Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liisakaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa aamupahoinvointi! Voi kuinka olenkaan sinua odottanut..! Not.
Pakko nyt vähän vinkua että mä en tykkää oksennella :x :D Ja kuvotus on hirmuista.
Ensi viikolla neuvolaan ekaa kertaa.
..Ja taisin tajuta että mikä on repäisykipu, eilen kun aivasti, nii tuntu ku joku olis puukolla iskenyt mahaan. Ehanaa.
Toivottavasti muilla menee hyvin :wave: :flower:

Halin ja Mauri 6+5

Halin Itse tutustuin aamupahoinvointiin vasta tällä viikolla, kolme päivää sen kanssa kiemurtelin ja sitten ostin pahoinvointiranneekket. ja nyt voi jo olla töissä taas :) tosin välillä pitää vähän käydä vessassa huokailemassa, mutta sen kanssa pärjää. suosittelen.

jeeni ja tyyppi 9+0 *poks*

Tsemppiä Halin paihoinvoinnin kanssa kärvistelyyn!

Itse vältyin pääosin tuolta vaivalta. Vain sellainen lievä kuvotus vaivasi ajoittain.

Nimiä vähän mietiskelin itsekseni eilen. Tuntuu, että kalenterissa on loppujen lopuksi aika vähän nimiä. (Esim. ystäväni Kaisla sai nimipäivän vasta viime vuonna, ja se nyt on kuitenkin jokseenkin tavallinen nimi minusta?.) Pitäisi ehkä lainata joku nimikirja, jossa olisi esitelty vähän harvinaisempiakin nimiä. Mitään kovin erikoista tuskin haluan lapselle antaa, eikä mies varsinkaan suostuisi, mutta tuntuu, että jos rajaa valikoiman pelkkiin kalenterissa jo oleviin nimiin, voi jotain kivoja nimiä jäädä huomaamattakin. Missähän kirjassa tai nettisivulla olisi esitelty tuollaisia nimiä, joilla on aika paljonkin kantajia, mutta jotka eivät silti ole vielä kalenterissa?

Toinen ja mahdollinen kolmas nimi mietitään sitten varmaan suvusta. Pojalle toinen nimi olisi helppo keksiä, sillä miehelläni ja isälläni on sama toinen nimi. Mutta toki sen pitää sopia etunimeen. Äsh. Pitäisiköhän tämä koko nimipohdinta jättää sinne rakenneultran jälkeiseen aikaan, jos olisi edes joku aavistus sukupuolesta?

Taas poksuu viikot, mutta hitaasti tämä aika tuntuu silti kuluvan.

Liisakaisa ja Myyrä 15+0

Heipparallaa!

Kirjoittelin aamupäivällä pitkät pätkät, mutta onnistuin kadottamaan sen tekstin. Uutta yritystä kehiin!

Vauvan liikkeet ovat muuttuneet selvästi kovemmiksi ja kontrolloidummiksi. Tänäaamunakin kun herättyäni aloin höpöttää miehelle jotain, vauvakin tuntui heräävän ja osallistuvan keskusteluun potkimalla. Saattoipa tuo tietysti olla sitäkin mieltä, että mun pitäisi olla hiljaa, jotta hän saisi vielä nukkua. Tuntuu hassulta, että mahalle pitäisi laulaa ja puhella, mutta onneksi olen äänessä muutenkin niin paljon, että äidin ääni tulee varmasti tutuksi.

Kävimme eilen tekemässä hankintoja. Ostimme turvakaukalon ja vaunut. Jälkimmäisestä käyn edelleen itseni kanssa kamppailua, kun olin ajatellut, että vaunut olisi ostettu käytettyinä. Nooh, esikoinen taitaa saada hieman etuuksia... Viime viikolla ostin huuto.netistä vähän kestovaippoja, jotta voi sitten kokeilla, minkälainen omalle vauvalle sopii. Ihana työkaverini on myös tuonut moisia näytille ja antanut luettavaksi kaikenlaista kirjallisuutta. Hän jo odottaa kolmattaan, joten jonkinverran kokemustakin löytyy. On kivaa höpöttää töissäkin joskus vauvajuttuja hyvällä omatunnolla - molemmat jaksavat kuunnella toisiaan.

Mitenkäs muut, oletteko ajatelleet jo niin pitkälle, että kokeiletteko kestoilua vai käytättekö kertakäyttövaippoja?

Nimistä kirjoitteli Liisakaisa. Meillä nimipohdintaan liittyy myös kaksikielisyys. Monet suomalaiset nimet kuulostavat viroksi ihan joltain muulta ja toisinpäin. Niinpä olemme yrittäneet miettiä nimiä, jotka miellyttävät meitä molempia eivätkä aiheuta väärinkäsityksiä kummassakaan maassa. Olemme saaneet aikaiseksi yhden nimen tytölle ja yhden pojalle, toisine nimineen tosin. Toivottavasti tuntuvat sopivilta vielä vauvan synnyttyäkin! Itse tykkään vanhahtavista suomalaisista nimistä. Ehdoton lempparini jo vuosia olisi pojalle ollut Joose, mutta viroksi tuo tarkoittaa 'juokse' tai vähän venyttäen 'juo se!', joten sen voi unohtaa... Tytölle taas olisi voinut olla vaikka Hilja, joka taas merkitsee 'myöhään'. Jep jep.

Tiipula ja musi 24+1

nimiä meillä on ollut muutama nimi mielessä jo kauan ennen edes yritystä. itse haluaisin sellaisen, mitä tuttujen lapsilla ei ole. aina, kun joku uusi vauva saa nimen niin jännittää, että meneekö siinä nyt sitten joku niistä "meidän" nimistä :D yksi menikin juuri, tosin ei ensimmäiseksi nimeksi. nyt sitten tuli tässä tammikuussa yksi nimi mieleen, kun oli sen nimen nimipäivät ja tuli töissä puheeksi tunteeko kukaan sen nimistä. ei tuntenut ja niin tuli siitä nimestä meille yksi lemppari. väestörekisterikeskuksen sivuilta voi tarkistaa kuinka monta minkäkin nimen kantajaa suomessa asuu. itse haluaisin, kivan ja melko tavallisen kuuloisen nimen, jota ei kuitenkaan kaikilla vastaan tulijoilla ole.

Heippa !
Nimistä: Meitä kiehtoo vanhat nimet, ja etunimen pitäisi alkaa S-kirjaimella =)
Vaipoista: Luulenpa, että meillä käytetään kertakäyttövaippoja. Koitetaan jossain muussa asiassa olla ekologisempia.
(.) Pakko hehkuttaa, että nyt sitä ollaan sitten rouva ! :heart: Meidän lauantaiset häät olivat niin ihanat... ja nyt sitten onnellisesti ollaan naimisissa. Eikä kukaan tainnut huomata, että morsian oli vain juovinaan onnittelumaljan, ja että ilta meni alkoholitonta nautiskellen. Eikä kukaan varmaankaan arvannut, että morsian oli viikolla 11+0 raskaana... ;)
Huomenna neuvola ( sydänäänien kuuntelu ) ja ens viikolla eka ultra. Jännittää ! Saispa vihdoin kertoa jo vauvauutisen..mutta vasta ultran jälkeen uskallan.

Sassy 11+2

Viimeksi muokattu:
Hei

Tuun varovasti ilmoittelemaan, että tulen vissiin tänne teidän seuraks pikapuoliin, kun uskallus riittää. Useampi plussa testattu ja vahvat pahoinvointioireet jne omistavana. Vielä pelottaa nii paljon, että en uskalla iha täysillä juhlia asiaa.

Huomenta!

Soitin neuvolaan aamulla. Sain ajan ens kuulle. Kerto oletetut viikot. Myös vuoto kuulemma normaalia. Haluan varmistaa vielä terveyskeskuksen testillä niin lähen hakee kippoa aamuksi mihin antaa näyte. Tai sit haen apteekista lisää testejä.. :)

Eli nyt ku kaikki olis jee nii täällä olis millimolli ja pulla 4+5 (tai 5), plussattii 20.1.2011 ja mennää Länskään syyskuun lopussa/lokakuun alussa pusertamaan.

Jännittää iha sikana!

Onnea Millimolli ja tervetuloa tänne ! :)
Käytiin neuvolassa tänään sydänääniä kuuntelemassa. Ja hyvinhän ne kuuluivat, siellä se pieni sydän tuksutti ! Oih, ihana ääni ! :heart: Viikon päästä sitten ultraan !
Neuvolakorttiin laittoi sydänäänien kohdalle plussan ja syke 165. Kaikki ok :)

Sassy 11+3

Paljon onnea Sassylle rouviintumisesta ja hyvistä neuvolakuulumisista :) Taisitkin tuolla vauvakuumepuolella joskus mainita, että häät ovat suunnitelmissa. Eikö teillä siis vielä vanhemmatkaan tiedä raskaudesta? (En pysty nyt selaamaan taaksepäin viestejä.)

En lisää Millimollia vielä listalle, kun ymmärsin tuolta kuumepuolelta, ettei tilanne kuitenkaan olisi enää niin valoisa? En kyllä ihan päässyt selvyyteen, oliko vain vuoto runsastunut eli olisiko vielä saumaa, että pulla olisi kyydissä? Toivotaan niin? :hug:

Kestovaipoista: mies on sitä mieltä, että liikaa vaivaa. Itse ajattelin kyllä selvitellä asiaa. Me ollaan (tai siis minä olen) tarkkoja kierrätyksessä (erotellaan paperi, pahvi, lasi, metalli, muovi, biojätteet), ja meillä tulee tällä hetkellä todella vähän sekajätettä. En haluaisi sitä tuottaa jatkossakaan. Oltiin yötä vastikään yksillä kavereilla, ja heillä oli kylppärissä kestovaippasäiliö, eikä se yhtään haissut :) Ja ihan käteviltä ne näyttivät. Tosin heille jommankumman äiti oli ommellut ne kuoret, eli sillä tavalla olivat päässeet aika halvalla. Kyllähän ne kestot halvemmaksi tulisivat muutenkin. Niitä on vain niin monenlaisia, että pitää tosiaan hankkia tietoa aika rutkasti ja alkaa sitten testailla, mikä sille omalle sopii... Ja voi olla, että alussa huvittaa käyttää kertiksiä, kun kaikkea muutakin opeteltavaa on.

Oma napa: jotain tökkimistä taidan ajoittain tuntea, mutta en ole varma, voiko se potkia noin ylös, navan yläpuolelle, kun ymmärsin, että kohtu on aika alhaalla vielä. Huomenna mulla on sekä neuvola että se ylimääräinen ultra. Olen lykännyt todella taka-alalle ajatuksenkaan siitä, että Myyrällä voisi olla mitään hätää, mutta ihanaa päästä varmistamaan asia jo huomenna! On siitä np-ultrasta jo kuitenkin neljä viikkoa aikaa eikä siis neuvolassakaan ole sen jälkeen käyty. Ja mistäpä sitä tietää, vaikka ultraaja voisi jo veikkailla tulokkaan sukupuoltakin. Ellei nyt sitten satu olemaan kovin nuivalla päällä (ultraaja tai vauva :D).

Liisakaisa ja Myyrä 15+2

Liisakaisa: Minun vanhemmat eivät tiedä vielä raskaudesta yhtikäs mitään, mutta miehen vanhemmista vain äiti tietää, ja miehen sisko sekä yksi tuttavapariskunta. Mutta kukaan muu ei vielä tiedä. Helpotti kun muutamalle päätettiin aika alussa kertoa, mutta monta kertaa olen meinannut haleta halusta kertoa esim. omalle äidille. Mutta ultran jälkeen kerrotaan =) Eli viikon päästä... :) Saa nähdä miten yllätys tämä on minun vanhemmille, heille meidän vauva on ensimmäinen lapsenlapsi :heart:

Liisakaisa se oli semmonen äkkisäikähys, ku tuli kerran kirkasta verta pikkuisen muuten koko päivä ilman mitään, että en tiiä. Käyn loppuviikosta viemäsä näytteen labraan, että onko se pulla siellä vai ei. Harmillista tää ensimmäinen raskaus ku kaikki on nii uutta, että on koko ajan niin paniikissa kaikesta ku ei tiiä onko normaalia :D

Millimolli lisäsin nyt sut tuonne pinoon, ja siellä myös pysyt, eikös niin? :) Korjataan laskettua aikaa sitten jos on tarpeen. Ja päättelinkö siis sairaalan oikein? Lisäsin nyt tuohon meidänkin pinoon nuo sairaaloiden lyhenteet, jospa ne on oikein, kun jostain vain kopsasin. En edes tiennyt, että noin monessa paikassa voi edelleen synnyttää, kun koko ajan puhutaan karsimisesta.

En ole Millimollia vielä edes onnitellut, kun satuin ekana lukemaan sen kuumepuolen viestin, jossa kirjoitit, että tilanne näyttääkin huonolta. Eli isot onnittelut plussaamisesta! :heart: Sun juttuja on ollut kiva lukea tuolta kuumepuolelta, vaikka joitakin suoraan sanominen ärsyttääkin. Ihana saada sinut siis tälle puolelle, tervetuloa :)

Kohta neuvolaan ja sieltä ultraan, palaan illemmalla tänne kertomaan kuulumiset!

Liisakaisa ja Myyrä 15+3

Liisakaisa lyhenne meni aivan oikein :)

Joo toivotaan, että pysytään täällä pinossa. Ei ole eilisillan jälkeen holissu ja luulis, että jos olis km ni ois tullu enemmänki ja koko ajan. Ei kuulostanu siellä neukkarissa kamalan huolestuneelta. Ehotti et menisin päivystykseen jos stressaa, mutta eipä se auta stressata asioita joille ei voi itte mitään.

Aattelin kuites ens viikon alusa viiä näytteen labraan, että varmistun siitä, että kyytiläinen on mukana tai sitte alotellaan yritys alusta. Mut jeps täällä ollaan :)

Terveiset tokalta neuvolakäynniltä ja ylim. ultrasta!

Neuvolassa katottiin pissanäyte pikaliuskalla, paino (noussut eka käynnistä vain 800 g, mut nyt oli kevyemmät vaatteet), verenpaine ja hb. Muuten kaikki ok, mutta lisärautaa alan popsia, koska tuo hb oli 111. Läksyksi tuli täytellä taulukkoon omia ja miehen ruokailu- ja liikuntatottumuksia. Niitä sitten käydään läpi seuraavalla kerralla ja täytellään vielä uudelleenkin loppuraskaudessa ja lapsen jo synnyttyäkin.

Ultrassa Myyrä viuhtoi menemään. Napanuora näytti nyt normaalilta, eli huoli tyrästä oli todellakin turha! Aluksi Myyrä näytti anturille peppuaan, ja en ainakaan itse nähnyt reisien välistä lähtevän mitään ulokkeita, jos oikein osasin kuvakulmaa tulkita :D No, tuo oli tuollainen pikatsekkaus, eli rakenneultrassa varmaan sukupuoliveikkausta voidaan saadakin. Ainakin tuo kätilö, joka on kaksi kertaa ultrannut, tuntuu olevan mukava (kun joskus kuulee juttuja nuivista ultraajista, jotka eivät ala sanomaan mitään).

Sellaista! Eikös muille kuulu mitään uutta? :)

Mukava kuulla, että Liisakaisalla ja Myyrällä kaikki hyvin ! =)
Tänne ei ainakaan ihmeempiä kuulu... Mutta mites muilla, onko teillä jo mitä himoja tiettyjä ruokia kohtaan? En muista mainitsinko asiasta jo aiemmin, mutta mulla kyltymätön maitotuotteiden himo. Ja tällä hetkellä tekee palavasti mieli Pirkka minttusuklaajäätelöä !!! :D Mies iltavuorossa, niin en tiedä kehtaanko kauppaankaan lähteä, juuri kerkesin suihkussakin käydä kun koiran kanssa tuli ihan hiki lenkillä. Mutta kun pakastimesta ei löydy mitään jäätelöä ! Yhyy ! Tai sitten odotan että hiukset kuivuu, ja hipsin pistämään auton lämmitykseen ja hurautan kauppaan :D Menis mokoma himo ohi !
Mites sitten muilla, onko mielialavaihteluja ? Mulla taitaa olla laidasta laitaan. Välillä oon iloinen ihan pienistäkin asioista, välillä jurppii ihan kaikki. Itkukin tirahtaa aivan mitättömistä asioista... Huh, ei kai sille mitään voi. Välillä rupeen kiukkuumaan ihan turhasta ja välillä olen kuin enkeli. Tuntuu vain, että kaipaa entistä enemmän sitä läheisyyttä ja lohdutusta. Se riittää. Mies kuitenkin välillä vetäytyy kuoreensa kun nää mielialavaihtelut on niin äkkinäisiä. Mutta sitten kun rauhoitun, niin se uskaltaa tulla jo lähemmäs :)
Anteeksi omanapainen tilitys, mutta jonnekin näitä tuntemuksia on purettava. Mieskin on myöhään töissä tänään.

Sassy 11+5

Ei tännekään mitään uutta, innolla odottelen jo maanantaita ja ensimmäistä neuvolaa.

himoja edelleen suolakurkut, ja jäätelö kyllä tai oikeastaan mikä vaan kylmä. auttaa vähän tätä pahaa makua viemään suusta ja olo on parempi. eilen teki älyttömästi mieli mausteista kasvissosekeittoa ja piti tehdä sitten ihan useamman päivän satsi :P

mielialat muutama viikko sitten vaihteli kyllä, mutta nyt lähinnä menee kaikki voimat tän olon kanssa olemiseen niin ei oikein tule välitettyä mistään muusta.

ja olo kauhea. rannekkeet kädessä pääsee just ja just töihin, mutta eipä tämä hääppöistä ole. onneksi tänään olen töissä ihan yksin niin ensimmäiset työtunnit menikin sohvalla makoillessa :D päivä päivältä vaan voimistuu tää pahoinvointi eikä tähän enää nää rannekkeetkaan kunnolla auta. läheisyyttä kyllä kaipaan, mutta mitään sen enempää sitten ei. miehen on vaikea sitä ymmärtää.

kuivuuko muilla suu? mulla kuivaa öisin, kun ei koko ajan heräile juomaan. ihan kamala aamuisin eikä helpota kyllä yhtään oloa.

jeeni ja tyyppi 10+0 *POKS*

Jeenille tsemppiä, kuulostaa tosi kurjalta! Jospa se sen 12 viikon täyttyessä viimeistään helpottais tuo olo?

Mulla ei ole koko aikana ollut mitään erityisiä ruokahimoja. Makea maistuu, suolainen maistuu... Ollaan kyllä vitsailtu niistä miehen kanssa, ja mies on luvannut vaikka keskellä yötä lähteä hakemaan jotain.

Mieliala vaihtelee kyllä jonkin verran. Joskus en edes tajua, miksi sanon niin ilkeästi jostain ihan pienestä asiasta! Siis kun tarkoitus ei ole nalkuttaa tms, mutta jotenkin sanat tulevat suusta ihan eri tavalla kuin olisi tarkoitus. Esim. eilen mies ajoi yhteen kuoppaiseen mutkaan mielestäni liian lujaa (musta tuntuu jotenkin autossa pahalta kaikki tärinä), ja sain sitten siitä jonkun ihme raivarin. Mies sanoikin, että sulle on kaikki nykyään yhtä draamaa ja kriisiä :D No, hyvä, että jaksaa ainakin vielä ymmärtää.

Mua janottaa kyllä normaalia enemmän (ja jostain luinkin, että tässä vaiheessa ruoansulatuksesta imeytyy kaksinkertainen määrä vettä entiseen verrattuna, eli pitääkin tosiaan juoda paljon). Ja nenä on jatkuvasti tukossa, joten aamuisin on kyllä kuiva suu, kun suun kautta hengittää.

Mukavaa viikonloppua!

Liisakaisa ja Myyrä 15+5

Kuiva suu vaivaa täälläkin. Yöpöydällä oltava joka yö iso muki vettä, ja jano on mahdoton. Heti kun herää on pakko saada vettä.
Ikävää kun noin voimakasta tuo pahoinvointi, Jeeni.
Täällä menty hyvin vähillä pahoinvoinneilla, välillä yökötystä ja kuvotusta, mutta aika vähäistä.
Uutena oireena on päänsärky. Vaikka yritänkin ulkoilla ja juoda vettä tarpeeksi niin nyt viikon verran on päänsärky kiusannut enemmän ja vähemmän.

Mukavaa viikonloppua täältäkin vaan kaikille! Ja kohtahan on tiistai, ja eka ultra, jännittää ihan hirmusesti ! =)

Sassy ja " Santeri" 12+0 ( POKS !!! ) =)

Hellou! :wave:

Just viikolla oltiin ensikäynnillä neuvolassa, hirvee määrä paperia lähti kyllä mukaan.. :D Voin kyllä noista mielialanvaihteluista sen verran sanoa kans, että mää melkein suutuin sille terkalle ku puhu liian paljon :ashamed:

Nyt onneks parempi olo, oksetusfiilis jäi pois, mut kuvotus vaan jatkuu. Ja jano vaivaa. Ja nälkäkin on. Kohta pitäisi tulla kutsua ekaan ultraan, voisi ehkä sen jälkeen alkaa ilmoittelee perheille odotuksesta.. :)

Halin 7+3 (terkan mukaan jo yli 8-9, Wut? :confused: ) :D

Tänään on parempi päivä, se aina auttaa kun vähän pidempään saa nukkua niin pääsee paremmin ylös. :) ensimmäinen neuvolakäynti nyt takana, ihan mukavalta vaikutti täti ja kaikki ok tähän asti.
siitä suun kuivumisesta neuvolatäti sanoi juuri, että jos on nenä tukossa ja hengittää suun kautta öisin niin kuivuu, mutta ei siihen mitään helpotusta ollut tarjolla, kuin vesilasi mikä on ollutkin. nenäsumutetta suositteli, mutta perui senkin kun kysyin, että mitäs sumutetta saisin nyt käyttää? 12vk jälkeen voi ohjeen mukaan vähäisissä määrin käyttää, mutta vielä ei.

Liisakaisa auton tärinä mullakin se pahin vihollinen on, muutenkin olen kyllä herkkä matkapahoinvoinnille niin voisikohan sillä olla jotain tekemistä asian kanssa?

Minäkin mukaan ilmottaudun! Eilen plussailin ja ei ihan vielä käsitä asiaa. :D Ikää löytyy huimat 20v ja sairaala olisi sitten tuo K-SKS. Toivotaan, että pieni pysyisi matkassa, esikoinen kun on siis tuloillaan niin ollaan todella innoissamme! :)

Tulen illalla vielä lukemaan kunnolla mitä ootte täällä keskustelleet, nyt kun pitää kouluun lähteä rientämään. Siellähän varmasti malttaa keskittyä ja kun en kenellekkään halua vielä kertoa niin on vielä tuskallisempaa!

Yhteistyössä