Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla Ullelin neuvola/ultrakuulumisia :)
White goldille suuri osanotto ja paljon voimia täältä. Vaikea edes kuvitella kuinka pahalta tuo tuntuu :'( Toivottavasti pääsisit pian tänne takaisin ja paljon paremmalla onnella! :hug:
NiQ : eiköhän tänne porukkaa mahdu, tervetuloa vaan =)

Sassy 8+0

Voimia white goldille surusta selviämiseen :hug: Harmillista, että jouduitte odottamaan sitä varmaa tietoa näin pitkään. Parempaa onnea seuraavaan yritykseen ja tervetuloa takaisin tälle puolen heti kun mahdollista.

NiQ, tervetuloa tähän pinoon! En itsekään oikein jaksa tuolla heinäkuisissa kirjoitella. Tuntuu, että aika harva siellä odottaa esikoista, niin ehkä ihan samoja huolia ei ole muilla. Ja tosiaan kun on satakunta ihmistä porukassa, niin omat viestit tuntuvat menevän usein ohi muilta.

Omaa napaa: mun kunto on varmaan ihan surkea. Shoppailureissulla tuntui, että etsin vain koko ajan, mihin voisin istahtaa hetkeksi. Hieman huimausta on ollut myös. Parin viikon päästä on seuraava neuvola, saapa nähdä, missä se hb huitelee, onko laskenut kovin alas... Liikkua pitäis ehdottomasti enemmän. Mutta joo, todella pieniä huolia tällaiset...

Liisakaisa ja Myyrä 12+3

Kiitos tervetuloa toivotuksista :)

Liisakaisa joo on vähän orpo olo siellä esikoisodottajana. No, toisaalta kuulee ja oppii vähän toisten kokemusten kautta. Lueskelen kyllä heinäkuisissakin kaikki kirjoitukset, mutta harvoin jaksan mitään kirjoitella tai kysellä (pitävät vielä ihan tyhmänä ;) )

Ulleli oli käynyt eilen ekaa kertaa neuvolassa, hienoa että kaikki meni hyvin. Meillä ku oli silloin ekalla kertaa päivän viimeinen aika niin tuntu terkalla olevan vähä kiire kotiin. Oltiin siellä 1h, vaikka käskivät varata 1,5h aikaa. Monta asiaa jäi kysymättäkin ku ei sitte tullu mieleen siinä hädässä...

( . ) nyt tuntuu että maha vähän tulis jo esille, iltaisin varsinkin alkaa housu-osastolla oleen aika ahdasta. Mua jännittää ihan hulluna kertoa pomolle tästä raskaudesta, varsinkin kun en oo ihan mikään tavallinen rivimies, menee kaikki järjestelyt iiihan uusiks, (mä kun olin/oon siirtymässä osaston vastaavaksi ja tää edellinen vastaava on menossa isompiin saappaisiin niin nyt joudutaankin joku kolmas etsiin ja kouluttaan tähän vastaavan tehtävään joka vie pitkä ajan oppia kaikki), mutta se kai ei ole mun murhe...

NiQ & Pena 12+6

Heippa!

Meillä oli eilen kiva päivä. Kävimme ostoksilla ja ostin jo pari vauvan bodya :D Kumma miten hyvä mieli tuli kun sai hypistellä pikkuruisia vaatteita kaupassa. Mies ihmetteli minne katosin, sitten se osasikin tulla etsimään ihan oikealta osastolta :)
Meinasin hieman jo huolestua myöhään eilen illalla. Pyyhkiessä jäi paperiin ihan vähän rusehtavaa tuhrua. Mutta käsittääkseni se on ihan normaalia. Mutta aikaisemmin ei oo ollu mitään tuollaista. Tänä aamuna oli ihan sama juttu, erittäin niukkaa rusehtavaa tuhrua jää paperiin... Mutta ei noin pienistä pitäisi huolestua. Tiistaina on neuvola, niin jos vielä tuhruaa niin voin kysyä sieltä mitä se on..

Sassy 8+3

Kiittelenpä tasapuolisesti kaikkia noista neuvolakäyntitiedoista :) Mulle olis aika varattuna kolmen viikon päähän ensikäynnille ja voi olla, että vähän jänskättää.. :D

Itse Ei kyllä tunnu tällä hetkellä miltään, terkkaki sano että yleensä pahoinvointi ja muut tällaset inhottavat oireet tulee sitte vasta 8-12 viikoilla, mut esimerkiksi paljon puhuttu turvotus tällä hetkellä puuttuu. Tietty kun raskausviikkoja on näin vähän (4+++), niin voi olla että sitten myöhemmin saa osakseen noi ihanimmat/kamalimmat raskausoireet :D

Kaipaus Örp. Tajusin just etten saa syödä maksaa koko raskausaikana

Sassy: eiköhän tuo ole harmitonta. Olen ymmärtänyt, että tuhrua saattaa tulla erityisesti silloin, kun normaalisti olisi menkkojen aika - eikö sulla nuo viikot täsmäis siihen? Tsemppiä neuvolaan :)

Hypistelin tänään itsekin vauvanvaatteita, mutta en tälle omalle vieläkään ostanut mitään. Tuttavapariskunnan luona ollaan menossa käymään, niin tuliaiseksi ostin pienen pienen bodyn heidän helmikuussa syntyvälle pienelleen.

Pieni, jomottava päänsärky vaivaa, joten nyt pois koneelta...

Liisakaisa ja Myyrä 12+6

Liisakaisa: Totta, nythän olis oikeesti menkat, jos en ois raskaana... ja se vähäinen tuhrukin onneksi on loppunut :) Hieman jo jännittää eka neuvola... mutta kiva jo vihdoin päästä sinne :) Miehelläkin sattuu sopivasti iltavuoro, niin pääsee mukaan ensikäynnille. Tiistaita siis odotellessa.

Sassy 8+4

Terveiset neuvolan ensikäynniltä ! :wave:
Neuvolatäti oli todella mukava, ja saatiin aika paljon lukemista kotiin. Mieskin oli siis mukana.
Verenpaineen mittaus, hb ( oli 140 !! ) ja pissanäyte ok. Paino noussut jo n.3kg ( normaalipainoindeksi ennen raskautta on ollu 24).
Neuvolatäti tunnusteli myös kohdunpohjan ja kuunteli sydänäänet! Itse emme niitä vielä kuulleet, mutta täti onnistui ne kuulemaan ja syke pomppi niin korkealla kuin pitikin =) Sanoi meille, että kerran emme nyt kuulleet vielä itse noita sydänäääniä niin varataan aika kahden viikon päähän ja kuunnellaan uudestaan =) Saatiin vähän niikun extrakäynti ihan vaan sydänääniä varten :heart: Mutta sanoi, että siellä se sykkii, ei vaan vielä oikein nuo äänet nouse tarpeeksi ylös että me kuultais ne ( hän kuuli tietysti harjaantuneella korvallaan). Merkkasi neuvolakorttiin sydänäänien kohdalle plussan.
Lasketuksi ajaksi voi muuttaa mulle 13.8.2011 ja nyt ollaan viikolla 9+3 neuvolan mukaan. Itsehän olin laskenut aiemmin nettilaskurilla nuo.
Sikiöseulontoihin osallistumme, laittoi lähetteen ekaan ultraan, sieltä tulee kirje milloin pääsee. Mutta sitten kun viikkoja on se 12, eli helmikuun alkuun menee se.
Ensi maanantaina pitää käydä labrassa verinäytteet antamassa.
Paljon tuli asiaa, ja parin viikon päästä päästään siis kuuntelemaan sydänääniä uudestaan. Seuraava varsinainen neuvola on 22.2. eli viikolla 15.
Aika iloinen olo on, nyt vaan oottelen seuraavaa kertaa ja etenkin sitä np-ultraa =) ja illaksi onkin paljon mielenkiintoista luettavaa :)

Sassy 9+3

Sassy: hyvää palvelua neuvolassa, kun pääsette vielä ylimääräisen kerran sydänääniä varten :) Ja kivasti pärähti päiviäkin lisää!

(.) Mulla vaihtelee kyllä tuo mahan koko päivittäin. Joskus tuntuu jo aamulla, että ei ole toivoa laittaa housuja kiinni ilman Belly beltiä (sellainen lisäosa tavishousujen vyötäröön, kannattaa googlailla, on ihan kätevä). Toisina päivinä taas menee iltaan asti omat housut suht ok. Kai se on tuo turvotus ja ummetus :ashamed:

Hirveä väsymys vaivaa taas, ja päätä on jomottanut monena iltana. Ei siis vielä toivoa mistään seesteisestä keskiraskaudesta. Huvittaisi alkaa syömään omin päin sitä lisärautaa, koska luulen tuon väsymyksen johtuvan hemoglobiinista, mutta kai se on odotettava seuraavaa neuvolakäyntiä, joka onkin itse asiassa jo ensi viikolla (19.1.). Hirveää vauhtia menee tämä tammikuu!

Yhden miehen työkaverin vaimo (en ole häntä tavannut kuin ohimennen) ehdotti, että saisimme lainata heiltä turvakaukalon, syöttötuolin ja joitain muita tarvikkeita. Siis todellakin lainata, ja tietysti odottavat saavansa ne hyvässä kunnossa takaisin, jos/kun heille toinen tulee joskus. Ei sanottu vielä juuta eikä jaata, ja mua vähän epäilyttää tuo lainaaminen. Käytettyä voin kyllä ostaa, mutta lainaamisessa on omat riskinsä ehkä. Vai mitä olette mieltä?

Liisakaisa ja Myyrä 13+2

No nyt tietää ensimmäinen kaverikin tästä raskaudesta, mitä ihmettä siihen muka sanoo, jos kysyy suoraan "onkos teille lapsi tulossa?"...pari kertaa oon jo kysymyksen jotenkin kiertänyt, mutta nyt ei vaan voinu :D Piti kyllä odotella sinne vk 12 ultraan asti...Jokos te muut ootte kertonu raskaudesta?

Masu Iso!! Herranjestas...varsinkin iltaisin mahoton turvotus. noihin joihinkin alkuraskauden masukuviin jossain ketjuissa kun vertaa niin muilla on tän kokonen n. 3-4 viikkoa myöhemmin. Omat housut tosin vielä menee, joskus pitää nappia avata.

Olo Ihan normaali :) paitsi tissit vähän arat

Liisakaisa, ostan ainakin itse omat kamat tai mahdollisesti jotain saadaan. Mutta en lainaisi, että voi sitten pitää itsellään seuraavaa ajatellen. Mutta ei kai siinä sen kummenpaa, jolleivat ole kunnossa kun palautatte niin voitte kai sitten antaa rahat uuteen?

jeeni+tyyppi 7+4

Viides viikko alkanut ja täällä just kanssa mietitään, että milloin olis turvallista ilmoittaa raskaudesta :) Aateltiin miehen kanssa tuon neuvolakäynnin jälkeen, eli suunnilleen 7:llä viikolla. Mies jo kyllä jo raskaustestin jälkeen meni lavertelemaan kaverilleen, mutta sain sen pitämään suun supussa ettei ny anopille heti soittasi :D

Fiilis on ihan hyvä. Edelleenkään ei tunnu missää, mitä nyt tissit kipeet ja välillä ottaa mahasta. Paitsi..
Janottaa. Todella. Paljon.

Liisakaisa kyseli mielipiteitä noista tavaroiden lainaamisesta. Mie en ehkä lainais, kun takeita ei oo miten ne kuluu jne.. mieluummin ostasin käytettynä omaksi kuin lainaisin.
Meidän täytyy itse ostaa kaikki, koska mitään ei ole. Mutta kun kerran ostaa niin onhan niistä sitten seuraavalle lapselle jne =)
Halin: Tuo jano vaivaa täälläkin :wave: ollut oireena koko raskauden ajan. Täytyy vaan muistaa juoda vettä tarpeeksi päivän aikana. Neuvolassakin muistutti, että täytyy juoda
tarpeeksi ! =)
Kertomisesta: Meillä hieman lipsui se, ettei kellekkään kerrota ennen ekaa ultraa, joka tulee eteen noin kolmenviikon päästä. No muutamat tietää, ja mun anoppi sai tietää viikolla 8+... Mutta sille halusinkin kertoa, jotenkin alkoi ahdistaa salailu. Omille vanhemmilleni kerron vasta ultran jälkeen, sillä he asuvat kauempana. Eivät varmaan pysy nahoissaan kun on heille eka lapsen lapsi :heart:
ON: Juu, olin kyllä tyytyväinen meidän neuvolan palveluun ! Erittäin mukava neuvolatäti, ja tuntui että aikaa oli, ei tarvinnu kiirehtiä. Ekalla käynnillä menikin se varattu 1,5 h. Ja tuntui hyvältä, että saa käydä uudelleen sydänääniä kuuntelemassa ennen sitä np- ultraa.
Olotila: lievä pahoinvointi vaivaa, jos edellisestä ruokailusta alkaa olla aikaa. Kerralla en jaksa syödä paljoa, sitten on kohta taas nälkä. Täyty syödä vähän, mutta usein.
Väsymys on vähän jo vähenemään päin, olen jaksanut ulkoillakkin enemmän. Toki olen nukkunut aika reilun pituiset yöunet joka yö, ennen selvisin vähemmällä unella kun nykyään.
Mutta muuten olotila on aika hyvä :)
Maha: välillä turvottaa kamalasti, välillä ihan normaali. Mutta on se pyöristynyt ( juu, johtuu kylläkin siitä että painoa on tullu 3 kg lisää) :ashamed:. Jospa se nyt nousisi hitaammin kun jaksaa jo enemmän olla ulkona kuin ihan alussa...
Tulipas pitkä sepustus, toivottavasti jaksoitte lukea :)

Sassy 9+4

Täälläkin jo eka neuvolakäynti takana. Viikkoja on vielä vähän, mutta saatiin sopivasti peruutusaika seuraavalle päivälle kun soitin. Kasa paperia tietysti tuli mukaan ja kaikki arvot olivat kohdillaan. Np-ultrankin varasin samana päivänä, on 18.2. Tänään sitten iltapäivästä jo varhaisultra, katsotaan näkyykö edes sykettä vielä, mutta koitan olla murehtimatta jos ei näy. Olis edes oikealla paikalla ja vastais suunnilleen mun laskemia viikkoja, niin voisin olla tyytyväinen. Neuvolan laskuri antoi ti 7+3, eli nyt muka 7+5, mutta ei kyllä pidä mitenkään päin paikkaansa. Nyt on noin 6+3-4, ihan tuurilla ehkä 6+6, mutta kyllä mä sillai semivarma olen oviksesta. :D

Meil oli myös mukava ja iloinen neuvolatätskä, mutta hänpä vaihtaa toiseen toimipisteeseen maaliskuussa, joten emmepä tapaa enää. Toivottavasti seuraavakin on kiva, ja on suoraan joku vakkari, ettei tarvitse monella sijaisella ravata selittämässä samat asiat.

Suht oireeton olen edelleen, masua nippailee, rinnat aavistuksen kasvaneet ja arat painamiselle, mies saa vähän jo varoa kun halaa tai laittaa käden ympärille. Pientä, siis TODELLA lievää etomista jakoko ajan tekis mieli napostaa jotain. Janottaa ja pissattaa myös. Finnit senkus lisääntyy, kunnon isoja, kipeitä hormonipaukamia. Viimeks ollu tämmösiä joskus parikymppisenä. Toistaiseksi ovat pysyneet leuassa, leukaperissä ja rinnassa, nyt alkaneet siirtyä myös selän puolelle.

Että tämmöstä. Palailen sitten ultrakuulumisilla, jos ovat hyviä enkä masennu maanrakoon.

-Lu ja Nötö 6+4 (7+5)-

Jipii, tänään tuli äitipolilta kirje, jossa oli aika np-ultraan ( meidän eka ultra kun ei käyty varhaisultrassa yksityisellä). Aika saatin 1. helmikuuta :) En malttais millään odottaa; toisaalta olen hirmu innoissani, toisaalta hieman pelottaa. Mutta positiivisin mielin. Aika tuntuu vaan matelevan ! No, tätähän tää odotus on :)
Tänään oli pakko sortua ostamaan kaksi nättiä vauvanvaatetta, samalla kun kävin muilla asioilla kaupungissa :) Mies vaan hymyili, että taasko löytyi jotain vauvalle, siulahan on kohta kaappi täynnä ! ( no ei todellakaan oo, en oo ostanu kun yhteensä 4 vaatetta vasta! ) :)

Sassy 9+5

Sassy Täälläkin pitkä aika odottaa, kun np on ensimmäinen. vasta 14.2...

Olo Kun sitä aiemmin niin hehkutin, että mitä parhain olo, niin eipä ole enää. Etoo aamuisin, ja nyt myös iltapäivällä ja erityisesti liikkuvassa autossa. Ei nyt vielä kyllä mitään voimakasta pahoinvointia ole, mutta inhottava olo kuitenkin. aamupala pitää pakolla syödä, ei oikein maistuisi, mutta en väliinkään jätä

jeeni ja tyyppi 7+6

Hupsista! Onpa aikaa vierähtänyt viime kirjoituksesta ja tänne on tullut paljon uusiakin. Tervetuloa! Onnea myös hyvistä ultrakuulumisista ainakin Lunealle!

Työthän ne alkaa pitkän joululoman jälkeenkin... Sain viimeinkin kerrottua lapsukaisille vauvauutisia, ottivat asian onneksi ihan hyvin! :) "Sieltä se vauvamaha nyt tulee!" ja "Sää et sitten varmaan luistele. Niin me vähän aateltiin." on ainakin jo tällä viikolla kuultu. Enkä luistellutkaan, onneksi on mitä mainioin työpari! Sen sijaan olen ollut ahkera ja kulkenut työmatkat potkukelkalla(!) ja käynyt pelaamassa sulkapalloakin. Se tosin herätti pelikumppanissa hilpeyttä, kun mulla alkaa olla jo mahaakin ja yritin kuitenkin ansiokkaasti uhmata painovoimaa hyppimällä. Mitenkäs muilla, maittaako liikunta?

Hankintojakin on tullut tehtyä, viime viikonloppuna ostin vähän vaatteita vauvalle. Yritin pysyä neutraaleissa väreissä ja kuoseissa, kun en yhtään osaa sanoa, mitä sieltä on tulossa. Lisäksi työkaverilta saan edullisesti ostettua tarpeettomaksi käyneen hoitopöydän, sitä pitäisi tänään mennä hakemaan. Tuntuupa oudolta kalustaa kotia uusiksi!

Saimme kutsun myös paikalliseen perhevalmennukseen ja eilen oli eka kerta. Pienessä kaupungissa ei vissiin ihan liikaa vauvoja ole tulossa: kymmenkunta paria oli kutsuttu paikalle, mutta olimme siellä miehen kanssa kahdestaan. Aiheena oli Parista perheeksi ja terkkarin lisäksi läsnä oli päihde- ja mielenterveyshoitaja. No, käyhän se niinkin ja oli ihan ok, mutta veikkaanpa, että emme suht koulutettuina ja aikuisina ihmisinä olleet ihan parasta kohderyhmää viimemainitun kannalta...

Mukavaa viikonloppua kaikille, muistakaahan rentoutua!

Tiipula ja musi 22+6

Onnea Lunealle hyvistä kuulumisista täältäkin!

Liikunnasta: uimassa ja kävelyllä olen viime viikkoina käynyt, hävettävän laiskasti kylläkin. Ensi viikolla vasta jatkuvat lihaskuntojumppa ja zumba, joissa kävin koko syksyn. Kyllä varmaan ainakin näin alkukevään jaksaa niissäkin kulkea. Zumbassa varmaan kannattaa jättää ne hypyt jossain vaiheessa pois.

Hyvää viikonloppua!

Liisakaisa ja Myyrä 13+5

Huomenta vaan kaikille ja ällövaroitus...

Olo Tein tänään havainnon, että aamusuihku+hiustenkuivaus kannattaa jättää väliin, jos aikoo päästä töihin. Heti suihkun jälkeen iski ällötysolo, ihan kuin ois muka saunassa ollu, mutta ajattelin siitä selvinneeni aamupalalla. Siihen sitten perään automatka ja lopputulos oli oksentamista auton ikkunasta (onneks mies ajoi) ja täyskäännös ympäri kotiin. -> Ja ilmoitus töihin, että ainakaan tänään en ole tulossa. Niin vaan se iski kunnon pahoinvointi siis tännekin.

Liikunta
Itse ratsastan ja on jo tarttenut hieman rauhallisemmin ottaa. Täytyy keksiä hepalle vaihtoehtoisia liikuntamuotoja viimeistään sitten, kun masu on liian iso. Muuten lenkkeilen.

hankintoja
ei vielä ole mitään, ehtii ne myöhemminkin.

jeeni ja tyyppi 8+4

Mulle voi päivittää iäksi 23v ( tosin huomenna vasta synttäripäivä, mutta kuitenkin).
Liikunnasta: enemmän täytys varmaan liikkua, mutta viimeaikoina ollu niin kovaa väsymystä niin on jääny vähemmälle. Mutta joka päivä lenkit koiran kanssa. Olen yrittänyt tehdä pidempiä lenkkejäkin nyt, kelistäkin vähän riippuen.
Jeeni Minäkin harrastan ratsastusta, mutta hevonen jolla olen ratsastanut on sen verran villi kaveri ( ex- ravuri) niin olen jättänyt ratsastuksen tauolle. En vaan uskalla nousta sen selkään enää. Heppoja käyn kyllä hoitamassa muuten, onpahan vähän jotain piristystä arkeen.
(.) Viikon päästä päästään sydänääniä kuuntelemaan neuvolaan, toivottavasti saatais kuulumaan ! Ja kahden viikon päästä olisi se odotettu nt-ultra! Sitten jos kaikki on ok, niin voisi uskaltaa vauvauutisista kertoakkin. Aika menee vain kovin hitaasti, etenkin kun jotain oikein kovasti odottaa.

Sassy 10+3

Sassylle synttärionnittelut!

Liikunnasta vielä sen verran, että kävin maanantaina sellaisessa lihaskuntopainotteisessa jumpassa, jossa siis olen syksylläkin käynyt. En tietenkään tajunnut kysyä ennen jumpan alkua, mitä teen siinä vaiheessa, kun muut tekevät vatsa- ja selkäliikkeitä. Jumpan jälkeen sitten ohjaajalta kysäisin, mitä mieltä hän on niistä. Hän sanoi, että voin tehdä konttausasennossa jalan- ja kädennostoja sillä aikaa, kun muut tekevät selkälihaksia. Vatsallaan maaten niitä ei siis kannata tehdä, koska kohtu joutuu puristuksiin. Vatsoista hän meinasi, että ainakaan niitä tavallisia rutistuksia ei kannata tehdä samasta syystä, puristavat kohtua. Yhdessä sellaisessa raskaus ja liikunta -lipareessa, jonka sain neuvolasta, on ohje istullaan tehtäviin vatsalihas- ja selkälihasliikkeisiin, mutta eipä siellä jumpassa nyt yhtäkkiä ole tuolia tarjolla :) No, ehkä käyn siellä vielä muutaman viikon ja levähtelen sen aikaa, kun muut tekevät vatsoja.

Mun neuvola-aika peruuntui tältä viikolta, kun terkkari oli sairaana ja toisen terkkarin ehdottamat ajat eivät sopineet mulle. Kivempi minusta on kuitenkin mennä sille omalle terkkarille, vaikka siirtyikin ensi viikkoon. Ensi viikon keskiviikkona mennään myös sinne ekstra-ultraan katsomaan pikkuista :heart:

Eilen autossa istuessa tunsin myös hassun pienen muljahduksen mahassa. Mutta varmaankin se oli liian ylhäällä ollakseen Myyrän (jota kutsutaan myös Tero-Anteroksi, terveisiä tutuille :D) liikettä. Mulla on np-ultran mukaan istukka edessä, eli voi olla, että menee aikaa ennen kuin liikkeet alkavat tuntua. Odotan kyllä sitä paljon :)

Liisakaisa ja Myyrä 14+3

Kiitos Liisakaisa ! :)
Täällä turvottaa mahaa iltaisin aikamoisesti, on kuin pallo välillä :D Tulispa äkkiä semmonen ihana vauvamasu ;) Mutta sitä saa varmaan ootella vielä aika pitkään. Ja hmm...ruoka maistuu nyt paaljon paremmin kuin esim. muutama viikko sitten. Pahoinvointia ei oikeestaan enää ees ole! Himoitsen maitotuotteita! :) jogurtti, maito, juusto, jäätelö, namskis ! :D täytyy varmaan kuitenkin seurata ettei paino lähe liian ravakasti nousemaan, kun ollaan näin alussa vielä....

Sassy 10+5

Yhteistyössä