Mitä ajattelet (vauva+esikoinen hoitoon jne. kuviota) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
virikkeet on perseestä.. lapsen mielikuvitus kasvaa kun se saa itse keksiä kivoja leikkejä ja tekemistä. ja relailla kotosalla.. miks tässä yhteiskunnassa pitää jo 2 vuotiailta vaatia jotain upeita sosiaalisia taitoja.. hitto soikoon, antakaa kersojen olla kersoja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Molleri:
En oikeastaan ajattele yhtään mitään :D

No kai nyt jotain ajattelet :D

Itse itkin eilen illalla kun nettihakemusta laitettiin, että olenko nyt ihan paska äiti.

Oikein hyvin jaksan näiden kahden kanssa, siitä ei ole kyse. Lapsen intressejä ajattelen.

Olet oikeassa. Olet paska äiti. Kaksi vuotias ei tarvitse virikkeitä vieraassa ympäristössä ilman äitiä. Päiväkodilla ei ole tarjota mitään, mitä et itsekkin voisi tarjota halutessasi. Nyt perse ylös sohvalta ja lähde yhdessä lapsiesi kanssa etsimään teille sopivia kerhoja yms puuhaa ja kavereita.
Mielenkiintoista kuulla ne kaikki selitykset, mitä kommentistani tulee, vaikka aivan hyvin jaksat niiden kahden kanssa... Joskus tekee varmaan kipeää tunnustaa, ettei kuitenkaan ne omat lapset aina kiinnosta ??

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mitä se meille muille kuuluu miten sinä toimit?

Itse et sitten ole ikinä kysynyt täällä mitään, vai?

En ole ollenkaan varma asiasta. En varmaankaan pysty trpeeksi tarjoamaan kehittävää tekemistä vilkkaalle, energiselle ja liikunnalliselle lapselle.

Sille pienokaisellesi riittäisi vallan mainiosti se, että saisi touhuta kotona sinun ja vauvan kanssa. Kävisitte ulkona kuluttamassa sitä energiaa jne. Ei noin pieni vielä tarvitse ulkopuolisia virikkeitä!

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mitä se meille muille kuuluu miten sinä toimit?

Itse et sitten ole ikinä kysynyt täällä mitään, vai?

En ole ollenkaan varma asiasta. En varmaankaan pysty trpeeksi tarjoamaan kehittävää tekemistä vilkkaalle, energiselle ja liikunnalliselle lapselle.

Toki kysyn. Mutta en koskaan "mitä mieltä olette"? kysymyksiä. Lähinnä sellaisia suoria tyyliin mistä löytäisi lapselle leikkimökin tms.

Älä laita tarhaan. Tuo epävarmuutesi kostautuu kuitenkin huonommuuden tunteena jossain vaiheessa ja alat tuntea syyllisyyttä.

Ihmeellistä kyllä millä tekosyillä lapsia viedään jo 2v. tarhaan vaikka vanhempi kotona!
Sen ikäinen ei tarvi vielä mitään ihmeellisempiä virikkeitä, eikä vanhempikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Alkuperäinen kirjoittaja häh:
Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Lisäys: Ja te ketkään ette siis koskaan laita lasta hoitoon ja hoida parisuhdetta sekä lataa akkuja, että jaksaisitte paremmin aktiivista elämää laksienne kanssa.

En mä näe mitään mieltä siinäkään, että leikkipuistossa 3 ämmää istuu ja jauhaa paskaa keskenään ja lapsien annetaan leikkiä yhdessä ilman minkäännäköistä virikkeiden antoa (Pienempien siis) (Nähtyä MONESSA Helsinkiläisessä puistossa)

Mitä helkkarin lisävirikkeitä pitäisi olla siinä kohtaa, jos kolme lasta leikkivät yhdessä??? :headwall:

Ks. ylle

No mitäs virikkeitä ne päivähoidon hoitajat sitten sinun nähdäksesi tuon ikäisille lapsille puistossa antavat verrattuna äitien antamiin?? Kyllä se on sitä samaa keinuttamista ja sitä, että lapset leikkivät keskenään hoitajien katsoessa perään. Ainakaan meidän puistossa ne pph:t eivät mitään ryhmäleikkejä järjestä, eikä niin tehdä myöskään päiväkodin pihoilla.

Alkuperäinen kirjoittaja wiw :

Itse itkin eilen illalla kun nettihakemusta laitettiin, että olenko nyt ihan paska äiti.

Oikein hyvin jaksan näiden kahden kanssa, siitä ei ole kyse. Lapsen intressejä ajattelen.

Olet oikeassa. Olet paska äiti. Kaksi vuotias ei tarvitse virikkeitä vieraassa ympäristössä ilman äitiä. Päiväkodilla ei ole tarjota mitään, mitä et itsekkin voisi tarjota halutessasi. Nyt perse ylös sohvalta ja lähde yhdessä lapsiesi kanssa etsimään teille sopivia kerhoja yms puuhaa ja kavereita.
Mielenkiintoista kuulla ne kaikki selitykset, mitä kommentistani tulee, vaikka aivan hyvin jaksat niiden kahden kanssa... Joskus tekee varmaan kipeää tunnustaa, ettei kuitenkaan ne omat lapset aina kiinnosta ??

Minun mielestäni äiti joka miettii olisiko lapsen mukavampi olla hoidossa muiden lasten kanssa lyhyen aikaa parina päivänä viikossa ei ole paska. Sen sijaan yksisilmäinen, kiihkoileva, tuomitseva ja haukkuva räpätäti niinkuin niinkuin sinä voi hyvinkin olla, varsinkin jos opetat lapsillesi samanlaisen asenteen.

No minusta lasten paikka on kotona vanhempien kanssa silloin kun vanhempi on kotona, jos ei ole kyse kuntoutuksesta tai vanhemman sairaudesta tms.
Kerhoja on jo kolmevuotiaille, perhekahviloita ym. Ja noin pienelle riittää virikkeitä helposti muutenkin...

ei näitä kaikkia jaksa enää edes kommentoida, kohta ees lukea enää... On jo niin kaluttu aihe että! Suurinosa ei moista hyväksy eikä katso hyvällä äitiä joka on kotona ja silti lapset hoidossa.

Minulle ihan sama. Itsellä suht.sama tilanne, mutta kysessä eskarilainen ja kohta 4v joka on 2pvä/vko siellä leikkimässä ja saamassa kavereita. Kirkon järjestämät avoimet katson aikas turhaksi touhuksi...jeesustelua vaan ja kauhean epämukavaa olla siellä :( Ei osallistu lapsikaan mihinkään touhuihin, mutta tarhassa leikkii :)

Riippuen kyllä paikkakunnastasi ei kovin helpolla saa vain osa-aikapaikkaa/sopimuspäiviä. Paremmin saa paikan kun hakee kokopaikkaa ja sit vaikka sen vaihtaa sopimuspäiviin! Ainakin meillä näin meni.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:

Minun mielestäni äiti joka miettii olisiko lapsen mukavampi olla hoidossa muiden lasten kanssa lyhyen aikaa parina päivänä viikossa ei ole paska. Sen sijaan yksisilmäinen, kiihkoileva, tuomitseva ja haukkuva räpätäti niinkuin niinkuin sinä voi hyvinkin olla, varsinkin jos opetat lapsillesi samanlaisen asenteen.

Hän kysyi mielipidettä ja minä sanoin omani. Se ei tee minusta yksisilmäistä, kiihkoilevaa tai tuomitsevaa. Ja kiitos kysymästä lapseni voivat hyvin, ovat iloisia ja aurinkoisia, tervettä rusketusta poskilla päivän ulkoilun jälkeen. Ai niin, ja kotihoidossa kaikki kolme, alle kuusivuotiaita. Oltiin tänään yhdessä perhekahvilassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:

Sama juuri kävi mielessä että tuo äidin pahansuopuus taitavat olla lapselle suurempi paha kuin pari kertaa viikossa hoidossa olo. Lapsi saa hyvän mallin äidistä että hauku kaikki erillä tavalla tekijät..

Miten se on parempi vaihtoehto, että lapsi+minä+vauva olisimme sitten sen pari kertaa viikossa jossain avoimessa päiväkodissa viettämässä aikaa, kuin että lapsi olisi saman ajan viikosta yksinään päiväkodissa? Ja siitä sentään ihan tulojemme mukaan maksaisimme.

Kertokaa :)

Peesi. Ei noin pieni vielä tartte kauheesti "virikkeitä". Ihan itse on soppansa keittäny jos on viihdyttäny pientä vauvasta asti ja nyt tarvii jo päiväkodin kaltaista virikemasiinaa.

Miten se on parempi vaihtoehto, että lapsi+minä+vauva olisimme sitten sen pari kertaa viikossa jossain avoimessa päiväkodissa viettämässä aikaa, kuin että lapsi olisi saman ajan viikosta yksinään päiväkodissa? Ja siitä sentään ihan tulojemme mukaan maksaisimme.

:attn:

Ensinnäkin te olisitte yhdessä! On todellakin eri asia hylätä lapsi yksin päiväkotiin kuin se, että myös sinä olet itse paikalla. Ja tiedoksi, että se summa, mitä hoidosta maksatte ei ole koko totuus. Hoito maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin sen, mitä siitä itse maksetaan. Toisin sanoen käytät verorahoja oman laiskuutesi vuoksi. Ja tämä ei koske ainoastaan sinua!

Hyvä se 4v:lle on mennä harjoittelemaan ryhmässä olemista ja toimimista mutta vie vain aamuksi, hae kotiin lounaan jälkeen. Siinä juuri sopivasti haastetta 4v:lle

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Hyvä se 4v:lle on mennä harjoittelemaan ryhmässä olemista ja toimimista mutta vie vain aamuksi, hae kotiin lounaan jälkeen. Siinä juuri sopivasti haastetta 4v:lle

AP:n lapsi olisi tuon systeemin alkaessa käsittääkseni alle 3-vuotias, olisiko ollut 2v7kk vanha. Eli aika kaukana vielä 4-vuotiaasta.

Alkuperäinen kirjoittaja s:

AP:n lapsi olisi tuon systeemin alkaessa käsittääkseni alle 3-vuotias, olisiko ollut 2v7kk vanha. Eli aika kaukana vielä 4-vuotiaasta.

Sorri, taisin käsittää väärin. Sama pätee 2v 7kk kanssa vie vain aamupäiväksi ja hae kotiin päikkäreille. Uskon että näin onnistuu parhaiten, ei liikaa stressiä kenelekkään.

Minulle on ihan sama miten muut toimii mutta minusta ei olisi tuohon.
Lapset olleet aina kotihoidossa ja kun ikää tullut 2-3 vuotta niin on aloitettu käymään harrastuksissa :) Muskaria, liikuntaleikkikoulua, kerhoa ja kun lapsille tulee vähän lisää ikää 4-5 vuotta niin käyvät kylässä omilla harrastuskavereillaan ja he meillä :)
Touhua riittää ja niinä päivinä kun ei ole harrastuksia tai kyläilyjä niin ollaan kotona joko rauhassa tai keksitään askartelua tässä :)
Ei ne lapsetkaan joka päivä kuitenkaan ohjelmaa tarvitse eli ei siitä tarvitse kotiäidin stressiä repiä :)
Pelailua, askartelua, yhdessä siivoamista, puutarha/pihahommia, kotitöitä, ruoanlaittoa, leipomista. Muuten omia juttuja ja leikkimistä tässä kotona :)

En jaksanut koko ketjua lukea, mutta tekisin todennäköisesti aivan samoin kuin ap vastaavassa tilanteessa. Mulla kans tosi vilkas ja sosiaalinen lapsi (tosin vasta 9kk vanha) ja kaipaa selvästi muutakin kuin minut ja kodin. Aina kun pääsee muskariin tai avoimeen päiväkotiin leikkimään, niin nauraa ja hihkuu innosta. Menee "juttelemaan" muille lapsille ja konttaa muiden aikuisten perään ja nousee syliin.

Sanokaa omituiseksi tai kivittäkää, mutta musta siinä ei ole mitään väärää että ap:n lapsi käy muutamana päivänä viikossa hoidossa. Ihan normaalia!

Hakisin esikoiselle ensi vuoden tammikuuksi osa-aikaista hoitopaikkaa, en vielä syksyksi. Siihen asti perhekerhoja, puistoilua, joku harrastus.

(ei, en lukenut koko ketjua)

*muoks* Ja perustelut:

Lapsi olisi tammikuussa jo (noin) 3 v, pääsisi isompien 3-4 v ryhmään päiväkodissa. Ei ole ideaa hakea virikkeitä pikkuisten ryhmästä: sama kai onko lapsi vauvan seurassa kotona tai hoidossa? Isompien ryhmässä on myös enemmän kaikenlaista mukavaa puuhaa, ja enemmän ikätovereita.

Ensinnäkin te olisitte yhdessä! On todellakin eri asia hylätä lapsi yksin päiväkotiin kuin se, että myös sinä olet itse paikalla. Ja tiedoksi, että se summa, mitä hoidosta maksatte ei ole koko totuus. Hoito maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän kuin sen, mitä siitä itse maksetaan. Toisin sanoen käytät verorahoja oman laiskuutesi vuoksi. Ja tämä ei koske ainoastaan sinua!

No voi herranjumala, eihän tuon ikäisen lapsen päiväkotiin vieminen ole mitään hylkäämistä! Tuskin sillä lapsella on sen huonompi olla siellä päiväkodissa oli äiti sitten töissä tai kotona vauvan kanssa. Huh mitä jeesustelua taas... ärsyttävää!

Yhteistyössä