatii paljon, vauva syntyy talvella joten pienen vauvan kanssa ei onnistu mitkään monen tunnin ulkoilut. Ja en takaa että itse jaksan viihdyttää esikoista ja sitten vauvaa, yöheräilyt, mahdollisesti itkuinen vauva, ja yksin lasten kanssa 10h päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja hyrrä:
En todellakaan ymmärrä miksi sitä toista lasta pitää edes tehdä jos ei pärjää kahden kanssa. Eikö yksi lapsi olisi tässä tilanteessa ollut ainoa ratkaisu. Miksi teet toisen jos et pärjää niiden kanssa?

ottamatta kantaa siihen, että miten lasten kanssa jaksaa, niin syitä miksi "tehdä" toinen lapsi ovat:

- sisaruksista on seuraa toisilleen
- pidämme lapsista ja olemme hyviä kasvattajia
- aikaa ei ole loputtomiin eikä se lapsen saaminen muutenkaan ole kaikille itsestäänselvää; voisi kaduttaa myöhemmin rankasti, jos ei enää onnistuisikaan myöhemmin, mikä ainakin omalla kohdallani on enemmän kuin todennäköistä

Meillä esikoinen jatkoi osapäiväisenä (10pv/kk) tarhassa kuopuksen syntymän jälkeen. Tämä toimi meillä hyvin, ja samalla myös takasi esikoiselle jatkopaikan samassa ryhmässä ja myöhemmin pienemmälle sisarukselle paikan samaan tarhaan.

Hieman kuitenkin suhtaudun epäilyksellä siihen, että lapsi ALOITTAA tarhan samaan aikaan kun pikkusisarus syntyy. Liian monta muutosta kerralla, ja kuten joku jo sanoi, lapsi voi kokea sen siten, että sisarus tuli, hän joutuu kotoa muualle. Eli mieluummin ehkä alottaisin sen tarhan reilusti ennen kuin seuraava on syntymässä, jotta lapsi ehtii kunnolla tottua paikkaan. Samoin suosittelisin, että ne 2-3 pv/viikossa pidettäisiin peräkkäin. Meillä havaitsin, että leikit tuppasi jäämään lapsilta kesken ja niitä jatkettiin seuraavina päivinä ja jos lapsi vuorotteli kotona-tarhassa-kotona-tarhassa, niin lapsen oli hankalampi päästä leikkeihin kunnolla mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja hyrrä:

mistä teitä oikein sikiää?

Yhteistyössä