Mitä ajattelet (vauva+esikoinen hoitoon jne. kuviota) ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sanokaa mitä sanotte, mutta mun mielestä se on äidin omaa laiskuutta, jos vie pienen lapsen hoitoon ja jää kotiin toisen kanssa. Toki sellaisissa tapauksissa, jos äidillä on esimerkiksi masennusta, tuollainen ratkaisu voi olla hyvä. Mutta jos kyseessä on "ihan terve, ei-masentunut kolmikymppinen", niin en oikeastaan näe asialle mitään oikeutusta.

Perusteluja? Miksi, jos vanhemmat kuitenkin maksavat hoidosta? Niin et näe oikeutusta?

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Ajattelen, että olet epävarma äiti, koska kyselet yleistä mielipidettä omaan päätökseesi. Sinä teet just niinkuin teet, mitäs se muille kuuluu.
Omia lapsiani katselleena voisin kyllä todeta, että 2v2kk ei TARVITSE kodin ulkopuolisia virikkeitä. Kolmevuotias ja kaksivuotias ovat aivan erilaisessa kehitysviaheessa ja kolmevuotiaan sanoisin jo nauttivan (ja hyötyvän) kavereiden seurasta ja uusista virikkeistä. Meillä 3,5v on nyt vasta alkanut kyselemään kavereiden perään ja ehdottelemaan, että voisiko pyytää kavereita leikkimään. On hän aiemminkin tykännyt leikkiä muiden kanssa, muttei näin selvästi ole kaivannut ikäistään seuraa.
Jos teillä lapsi on menossa syksyllä päiväkotiin, onhan hän silloin jo lähempänä kolmea, joten varmasti talven aikana tulee tykkäämään päiväkodissa olosta.

Siis syyskuun alusta hän olisi sinne vasta menossakin. Silloin ikää on 2v7kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Kyllä mä sun tapauksessa kävisin lasten kanssa avoimessa tms., koska sun lapses ei oo aiemmin ollu ilmeisesti päiväkodissa. Saisit itsekin siinä aikuiskontakteja.

Joo kotihoidossa ollut vasta.
Avointa päiväkotia ei ihan tässä meidän kulmilla ole.

Mitähän tuo ihan tässä meidän kulmilla -ilmaus tarkoittaa? 20 kilsan säteellä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Kyllä mä sun tapauksessa kävisin lasten kanssa avoimessa tms., koska sun lapses ei oo aiemmin ollu ilmeisesti päiväkodissa. Saisit itsekin siinä aikuiskontakteja.

Joo kotihoidossa ollut vasta.
Avointa päiväkotia ei ihan tässä meidän kulmilla ole.
Oks teillä jotain Mll:n toimintaa, päiväkahvilaa tms.? Nekin on kivoja :)

no näkisin ettei se ole lapsesta tylsää olla "vain" äitin ja vauvan kanssa kotona...

miksi tehdä useampia lapsia jos ei niitä sit jaksa kotona pitää, jos itekin on kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Tää on sitä nykyaikaa: omien lasten hoito ulkoistetaan virikkeiden saannin nimissä, vaikka oikeasti tuon ikäiselle riittäisi tasan tarkkaan se perhe-elämä ja vaikkapa juuri tuo 1,5h srk:n kerhoa kerran viikossa. Kai te nyt ulkonakin lasten kanssa käytte puistoissa tms eli lapsi kuitenkin näkee muitakin paikkoja kuin oman kotinsa neljän seinän sisältä?

Peesaan.

Lisäys: Ja te ketkään ette siis koskaan laita lasta hoitoon ja hoida parisuhdetta sekä lataa akkuja, että jaksaisitte paremmin aktiivista elämää laksienne kanssa.

En mä näe mitään mieltä siinäkään, että leikkipuistossa 3 ämmää istuu ja jauhaa paskaa keskenään ja lapsien annetaan leikkiä yhdessä ilman minkäännäköistä virikkeiden antoa (Pienempien siis) (Nähtyä MONESSA Helsinkiläisessä puistossa)

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Itse en niin tekisi, mutta jokainen tekee ihan niin kuin itse kokee parhaaksi. Meillä esikoinen kokisi itsensä varmasti hylätyksi, jos hänet vietäisiin hoitoon ja äiti olisi vauvan kanssa kotona. Saman ikäistä seuraa saa esimerkiksi kerhoista.

Tai sitten et ole koskaan jättänyt esikoista yksin. Voitko ajatella, että esikoinen mahdollisesti nauttisi muustakin kuin äidin seurasta...?

Kyllä oma lapseni on ollut paljonkin erossa äidistä ja isästä. Hänellä on nimittäin isovanhemmat, tätiä ja setiä, jotka mielellään ottavat lasta hoitoon. Eli saa runsaasti muutakin kuin vain äidin seuraa :)

Lisäys: Ja se ketkään ette siis koskaan laita lasta hoitoon ja hoida parisuhdetta sekä lataa akkuja, että jaksaisitte paremmin aktiivista elämää laksienne kanssa.

En mä näe mitään mieltä siinäkään, että leikkipuistossa 3 ämmää istuu ja jauhaa paskaa keskenään ja lapsien annetaan leikkiä yhdessä ilman minkäännäköistä virikkeiden antoa (Pienempien siis) (Nähtyä MONESSA Helsinkiläisessä puistossa)

REPS!!! No mitä vitsikän virikkeitä sinnekin pitää tunkea, kun kerran leikkivät jo yhdessä!

Itse en niin tekisi, mutta jokainen tekee ihan niin kuin itse kokee parhaaksi. Meillä esikoinen kokisi itsensä varmasti hylätyksi, jos hänet vietäisiin hoitoon ja äiti olisi vauvan kanssa kotona. Saman ikäistä seuraa saa esimerkiksi kerhoista.

Tai sitten et ole koskaan jättänyt esikoista yksin. Voitko ajatella, että esikoinen mahdollisesti nauttisi muustakin kuin äidin seurasta...?

Kyllä oma lapseni on ollut paljonkin erossa äidistä ja isästä. Hänellä on nimittäin isovanhemmat, tätiä ja setiä, jotka mielellään ottavat lasta hoitoon. Eli saa runsaasti muutakin kuin vain äidin seuraa :)

Mitä jos jollain ei ole tälläistä mahdollisuutta (En nyt puhu itsestäni vaan yleisesti)

No ei asuta missään korvessa kuitenkaan...
Puistossa käydään tietysti.
Lapsi vain ilostuu niin kovasti kun pääsee kylään leikkimään muiden kanssa, tai jos meillä käy joku ikätoveri. Puhuu niistä hetkistä monta päivää.
Musta tuntuu että lapsesta voi heposti kasvaa sosiaalisesti kömpelö.

Lisäys: Ja te ketkään ette siis koskaan laita lasta hoitoon ja hoida parisuhdetta sekä lataa akkuja, että jaksaisitte paremmin aktiivista elämää laksienne kanssa.

Mitäs virikkeitä ne hoitajat siellä puistossa antaa? Yleensä istuvat keskenään penkillä juoruamassa ja lapset saavat mennä itsekseen ja keksiä itse niitä virikkeitä. 2,5-vuotiasta ei tarvitse viedä hoitoon sen takia, että saisi virikkeitä!!

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Lisäys: Ja se ketkään ette siis koskaan laita lasta hoitoon ja hoida parisuhdetta sekä lataa akkuja, että jaksaisitte paremmin aktiivista elämää laksienne kanssa.

REPS!!! No mitä vitsikän virikkeitä sinnekin pitää tunkea, kun kerran leikkivät jo yhdessä!

Jos olisit yrittänyt ymmärtää tätä vähän paremmin. Lapset istuvat vieressä eivätkä leiki.

Alkuperäinen kirjoittaja tätä:
Alkuperäinen kirjoittaja mielipide:
Tää on sitä nykyaikaa: omien lasten hoito ulkoistetaan virikkeiden saannin nimissä, vaikka oikeasti tuon ikäiselle riittäisi tasan tarkkaan se perhe-elämä ja vaikkapa juuri tuo 1,5h srk:n kerhoa kerran viikossa. Kai te nyt ulkonakin lasten kanssa käytte puistoissa tms eli lapsi kuitenkin näkee muitakin paikkoja kuin oman kotinsa neljän seinän sisältä?

Peesaan.

Kohta pitää viedä lapset tarhaan kun se on tapana.
Eihän kotielämä anna virikkeitä lapselle :(

Mitä helkkarin lisävirikkeitä pitäisi olla siinä kohtaa, jos kolme lasta leikkivät yhdessä??? :headwall:

No sen enempää jauhamatta tätä iänikuista keskustelua, olen sitä mieltä, että jos ap haluaa viedä lapsensa päivähoitoon niinn go for it. Mä näkisin sen mielekkääksi ratkaisuksi.

Alkuperäinen kirjoittaja häh:

Mitä helkkarin lisävirikkeitä pitäisi olla siinä kohtaa, jos kolme lasta leikkivät yhdessä??? :headwall:

Ks. ylle

Alkuperäinen kirjoittaja m:

Jos olisit yrittänyt ymmärtää tätä vähän paremmin. Lapset istuvat vieressä eivätkä leiki.

No et sä noin kirjoittanut :-)

Alkuperäinen kirjoittaja Sapfo:
Mitä se meille muille kuuluu miten sinä toimit?

Itse et sitten ole ikinä kysynyt täällä mitään, vai?

En ole ollenkaan varma asiasta. En varmaankaan pysty trpeeksi tarjoamaan kehittävää tekemistä vilkkaalle, energiselle ja liikunnalliselle lapselle.

Yhteistyössä