Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tryffe: Taitaa tulla pitkät parikyt vuotta näiden kanssa, voivoi! :D

Kiitos Liisakaisa vinkeistä, vois koittaa rueta luumupilttiä syömään jos se maistuis hyvälle kun kuitenkin luumuhillosta tykkään. :) Apteekissa ne sanoi kanssa, että pitää juoda koko ajan kun kävin noita maitohappoja ostamassa. Ärsyttää vaan kun koko ajan juo niin sittenhän on myös koko ajan vessahätä! :D Tuota en tiennyt, että banaani kovettaa mahaa, ja sitä kun olen innoissani koko ajan syönyt. :D

Tsemppiä eltsulle pahoinvoinnin kans! Ite olen vielä välttynyt kokonaan jopa yökkäyksiltä, mutta ne voi ihan hyvin vielä jostain nurkan takaa yllättää. :D

Torstaina huomasin vanhingossa masua peilaillessani, että minulle on ilmestynyt linea negra! :D Ei se kovin tumma ole vielä, mutta kyllä sen kuitenkin selvästi jo näkee. :D

tsude ja pöppiäinen 9+2

Tiipula Kätilö siellä rakenneultrassa kyllä sanoi, että lähinnä tää kasvukontrolli on siksi, koska tuota LA on nyt säädetty 7.7-23.7 välillä. Eli:
7.7 menkkojen mukaan (neuvola halus sen nt-ultraan asti pitää noin, vaikka sanoin ettei oo mahd)
14.7 nt-ultrassa muutettiin
20.7 omien laskujen mukaan (ovis testattu)
23.7 rakenneultran mukaan

pikkuinen siis vastasi eilen (nt-ultran mukaan olis ollu 21+1) muuten viikkoa 20+2 ja se reisiluu 19+2. Kasvukontrolli laitettiin sen takia niin pitkälle, että olisi ehtinyt jo kasvaa kunnolla ja ottaa kiinni...

Liisakaisa mä oon kans vähä katkera tuolla heinäkuisille jotka tuntee jo kunnon potkuja. Mulla vasta sellasta myllerrystä ja pientä tökkimistä. Mut eiköhä me vielä ehditä niitä isojakin potkuja tunnustella :)

NiQ & Pena 21+2

Kiva lukea, kun ollaan niin eri vaiheessa, että te osa tunnette jo potkujakin :)

Mä täällä varovaisesti ilakoin, että pahoinvointi ei tainnutkaan alkaa! Luulen, että se perjantain oksentelu olikin ehkä jonkinlaista migreeniä. Mullahan oli ennen raskautta joka kerta menkkojen aikaan migreeni. Nyt siis särki kovasti päätä, mutta särky ei ollut sellaista toispuoleista jyskytystä kuin aiemmin migreeneissä vaan koko otsalla olevaa kovaa särkyä, johon ei auttanu Panadol. Sitten vielä se leffassa istuminen (kaikenlisäks melkein eturivillä), niin saattoipa johtua se okentaminen siitä. Aiemmin mulla ei siis ole liittynyt migreeniin pahoinvointi, mutta ehkä nyt raskaana ollessa se on erilaista. Ja jos oli migreeniä niin oon kyllä helpottunut, jos ei ole kohtaukset tuon pahempia, koska aiemmin ne oli yhtä helvettiä ja nyt ei vois edes ottaa kohtauslääkkeitä..

Eli toistaiseks olo hyvä, ei pahoinvointia enää :) Vain sellasta ihan pinetä kuvotusta ajoittain, jos on liian pitkä väli syömisissä.

Onko teillä kellään muuten tehnyt yhdynnät nyt raskaana ollessa kipeää? Mulla välillä tuntuu, että tietyssä asennossa jotenkin vihlasee tuonne jonnekin..jos osuu ns. syvemmälle, mutta ihan ajoittain vain. Eikä ole tullut verta tms. Kaipa se vaan kuuluu tuohon kohdun kasvuun tai johonkin..

Eltsu, meillä ei ole ollut seksiä plussatestin jälkeen. :ashamed: Mua pelottaa, kun on kuitenkin välillä tullut sitä vähäistä vuotoa. Ehkä sit ultran jälkeen, jos kaikki näyttäis olevan hyvin. Eipä toi mies ole yrittänytkään kuin parina päivänä. Silloinkin mies lähinnä olisi yksipuolista tyydytystä halunnut, mutta mua kuvotti niin paljon, etten voinut ajatellakaan.

Väsyttää. Viime yö tuli nukuttua katkonaisesti, kun pikkuisimmat sisarukset olivat meillä yökylässä ja nukuttiin sitten kaikki neljä meidän parisängyssä. :D Oli hiukan ahdasta kun ne vipeltäjät vielä tykkäs pyöriä paljon unissaan ja olivat välillä myös poikittain toistensa päällä. Pelotti myös, että jos jompikumpi vahingossa potkaisee mua vatsaan. No, ei potkaisseet vatsaan, mutta tissiin tuli kova potku ja jestas että sattuu vieläkin kun vähänkin hipaisee. Muutenkin on tosi arat olleet koko raskauden ajan. Tulipahan taas harjoiteltua lastenhoitoa. :D Mieskin ihan kysyi, että saako hän pukea toisen ulos mentäessä, jotta saa harjoitusta. Alkaa toi mies vähän lämmetä. Eilen tuli puhetta jopa vaunuista, kun lueskelin uutta Vauva-lehteä (tahallani miehen vieressä:laugh:).

Leena ja nimetön 6+2 (Mies ei varmaan edes tiedä, että on olemassa työnimiä vauvoille :) )

Heippa kaikille!

Saako tulla valittamaan..? Oon ollut jotenkin ihan masiksessa tämän raskausasian kanssa. Luottoa ei löydy yhtään että kaikki olisi ok :( Kohdunalue kipeytyi viime viikolla jumpassa ja oli tosi arka monta päivää, ja jotenkin siitä sain päähäni että kaikki ei varmastikaan ole hyvin. Raskausoireitakaan ei näy eikä kuulu.. Onneksi on enää viikko ekaan ultraan niin siellä näkee, onko mitään masussa lähtenyt kasvamaan.

En uskalla edes liittyä marraskuisten ketjuun. Ehkä sitten jos ultrassa jotain näkyy. Tämä tuntuu jotenkin turvallisemmalta paikalta! Marraskuulaiset on niin hurjan iloisia ja innokkaita, sellaisia kuin minäkin olin viime syksynä ennen keskenmenoa. Nyt kaikki sellainen odotuksen riemu puuttuu :'( Ehkä löydän sen jostain pian takaisin, toivottavasti! Tällainen synkistely ei oikein ole luonteenomaista mulle.

Kiitos kun sain avautua! Toivottavasti teillä muilla on alkanut viikko paremmissa merkeissä :)

Halauksin,
Leeniliini ja Papu 5+4.

Leeniliini :hug: varmasti tuo sinun viime syksyinen keskenmenokin voi johtaa siiten, ettet nyt uskalla paljoa riemuita.
Raskausoireet ovat kuitenkin yksilöllisiä ja voi olla, että sinä vaan olet onnistunut säästymään niiltä vielä toistaiseksi. :) Piristystuulia päivään ja toivotaan, että viikko menee nopsaan ja pääset ekaan ultraan, jossa kaikki on hyvin :heart:

Leeniliini, mulla vähän samat fiilikset sun kanssa tänään. Mäkään en ole uskaltanut lokakuisten pinoon vielä mennä. Koko ajan pelko, että jotain pahaa tapahtuu vielä. Ekassa todella lyhyeksi jääneessä raskaudessa oli toki aika pian selvää, että kaikki ei ollut kunnossa.
Mieheltä tänään kysyin, että jos ultrassa kaikki näyttää hyvältä, niin haluaako hän kertoa vanhemmilleen (ultra appivanhempien kotikadulla). Mies meinasi, että odotettais että olis 12 viikkoa kasassa. Oon mäkin vähän pessimisti tän raskauden suhteen, mutta aloin miettiä sitä vielä lisää ton miehen mielipiteen jälkeen. Uskaltaako oikeesti kertoa kellekään vielä?! Eihän se ultra mitään takaa, vaikka siellä kaikki olisikin hyvin.

LeenaT: Meillä on aikalailla samanlainen tilanne! Täälläkin mies on sitä mieltä että aikaisintaan viikolla 12 voi kertoa, silloinkin tyyliin äidille vaan. Kavereille ajatteli kai paljastaa uutisen vasta rakenneultran aikaan! Hitsi, eihän mulla edes pysy maha piilossa sinne asti jos kaikki menee hyvin!
No, itse olen kertonut kavereille, niille juttelen kuitenkin jos tulee huonoja uutisia. En tosin tiedä onko siinä ollut järkeä kun oikeasti kaikki on sillain "oho, kävipäs äkkiä keskenmenon jälkeen, no, kattellaan". En mä nyt tietty mitään hehkutusta kaipaakaan, mutta vaikea itsekään olla yhtään onnellinen, kun ei kukaan muukaan tunnu olevan =(
Milloin sulla LeenaT onkaan eka ultra? Mulla viikon päästä tiistaiaamuna. Nyt jo jännittää. Ehkä voisi pariksi päiväksi huokaista helpotuksesta jos siellä on kaikki hyvin..

Voimia Leeniliini! :hug: Eiköhän siellä kaikki ole hyvin, ei minullakaan ollut alussa mitään oireita. :) Oikeastaan ei mitään kunnollisia ole ollut missään vaiheessa.
Muistakaahan neidit Leeniliini ja LeenaT, että liika ressaus voi pahentaa tilannetta! Eli ei kannata ihan äärettömiä ressata ettei sen takia käy huonosti. Itelläkin oli alussa kamala huoli kun ei ollut oireita, mutta muutin ajattelun niin, että niin kauan kun ei ole vuotoa niin kaikki on hyvin. Kaikilla kun tosiaan ei niitä oireita ole missään vaiheessa. :) Eräällä kaverillakin alkoi vasta joskus rv 15 olot eikä sitä ennen ollut mitään.

Me on kerrottu muutamille kavereille, en minä olisi pystynyt olla kertomattakaan. :D Ja kuitenkin halusin läheisimmille kavereille kertoa, koska sitten jos jotakin sattuukin niin tahdon, että on joku joka on tilanteen tasalla ja voin asiasta sitten hänen kanssaan puhua. Vanhemmille ei vielä ole kerrottu ja toisaalta tahdotaan odottaa sinne rv12 asti ja ultraan, että tietää kaiken olevan varmasti hyvin. :)

Muistakaa neidit positiivinen mieli ja, että niin kauan kun ei ole vuotoa niin kaikki on hyvin! Ainakaan mitään ei tule ulos. :D

tsude ja pöppiäinen 9+4

Leeniliini, mulla on varhaisultra ylihuomenna!! Vielä ei kamalasti jännitä, mutta kaikenlaisia vaihtoehtoja olen mielessäni käynyt läpi. Ja kyllä se jännitys sitten varmaan yöllä iskee. Mulla on kyllä ollut oireita koko raskauden ajan (nytkin muutaman päivän ajan kamala kuvotus ja ahdistus ilman oksennusta), joten siksi en ole huolestunut. Pelottaa kohdunulkoinen, tuulimuna ja se, että sydän ei sykikään. Ja kun on sitä vuotoakin parina päivänä ollut. Toki se oli tosi vähäistä.
Me ei olla kerrottu raskaudesta kenellekään. Tosin kaksi tuttua on kysyneet, olenko raskaana. Näkivät Facebookissa äidin lapsenlapsikommentin ja olivat heti ajatelleet mun juomattomuutta ja tupakoinnin lopettamista. (Kaverit on tosi paljon epäilleet mun tupakoinnin lopettamista. Ihan kuin ei muuten voisi lopettaa.) Tosin sain sitten selitettyä asian, kun muistutin, että veljeni saa avokkinsa kanssa vauvan heinäkuussa. Eihän äiti millään voinut puhua musta, kun ei edes tiedä, että olen raskaana. Luulen kyllä, että se on kyllä jo arvannut, mutta ei sano mitään.
Tää on jotenkin niin epäreilua. Veli kertoi avokkinsa kanssa raskaudesta koko maailmalle heti plussan saatuaan ja heillä on kaikki mennyt hyvin. En toki toivokaan heille mitään pahaa, mutta tuntuu epäreilulta, että toisilla ei ole mitään huolia ja ovat niin varmoja.. ja toisaalta ehkä myös tietämättömiä kaikista riskeistä jne.
Tässä kertomisessa huolettaa myös vähän ei-niin-vakavana asiana se, että suostuin ystävän kaasoksi päivää ennen plussaa. En tiedä mitä hän ajattelee, jos joskus pääsen kertomaan, että olen sitten muuten maha pystyssä häissä.
Ja töissä kertominen, huoh, sitä en uskalla kuvitellakaan.

Leena ja nimetön 6+4

Aika aikaisin sulla LeenaT on tuo varhaisultra. Mä kun soitin yksityiselle ni sanoivat, että aikaisintaan rv 8+ varhaisultraan, että sydän varmasti sykkii jo. En nyt kylläkään ole menossa varhaisultraan, odottelen sitä nt-ultraa. Mulla oli myös tuossa vähän aika sitten paniikki kun pahoinvointi katosi, mutta kyllä kaikki on ihan hyvin. Toisilla häviää nopeammin, toisilla myöhemmin. Kaikki on hyvin ennenkuin toisin todistetaan. Mekin ollaan kerrottu jo tuleville isovanhemmille, ja meidän sisaruksille. Pari mun kaveria tietää myös. :p Mitäpä sitä salailemaan. Jos suoraan kysytään, niin suoraan vastataan. :D Tosin inhottavaahan se on jos joutuu sitten suru-uutisen kertomaan.

Mutta mummoni sanoin: Jaettu ilo on tuplasti iloa ja jaettu suru on puoli surua. :heart:

Kahden viikon päästä on veriseula ja toinen neuvola. Kolme viikkoa vielä ultraan.. *huoh* :whistle:

Tiksutin ja Bebe 8+4 (Työnimi vaihtuu viikon välein :D)

huomenta vaan!

Täällä pahoinvointi alkanut jo hellittää, on ollut jopa ihan kiva herätä aamulla töihin (!) Sellaista ihmettä ei olekaan tapahtunut sitten ainakaan pariin kuukauteen... Masu kai alkaa pikku hiljaa kasvaa ja väitän tuntevani jo jotain liikehdintään masussa joskus iltaisin.

Vanhemmille ja lähimmille kavereille on kerrottu, iloisia olivat. Kavereilta kummia reaktioita: "niin kyllähän sun nyt täytyy levätä", "ihan ymmärrettävää jollet jaksa iltaa tulla istumaan", "pitäiskö mun ajaa, jos sun on hankalaa?". En minä sairas ole! Varmaan itse tiedän mitä jaksan ja mitä en :D Suurimmalle osalel kerrottiin vk 12 jälkeen. Töissä pimitän tietoa viimeiseen asti.

jeeni ja tyyppi 14+0 (huh kun nuo viikot kuluu nopeesti)

Tiksutin, mulle sanottiin yksityiseltä että olis hyvä olla 7 viikkoa täynnä. Ja mulla siis ultra rv 6+6, jota lopulta itse ehdottivat ajaksi. Mitä olen netistä lueskellut, niin kyllähän sydämen olisi nytkin jo pitänyt sykkiä muutaman päivän ajan. Joissakin paikoissa halutaan varmaan vaan ottaa varman päälle, kun monella raskausviikotkin muuttuu ultran perusteella. Mä olen aika varma hedelmöityshetkestä. Se heittää korkeintaan +-1 päivällä, koska tikutin oviksen. Eli jos mulla viikot heittää, niin sitten on ehkä jotakin vialla. Toki voihan se olla että yksityiselle pääsee ultraan ihan milloin tahansa, koska kyllähän heille varmasti raha kelpaa. :D
Saa toki olla eri mieltä, mutta itse en ymmärrä näitä "myöhäisiä plussia", että joku saa plussan vasta kahden viikon päästä siitä ku menkat olisi pitänyt alkaa. Mun mielestä niissä tapauksissa on vaan käynyt niin, että ovis on ollut myöhemmin.

Mullakin on ultra tosi aikaisin, 6+5. Ajattelin vielä tänään soitella sinne ja varmistaa että se on ok, kun netissä varasin ajan. Heillä kyllä lukee palveluissa, että varhaisultrat viikoilla 6-9, joten luulisin että se on ihan ok. Kai se laitteistakin on kiinni, millä viikolla uskovat jotain näkevänsä.

Tänään on rauhallisempi olo vaikka housuista löytyi pari tippaa ruskeaa vuotoakin eilen. Toivottavasti sitä ei ala enempää tuleen.

tsude En halua pelotella ketään, mutta korjaan hieman tuota sun käsitystä että jos ei ole vuotoa niin kaikki on hyvin. Ei välttämättä ole, juurikin viime viikolla oli kaverillani keskeytynyt keskenmeno, kaikki raskausoireet olivat tallella eikä ollut vuotoa mutta sikiö oli kuollut viikolla 10+ ja se huomattiin vasta parin viikon päästä nt-ultrassa.

NiQ: Minulle kävi joulukuussa samalla tavalla kuin ystävällesi. Raskausoireet jatkui ja masu kasvoi, pahoinvointi kyllä väheni. Mutta nt-ultrassa vko 12 todettiin sikiön olleen kuolleena masussa jo melkein neljä viikkoa =( Voimia ystävällesi kovasti!!

Onhan nuo aina pysäyttäviä juttuja, mutta kuuluu elämään. Itse pelkäsin alkuvaiheessa tuota kkm tosi paljon, koska silloinhan ei ole km kunnon "oireita". Noita kkm on ollut muutamalla muullakin suvussa/kaveripiirissä, joten itse otin kai liiankin pessimistisesti koko alkuajan eikä voinut yhtään nauttia alkuraskaudesta. Ja sitten nt-ultrassa olikin positiivinen yllätys kun Penalla olikin kaikki hyvin ja jopa vähän "säikähdin" kun se yhtäkkiä liikkui siellä ruudulla heti ultrauksen alussa :D heh!

LeenaT Täällä myöhäinen plussa ja en sitä oikeastaan itsekään ymmärrä :D Kiertokin ollut yleensä säännöllinen, ultrassakin asian varmistivat kahteen kertaan ja niin se vain kaveri oli n. 1,5vk oletettua pienempi. Kaikki kuitenkin kunnossa niin olkoon sitten :) Ehkä se sitten osui juuri siihen kiertoon, mikä ei ollutkaan säännöllinen, tai ehkä kiinnittyi myöhemmin, tai ehkä jotain muuta...ei väliä. tyytyväinen olen näinkin :)

Ihanan vilkasta keskustelua täällä!

Varhaisultran ajasta: me käytiin siis jo kun viikkoja oli 6+3 (omien laskujen mukaan 6+2). Silloin kai sen sykkeen voi aikaisintaan nähdä, jos tosiaan viikot pitävät kutinsa. Olin tehnyt positiivisen testin kun viikkoja oli 4+0, eli uskalsin ottaa noin aikaisin tuon ultran.

Joka tapauksessa tsemppiä teille alkuviikoilla oleville ja ekaa ultraa odottaville! Piinallistahan se on, mutta eihän sitä voi muuta kuin uskoa ja toivoa, että kaikki on hyvin. Ja toki täytyy pitää itsestään hyvää huolta: syödä monipuolisesti, nukkua tarpeeksi ja yrittää olla stressaamatta... Ei se helppoa ole, tiedän.

Sitten omaa napaa ja terveiset rakenneultrasta:heart: Kaikki oli hyvin. Koko vastasi kahta päivää pienempää kuin np-ultrassa, mutta ei siis iso heitto ja LA:ta ei tietenkään lähdetty muuttamaan. Muksu köllötteli hassusti poikittain, eli vielä on tilaa liikkua ja kääntyillä.

Vahva tyttöveikkaus saatiin! Mies oli sitä mieltä, ettei kerrota kellekään, mutta teitä ei lasketa, eihän? :)

Hyvää naistenpäivää, arvon naiset :)

Liisakaisa ja Myyrätyttönen 21+2

Onnea Liisakaisalle ultrakuulumisista ! =) Kertookos ne ihan mielellään sukupuolen?
Minä jännäilen kumpi meille mahtaa olla tulossa... se selviää varmaan rakenneultrassa sit 30.3 ! =)

Hyvää naistenpäivää minunkin puolesta kaikille teille ! :heart:

Sassy ja "s" 17+3

Yhteistyössä