Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitoksia kaikille! :) Tuntuu niin hyvältä olla täällä vihdoin. Tänään tein avokin iloksi aamulla vielä digi varmistuksen jossa luki RASKAANA 1-2, eli uskottava se on. Liisakaisa: Kiitos pinoon laittamisesta. :) Leeniliini: On kyllä hassu sattuma et kumpikin asuu Turussa ja vielä sama LA :D Eihän sitä tiijä vaikka päästäisiin samaan aikaan synnärille oikeesti!

Paljon Onnea Epa_88 ja Leeniliini ! :flower: ja Eltsulle onnittelut hyvistä ultrakuulumisista =) Unohtuikohan joku onniteltava vielä?
Nyt en ehdi enempää kommentoimaan, palaan paremmalla ajalla..
Mukavaa viikonloppua kaikille !

Sassy ja "s" 15+6 ( jee huomenna poksuu taas viikot !!! ) =)

Pikaisesti vain Eltsulle onnea ultrakuulumisista :) Sellainen pieni 5 mm piste mekin nähtiin ekassa ultrassa :D Pitääkö tai kannattaako sun nyt sitten siirtää sitä np-ultraa?

Mukavaa viikonloppua!

Liisakaisa ja Myyrä 19+5

Liisakaisalle tiedoksi, et kyl se LA oli jo muuttunu jo ekal kerral ku neuvolas käytiin, mä vaan muistanu siitä mainita... :D Eli tällä hetkellä LA olis 7.9 ja paikkana sitten KOS :)

Saatiinpa myös kerrottua mun vanhemmille tossa eilen. Mutsi otti ihan rauhallisesti, mut faija sano vaa et voi perkl, hyvä et istuin ku kerroit :D

Vähä ehkä tyhmä kysymys, mut onko toi sokerirasitus pakollinen kaikille? Oksettaa pelkkä ajatuskin :X

Onnea Epa_88 ja Leeniliini plussista! :flower: Ja tervetuloa mukaan tänne näin! :)
Eltsulle myös onnet kun oli hyvät näkymät ultrassa! :)

Täällä on ollut hyvin hiljaista eloa, oireita ei ole nimeksikään, huono-olokin on loppunut.. Nälkä kyllä on pysynyt! :D Ja yölliset vessakäynnit, huoh! saa käydän melkein parin tunnin välein, eikö se ikinä lopu? Jos nyt jo näin paljon tarvii yöllä käydä vessassa ni mitähän se mahtaa olla sitten siellä viimesillä viikoilla? Varmaan en nuku ollenkaan :D

Eilen tuli postissa kutsu tonne ultraan ja se on vasta maaliskuun lopulla! Ei millään jaksaisi sinne asti odotella! Järkyttävä turvotus vaivaa ja olis kiva jos tää maha vois alkaa kasvaa ja olla sellanen oikee vauvamaha. :D

Halin mulla on painoindeksi 24, joka on normaali ja mulle sanoi neukkutäti, että ei tarvii sinne sokerirasitukseen mennä. En sitten tiedä siitä, että jos suvussa on diapetesta ja painoindeksi olisi normaali, että pitääkö sitten mennä. Miten kerroitte sun vanhemmille? Meijän pitäis kanssa varmaan pikkuhiljaa rueta kertomaan eikä oikein tiijä miten sen tekis. :D

tsude ja pöppiäinen 8+2

Kiitoksia kaikille onnitteluista! :) Onnittelut myös hyvistä ultrista siellä käyneille. :)

On tää vieläkin niin outo tunne...Täytyy kyllä nyt kysyä uudelleen vaikka näinkin jo jotain vastauksia että koska uskaltaa soittaa neuvolaan?

Epa, minä juuri tuosta neuvolaan soittamisesta kyselin tässä tällä viikolla. En oo silti vielä soittanut, vaikka moni olikin aika pian soittanut. Voi olla, että odotan tuon varhaisultran ja soitan sit jos kaikki näyttää hyvältä. Ultraan enää 12 päivää. :)

Leena 5+1

Halinin tiedot päivitetty :wave:

Sokerirasitus: Ei mulla siis painoindeksin mukaan ollut ylipainoa ennen raskautta (BMI 24), mutta täällä noudatetaan suositusta, jonka mukaan kaikki yli 25-vuotiaat esikoisen odottajat siihen lähetetään.

Omaa napaa: Maha on kasvanut, eilen yksi miehen kaveri taputteli sitä :laugh: Siis ihan hauskalta tuntui, kun kukaan omaa miestä lukuun ottamatta ei ole aiemmin kajonnut mahaani. Mutta varmaan jos sitä ihmiset alkaa enimmälti lääppiä, niin alkaa ärsyttää jossain vaiheessa.

Periaatteessa nyt ollaan puolivälissä, hullua!

Liisakaisa ja Myyrä 20+0 *poks*

LeenaT: Kiitos, aivan sinähän siitä kyselit. Minä ajattelin olla uhkarohkea ja soitella varmaan tulevalla viikolla ehkä ma tai ti kun olen vielä sairaslomalla. Töistä on niin hankala soittaa kun minulla on toisen työntekijän kanssa sama työhuone. :D Tossa kun katselin neuvolan numeroa niin hoksasin että täällä meillä päin on oma neuvola eikä tarvi mennä ihan keskustaan. :)

Kyselen varmaan samoja kysymyksiä kuin muutkin mutta kuinka moni kävi varhaisultrassa?

Epa ja Töpsykkä 4+3

Voivoivoi olen ihan täpinöissäni täällä, kaveri sai viime yönä pienen nyytin syliinsä! En millään malta odottaa, että pääsevät vaavin kanssa kotiin ja voin mennä katsomaan! :) Ja siitä pienestä tulee minun eka kummilapsi! :heart:

Neuvolaan soittamisesta minä soitin viikon päästä neuvolaan ekasta plussasta, halusin odotella, että mihinkä päin tilanne kehittyy.

Epa kävin varhaisultrassa, suurin syy oli se, että haluttiin tietää onko kyydissä yksi vai monta kun suvussa on kaksosia aika paljon. Vähän huijasin niitä, että on kipuja myös niin pääsin helpommin. :D

tsude ja pöppiäinen 8+3

Epa Minä en käynyt varhaisultrassa. Meinasin oikeastaan jo varata sitä, kun lueskelin niin paljon juttuja missä ihmiset suositteli, mutta päädyin sitten kuitenkin siihen, että en mennyt. Oireet oli niin selvät, vaikka pahoinvointi tulikin melko myöhään, että tiesi kyllä raskaana olevansa. Ja toisaalta ei ollut kipuja/vuotoja niin uskoin kaiken olevan ihan hyvin. Mutta pääsin kyllä 2 kertaa ultraan kuitenkin, kun olikin vähän pienempi kun uskoin :) Kiva siellä oli käydä tulokasta tirskistelemässä. Toisaalta ainakin täällä päin täytyy varhaisultra itse maksaa yksityisellä, jollei jotain erityistä syytä ole, että neuvola sinne lähettäisi. ja hintaa olisi tullut 130-150e.

Kiitos kaikille neuvola ja varhaisultra vastauksista! Taidan itsekin päätyä siihen etten mene varhaisultraan ellei sitten jossain vaiheessa tunnu siltä. Tällä hetkellä on ainakin hyvät fiilikset. Varhaisultrien hintoja kun täällä katselin niin olisi jotain 70-120 €, eli ei se mitään ilmasta tosiaan ole.

Hei kaikki!

Olin lomailemassa ihan netittä viikonlopun, teki ihan hyvää sekin ja meni pari päivää tosi nopeasti. Se onkin hyvä tässä kun aika tuntuu kuluvan niin hitaasti!! Haluaisin jo kovasti ekoihin ultriin, ennen sitä en tällä kertaa uskalla oikein liikaa innostua.

Onnea kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille!!

Epa: Mulla on sama meininki, eli varhaisultraa mietiskelen. Mistä olet 70€ ultran löytänyt? Se olisi jo sen verran hyvän hintainen että voisi mennäkin. Pääsen siis vkolla 9 opiskelijatervetydenhuoltoon ylimääräiseen ultraa, mutten millään malttaisi sinne asti odottaa! Voisi jo parin viikon päästä mennä yksityiselle.

Neuvolasta: soitin sinne jo pari päivää plussasta =) Saatiin aika varattua, samoilla viikoilla täällä ekaan tapaamiseen ottavat, joten maaliskuun loppupuolelle se meni. Ei siitä mun mielestä haittaa ole että soittaa ajoissa, toisaalta sitten taas asialla ei kyllä mikään kiirekään ole.

Kysymys: Millä viikolla teillä alkoi selkeät oireet, kuten pahoinvointi, turvotus? Mulla ei oikein tunnun tapahtuvan vielä mitään :)

Leeniliini + Papu 4+4

Leeniliini kyllä sitä aluks vähä jopa "toivoi" että olis jotain pientäö äklötystä ollut, koska oli hirmu epävarma olo koko raskaudesta. Ja nt-ultraan asti olin ihan varma että varmasti on tullut jo keskeytynyt keskenmeno ku ei mitää vaavi ilmoittele itsestään. Kaikki on kuitenkin mennyt hyvin, ja nyt muutaman päivän tuntunut jopa hentoja liikkeitä :) ja monet entiset vaivatki on raskausaikana unohtunut, esim. melkei jokapäiväinen päänsärky. ei ole kertaakaan koko raskausaikana särkenyt päätä :)

Varhaisultrasta: kun mulle selvisi, että ekaan neuvolaan pääsee vasta niin myöhään, eikä siellä edes ultrata (meillä) eikä kuunnella sydänääniä (koska eivät surkeilla laitteilla kuulu), niin halusin ehdottomasti mennä varhaisultraan. En olisi kerta kaikkiaan kestänyt odottaa 12. viikolle asti. Mutta kukin tietysti tekee niin kuin tuntuu. Mulla oli sama homma kuin NiQ:lla, eli oireita oli vähän/ei ollenkaan, eli siinäkin mielessä tuntui hyvältä saada asiaan varmistus. Asiaan vaikutti myös se, että Oulussa yksityisen ultran saa halvimmillaan 50 eurolla.

Oireita mulla siis on ollut hyvin niukasti koko ajan. Joskus viikolla 6 muistaakseni alkoi se, että tuntui, että pakko syödä useammin kuin ennen, ettei tule etova olo. Oksentanut en kertaakaan, eikä ollut lähelläkään. Varsinaista turvotusta mulla ei oo ollut missään vaiheessa (ei vieläkään), paitsi maha nyt turpoilee ajoittain ihan järjettömäksi palloksi ihan varmaan ruoansulatussyistä :ashamed:

Hyviä vointeja!

Liisakaisa ja Myyrä 20+1

Leeniliini: Nyt mä en enää löydä sitä paikkaa missä maksoi sen 70€, mut ainakin Varsinais-suomen lääkäripalvelussa maksaa näköjään 80€, tekisi mieleni jostain syystä sittenkin mennä sinne vaikka neuvolassa sanoivatkin että ei välttämättä ole tarpeellista koska en ole aiemmin ollut raskaana eikä ole ollut keskenmenoja yms. Minä soitin tänään neuvolaan ja eka käynti on 24.3, jännittää jo nyt! Mieskin pääsee mukaan kun lomalla silloin on, mikä on hyvä.

Omanapailen oireista: Mulla on ruokahalu kasvanut, rinnat vähän aristavat, hajuaisti "parantunut" ja vatsa turvonnut, haha :D Ei mahdu työhousutkaan enää sairasloman jäljiltä jalkaan niin käskin avokin hakea kokoa isommat ;)

Epa ja Töpsykkä 4+4

Varhaisultrasta: Mä oon menossa ultraan siksi, että haluan tietää onhan pikkuinen kunnossa ja oikeassa paikassa. Hämeenlinnan Lääkäritalosta lupailivat, että ultran hinnaksi jäisi n. 80 euroa.

Oireista : Mulla ei oo muutamaan päivään ollut pienintäkään kuvotusta ja nälkäkin on vähän laantunut. Tosin onhan viikkojakin vasta tosi vähän. Tissit on edelleen niin kipeät, ettei voi nukkua vatsallaan. Tissit on myös kasvaneet niin, että täytyi mennä rintsikkaostoksille. Muuten en huomaa vatsan turvotusta, mutta työhousujen nappi ei mene enää kiinni. Niin ja vessassa saa juosta koko ajan. Tavallaan toivon, että tulisi jonkin verran pahoinvointia. Tulis jotenkin varmempi olo. Mutta toki on kiva, että olo on hyvä.

Voi kun teillä on kaikilla jo nuo työnimet pikkuisille. Meillä tuskin ennen ultraa tulee mitään nimeä. Mies ei puhu tästä raskaudesta yhtään mitään! Yritän aina välillä puhua jotain, mutta mies ei kommentoi niitä oikein mitenkään. Ei ole kysynyt edes laskettua aikaa. Ekan kerran kun tuli plussa jouluviikolla, mies oli aivan innoissaan, kyseli heti milloin vauva syntyy. Sitten tulikin pettymys. Luulenpa, että se ei uskalla vielä iloita. Ymmärrän kyllä, mutta silti ärsyttää se, että mies on kuin ei mitään olisi tapahtunut.

Leena ja nimetön 5+3

Mulla on oireet vähentyneet kyllä verrattuna siihen heti plussauksen jälkeiseen aikaan. Nyt vain väsyttää vähän enempi ja rinnat on kipeät. Mahaan tulee vähän ahdistava, painostava olo jos ei syö moneen tuntiin, mutta ei muuta. Ja iho kukkii.. :mad: Nojoo ja vatsaa nipistelee päivän mittaan.

Aluksi pissatti, janotti, oli vähän kovempiakin vatsakipuja, turvotti vatsaa jne.

Huomenna on eka neuvola :)

Eltsu ja pena 6+6

NiQ: Tuo on kyllä helppo ymmärtää että oireettomuus jännitti! Mutta nauti nyt täysin siemauksin hyvästä olosta ja päänsäryttömyydestä kun kaikki on kerran hyvin :)

Epa: Kiitti vinkistä! Taidan soittaa tuonne huomenna ja varata ajan viikolle 6 + jotain. 80€ on vielä ihan maksettavissa kun vertaa Mehiläisen ja Pulssin 103€ + mahdollinen erikoislääkäripalkkio. Mulla on neuvola 21.3. ja YTHS ultra 25.3. Ne ultrat tuleekin sitten helpottavan lyhyin väliajoin jos kaikki on kivasti siinä ensimmäisessä. Saako udella että onko sulla sama neuvolakin, Brahe1? Se neuvolatäti on mukava :)

LeenaT: Mulla oli vähän samoja fiiliksiä miehestä, kun se ei yhtään innostunut uudelleen yrittämisestä kkm jälkeen. Sanoi kyllä haluavansa lapsen myös heti, ihan niin kuin minä, mutta ei halunnut puhua asiasta mitään. Jokainen kuitenkin toipuu omalla tavallaan. Nyt se pikkuhiljaa alkaa selvästi taas innostua asiasta! Toivotaan vaan että kaikki on hyvin.

Oireista: Viime raskaudesta jäi isot tissit, ei ne edes ehtineet mihinkään laskettaa :) Silloin oireet alkoi viikolla 5-6. Kamala turvotus joka puolella, varsinkin rinnoissa, lievä kuvotus, hajujen voimakkuus yms. Oireet loppui samaan aikaan kun alkio oli lakannut kehittymästä. Nyt jotenkin yhdistän oireet siihen että kaikki on hyvin. Tajuan kyllä järjellä että jokainen raskaus on erilainen, mutta järjellä nyt ei niin kamalasti ole tekemistä jännittämisen ja pelontunteiden kanssa..

Leeniliini nautin toki, enhän nyt sitä valitakaan kun on hyvä olo :)

Miehen käsittelee asioita vaan vähä erilailla kun me naiset. Miehet ei yleensä halua innostua "turhaan" ja käsittelee asiat realistisemmin. Näin mä ainakin kuvittelisin. Oma mieskin innostui vasta ekan ultran jälkeen ku asia meni kunnolla jakeluun :)

Heippa!

Liityn mukaan, plussa tuli 3.2 joten siitä on ehtinyt jo vierähtää aikaa. Tuleville isovanhemmille kerrottu vauvauutiset ja hyvin onnellisia ovat! :heart: Mulla oli eka neuvola rv 6+0. Terkka kysyi sillon, että onko ollut mitään oireita ja sanoin ettei muuta kuin alavatsakipuja. No, heti sen jälkeen alkoikin pahoinvointi :x Ei ole tarvinnut vielä ainakaan oksentaa, mutta tosi inhottavaa olla töissä, varsinkin kun eräänä aamuna oli suoliavanteen tyhjentäminen heti aamusta! :kieh:

Paino on noussut jo pari kiloa pahoinvoinnin takia, kun joutuu syömään vähän väliä jotakin. Alavatsakipuja ei ole enää kauheasti ollut :confused: Väsymys on jotain ihan käsittämätöntä. Nukun 8-10h yöunia ja iltapäivisin 1-2h päiväunet. Ei edes lenkille jaksa lähteä, vaikka pakkaset ovat vähentyneet ja ihana kevätaurinko paistaa. :D

Ultra on vasta maaliskuun lopulla, miten sinne asti jaksaa odotella? :( Alkuraskauden ultraan en todellakaan raaski mennä, kun maksaa täällä yksityisellä 120-150e

Tiksutin ja masukki 7+3 :heart:

Tervetuloa tiksutin!

Leeniliini: Ei meillä sentään sama neuvola ole, kun mulla on hirvensalon neuvola. :) Pitikö sun tilata se eka ultra itse vai tilattiinko se neuvolasta? Mulle siitä ei puhuttu vielä mitään. :(

Meillä mies on kyllä innoissaan, mutta silti vähän varautunut. Sanoi että uskoo tämän oikeastaan todeksi vasta kun mun vatsakumpu alkaa kasvaa ;) Mä taas oon niin intona että haluaisin kertoa kaikille mutta ollaan sovittu että kerrotaan vasta vkoilla 12-15 kavereille ja töissä kerron vasta kun vatsa alkaa melkein näkymään.

Varhaisultrasta: Meillä onneksi on tuolla neuvolassa oma laite jolla sitten päästiin kurkkaamaan. En minäkään olisi hennonut mennä yksityiselle ja maksaa sitä 100e, hitusen verran liian kallis.

Oireista: Pahoinvointia ei ole tähän mennessä juurikaan ole ollut. Pari viikkoa kesti viikon verran sellainen, että aamulla ei maistunut mikään muu kuin joku jugurtti esim, sitten parin tunnin päästä vasta tuli kunnolla nälkä ja sitten kyllä tuli huono-olo jos ei sillä sekunnilla ruokaa saanut. Mutta sitä kunnon aamupahoinvointia ei ole ollut. Välillä on syönnin jälkeen tulee semmoinen 2 sekunnin mittainen aalto ja tuntuu, että pakko mennä pönttöä halaileen, mutta sekin onneksi menee äkkiä ohi. :)

Turvotusta on alkanut nyt tulla ja illalla varsinkin maha pullottaa oikein urakalla, ja vielä pitäisi muka monta viikkoa salata asiaa! Huhhuh sanon minä. :D Mamma pöksyjenkin käyttöä olen alkanut opetella. :D Nälkä alkoi muistaakseni aika pian plussan jälkeen olla koko ajan sitä luokkaa, että jatkuva nälkä. Nyt ainakin on parin tunnin päästä jo nälkä vaikka söisikin itsensä ihan ähkyksi ensin. :D Se se yöllinen vessassa ramppaaminen, kauhulla oikein odotan mitä se sitten on puolen vuoden päästä!

LeenaT: Mies varmaan on vielä aika varpaillaan asian kanssa, ei uskalla kunnolla vielä luottaa siihen, että pikkunen pysyy kyydissä. Ja oma mies yrityksen aikana sanoi sen, että kun joka kuukausi asennoituu siihen, että ne menkat tulee niin onkin sitten paljon kivempi yllättyä kun ne ei tulekkaan. :) Kyllä se sinunkin mies vielä siitä rohkaistuu, se vie vaan oman aikansa. :) Ei tuo minunkaan mies oikein kunnolla osannut mistään puhua ennenkö varmaan sisäisti asian kunnolla nyt kun nähtiin pieni ultrassa. niinkuin NiQ ukko myös. :)

Nyt on lähdettävä kyllä unten maille kun ei meinaa pysyä silmät auki, hyvät yöt kaikille! :)

tsude ja pöppiäinen 8+4

Yhteistyössä