Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lunea, ihan samalla tavalla käy minullekin yöllä kun pitää vessaan nousta, ei meinaa saada unta. Kaiken lisäksi kurkku on niin kamalan kuiva koko ajan, että ei sekään auta yhtään nukkumista. : /

Eilen oli ihan hyvä päivä, pienen pieni pahoinvointi vain oli illalla. Vielä ei onneksi ole mennyt niin pahaksi, että tarvitsisi käydä pöntöllä. Väsymys kyllä vaivaa |O ja tuntuu, että mahakin on ihan kaamee pallo koko ajan, voisi nyt vielä hetken aikaa pysyä aisoissa tuo turvotus. :D Ja voi ihme mikä palelu KOKO AJAN, ihan jäässä vaikka ois viis villapukua päällä! Eikä auta yhtään tuo ulkoinen pakkanen asiaa. :kieh:

tsude ja pöppiäinen 6+5

Mua kanssa paleltaa, pissattaa ja janottaa (etenkin öisin). Muutoin ei oireita juuri. Tosin tissit on alkanu vasta nyt kipeytymään vähän.

Mä vähän luulen, että mennään varhaisultraan vaikkei meinattukaan ensin. Olin meinaan jotenkin niin tyhmä, että ollaan maalattu tosiaan täällä meiän kämpässä portaita sellasella liuotinoheinteisella maalilla ja jotenkin kuvittelin, ettei se nyt niin haittaa jos vähän maalaa ja makkarin ovi kiinni ja oleskelee siellä pääasiassa..Mutta siis se hajuhan on aivan järkky ja pysyy asunnossa kyllä monta päivää vaikka kuinka on tuuletettu läpivedolla ja sitten kun erehdyin googlettelemaan asiasta, niin ehdottomasti kielletty raskaana ollessa ja vähintään viikkoon ei saisi oleskella samoissa tiloissa :O Miten voikin olla niin tyhmä, ettei tajunnu vaikka kyllähän ton periaatteessa ties, että ei milleen tollasille saa altistua :headwall: Päätäkin yllättäen särki silloin pari päivää kun kauhee dunkkis..

Nyt on sitten sen verran huolta, kun kuitenkin näillä viikoilla kehittyy noi hermostot ja aivot ym ja aiheuttaahan tuo km-riskinkin, että taitaa olla paras käydä vaan ultrassa.

Eltsu 5+0

Niin ja samalla tietäis suunnilleen missä mennään noiden rv-viikkojen kanssa, niin vois ehkä vaihtaa vielä sitä varsinaista ultra-aikaa.

Viimeksi muokattu:
Tsude, ei mulle tullut mieleenkään, että monessa neuvolassahan on tosiaan ultra. Meillä kun ei sellaista luksusta ole, vaan kaikki ultratutkimukset tehdään lähikaupungissa. Ihanaa, että näette jo ensi viikolla pikkuisen:)

Eltsu etköhän huoli ihan turhaan tuosta maalihommasta. Kyllähän moni altistuu työssäänkin kaiken maailman kemikaaleille, saati sitten ihan arkielämässäkin. Toki se varhaisultra rauhoittaa kummasti mieltä, kun näkee, että elämää on:)

Jeenin tiedot päivitetty! Toivottavasti en sekoittanut koko listaa, kun tässä kännykällä surffailen. Ja hienoa, että kaikki oli hyvin:)

Yöheräily ja pissalla ravaaminen on tuttua täälläkin. Lisäksi mulla on pari kiusallista vaivaa, jotka ajattelin jakaa kanssanne, jos vaikka teillä on/teille tulee samanlaista :( Ja anteeksi jos menee jonkun hyvän maun rajojen yli.

Ensimmäinen vaiva on peräpukama (luulen niin). Eli isolla asialla käydessä sattuu, vaikka ei joutuisi juuri ponnistelemaankaan, saattaa tulla verta ja jälkeen päin tuntuu, ettei pysty istumaan:( Tätä on nyt ollut noin viikon. Kävin ostamassa ensiavuksi apteekista Ac3 comfort -nimistä voidetta, ja oon koittanut syödä tosi vatsaystävällisesti (kasviksia, kaurapuuroa, täysjyväleipää, luumupilttiä, piimää; ei juustoa, teetä, banaania, jotka vissiin kovettaa vatsaa). Toki jos tämä pahenee, niin pakko mennä lekurille, mutta toivottavasti helpottaa näillä keinoilla. Ja mitä asiaa googlettelin, niin ei sille raskausaikana vissiin pystytä juuri mitään tekemään lääkärissäkään.

Toinen kiusallinen vaiva on todella runsas valkovuoto. Se on ollut plussaamisesta asti runsaampaa kuin normaalisti, mutta tuntuu vain runsastuvan, eikä se kyllä tuoksahda aina mitenkään raikkaalle... Ekassa lääkärineuvolassa lääkäri ohimennen sanoi, että valkovuotoa on, niin kuin usein onkin (teki siis sisätutkimusta), mutta en tajunnut kysyä, mihin rajaan asti se on normaalia? Esim. jos on hiiva, liittyykö siihen aina kutinaa? Tai voikohan olla joku muu tulehdus? Pitää muistaa kysyä seuraavalla neuvolakäynnillä. Se onkin itse asiassa ensi viikolla.

Tällaista täällä siis. Hyvin pieniä vaivoja nämä silti edelleen ovat, ja pääpiirteittäin tästä muistaa nauttiakin:)

Liisakaisa ja Myyrä 18+2

Liisakaisa, mä oon ymmärtäny, et runsaskin valkovuoto on ihan normaalia raskauden aikana. Mulla on pikkuisen ehkä hellittänyt aivan ensiviikoista, mutta tulee kyl edelleen enemmän kuin ennen raskautta. Hiivaan tosiaan liittyy hel*etillinen kutina ja kokkareisuus, mikä on tietysti myös yleinen riesa raskausaikana. Onneks itse toistaseks säästynyt, mutta tuntuu kuitenkin kuin tää jatkuva kosteus ja toisaalta pissaaminen ärsyttäis vähän limakalvoja.

Ja mitä tuohon toiseen vaivaan tulee, niin voihan sulla olla ihan vain joku pieni haavaumakin. Toivottavasti voiteesta on apua!

Hihii, hymyilin eilen koko päivän, kun työkaveri kysyi koska on laskettu, ja että hyvin maha jo näkyy. :D Kai se vähän on sitten kasvanut. En ollut hänelle suoraan asiasta kertonut, mutta luulen kyllä että muutakin tietoa hänellä oli kuin vain mun olematon siideriröllömahani.. Yhtä kaikki tuli hyvä mieli, eipä mulla ennen ollut tämmöstä siideriröllöäkään. Tulis vaan jo ihan OIKEA vauvamasu <3 Kateellisena katselen noita ihania alkuraskauden vauvamasukuvia tuolta ketjusta. Joillain 14 viikosta eteenpäin on niiin söpöt ja kauniin pyöreät masut! Saan mäki kyl sellaisen, kun oikein pullistan. :D

Huonosti nukuttu yö takana ja kaiken kukkuraksi heräsin aamuyöllä siihen kun oli aiva jumalattoman paha olo! :x Oli jo tosi pienestä kiinni ettei tarvinnut lähteä pönttöä halaileen, varmaan tunnin verran vaan makasin ja puhaltelin kun en halunnut vessaan lähteä! Huh. Meni sitten onneksi ohi ja sain nukuttua, koulupäivän kyllä skippasin kun väsytti aamulla niin armottomasta silloin kun olisi pitänyt sinne lähteä.

Liisakaisa tosi kivikautinen se ultra kuulemma on, mutta se riittää jos siellä jotain näkyy. =) Hihii, rupee vähän jo jännittään. Tuo miehekekin lupasi tulla mukaan sinne neukkuun. =)

Ilmottaudun myös minäkin, että valkovuotoa löytyy ja paljon. Ja välillä myös aika pahan hajuista. Ajattelin mainita asiasta neukkutädille.

Kauheasti tekisi mieli kuulluttaa koko maailmalle jo, mutta vielä pitäisi kyllä hetki malttaa. :D Luokanvalvojalle olisi varmaan kohta pakko kertoa ettei sitten ihmettele jos rupee yhtäkkiä tulemaan paljon poissa oloja, koska minulla niitä ei yleensä ole. Aloitin eilen kirjotteleen raskauspäiväkirjaa, saas nähdä kuinka pitkään jaksan sitä ylläpitää. :D

tsude ja pöppiäinen 6+6

Mäki oon pitäny Nötölle päiväkirjaa. Neuvolasta kun tuli se muovikantinen missä on tietoiskujen välissä muistiinpanosivuja, niin oon aina viikon tuntemukset ynnännyt yhdelle sivulle. Ihana se aukeama, missä on olikos 14rv saakka sikiön koko ja sitten siitä eteenpäin pienen töppösen koko. <3Ihastelen joka viikko, minkä kokoinen meidän pieni milloinkin on, ja tietysti luen monta kertaa tekstit kehitysvaiheista ja vielä pari raskausviikkoa eteenpäinkin. :D

Pe ultra ja su saa sanoa heipat ekalle kolmannekselle. Jihuu! Kohta uskaltaa huudella jo kaikille!

tsude ja muuta kuiva kurkkuiset täällä aivan kauheaa se suun kuivuminen, neuvolatäti sanoi ekalla käynnillä, että jos hengittelee suun kautta niin kuivuu helpommin. eli jos nenä yhtään tukossa, niin hengittää vieläkin enemmän suun kautta. huono puoli vaan se ettei oikein nenäsumutteita voi käyttää näin alussa ja ei mielellään muutenkaan. eli ei sumutteita. apteekista hain sitten tekosylkigeeliä, jota laitan öisin. juominen ei nimittäin auta, tuntuu, että vaan pahentaa tilannetta vaikka on mulla öisin vesilasikin vieressä. juomisen jälkeen saa taas 5min päästä herätä uudelleen kurkkua kostuttamaan.

tosin viimeksi neuvolassa täti kysyi, että juonko tarpeeksi, kun hemoglobiini oli 137. tuntuu kuitenkin, että koko ajan olen juomassa. Pitäisikö hemoglobiinin olla raskausaikana pienempi? Kun minusta tuo arvo ei nyt mikään älyttömän iso ole, hyvä vaan?

eltsu meilläkin pitäis seinää maalata ja rempata...ehkä täytyy tosiaan toppuutella miestä, ettei ainakaan silloin maalaile kun mä olen kotona.

onko muilla mietityttäny hiusten värjäys? mulla rupeaa juuri kasvu olemaan jo aika selkeä ja teen töitä, jossa pitää esiintyä. kysyin neuvolalääkäriltä, mutta sain vaan tympeän "no hyvähän kaikkea kemikaalialtistusta olisi välttää" Tiedän, tiedän. Olisin vaan halunnut kuullu, että onko esim. turvallisempaa 12viikon jälkeen, turvallisempaa kampaajalla vai kotiväreillä, onko joku väri muita pahempi, miten paljon eroa on laittaako raidat vai koko juuren? Eli vaihtoehdot on kulkea järkyttävän monivärisellä päällä, pipo päässä tai leikata pitkä tukka lyhyeksi.

jeeni ja tyyppi 11+1

Heippa hei.. hui, miten paljon uutta asiaa täällä, mutta hyvä vaan =) en oo ehtiny nyt niin usein käymään täällä. Uusille tervetuloa ! =)
(.) kaikkia kiireitä ollu, ja 2kk työttömyyden jälkeen aloitan maanataina työt. Ei kyllä oman alan hommia mut kuitenkin.
Maha alkaa kyllä pullistua, ja eilen yksi vanhahko rouva kysyi ihan suoraan "ootatko vauvaa?!" kai se sit jo niin hyvin alkaa näkyä. Vaikka ei tää semmonen soma vauvamasu vielä oo, mutta tällä menolla kohta on. Jippii !! =)
Toka Neuvola olis ens viikolla...

Hyvää vointia kaikille, yritän pysyä jutuissa mukana =)

Sassy ja "s" 14+4

jeeni: tuosta hiusten värjäyksestä lueskelin tuolta toisesta ketjusta jossa sitä pohdittiin aika paljon. Raidoitusta kuulemma kampaaja on suositellut paremmaksi vaihtoehdoksi, mutta ihan kotivärejäkin voi ihan turvallisin mielin käyttää jos ei ihan joka viikko ole värjäämässä. Minun käsityksen mukaan se ammoniakki olisi pahin aine, mutta nykyään sitä ei taida kovin monessa värissä olla? Kampaaja ainakin osaa sitä väriä laittaa varmaan aika hyvin niin ettei se ole päänahan kanssa kosketuksissa.

Hemoglobiinin kanssa jännään, että lähteekö hurjaan laskuun vai mitenkä. Viimenen lukema minkä olen saanut niin on ollut 152, että ihan hyvät lähtölukemat on. :)

Argh, meillä on autopaikan lämpötolppa rikki eikä se anna lämpöä autolle. :headwall: Kiva näillä pakkasilla kun ei mieheke meinaa aamulla päästä töihin lähtemään ollenkaan.

Minäkin jo kovasti tahtoisin semmoisen söpön vauvamahan. :heart: Tällä hetkellä vain sellainen muodoton turvotus. :D

Hei taas!! :)

Minä liityn tänne taas seuraanne, toivottavasti paaaaaljon pidemmäksi aikaa tällä kertaa. Kaikenlaisia haamuja on tullut jo viikonlopusta lähtien. Tänään tein digitestin ja plussahan sieltä pärähti. Oireita on ollut aika paljon ja olinkin melko varma raskaudesta jo ennen testailuja. Tällä hetkellä oireita on mm.: etova olo, aivastelua, nenä tukossa, koko ajan nälkä, nippailuja masussa, pissattaa, rinnat on kipeet, vatsaa turvottaa..
Ja tuohon listaan: Ikää on 25v., laskettu aika (sekä menkoista että oviksesta) 28.10. ja synnäri K-HKS. Toivotaan että vuoto pysyy tällä kertaa poissa.

Onnea LeenaT!!! Toivottavasti pysytte täällä nyt loppuun asti :)

Huuu, mua jänskää huominen ultra ihan sikana... Toisaalta tekis mieli hautautua vällyjen väliin ja olla tietämättä jos jotain olis vialla, mut toisaalta en malta odottaa että näen meidän Nötökän siellä molksimassa. <3

Eilen kun kuuntelin taas sydänääniä, niin tuntui olevan taas jotkut jumpat käynnissä kun sen päiväinen kuplinta ja töksäyttely kävi. Välillä korvaan sattui kamala särähdys ja äänet vaimenivat tai vaihtoivat paikkaa. Mitä luulette, johtuiko moinen vauvan liikehdinnästä vai ihan vain jostain omista mahan kuplinnoista? Ei tollasia ennen ole ollut, vasta eilen ja viikonloppuna.

Ihanaa, kamalasti onnea LeenaT!! :flower: =) Pidetään sormet ja varpaat ristissä, että pienoinen pysyisi nyt matkassa! :)

Oispa mullakin huomenna jo se neukku, mutta vasta maanantaina. Huoh, päivät matelee. Eniten vaan rupeaa koko ajan jännittämään, että eihän sieltä vaan kahta tule. :eek: Tänään on ollut ihan hyvä olo, sen olen vaan nyt huomannut, että aamulla ei tee mieli ruokaa. Ei ole paha olo muttei tee mielikään ruokaa.

Pikkuhiljaa pitäisi varmaan vanhemmillekkin rueta kertomaan, ei vaan vielä oikein tiedä mitenkäpäin sen tekisi.. Hmm, ehdotuksia? Yksi kaveri ehdotti, että kun on muutettu ja vanhemmat ovat tulossa käymään niin sanotaan, että ainiin asutaan muuten nykyään täällä ja täällä. Ja sitten kun huomaavat vaavin huoneen ni sanotaan, että jaaniin eikös olla muistettu kertoa, että tulee yksi lisää meitä kohta. :D

tsude ja pöppiäinen 7+0 jee! :D

Oonpas taas ollut vähä laiskana kirjoittelemaan, teidän kuulumisia oon kyllä käynyt joka päivä lukemassa :) Omaan napaan ei mitään ihmeempiä, välillä iskee hirvittävä huoli että onko pikkuisella kaikki hyvin, kun ei liikkeet vielä tunnu eikä mahakaan ole kasvanut... tasan kaksi viikkoa aikaa rakenneultraan, sekin pelottaa että jos kaikki ei olekaan hyvin... :/ Työnteko ei kiinnosta enää pätkääkään :D

Jokos Liisakaisa tuntee liikkeitä? Samoilla viikoilla melkein kun mennään... :)

NiQ & Pena 19+1

Osaakos kukaan muuten neuvoa, et miten tohon ekaan ultraan pitäisi valmistautua? Terkka sanoi, että vessassa pitäisi sitä ennen käydä, mutta entä syöminen tjsp? Jotenkin unohdin siinä samalla kysäistä, kun kyseli vointia ja muuta :D

Inhotukseksi pitää sanoa, ettei tää tyttö pysty enää juomaan kahvia :( Mä olin pitänyt itelleni rutiinin, et join ihan pikkupikkukupin kahvia joka aamu, mutta sitte alkoi hirveät päänsäryt ja oli pakko lopettaa :( Ja mä nään maksan syömisestä unia :kieh:

Muttajoo, Palellaan ja janotellaan :D :wave:

Halin 11 *poks*

tsude me lähettiin kortti ja ultrakuva :)

kahta tuo mun mies ainakin epäili ja melkein uskoin jo itsekin. mies sanoikin ultran jälkeen, että oli tullut mieleen kysyä että "missäs se toinen on?" :D ei kysynyr kuitenkaan...sillä tais muutenkin olla sulattetelemista ultrassa, ihan hiljaa vaan istu ja katteli. ja itse en ainakaan mitenkään sen erityisemmin valmistautunut ultraan kuin että siinä odotustilan vessassa kävin.

Ultra takana, kaikki kunnossa ja vauhdikas sätkijä siellä mennä vipelsi. Vastasi kooltaan viikkoja tasan 12, eli aavistuksen kookkaampi mun ovistuntemuksiin nähden. Voisko tästä nyt sitten hehkuttaa ekan kolmanneksen olevan virallisesti historiaa? Jee! :D

Onhan Leenanvuoto lakannut, onhan? En voi ees kuvitella miten sua mahtaa huolettaa.. :(

Halin, muusta ei ainakaan Jorvissa tarvinnut välittää, mutta rakko piti olla ultraan tyhjä. Ystävälläni Varkaudessa taas on nimenomaan neuvottu menemään täydellä rakolla ultraan. Söin aamupalaa juuri ennen ultraa kun oikein ilmoittautumisessa neuvoivat kanttiinin puolelle. :D Oltiin vähän turhan ajoissa, niin aika kului syöpötellessä. Labrassa mä sähläsin niiden seulojen kanssa, kun en muistanut saaneeni sinne itseni annettavaksi lähetettä vaan oletin asian olevan jo hoidossa hienosti tämän vuostuhannen tekniikalla. Löysin sen lähetteen neuvolakortin välistä töihin päästyäni, vaikka labrassa väitin tiukkaan, että mitään en ole saanut. :D Onneks näytteet kuitenkin otettiin, ja sairaala hoisi itse neuvolasta faksilla uudet lähetteet.

Lunea mulle kävi täällä melkein sama juttu :laugh: Olin mennyt kans viemään näytteitä terveyskeksukseen ja täällä Helsingissä jonot on ihan hirveet. Noh, mä siellä jonotin eka kaks tuntia, nii et meinas pää hajota, ku kaikki valitti ja kun vihdoin pääsin vasttaanottoon, nii terkka vaa sano et ilman lähetettä mitää ei ees tehä ;) Mäki olin et what, et en mä ole mitää lähetettä saanut :o Aloin paniikissa räpeltää mun neuvolakorttia jonka olin onneks ottanut mukaan ja tää tyyppi vaa karjas, et toi se on, toi näyttää siltä lähetteeltä! :D

:ashamed:

Täällä vuoto on vähentynyt. Tai oikeastaan tänään ei ole aamun jälkeen tullut ollenkaan. Eilenkin tuli sitten lopulta vain pyyhkiessä ja tosi vähän. Vasemman munasarjan kohdalta nipistelee/vihloo/kiristää. Saas nähdä miten huomenna sitten.

LeenaT on nyt lisätty listalle, ja siellä pysyt, eikös niin :) Tsemppiä ja onnea kovasti! :flower:

Oon koittanut välttää koneella istumista tuon peräpäävaivani takia. On se vähän helpottanut onneksi, mutta neuvolassa ajattelin mainita kummastakin ongelmastani. Torstaina vasta sinne... Ihana kuulla sydänäänet taas - vähän huolettaa, kun tosiaan vaikka tunnen pari kertaa päivässä sellaista hipsuttelua ja kuplimista, niin en oikein osaa olla varma, ovatko ne liikkeitä. Ja jos ei hetkeen tunnu mitään, vaikka kuinka kuulostelee, niin huolettaa. Tässä siis vastaus myös NiQ:n kysymykseen. Kovasti odotan noitten tuntemusten vahvistumista.

Lunealle onnea ultrakäynnistä! Päivittyikö sun laskettu aika?

Jostain muustakin piti kirjoittaa, mutta ruoka odottaa:) Palataan!

Liisakaisa 18+6

Ohhoh, taas on viikko vierähtänyt!

Tervetuloa fannie ja LeenaT, paljon onnea teille! Toivotaan parasta erityisesti Leenalle, että saisit jäädä tänne!

Tänään laskettuun aikaan on enää 12 viikkoa, hui! Ihan järjettömän lyhyt aika kun nyt ajattelee, vaikka ne ekat 12 viikkoa oli tosi pitkät. Töitäkään ei ole enää jäljellä kuin 6 viikkoa, niistäkin yksi on hiihtolomaa. Mainiota!

Raskaudesta ei ole viikon aikana varmaan tullut mitään mainitsemisen arvoista. Paitsi tietty se, että nyt kun on 7 raskauskuukautta takana, selviytymismahdollisuudet olisivat tosi hyvät, vaikka vauva syntyisikin jo. Ei kyllä ole kiirettä sen suhteen... :D Olis kiva vaikka muuttaakin ennen sitä, mutta saapa nyt nähdä, valmistuuko tuo tuleva asuntomme ajoissa.

Haa, onhan mulle sentään jotain tapahtunut! Olen saanut postia Kelalta, että äitiyspakkaus on tulossa piakkoin ja vakuutusyhtiöltä, että vauvavakuutushakemus on hyväksytty. Vinkkinä kaikille, että vauvavakuutusten vertailu ja mahdolliset tarjouspyyntöjen haut kannattaa aloittaa ajoissa. Meinas tulla kiire ja vähän jäi vaivaamaan, että olisko sittenkin pitänyt ottaa toisesta yhtiöstä...

Ikävistä vaivoista vielä sen verran, että runsas valkovuoto on normaalia. Ja kun sitä on paljon, niin eihän se hyvälle tuoksu, mutta se ei heti tarkoita hiivaa. Ja peräpukamat taas - mulla tuntuu muutenkin suonet pullistelevan kasvaneen verimäärän myötä. Se on ärsyttävää ihan millä puolella kehoa tahansa! :D

Nyt odotellaan vieraita, gulassi on keitetty ja piirakka paistettu. Ihana viikonloppu!

Tiipula ja musi 28+0 *poks*

Yhteistyössä